نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه گیلان

2 استادیار دانشگاه پیام نور

3 کارشناس ارشد دانشگاه گیلان

4 دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه شاخص­های ارزیابی عملکرد مربیان از دیدگاه کارشناسان، ورزشکاران و مربیان بود و جامعه آماری  پژوهش  را کلیه کارشناسان تربیت­بدنی استان گیلان، نواب و دبیران هیئت­های ورزشی، ورزشکاران و مربیان شهرستان تشکیل داده بودند (470 نفر) که از این میان ،345 نفر (4/73%) در پژوهش شرکت کردند. ابزاراولیة پژوهش ، پرسشنامه مک­لین و زاکراجسک (1996) شامل 56 سئوال با 6 بعد بود که روایی صوری و محتوایی آن را 20 نفر از استادان صاحب­نظر دانشگاهی تأیید کردند و ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، 75/0=α محاسبه شد. از تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد و آزمون غیر پارامتریک کروسکال­والیس برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. نتیجه تحلیل عاملی نشان داد که شاخص های ارزیاب عملکرد مربیان را می توان درهشت عامل رفتارهای کاری و فنی، آموزش و رشد ورزشکار، عملکرد فردی مربی، روابط عمومی، امور مالی، عملکرد تیم، حفظ و نگهداری تیم و شناخت و مدیریت تیم با ارزش ویژه بزرگتر از 1 طبقه بندی کرد. ضمنا از دیدگاه آزمودنی­ها، رفتارهای کاری و فنی (39/0±57/4)، آموزش و رشد ورزشکار (42/0±48/4) و عملکرد فردی و فنی مربی (27/1±44/4) مهم­ترین ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان بود. البته اولویت ابعاد رفتارهای کاری و فنی، آموزش و رشد ورزشکار و روابط عمومی در سه گروه ورزشکاران، مربیان و کارشناسان معنی­دار بود (05/0P≤). به طور کلی ، سازمان ها و مدیران ورزشی  می توانند از کلیه این چهار عامل اساسی برای ارزیابی مربیان استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Comparison of Performance Evaluation Indicators of Club Coaches from Experts, Athletes and Coaches' Viewpoints

نویسندگان [English]

  • Rahim Ramezaninejad 1
  • Morteza Rezai Soufi 2
  • Azar KHOSRAVI 3
  • Mina Mallaie 4

1 Ph.D University of Guilan

2 Ph.D Payam Noor University

3 M.Sc University of Guilan

4 Ph.D Student University of Guilan

چکیده [English]

The aim of the present research was to compare the performance evaluation indicators of club coaches from experts, athletes and coaches' viewpoints. The statistical population included all physical education experts of Guilan province, heads, deputy heads and secretaries of physical education boards, athletes and coaches from Rasht city (n=470) and 345 subjects (73.4%) participated in the research. The questionnaire designed by Mclean and Zakrajsek (1996) which included 56 items and 6 dimensions was used to collect data and the content and face validity was confirmed by 20 university experts and the internal consistency of was calculated by Cronbach's alpha (α=0.75). Exploratory factor analysis with varimax rotation and non-parametric Kruskal-Wallis test were used to analyze data. Factor analysis result showed that coaches' performance evaluation indicators could be divided into 8 factors with eigenvalue>1: task and technical behaviors, athletes’ growth and instruction, coaches’ personal performance, public relations, fanatical affairs, team performance, team maintenance and team recognition and management. Also, from the participants’ viewpoints, task and technical behaviors (4.57±0.39), athletes’ growth and instruction (4.48±0.42) and coaches’ personal and technical performance (4.44±1.27) were the most important evaluation dimensions of coaches’ performance. In addition, the priority of task and technical behaviors, athletes' growth and instruction and public relations among the three groups (athletes, coaches and experts) was significant (P≤0.05). Generally, organizations and sport coaches can use all these indicators to evaluate coaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Evaluation
  • Coach
  • Task and Technical Behaviors
  • team performance