نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

مقدمه: جنگ روانی، پدیده‌ای است که بسیاری از سازمان‌های ورزشی با آن روبه‌رو هستند و آثار زیانبار آن بسیار است؛ ازاین‌رو هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت جنگ روانی در سازمان‌های ورزشی است.
روش پژوهش: این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری به‌عنوان روش تحقیق استفاده‌ شده است. روش گردآوری داده‌ها، مطالعۀ مبانی نظری و مصاحبه‌های عمیق و باز با 18 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران حوزۀ آموزش مجازی شامل اعضای هیأت ‌علمی رشتۀ مدیریت ورزشی، تمامی مدیران در حوزۀ سازمان‌های ورزشی است. برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسۀ مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهره‌گیری از نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای نسخۀ پرو استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که 118 مفهوم، 23 مقولۀ فرعی و 12 مقولۀ اصلی، از مؤلفه‌های مدل مدیریت جنگ روانی در قالب چهار کد محوری (عوامل مؤثر، ماهیت، آثار و راهبردها) است. از عوامل مؤثر می‌توان به عوامل فردی، شغلی، ارتباطی و سازمانی اشاره کرد. از مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ جنگ نرم در سازمان، می‌توان از اعمال و رفتار مربوط به کارکنان، هدف جنگ روانی، تکنیک‌های جنگ روانی و سطوح جنگ روانی نام برد.
نتیجه‌گیری: آثار جنگ روانی در دو سطح فردی و سازمانی بررسی و در انتها راهکارهایی پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Psychological Warfare Management Model in Sports Organizations

نویسندگان [English]

  • Mostafa Mortazavi
  • Ghodratollah Bagheri Ragheb
  • Ali Saberi

Department of Sport Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

چکیده [English]

Introduction: Psychological warfare is a phenomenon that many sports organizations face and its harmful effects are many; therefore, the purpose of this study was to design a psychological warfare management model in sports organizations.
Methods: This research has a qualitative approach and the content analysis method and Glaser approach have been used as the research method. The method of data collection was the study of theoretical foundations and in-depth and open interviews with 18 experts and experts in the field of virtual education, including faculty members in the field of sports management, all managers in the field of sports organizations. Data were analyzed using continuous comparison method during three stages of open, axial and selective coding using MaxiCode software Pro version.
Results: Data analysis showed that 118 concepts, 23 sub-categories and 12 main categories are components of the psychological warfare management model in the form of 4 central codes (effective factors, main phenomenon, consequences and strategies). Effective factors include personal, occupational, communication and organizational factors. Among the components of soft warfare in the organization were the actions and behaviors of employees, the purpose of psychological warfare, psychological warfare techniques and levels of psychological warfare.
Conclusion: The consequences of psychological warfare were examined at both individual and organizational levels, and at the end, solutions were proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources
  • Mobility in the organization
  • Organizational trust
  • Organization
  • Psychological warfare technique