نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گلستان

2 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

10.22059/jsm.2025.397896.3505

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این تحقیق، تحلیل نقش سواد رسانه‌ای بر مصرف فرهنگی ورزشکاران با توجه به تجربه و سطح قهرمانی آنها است.

روش پژوهش: روش پژوهش از نوع آمیخته (کمی و کیفی) بود. در بخش کیفی از روش دلفی برای شناسایی ابعاد مصرف فرهنگی و تهیه پرسش نامه استفاده و برای سنجش سواد رسانه ای نیز از پرسش نامه استاندارد فلسفی (1393) استفاده شد. برای تایید روایی از شاخص اعتبار همگرا و برای تایید پایایی از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. که مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 19 نفر از اساتید دانشگاهی و متخصصین مرتبط با موضوع پژوهش و در بخش کمی نیز کلیه ورزشکاران 15 تا 35 سال دارای حداقل پنج سال سابقه ورزش بودند. نمونه ها بر اساس جدول کوکران به تعداد 384 نفر انتخاب شدند. برای توصیف داده ها از آمار شاخص های مرکزی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی، مقایسه میانگین ها و تحلیل مسیر استفاده شد.

یافته ها: هر دو بخش سواد رسانه ای با میانگین 30/3 و مصرف فرهنگی با میانگین 10/3، وضعیت بالاتر از سطح متوسط داشتند. نقش سواد رسانه ای بر مصرف فرهنگی در بین ورزشکاران بین المللی با ضریب همبستگی 633/0 دارای بیشترین تاثیر و در ورزشکاران شهرستانی با ضریب همبستگی 310/0 دارای کمترین تاثیر است.

نتیجه گیری: سواد رسانه ای بر مصرف فرهنگی ورزشکاران تاثیر گذار است و با افزایش سواد رسانه ای میزان مصرف فرهنگی آنان نیز افزایش پیدا می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Media literacy and cultural consumption of athletes with championship-level intervention roles

نویسندگان [English]

  • Bahman Tayebi 1
  • gholamreza khoshfar 2

1 Assistant Professor of Sport Management, Golestan University

2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research is to analyze the role of media literacy on athletes' cultural consumption, considering their experience and level of championship.

Methods: The research method was a mixed type (quantitative and qualitative). In the qualitative part, the Delphi method was used to identify the dimensions of cultural consumption and prepare a questionnaire, and the standard philosophical questionnaire (2014) was used to measure media literacy. To confirm validity, the convergent validity index was used, and to confirm reliability, the Cronbach's alpha coefficient test was used, which were approved. The statistical population in the qualitative section included 19 university professors and experts related to the research topic, and in the quantitative section, all athletes aged 15 to 35 with at least five years of sports experience. The samples were selected based on the Cochran table, with a total of 384 people. Central index statistics were used to describe the data, and correlation coefficient, comparison of means, and path analysis were used to analyze the data.

Results: Both media literacy sections, with an average of 3.30 and cultural consumption, with an average of 3.10, were above average. The role of media literacy on cultural consumption has the highest impact among international athletes with a correlation coefficient of 0.633 and the lowest impact among local athletes with a correlation coefficient of 0.310.

Conclusion: Media literacy affects athletes' cultural consumption, and with increasing media literacy, their cultural consumption also increases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • athletes
  • Champion level
  • cultural consumption
  • media literacy