نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی و رسانه ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی

10.22059/jsm.2022.350630.3051

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل ارزش پیشنهادی سالمندان مجموعه‌های تفریحی ورزشی شهر تهران بود.
روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (نظریة داده‌بنیاد) است. جامعة آماری پژوهش حاضر، شامل مربیان، کارکنان و سالمندان (مشتریان) مجموعه‌های تفریحی ورزشی شهر تهران و همچنین خبرگان دانشگاهی در حوزة بازاریابی و کسب‌وکارهای ورزشی بود. روش نمونه‌گیری هدفمند و به تکنیک گلوله‌برفی بود. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 59 نفر به‌عمل آمد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس استادان متخصص، بررسی و تأیید شد و برای سنجش پایایی از روش توافق درون‌موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 87/0 بود.
یافته‌ها: در راستای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش نظریة داده‌بنیاد استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که عوامل ارزش پیشنهادی مشتریان مجموعه‌های تفریحی، ورزشی شهر تهران در قالب پنج مقولة اصلی دسته‌بندی شدند. مقوله‌ها شامل ارزش پیشنهادی کارکردی، ارزش پیشنهادی موقعیتی، ارزش پیشنهادی احساسی، ارزش پیشنهادی اجتماعی، ارزش پیشنهادی شناختی‌اند که این پنج مورد خود شامل 25 مفهوم و 121 عامل یا کد باز هستند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه می‌گیریم برای توسعة مجموعه‌های تفریحی و ورزشی شهر تهران باید بر مقوله‌های استخراجی از این پژوهش متمرکز شد که از طریق شناسایی ارزش‌های پیشنهادی موردنظر مشتریان بتوان در جهت رفع نیازهای آنها گام‌های اساسی برداشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identification of Value Proposition Factors for the Customers of Entertainment and Sports Complexes in Tehran

نویسندگان [English]

  • Najaf Aghaei 1
  • Farshid Keshavarz 2
  • Mohammadreza Boroumand 2

1 Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Department of Sport Management and Media, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The purpose of the current research was to identify the value proposition factors of the customers of entertainment and sports complexes in Tehran.
Methods: The research method is qualitative (data-based theory). The statistical population of the present study included coaches, personnel and customers of entertainment and sports complexes in Tehran, as well as academic experts. The sampling method was purposeful and snowball technique. The research tool was an interview that was conducted with 59 people. The validity of the research tool (interview) was examined and confirmed by the interviewees and then the expert professors, and the intra-subject agreement method was used to measure the reliability, and according to this method, the reliability value was equal to 0.87.
Results: In order to analyze the data, the data-based theory method was used. The findings of this research showed that the factors of the value offered to the customers of entertainment and sports complexes in Tehran were categorized in the form of 5 main categories. The categories include: functional value proposition, situational value proposition, emotional value proposition, social value proposition, cognitive value proposition. These 5 items include 25 concepts and 121 agents or open codes.
Conclusion: Based on the findings of this research, we conclude that for the development of entertainment and sports complexes in Tehran, it should be focused on the categories extracted from this research, which can be used to meet the needs of customers through the identification of proposed values. took basic steps.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business
  • Elderly Sport
  • Value Proposition
Faridchehar, Elham (2009). Designing a received value evaluation model from the customer's point of view. Business Management Quarterly, 8(2), 71-88. (in Persian).
Gholami, N; Aghaei, N; Mohammad Kazemi, R; Safari, M. (2018). Proposed value to the customer in sports business model, Sports Management Studies, 11(53), 83-98. (in Persian).
Scott-Kemmis, D. (2019). Responding To Change & Pursuing Growth: Exploring the potential of business model innovation in Australia. Report of a study supported by the Australian Business Foundation, 1-78.
Theodorakis, N. D., Koustelios, A.,Robinson, L.& Barlas,A. (2009). Moderating role of team identification on the relationship between service quality and repurchase intentions among spectators of professional sports”.Managing Service Quality, 19(4), .456-473.