نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

10.22059/jsm.2025.385546.3391

چکیده

مقدمه: در تحقیق حاضر چالش‌های مربی‌گری در تیم‌های فوتبال چندفرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (تحلیل تماتیک) از نوع اکتشافی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بود و به شکل میدانی اجرا شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش (16 نفر) از مربیان با سابقه فعالیت در تیم‌های فوتبال چند فرهنگی بودند. این مشارکت‌کنندگان از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود و برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، از روش کدگذاری استفاده شد. روایی و پایایی مصاحبه‌ها از طریق روش های معتبر بررسی گردید.

یافته‌ها: نتایج تحقیق منجر به کشف 18 مولفه کلیدی از جمله: (سوء تفاهم‌ و برداشت ناصحیح در مراوده و عدم برقراری ارتباط مناسب بین بازیکنان در عامل ارتباطی)، (مشکلات متفاوت روحی و روانی بازیکنان و تنوع در تغذیه و طبع بازیکنان در عامل تفاوت‌های فردی) و (مشکلات محل اقامت و شرایط آب و هوایی متفاوت در عامل محیطی) به عنوان چالش‌های مربی‌گری در تیم‌های فوتبال چندفرهنگی شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عوامل ارتباطی، تفاوت‌های فردی و عوامل محیطی از جمله چالش‌های اصلی مربی‌گری در تیم‌های فوتبال چندفرهنگی محسوب می‌شوند. این چالش‌ها می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد و انسجام تیم داشته باشند. با اتخاذ تدابیر مناسب، مربیان و مدیران می‌توانند به بهبود عملکرد تیم‌های فوتبال چندفرهنگی کمک کرده و چالش‌های موجود را به فرصت‌هایی برای رشد تبدیل کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Challenges of coaching in multicultural football teams

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Zaeifi
  • amirhesam rahimi

Department of Sports Management and Movement Behavior, Faculty of Sports Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

Introduction: In this research, coaching challenges in multicultural football teams were investigated.



Methods: The qualitative research method (thematic analysis) was exploratory and applied in terms of purpose, and it was implemented in the field. The participants in the research (16 people) were coaches with experience in multicultural football teams. These participants were selected through purposeful sampling and the snowball method until reaching the theoretical saturation point. The data collection tool was a semi-structured interview, and the coding method was used to analyze the data from the interviews. Validity and reliability of interviews were checked through valid methods.



Results: The results of the research led to the discovery of 18 key components, including: (misunderstanding and incorrect perception in dealings and lack of proper communication between players as a communication factor), (different mental and psychological problems of players and diversity in nutrition and temperament of players as a factor of individual differences), and (problems of accommodation and different weather conditions in the environmental factor) as coaching challenges in multicultural soccer teams.



Conclusion: According to the results of this research, it can be concluded that communication factors, individual differences, and environmental factors are among the main challenges of coaching in multicultural football teams. These challenges can have significant effects on team performance and cohesion. By adopting appropriate measures, coaches and managers can help improve the performance of multicultural soccer teams and turn existing challenges into opportunities for growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team
  • Challenge
  • Multiculturalism
  • Football
  • Coaching