نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی

2 دانشگاه کردستان

3 دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان

10.22059/jsm.2024.371760.3253

چکیده

هدف پژوهش حاضر عوامل موثر بر شعف مشتریان باشگاه‌های ورزشی زنان بود. روش پژوهش حاضر کیفی و رویکرد پژوهش به صورت استقرایی و با دیدگاه نظام‌مند استراوس و کوربین انجام شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای که به صورت منظم و برای حداقل 5 سال از باشگاه‌های ورزشی زنان استفاده میکنند و در این زمینه دارای تجربه زیسته کافی بودند. ملاک تعیین تعداد نمونه اشباع نظری یافته‌ها بود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند بود و در نهایت با 19 نفر مصاحبه انجام شد. در مجموع تعداد 73 کد باز، 17 محوری و 7 گزینشی شناسایی شدند و مجموع فراوانی‌ها برای همه طبقات 88بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی دیدگاه نظامند استراوس و کوربین که دارای رویکرد استقرایی و پارادایم تفسیری است استفاده شد. جهت دسته بندی داده‌های تحقیق از نرم افزار ان ویوو نسخه 10 استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که با توجه به مراحل کدگذاری، شرایط علی (امکانات و تجهیزات)، شرایط زمینه‌ای (تصویر باشگاه)، شرایط مداخله‌گر (تبعیض جنسیتی)، راهبردها (بودجه مطلوب) و پیامدها ( سلامت جامعه)، به‌عنوان عوامل اصلی با توجه به ارجاعات و منابع انتخاب شدند. اﻣﺮوزه ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺤﺼﻮل ﻗﻀﺎوت ﻧﻤﻲﻛﻨﻨﺪ آن‌ها ﺧﻮاﻫﺎن ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ زﻧﺪگی اﺣﺴﺎﺳﺎت و ذﻫﻦ آن‌ها را ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the delight of customers of women's sports clubs

نویسندگان [English]

  • Sardar Mohammadi 1
  • Farid Ganji 2
  • aniseh alavi 3

1 University of Kurdistan

2 university of kurdistan

3 Humanities and social sciences University of kurdistan

چکیده [English]

The purpose of this study was the factors affecting the delight of women's sports club customers.The current research method was qualitative and the research approach was done inductively and with the systematic view of Strauss and Corbin. The research participants include coaches and professional athletes who regularly use women's sports clubs for at least 5 years and have enough experience in this field.The criterion for determining the number of samples was the theoretical saturation of the findings. The sampling method was purposeful and finally, 19 people were interviewed.In total, 73 open codes, 17 central codes, and 7 selective codes were identified, and the total number of frequencies for all classes was 88. To analyze the data, the coding method was used in three stages of open, central and selective coding of Nizamand Strauss and Corbin's perspective, which has an inductive approach and an interpretive paradigm. In order to categorize the research data, Nvivo version 10 software was used.The findings of the research showed that according to the coding steps, causal conditions (facilities and equipment),background conditions (image of the club), intervening conditions (gender discrimination), strategies (optimal budget) and consequences.(community health), were selected as the main factors according to references and sources.Today's consumers do not judge only based on the quality of the product's performance and benefits Rational criteria include emotional and emotional criteria Go back and by providing a pleasant experience before and after the purchase and by satisfying the wishes and expectations of the customer, you can guarantee your success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Delight
  • Sports Club
  • Women'؛ s Sports
  • Grounded theory