نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

10.22059/jsm.2024.368520.3229

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر طرد شدن دانش‌آموزان از محیط‌های ورزشی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر بابل عراق بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر کمی، از نظر هدف کاربردی و از حیث نوع جزء مطالعات توصیفی– همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده که داده‌های آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر بابل در عراق بود و نمونه‌گیری به روش تمام‌شمار انجام شد (326N=). به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسشنامۀ استاندارد طردشدگی از ورزش (زارعی و همکاران، 2020) استفاده شد. روایی ابزار توسط 10 تن از استادان مدیریت ورزشی و پایایی (93/0a=) تأیید شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر طرد شدن از محیط‌های ورزشی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر بابل، از برازش معناداری برخوردار است و بین آنها اولویت معناداری وجود دارد که بر این اساس، مهم‌ترین اولویت مربوط به مؤلفۀ ارتباطات ضعیف بوده و مؤلفه‌های توجه نکردن به روحیۀ تیمی، جمع‌گریزی، تفاوت فرهنگی، عدم حمایت، بی‌عدالتی، بی‌توجهی به شایستگی‌ها و وابستگی در اولویت‌های دوم تا هشتم قرار دارند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص می‌شود که تا چه اندازه بررسی و رفع دلایل طرد شدن از محیط ورزشی و کار می‌تواند اهمیت داشته باشد، زیرا تأثیری مستقیم بر عملکرد دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت بدنی، بازیکنان، ورزشکاران، کارکنان، محیط تیم یا سازمان دارد و بی‌توجهی به طردشدگی می‌تواند نتایج نامناسبی را رقم بزند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the Factors Affecting the Exclusion of Students from Sports Environments (Education Teachers Point of View in the City of Babil, Iraq)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rahimi 1
  • Mohammad Ghasemi 2
  • Reza Aminzadeh 3
  • Samer Sami Naif Al-Bukrota 3

1 Department of Sports Management, Faculty of sports management. Payam Noor university. Tehran, Iran

2 Department of Sport management, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Department of Sports Management, Faculty of Literature and Humanities, Imam Reza International University (AS), Mashhad, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research was to analyze the factors affecting the exclusion of students from sports environments from the point of view of education teachers in the city of Babil, Iraq.
Methods: The current research is quantitative, in terms of applied purpose and terms of type, it is part of descriptive-correlation studies based on structural equation modeling, the data collected in the field. The statistical population of the research included all the physical education teachers of Babil City in Iraq, and the sampling was done using the full number method (N=326). To collect data in this research, the standard questionnaire of exclusion from sports (Zarei et al., 2019) was used. The validity of the instrument was confirmed by 10 professors of sports management and reliability was equal to = 0.93.
Results: The results showed that the structural equation model of the factors affecting exclusion from sports environments from the point of view of the education teachers of Babil City has a significant fit and there is a significant priority between them, according to which, the most important priority is related to the component of poor communication and the components Not paying attention to team spirit, hooliganism, cultural difference, lack of support, injustice, not paying attention to competences and dependence are in the second to eighth priorities.
Conclusion: According to the results of the research, it is clear how important it is to investigate and solve the reasons for being excluded from the sports and work environment because it has a direct impact on the performance of students in physical education classes, players, athletes, employees, team or organization environment and failure to pay attention to rejection can lead to inappropriate results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggression
  • Ostracism
  • Poor Communication
  • Social Exclusion
  • Sport Environment
Baumeister, R. F., Dewall, C. N., Ciarocco, N. J., & Twenge, J. M. (2005). Social exclusion impairs self-regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 589–604. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.88.4.589
Dickerson, S. S. (2011). Physiological responses to experiences of social pain. In G. MacDonald & L. Jenson-Campbell (Eds.). Social pain: A neuro scientific, social, and health psychology analysis. Washington, DC: American Psychological Association. doi: http://dx.doi.org/10.1037/12351-003.
Williams, K. D. (2007). Ostracism. Annual Review of Psychology, 58, 425–452. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085641.