نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش مطالعة تأثیر هویت برند بر تصویر برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با نقش میانجی نیاز به خودابرازیِ بوده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بوده است. جامعة آماری شامل هواداران پرسپولیس، استقلال تهران، فولاد مبارکه سپاهان، تراکتورسازی تبریز و ملوان بندر انزلی بودند که 341 هوادار به صورت هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای تصویر برند کایامن و اراسلی (2008)، هویتِ برندِ تیمیِ کو (2009)، نیاز به خودابرازیِ باتاچاریا و سن (2003) بوده که پایایی آنها با استفاده اَز آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با استفاده از روایی محتوا، صوری و سازه تأیید گردید. مدل پژوهش شامل هویت برند، نیاز به خودابرازی، و تصویر برند بود و جهت سنجش روائی مدل و آزمون فرضیهها از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس نسخه 22 استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که "هویت برند تیمی" تأثیر مثبت و معناداری بر "نیاز به خودابرازی" و "تصویر برند" تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران دارد. "نیاز به خودابرازی" نیز تأثیر مثبت و معناداری بر "تصویر برند" تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران داشته است. نتایج همچنین نشان داد که "هویت برند" به صورت غیرمستقیم و از طریق "نیاز به خودابرازی" بر تصویر برند تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران مؤثر میباشد.
نتیجهگیری: با توجّه به یافتهها، نگاه ویژه به نیازهای روانی و درونی هواداران درقالب نیاز به خودابرازی در کنار هویت ترسیم شده از باشگاههای فوتبال ایران میتواند نقش مهمی در ایجاد یک تصویر مؤثر در ذهن هواداران فوتبال داشته باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing the Brand Image of Football Clubs in Pro League of Iran: the Partial Role of Team Brand Identity and Fans' Self-definitional Needs
نویسندگان [English]
- Akbar Jaberi 1
- Hanieh Mansoorinia 2
1 Associate professor of sport management in Shahid Bahonar University of Kerman
2 MSc in sport management, Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده [English]
Introduction: The aim of the current study was to study the partial role of brand identity and self-definitional needs in the brand image of football clubs in pro league of IRAN.
Methods: The research was a descriptive–correlative and practical . The research population consisted of fans of popular football clubs in pro league of IRAN, and 341 fans were studied through purposive sampling approach. The research tool was a combination of standard questionnaires and the reliability of questionnaire was confirmed by Choronbach’s alpha and the validity was verified by conducting face, content and structural validity. The conceptual framework of the study was a model including brand identity, self-definitional needs, as well as brand image. To measure the validity and fitness of the model, and testing the research hypotheses, Structural Equations Modeling (SEM) has been applied by using AMOS22.
Results: The findings demonstrated that “Brand identity” had positive and significant effect on “Brand image” and “Self-definitional needs”. “Self-definitional needs” had also positive and significant effect on “Brand image”. The results also showed that “Brand identity” indirectly and through “Self-definitional need” is effective on the “brand image” of football teams in Iranian pro league.
Conclusion: According to the findings of the research, paying attention to the psychological and internal needs of fans as self-definitional needs along with the establishing efficient brand identity can play an important role in the process of creating an effective image in the minds of the fans.
کلیدواژهها [English]
- Branding
- Sport
- Psychological needs
- Marketing