Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 . Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

4 Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was modeling factors influencing brand extension in Iran professional football clubs. The research method was descriptive and survey. The statistical population consisted of sport management postgraduate students of Iran universities. Sampling was conducted by multistep cluster method and data were collected from universities in Tehran city, Ferdowsi University of Mashhad, Isfahan University and Razi University of Kermanshah (n=300). A questionnaire with 5 parts (brand equity, fan team identification, rules, marketing activity and brand extension) was used to collect data. The reliability and validity of the questionnaire was reviewed and approved before it was used. Confirmatory factor analysis was used to examine construct validity and the structural equation modeling in Lisrel software was used to offer the research model. The model test results showed that model fit with data was good and impact coefficients of rules (0.5), brand equity (0.37), marketing activity (0.27) and fan team identification (0.17) were significant on brand extension of professional football clubs.

Keywords

1. امیرشاهی، میراحمد؛ پدرام، مهدی؛ پارسا، سمانه (1390). «بررسی پذیرش تعمیم برند با استفاده از مدل لوجیت»، فصلنامۀ پژوهش بازرگانی، ش 61، ص 188-161.
2. تکلی، همیلا (1391). مدلسازی ارزش ویژۀ برند مبتنی بر مشتری کمیتۀ ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، ص 18-14.
3. حسن‌زاده، مهرداد (1384). بازاریابی ورزشی. تهران: چاپ پرسمان، چ اول، ص 48-42.
4. حسین‌آبادی، ویدا (1390). بررسی تأثیر ارزش ویژۀ نام و نشان تجاری(برند) بر تمایل به قبول گسترش نام و نشان تجاری(برند) از دید مصرف‌کننده: مطالعۀ موردی برند آریستون، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکدۀ مدیریت، گروه اجرایی، ص 1.
5. حسینی، حمید (1391). بررسی تأثیر تصویر شرکت بر نگرش مصرف‌کنندگان درباره گسترش برند، مطالعۀ موردی: ارائۀ خدمات تلفن همراه توسط شرکت اَپل، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم، ص 6-1.
6. دهقانی سلطانی، مهدی؛ محمدی، اسفندیار؛ پوراشرف، یاسان­اله؛ سایه­میری، کوروش (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی نگرش مصرف‌کنندگان از توسعۀ برند»، فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، دورۀ 5، ش1، ص 104-85.
7. سلطان حسینی، محمد؛ نصراصفهانی، داود؛ جوانی، وجیهه؛ سلیمی، مهدی (1392). «تعیین تفاوت میزان اهمیت وفاداری به برند در میان هواداران تیم­های حاضر در لیگ برتر ایران براساس ویژگی­های جمعیت‌شناختی آنها»، نشریۀ مطالعات مدیریت ورزشی، ش 18، ص50-33.
8. سیف پناهی شعبانی، جبار (1392). «طراحی مدل توسعۀ بازاریابی باشگاه­های لیگ برتر فوتبال ایران»، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، ص 4-1.
9. طباطبائی نسب، سید محمد؛ محمد نبی، زهره (1393). «بررسی تأثیر عناصر نام تجاری بر نگرش و رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به نام تجاری تعمیم‌یافته، مورد مطالعه: شرکت فراورده‌های گوشتی و لبنی کاله»، فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، انتشار آنلاین از تاریخ 17/4/1393، ص 1.
10. کاتلر، فیلیپ (1383)، مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمۀ علی پارسائیان، تهران: نشر ترمه، ص 94-91.
11. هومن، حیدرعلی (1391). مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار لیزرل. تهران: سمت، چ پنجم، ص 44-38.
12. Abosag, Ibrahim & et.al. (2012). "Examining the relationship between brand emotion and brand extension among supporters of professional football clubs". European Journal of Marketing, Vol. 46, No. 9, pp. 1233-1251.
13. Apostolopoulou, A. (2002). "Brand extensions by U.S. professional sport teams: motivations and keys to success". Sport Marketing Quarterly, Vol. 11, No. 4, pp. 205-214.
14. Chen, J. L. (2007). "Managerial factors affecting team identification". Ph.D. Thesis, Florida state university, USA. pp. 2-45.
15. Filo, K; Funk, D.C. (2008). "Exploring the role of brand trust in the relationship between brand associations and brand loyalty in sport and fitness". International Journal Sport Management and Marketing, Vol. 3, pp. 39-54.
16. Gladden, J.M; Funk, D.C. (2001). "Understanding brand loyalty in professional sport: examination the link between brand Association and brand loyalty". International Journal of Sport Marketing and Sponsorship, Vol. 3, No. 1, pp. 67-94.
17. Jeffry, D; Ross, S. D. (2004). "Comparing sport consumer motivations across multiple sports." Sport Marketing Quarterly, Vol.13, pp. 17-25.
18. Keller, K. (2008). Strategic brand management: Building, measuring and managing brand equity. USA, Prentice Hall, 3rd edition. pp. 245-251.
19. Loken, John; Joiner, C. (1998). "The negative impact of extensions: Can flagship products be diluted" Journal of Marketing, Vol. 62, pp. 19-32.
20. Loeffler, Arne Samuel; Ruiz Victoria, Jeronimo. (2012). "Identifying and testing success factors for brand extensions in the Video Game Industry: The differences between segments of players and a model for predicting success in the Tomb Raider Series". M.A Thesis, Jonkoping University, Sweden. pp. 1-7.
21. Muhammad Anees -ur- Rehman. (2012). "What Makes Brand Extension Successful: An Empirical Study of Direct and Indirect Effect". European Journal of Business and Social Sciences, Vol. 1, No. 4, pp. 76 - 97.
22. Papadimitriou, Dimitra & et.al. (2004). "The Role of Perceived Fit in Fans' Evaluation of Sports Brand Extensions". International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, Vol. 6, No. 1, pp.31-48.
23. Pataco, Vitor. (2011). "The impact of different sport activities on the brand equity of football clubs". 19th Conference of the European Association for Sport Management, Spain, 2011, EBook, pp. 255- 257.
24. Richelieu, A; Pons, F. (2009). "If brand equity matters, where is the brand strategy? A look at Canadian hockey teams in the NHL". International Journal of Sport Management and Marketing, Vol. 5, pp. 162-182.
25. Santini, Fernando de Oliveira; Wagner, Junior Ladeira; Clécio, Falcão Araujo. (2013). "Background of Purchase Intention of Brazilian Soccer Club Fans". Global Journal of Management and Business Research Marketing, Vol. 7, pp. 1-11.
26. Simonsson, Elin. (2012). "How can Brand Equity serve as a platform for Brand Extension? Case study Salomon". B.A Thesis, School of Business, Economics & Law, University of Gothenburg, Sweden. pp. 45-47.
27. Sutton, W. A; McDonald, M. A; Milne, G. R; Cimperman, J. (1997). "Creating and Fostering Fan Identification in Professional Sports". Sport Marketing Quarterly, Vol. 6, No.1, pp. 15-22.
28. Völckner, Franziska; Sattler, Henrik. (2006). "Drivers of Brand Extension Success". Journal of Marketing, Vol. 70, pp. 18–34.
29. Walsh, Patrick; Lee, Seungbum. (2012). "Development of Brand extension decision- making model for professional sport teams". Sport Marketing Quarterly, Vol. 21, pp. 232-242.
30. Walsh, P; Ross, S. D. (2010). "Examining brand extensions and their potential to dilute team brand association". Sport Marketing Quarterly, Vol. 19, pp. 196-206.
31. Wann, D.A; melnick, M.J; Russell, G. W; Pease, D.G. (2001). Sport Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators. New York, Routledge Press. pp. 33-35.
32. Wann, D. A; Branscombe, N. R. (1993). "Sports Fans: Measuring Degree of Identification with their Team". International Journal of Sport Psychology, Vol. 24, pp. 1-17.