نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوراسگان

2 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)- مشهد- ایران

3 دانشگاه مستنصریه

4 دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد

5 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده ی علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22059/jsm.2025.380130.3341

چکیده

هدف از پژوهش، تدوین مُدل پارادایمی توسعه‌ی شایستگی‌های آموزشی معلمان دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در عراق بود.

این پژوهشِ کاربردی، از نظر شیوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه‌ی اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از 16 مقاله و مصاحبه با 9 نفر از نخبگان، و سپس از روش استراوس و کوربین به‌منظور تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، استفاده شد.

برای عوامل علی 116 مفهوم، 9 زیرمقوله‌ و 3 مقوله‌ی اصلی (عوامل سازمانی، عوامل درون فردی و عوامل شغلی)، برای عوامل مداخله‌گر 73 مفهوم، 8 زیرمقوله‌ و 3 مقوله‌ی اصلی (توجه به خود و دیگران، صلاحیت‌های آموزشی و توانایی‌های معلم)، برای عوامل زمینه‌ای 89 مفهوم، 9 زیرمقوله‌ و 3 مقوله‌ی اصلی (علاقه به رشته، داشته‌های شخصی و میزان تلاش معلم)، برای راهبردها 72 مفهوم، 7 زیرمقوله‌ و 3 مقوله‌ی اصلی (توسعه‌ی دانش شخصی، توجه به آموزش و کلاس درس و رشد و توسعه‌ی دانشجویان) و برای دستاوردها 24 مفهوم، 6 زیرمقوله‌ و 3 مقوله‌ی اصلی (توسعه‌ی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، بهبود کیفیت زندگی و پرورش صفات اخلاقی) و مجموعاً 374 مفهوم، 39 زیرمقوله و 15 مقوله‌ی اصلی مربوط به توسعه‌ی شایستگی‌های آموزشی معلمان دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در عراق، شناسایی شد.

می‌توان دریافت که معلمان دانشکده‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کشور عراق علاوه بر رشد، بهبود و توسعه‌ی شایستگی‌های آموزشی خود، باید رشد و توسعه‌ی دانشجویان را نیز مدنظر قرار داده و همواره تلاش نمایند تا با توسعه‌ی دانش شخصی خود، بهترین و تازه‌ترین مطالب آموزشی را در اختیار آنان قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Paradigmatic Model for the Development of Educational Competencies of Teachers of Physical Education and Sports Sciences Faculties in Iraq

نویسندگان [English]

  • muntadher hussein sabut, 1
  • vahid saatchian 2
  • ismaeeil abd zeyd ashoor 3
  • javad gholamian 4
  • farzaneh taghian 5

1 Doctoral student of sports management at Islamic Azad University, Khorasgan branch

2 department of sport science, faculty of human science, international Imam reza university, mashhad. Iran

3 University of Mustansiriya

4 Ferdowsi University of Mashhad

5 Department of Sports Physiology, School of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

This study aimed to develop a paradigmatic model for the development of educational competencies of teachers of physical education and sports sciences faculties in Iraq.

This qualitative research was applied in terms of purpose, and descriptive-analytical in terms of data collection method. To collect data, 16 articles and interviews with 9 elites were used, and then Strauss and Corbin's method was used to analyze the data.

for the causal factors 116 concepts, 9 sub-categories and 3 main categories (organizational factors, intrapersonal factors, and job factors), for intervening factors, 73 concepts, 8 sub-categories and 3 main categories (attention to self and others, educational qualifications and teacher abilities), for contextual factors, 89 concepts, 9 sub-categories and 3 main categories (interest in the field, personal assets and teacher's effort level), for strategies 72 concepts, 7 sub-categories and 3 main categories (development of personal knowledge, attention to education and classroom and growth and development of students), and for achievements 24 concepts, 6 sub-categories and 3 main categories (development of physical education and sports sciences, improvement of quality of life and cultivation of moral qualities), and a total of 374 concepts, 39 sub-categories and 15 main categories related to the development of educational competencies of teachers of physical education and sports science faculties in Iraq were identified.

in addition to the growth, improvement, and development of their educational competencies, should also consider the growth and development of students and always try to provide them with the best and latest educational materials by developing their knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational competencies
  • Physical education teachers
  • Growth and development of students
  • Iraq
  • Development of sports sciences