نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

10.22059/jsm.2023.353430.3090

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة علی هویت تیمی و عملکرد تیم با قصد هواداری با نقش میانجی‌گر برآورده شدن نیاز لذت‌جویانه و تجربة غوطه‌وری هواداران تیم پرسپولیس در شهر همدان انجام گرفت.
روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر راهبرد پژوهشی از نوع تحقیقات همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری است که به‌صورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری تحقیق شامل تمامی هواداران تیم پرسپولیس شهر همدان بود که روش غیرتصادفی در دسترس بر اساس فرمول حجم نمونة هومن و همکاران (1394) (5q<n<15q) 260 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامة الکترونیکی در بین نمونه‌ها توزیع و در نهایت 251 پرسشنامه تجزیه‌وتحلیل شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد مصرف رسانه‌ای ورزش کیم و همکاران (2019) شامل 27 گویه و 5 متغیر (هویت تیمی، عملکرد تیمی، قصد هواداری، نیاز لذت‌جویانه و تجربة غوطه‌وری) با مقیاس پنج‌ارزشی لیکرت (خیلی کم=1 تا خیلی زیاد=5) استفاده شد.
یافته‌ها: در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی برای طبقه‌بندی داده‌ها و برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از ضرایب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری و همچنین از نرم‌افزار PLS استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که هویت تیمی بر قصد حضور، تجربة غوطه‌وری و برآوردن نیاز لذت‌جویانه، عملکرد تیمی بر تجربة غوطه‌وری و برآوردن نیاز لذت‌جویانة هواداران تأثیر مستقیم مثبت معناداری دارند. همچنین در بررسی مدل تحقیق مشاهده شد که هویت تیمی بر قصد حضور هواداران پرسپولیس در شهر همدان با توجه به نقش میانجی تجربة غوطه‌وری و برآوردن نیازهای لذت‌جویانه نقش میانجی مثبت معناداری و همچنین عملکرد تیمی بر قصد حضور هواداران پرسپولیس در شهر همدان با توجه به نقش میانجی تجربة غوطه‌وری اثر غیرمستقیم مثبت معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: در نهایت بر اساس نتایج می‌توان گفت تجربة غوطه‌وری و برآورده شدن نیاز لذت‌جویانه می‌تواند نشانه‌های تشخیصی برای ارزیابی کیفیت تأثیر عملکرد و هویت تیمی بر قصد حضور تماشاگر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of mediating Hedonic Need Fulfillment and Flow Experience in Relation to Team Identity and Team Performance with the Spectatorship Intention of Persepolis fans in the City of Hamadan

نویسندگان [English]

  • Sahar Ghasemi
  • Hossein Poursoltani Zarandi

Department of Sport Management, Physical Education and Sports Science, Karaj, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to investigate the causal relationship between team identity and team performance with the intention of fans with the mediating role of satisfying the pleasure-seeking need and the immersion experience of Persepolis fans in Hamadan city.
Methods: In terms of the purpose of this research, it is an applied research, and in terms of research strategy, it is a correlational research with a structural equation model approach, which was implemented in the field. The statistical population of the research included all the fans of the Persepolis team in Hamadan city, and the available non-random method based on the sample size formula of Homan et al. Finally, 251 questionnaires were analyzed. In order to collect data from the standard sports media consumption questionnaires of Kim et al. (2019) including 27 items and 5 variables (team identity, team performance, fan intention, hedonistic need and immersion experience) with a 5-point Likert scale (very little = 1 to very much) High=5) was used.
Results: In data analysis, descriptive statistics were used to classify data and to test research hypotheses, Pearson correlation coefficients were used using SPSS software and structural equation modeling, as well as PLS software. The results of the research indicate that team identity has a significant positive direct effect on the intention to attend, immersion experience and satisfying the hedonistic need, team performance on the immersion experience and satisfying the hedonistic need of the fans. Also, in the research model, it was observed that team identity has a significant positive mediating role on the intention of Persepolis fans to attend in the city of Hamedan, considering the mediating role of immersion experience and fulfilling pleasure-seeking needs, as well as team performance on the intention of Persepolis fans to attend in the city of Hamedan, considering the role The mediator of immersion experience has a significant positive indirect effect.
Conclusion: Finally, based on the results, it can be said that the experience of immersion and the fulfillment of the hedonistic need can be diagnostic signs for evaluating the quality of the effect of performance and team identity on the audience's intention to attend.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team identity
  • Hedonic needs
  • Attendance intention
  • Flow experience