نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران جنوب

10.22059/jsm.2024.364596.3194

چکیده

مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر ارائۀ پارادایم کیفی خودتوسعه‌ای مدیران ورزش در ایران بود. تحقیق حاضر پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد.
روش پژوهش: جامعۀ آماری تحقیق 11 نفر از مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، مدیران کمیتۀ ملی المپیک و پارالمپیک بودند و روش نمونه‌گیری به‌صورت گلوله‌برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبۀ کدگذاری انتخابی، محوری، کدهای باز استخراج، سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پارادایم کیفی خودتوسعه‌ای در مدیریت کلان ورزش کشور از چهار مقوله (مکانیزم‌های خودتوسعه‌ای (شامل دو کد محوری، جانشین پروری، توانمندسازی)، عوامل سازمانی (چهار کد محوری، راهبرد سازمانی، حمایت سازمان، فرهنگ سازمانی، بازخورد شخصی)، عوامل فراسازمانی (دو کد محوری، ارتباطات برون‌سازمانی و فرهنگ اجتماعی)، عوامل فردی (سه کد محوری استقلال و ارزشمندی فردی، انگیزۀ فردی و تعویض اختیار)، است. 11 مفهوم ثانویه و 64 مفهوم اولیه تشکیل و پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مشخص شد اگر سازمان‌های ورزشی در ایران بتوانند در برنامه‌های راهبردی و چشم‌اندازی که برای ورزش تدوین می‌کنند بخش مدیریت ورزش کشور را در دو بخش مدیران فعال و مدیران آینده به سمت و سوی خودتوسعه‌ای هدایت کنند، همین‌طور از مدیران حمایت شود و برنامه‌های حمایتی برای مدیران ارائه دهند، در این حالت مدیران در واقع توانمندتر می‌شوند و خودشان را توسعه می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the Qualitative Self-Development Paradigm of Sports Managers in Iran

نویسندگان [English]

  • Mansoureh Tehranchy
  • Reza Nikbaksh
  • Farideh Sharififar

Department of Sport Management, Islamic. Azad University, South, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The general purpose of the present study was to present a qualitative paradigm of self-development of sports managers in Iran. The current research was a qualitative research that used the thematic analysis approach.
methods: The statistical population of this research was formed by the senior managers of the Ministry of Sports and Youth, the managers of the National Olympic and Paralympic Committee, whose number is 11, and the sampling method continued until the theoretical saturation was reached. After the interview, selective coding, central and open codes were extracted and then the qualitative paradigm of the research was presented.
Result: The results showed that the qualitative paradigm of self-development in the country's sports macro-management consists of 4 categories (self-development mechanisms (including two core codes, succession training, empowerment), organizational factors (including four core codes, organizational strategy, organizational support, organizational culture, personal feedback), extra-organizational factors (two core codes, extra-organizational communication and social culture), individual factors (including three core codes of independence and individual value, individual motivation and substitution of authority). 11 Secondary concepts and 64 initial concepts were formed and the qualitative research paradigm was presented.
Conclusion: According to the results, it was determined that if the sports organizations in Iran can guide the sports management department of the country in the direction of self-development in the two departments of active managers and future managers in the strategic plans and vision they formulate for sports. Also, support managers and provide support programs for managers, in this case managers actually become more capable and develop themselves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Psychology
  • Self-leadership
  • Career Motivation
  • Self-Management
 Sarshar , Nima , Mokhtari bail kalai , Mehran , kia kechari , Dawood (2021). Development of human resources by designing self – development behavior model . jornal of supervision and inspection . 15, 55 , 47 , 70
https://www.sid.ir jornal paper
 
 Sahrai Biranvand , mahdi , khorasani , abbasalt , khayatian yazdi , mohammad sadeq , corresponding author : shams morkani , Gholamreza (2021) . presenting the model of self – development of leaders : a synthesis of studies on education.
Comprehensive humanities portal, 28, 137 , 167.
Institute for humanities and cultural studies.
https://www.ensani.ir
https://www.ihcs.ac.ir
 
 
 
 
 
 Jiang, Xueting; Xu, Sen; Houghton, Jeffery D.; & Kulich, Steve J. (2021). Leader self-development: Why do people develop themselves as leaders? Business Horizons, 64(2), 239-248.
https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.12.002
 
 
 Molan, Conor; Arnold, Rachel; Kelly, Seamus; Toomey, Elaine; & Matthews, James. (2021). An exploration of performance management processes used within Olympic sport programmes. Journal of Applied Sport Psychology, 0(0), 1-21. https://doi.org/10.1080/10413200.2021.1894506
 
 
 Nesbit, Paul L. (2012). The Role of Self-Reflection, Emotional Management of Feedback, and Self-Regulation Processes in Self-Directed Leadership Development. Human Resource Development Review, 11(2), 203-226. https://doi.org/10.1177/1534484312439196