نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22059/jsm.2025.390326.3438

چکیده

تحقیق حاضر باهدف طراحی فرایند محبوبیت تا اسطورگی در ورزشکاران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر آمیخته بود. نمونه آماری بخش کیفی شامل مربیان ،‌ مدیران ورزشی و اساتید دانشگاهی بودند که به صورت مستفیم درگیر فرایند تبدیل یک ورزشکار نخبه به یک اسطوره بوده اند. به‌منظور شناسایی این نمونه‌ها، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده گردید. این نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 19 نفر به‌عنوان نمونه در بخش کیفی مشخص گردیدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل تمامی افراد مرتبط با ورزشکاران نخبه‌ای بود که به‌عنوان اسطوره شناخته می‌شوند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق حاضر از کدگذاری و همچنین آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. کلیه روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق حاضر در نرم‌افزارهای SPSS، PLS و Maxqda انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که فرآیند تبدیل محبوبیت ورزشکاران به اسطورگی شامل پنج مؤلفه اصلی است به نام تقویت محبوبیت، ثبات، الگوسازی، مداخلات، و اسطورگی است. بر اساس تحلیل‌ها، مشخص شد که تقویت محبوبیت تأثیر معناداری بر ثبات دارد (۸۳۳/۰β = ضریب) و ثبات نیز بر الگوسازی تأثیر معناداری دارد (۸۱۹/۰ β = ضریب). نتایج تحقیق همچنین نشان داد که الگوسازی بر اسطورگی تأثیر معناداری دارد (۳۰۱/۰ β = ضریب) و مداخلات به شکل معناداری بر اسطورگی تأثیر می‌گذارد (۷۱۵/۰ β = ضریب). با توجه به یافته‌های تحقیق، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که توجه به مؤلفه‌های شناسایی‌شده (تقویت محبوبیت، ثبات، الگوسازی، و مداخلات) نقش مهمی در فرآیند دستیابی به اسطورگی برای ورزشکاران دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and designing the process of popularity to myth in athletes

نویسندگان [English]

  • Mina Kamal Zare 1
  • Mohsen Bagheriyan Farahabadi 2
  • Ali Asghar Dorodiyan 3
  • Habib Honari 4

1 PhD student in Sports Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Sports Management Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sports Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Professor of Sports Management Department of Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of designing the process of popularity to myth in athletes. The present study method was mixed. The statistical sample of the qualitative section included coaches, sports managers, and university professors who were directly involved in the process of transforming an elite athlete into a myth. In order to identify these samples, the purposive sampling method was used. The statistical population in the quantitative section included all people related to elite athletes who are known as myths. The data collection tool in the present study included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire. In order to analyze the data of the present study, coding and structural equation testing were used. The entire data analysis process of the present study was carried out in SPSS, PLS, and Maxqda software. The results of the study showed that the process of transforming athletes' popularity into myth consists of five main components: popularity enhancement, stability, role modeling, interventions, and myth. Based on the analyses, it was found that popularity enhancement has a significant effect on stability (coefficient β = 0.833) and stability has a significant effect on role modeling (coefficient β = 0.819). The results of the study also showed that role modeling has a significant effect on myth (coefficient β = 0.301) and interventions have a significant effect on myth (coefficient β = 0.715). According to the findings of the study, it can be concluded that paying attention to the identified components (popularity enhancement, stability,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mythology
  • Popularity
  • Athletes
  • Role Modeling