نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی . پردیس بین المللی دانشگاه ارومیه. ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این تحقیق طراحی مدل توسعه مدیریت ایمنی پایدار در ورزش مدارس بوده است.
روش پژوهش: این پژوهش بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بود و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی-اکتشافی بود که با رویکرد اشتراوس و کوربین انجامشد. جامعه آماری کلیه اساتید و متخصصان فعال در حوزه مدیریت ورزشی و ورزش دانشآموزی ایران بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی(14 نفر) و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید.
یافته ها: .بر اساس نتایج به دست آمده از 220 مفهوم و 27 مقوله عوامل علی، در مقولههای دور اندیشی و آیندهنگری، استعدادیابی، مخاطرات محیطی و بایدها و نبایدهای زیست محیطی؛ شرایط زمینه ای در تدریس و آموزش ورزش و محیط زیست، ترویج پایداری از طریق ورزش، زیرساختهای حقوقی و اداری و مدیریت مالی و امنیت اقتصادی ؛ عوامل مداخله گر در دو بعد موانع و تسهیل گرها ؛ راهبردها در عواملی همچون ارزیابی بازده ایمنی پایدار، امنیت اجتماعی، ترویج فرهنگ ایمنی محیطی، مدیریت ایمنی بهداشت و تغذیه، اثربخشی آموزشی و پژوهشی، تدوین ضوابط و معیارهای مبتنی بر پایداری، آسیب شناسی ایمنی و امنیت رویداد و هوشمند سازی مدیریت اماکن ورزشی احصا شده اند و پیامدها نیز مشخص شدند.
نتیجه گیری: با تاکید بر مولفههای شناسایی شده میتوان به توسعه زیست محیطی و تضمین ایمنی ورزش مدارس کمک شایانی نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a sustainable safety management development model in school sports
نویسندگان [English]
- NEGIN RAHIMI 1
- Mir Hassan Seyed Ameri 2
1 Sports Management Department. Urmia University International Pardis. Iran
2 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Urmia, Urmia, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to design a sustainable safety management development model in school sports.
Based on the purpose, this research was of the applied research type and was based on the collection of qualitative-exploratory information, which was carried out with the Strauss and Corbin approach. The statistical population was all the professors and specialists active in the field of sports management and student sports in Iran, and the theoretical purposeful sampling method with the snowball technique (14 people) and based on the theoretical saturation criterion was used. The data collection tool was a semi-structured interview. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding and the final pattern was extracted.
Based on the results obtained from 220 concepts and 27 categories of causal factors, in the categories of foresight and foresight, talent search, environmental risks and environmental dos and don'ts; background conditions in teaching and learning sports and environment, promoting sustainability through sports, legal and administrative infrastructures and financial management and economic security; Intervening factors in the two dimensions of barriers and facilitators; Strategies in factors such as evaluation of sustainable safety efficiency, social security, promotion of environmental safety culture, management of health and nutrition safety, educational and research effectiveness, formulation of criteria and criteria based on sustainability, pathology of safety and event security, intelligentization of sports facilities management have been evaluated the consequences were also determined
By emphasizing the identified components, it is possible to help environmental development and ensure the safety of school
کلیدواژهها [English]
- Foundation data theory
- school sports
- sustainable safety