Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor, Faculty of physical education and sport sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 MSc, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran

Abstract

Cultural intelligence is one of the most efficient tools to perform tasks efficiently in environments containing diversity and imbalance. This kind of intelligence allows the person to be able to be effective in multi-cultural situations. The aim of this study was to investigate the effect of this variable on the performance of employees. This study was applied according to the goal and descriptive-survey in terms of data collection. Statistical population consisted of 109 employees of Sport and Youth general office in East Azerbaijan province and sample was 90 subjects. “Individual Performance” and “Cultural Intelligence” questionnaires were used to collect data. The face and content validity of both questionnaires was confirmed by 10 experts and the reliability was calculated by Cronbach’s alpha as 0.74 for individual performance questionnaire and 0.66 for cultural intelligence questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and Friedman test were used to analyze data. The results showed a significant and positive relationship between cultural intelligence and individual performance and also between 3 dimensions (out of 4 dimensions) of cultural intelligence (strategy, motivation and behavior) and individual performance. Priorities of these dimensions were knowledge, motivation, behavior and strategy. Cultural intelligence and its four dimensions and individual performance of all employees were satisfactory.

Keywords

1. افکانه، محمد (1389). بررسی ارتباط هوش فرهنگی و عملکرد فردی در کارکنان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شاهد، ص 25-1.
2. جان‌نثاراحمدی، هدی؛ فیاضی، مرجان (1385). «هوش فرهنگی: نیاز مدیران در قرن تنوع»، ماهنامۀ تدبیر، ش 172، ص 43-41.
3. خاکپور، عباس (1383). بررسی رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد شغلی (وظیفه‌ای و زمینه‌ای) مدیران مدارس شهر همدان در سال تحصیلی 83-1382، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ص 87-1.
4. دلارام، طوبی (1387). «بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه‌ای مدیران (مورد مطالعه: شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران)»، نشریۀ علمی- پژوهشی مدیریت فردا، سال هشتم، ش 22، ص 78-67.
5. رحمانی، زین‌العابدین؛ تهرانی‌پور، رضا (1388). «هوش فرهنگی؛ نیاز مدیران امروز»، نشریۀ صنعت خودرو، ش 127، ص 8-6.
6. زردشتیان، شیرین؛ غلامی ترکسلویه، سجاد؛ عیدی‌پور،کامران؛ کرد، نوشین؛ بخیت، معصومه (1394). «رابطۀ بین ابعاد هوش فرهنگی با توانایی حل تعارض کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان فارس»، نشریۀ مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورۀ 2، ش 5، ص 78-71.
7. شتابان، سحر؛ پور موسوی، سید موسی؛ رضایی، علی‌اکبر (1395). «بررسی مؤلفه‌های تأثیر بر ارتقای هوش فرهنگی مدیران شهری مطالعۀ موردی (منطقۀ ده شهرداری تهران)»،فصلنامۀ مطالعات مدیریت شهری، دورۀ 8، ش 26، ص 70-57.
8. صائم، مهدی؛ رضوانی، محمدحسین؛ شیخ؛ رضا (1395). «ارزیابی و رتبه‌بندی هوش فرهنگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تکنیک تاپسیس فازی»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، دورۀ 4، ش 1، ص 111-101.
9. عباسعلی‌زاده، منصوره؛ نائیجی، محمدجواد (1386). «هوش فرهنگی: سازگاری با ناهمگون‌ها»، ماهنامۀ تدبیر، ش 181، ص 23-20.
10. فیضی، سمیرا (1389). مقایسۀ هوش فرهنگی داوطلبان ورزشی دختر و پسر دهمین المپیاد فرهنگی ورزشی،پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ص 105-1.
11. کاظمی، معصومه (1387). بررسی ارتباط هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان جامعۀ المصطفی العالمیه،پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، ص 153-1.
12. گریفین، مورهد (1375). رفتار سازمانی، ترجمۀ سید مهدی الوانی، و غلامرضا معمارزاده، تهران: مروارید، ص 37-23.
13. من‌آل‌آقا، میترا (1387). ارائۀ راهکارهایی برای ارتقای هوش فرهنگی مدیران دولتی دست‌اندرکار در امور بین‌الملل، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران، ص 100-1.
14. نظری، رسول؛ سهرابی، زهرا؛ احسانی، محمد (1395). «رابطۀ بین مهارت‌های ارتباطی با هوش فرهنگی و نقش آن در طبقه‌بندی مدیران سازمان‌های ورزشی و ارائۀ مدل»، مجلۀ مطالعات مدیریت ورزشی، سال هشتم، ش 38، ص 34-17.
15. هراتی، محسن؛ فهیم دوین، حسن؛ کشتی‌دار، محمد (1395). «نقش میانجی هوش فرهنگی با مهارت‌های ارتباطی در رابطۀ بامدیریت ارتباط با مشتری»، نشریۀ مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، سال سوم، ش 11، ص 35-27.
16. Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C. (2006). "Personality Correlates of the Four-Factor Model of Cultural Intelligence". Group & Organization Management. Vol. 31, No. 1. pp: 100-123.
17. Borman, W.C., Hanson, M.A., Hedge, J.W. (1997). "Personnel Selection. Annual Review of Psychology". Vol. 48. Pp: 299-337.
18. Earley P.C., & Ang, S. (2004). "Cultural Intelligence: indivisual interactions across cultures Stanford". California; Stanfors Business Books. pp: 1-312.
19. Earley, P.C. & Mosakowski, E. (2004). "Cultural intelligence .Harvard Business Review". Vol. 82, No. 10. pp: 139-146.
20. Earley, P.C. & Peterson, R. (2004). "The Elusive Cultural Chameleon: Cultural Intelligence as a New Approach to Intercultural Training for the Global Manager". Academy of Management Learning and Education. Vol. 3, No. 1. pp: 99-126.
21. Imai, L., & Gelfand, M.J. (2010). "The culturally intelligent negotiator: The impact of cultural intelligence (CQ) on negotiation sequences and outcomes. Organizational Behavior and Human Decision Processes". Vol. 112, No. 2. pp: 83-98.
22. Lugo, Maria. (2007). "An examination of cultural and emotional intelligences in the development of global transformational leadership skills". ProQuest. pp: 1-110.
23. Peterson, Brooks. (2004). "Cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures".Yurmouth, ME. Inter-cultural Press. PP: 5-10