نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ازاد تبریز
2 گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: هوش مصنوعی تمامی صنایع را تحت تأثیر خود قرار داده است و حال و آینده صنعت ورزش نیز تحت تأثیر این پدیده نوین قرار گرفته است و در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش مصنوعی در آینده صنعت ورزش ایران انجام شد.
روش پژوهش: این تحقیق از نوع کاربردی، پیمایشی و کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ است. مشارکتکنندگان پژوهش 17 نفر از متخصصین و خبرگان در زمینه مدیریت صنعتی، اقتصاد بازرگانی، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر و اساتید مدیریت ورزشی بودند که بهصورت هدفمند و با توجه به اصل اشباع نظری، انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل کلیدی مؤثر بر نقش هوش مصنوعی در آینده صنعت ورزش ایران شامل 8 مضمون پذیرش فناوری، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل بازدارنده، عوامل اجتماعی، عوامل زیرساختی، عوامل آموزشی و عوامل مدیریتی میباشند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که نقش هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران به دو صورت نقش سازنده و نقش مخرب شناسایی شد.
نتیجهگیری: مسئولین و مدیران مربوطه باید به عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر توجه ویژهای داشته باشند تا بتوانند از نقش سازنده هوش مصنوعی در آینده صنعت ورزش بهره ببرند و از نقش مخرب آن در امان باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The role of artificial intelligence in the future of Iran's sports industry
نویسندگان [English]
- mahmoodreza dakhteh 1
- Habib Mohammadpour Yaghini 2
- Mohammadrahim Najafzadeh 3
- Jafar Barghi Moghadam 4
1 PhD student of sports management at Tabriz Azad University
2 Department of Physical Education, Tabriz Branch, IslamicAzad University, Tabriz, Iran
3 Associate Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Introduction: Artificial intelligence has affected all industries and the present and future of the sports industry has also been affected by this new phenomenon and in this regard, the present research was conducted with the aim of investigating the role of artificial intelligence in the future of the Iranian sports industry.
Methods: This is an applied, survey and qualitative research based on thematic analysis method with Atride-Stirling approach. The research participants were 17 specialists and experts in the fields of industrial management, business economics, artificial intelligence, computer science and sports management professors who were selected purposefully and according to the principle of theoretical saturation. The research tool was semi-structured interview. In order to analyze the data, the theme analysis method was used with Atride-Sterling (2001) approach.
Results: The results showed that the key factors affecting the role of artificial intelligence in the future of Iran's sports industry include 8 themes of technology acceptance, political factors, economic factors, inhibiting factors, social factors, infrastructural factors, educational factors, and managerial factors. The research results also showed that the role of artificial intelligence in the Iranian sports industry was identified in two ways: a constructive role and a destructive role.
Conclusion: Relevant officials and managers should pay special attention to the factors identified in this study so that they can benefit from the constructive role of artificial intelligence in the future of the sports industry and be safe from its destructive role.
کلیدواژهها [English]
- artificial intelligence
- future
- sports