نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

3 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

10.22059/jsm.2024.372761.3259

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر حضور خیّرین در حوزه ورزش و با رویکرد سنتزپژوهی انجام شد.

روش پژوهش: در این پژوهش با رویکرد سنتزپژوهی 20 مورد از پژوهش‌های قبلی در مورد عوامل مؤثر حضور خیّرین در حوزه ورزش، پس از تعیین کلید واژه‌ها و معیارهای ورود، با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی از بین مطالعات انجام شده بین سال‌های 1390 تا 1402 و 2010 تا 2023 طی فرآیند شش‌گانه روبرتس مورد تحلیل قرار گرفتند که با اعمال معیارهای مورد نظر، 20 مورد جهت تحلیل نهایی انتخاب شد.

یافته‌ها: 4 طبقه اصلی 1. باورهای شخصی خیّرین 2. اطلاع‌رسانی به خیّرین 3. عوامل درون سازمانی و 4. عوامل برون سازمانی به عنوان عوامل مؤثر بر حضور خیّرین در حوزه ورزش، شناسایی شدند. نتایج نشان داد "آگاهی و توجیه خیّرین از اثرات فعالیت در حوزه ورزش" بیشترین فراوانی را دارد و به عنوان مهم‌ترین عامل شناسایی شد.

نتیجه گیری: بنابراین، سازمان‌های ورزشی جهت جذب خیّرین می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و تبلیغات به اطلاع‌رسانی وسیع از نیاز ورزش به خیّرین و آگاهی و توجیه مردم و خیّرین از اثرات فعالیت در حوزه ورزش به آحاد جامعه بپردازند و از این طریق خیرین را به کمک در حوزه ورزش دعوت نمایند. همچنین دولت با حمایت خود از خیّرین ورزشی و با ایجاد سهولت در روند قانونی همکاری خیّرین در حوزه ورزش می‌تواند به جذب خیّرین در حوزه ورزش کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Factors affecting the presence of donors in the sports: with a synthesis research approach

نویسندگان [English]

  • Farnoush Heidary 1
  • mahdi bashiri 2
  • Rasoul Faraji 3

1 Department of Sport Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

2 Azarbaijan Shahid Madani University

3 Azarbaijan Shahid Madani University

چکیده [English]

Introduction: The present research was conducted with the aim of identifying factors affecting the presence of donors in the field of sports and with a synthesis approach.

Research method: In this research, with the approach of synthesizing 20 cases from previous researches about the effective factors of the presence of donors in the field of sports, after determining the keywords and entry criteria, using internal and external databases from among the studies conducted between 2010 and 1402 and 2010 to 2023 were analyzed during Roberts' six-fold process, and by applying the desired criteria, 20 cases were selected for the final analysis.

Findings: 4 main categories 1. Donors' personal beliefs 2. Giving information to philanthropists 3. Internal organizational factors and 4. External organizational factors were identified as effective factors on the presence of philanthropists in the field of sports. The results showed that "donors' awareness and justification of the effects of activities in the field of sports" is the most frequent and was identified as the most important factor.

Conclusion: In order to attract donors, sport organizations can use the capacity of the media and advertising to inform the society about the need of sports for philanthropists and to inform and justify people and philanthropists about the effects of activities in the field of sports. Also, the government can help to attract sports philanthropists by supporting sports philanthropists and by making the legal process of donors' cooperation in the field of sports easier.

کلیدواژه‌ها [English]

  • donors
  • motivation of donors synthesis
  • sports