نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

2 گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.

3 گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران

4 گروه تربیت بدنی، واحد همدان، دانشگاه آزاداسلامی، همدان، ایران.

چکیده

مقدمه: تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه جذب هواداران ورزشی در کشور ایران با تأکید بر ظرفیت‌های متاورس طراحی گردید.

روش پژوهش: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که به‌صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونه‌گیری همگون و درعین‌حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه‌گیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد ۱۲ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. به عبارتی از منظر علمی و عملی سوابق ارزشمندی در این خصوص داشت. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه جذب هواداران ورزشی در کشور ایران با تأکید بر ظرفیت‌های متاورس شامل ۶ عامل می‌باشد که این عامل شامل تعاملات، عاطفی، فنی، حمایت‌ها، چارچوب سازی و نظارت و ارزیابی می‌باشد. همچنین مطابق با نتایج مشخص گردید که در چرخه جذب چالش هایی در هر مرحله وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق مشخص نمود که شکبه اجرایی جذب هوادار ورزشی شامل ۵ دسته راهکار شامل راهکارهای حاکمیتی، راهکارهای زیرساختی، راهکارهای فرهنگی، راهکارهای حقوقی و راهکارهای اقتصادی مشخص بود.



نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان داد که چرخه جذب شامل نیازسازی، آشناسازی، تجربه سازی، تکرارپذیری و ماندگاری می‌باشد. این چرخه دارای ۴ بعد کلیدی شامل زیرساخت‌ها، قوانین و سیاست‌ها، انگیزش و فرهنگ می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Development A Model for the Development of Sports Fan Engagement in Iran with Emphasis on Metaverse Capabilities

نویسندگان [English]

  • Alireza Kiyani 1
  • Majid Solimani 2
  • Adel Afkhar 3
  • Gholamreza Khaksari 4

1 Ph.D Student sports management, Ha.c., Islamic Azad University, Hamedan, Iran.

2 Department of Physical Education, Mal.C., Islamic Azad University, Malayer, Iran

3 Department of Physical Education, Mal.C., Islamic Azad University, Malayer, Iran

4 Department of Physical Education, Ha.c., Islamic Azad University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Introduction: The world of sports has always been driven by innovations and developments. From the introduction of new technologies to enhance player performance to the use of data analytics to analyze game strategies, it has come to the conclusion that the sports industry has never stopped embracing change. This study aimed to propose a model for the development of sports fan engagement in Iran, emphasizing the potential of the Metaverse.

Method: This qualitative research was conducted using a fieldwork approach based on the grounded theory methodology. The participants were experts with in-depth knowledge of the research subject. A purposive sampling strategy with a homogeneous yet maximum variation approach was employed until theoretical saturation was achieved. Ultimately, 12 semi-structured interviews were conducted with individuals who possessed both academic and practical experience relevant to the topic.

Results: The analysis revealed six key factors influencing the development of sports fan engagement through Metaverse capabilities: interactional, emotional, technological, supportive, structural, and monitoring and evaluation dimensions. The study also identified specific challenges occurring at various stages of the engagement cycle. Moreover, the operational network for fan attraction was categorized into five strategic domains: governance, infrastructure, cultural, legal, and economic solutions.

Conclusion: The results further indicated that the engagement cycle comprises five main stages: need creation, familiarization, experience building, repeatability, and sustainability. This cycle is supported by four essential pillars: infrastructure, regulations and policies, motivation, and cultural foundations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fans
  • metaverse
  • technology