نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه قابلیت‌های رهبری ناب بر حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی با استفاده از فرایند رتبه‌بندی تفسیری (IRP) انجام پذیرفت. این پژوهش تحقیق قیاسی استقرایی است، چراکه به‌طور توأمان از دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی با توجه به نوع داده‌ها و شرایط استفاده می‌شود. جامعۀ آماری پژوهش 27 نفر از مدیران و خبرگان سازمان‌های ورزشی شهرستان خرم‌آباد  بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تأیید روایی پرسشنامه‌ها، پرسشنامه‌های (IRP) بین خبرگان توزیع شد و مورد تأیید ایشان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 81/0 بود، تأیید شد. یافته‌ها مشتمل بر شناسایی قابلیت‌های رهبری ناب و نتایج حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی و همچنین تحلیل رابطۀ قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای‌‌سازی منابع انسانی است. نتایج حاکی از آن است که کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان، مهارت‌های انگیزشی و الهام‌بخشی، بهبود مستمر و تعهد به یادگیری، ترویج کار گروهی و تیم‌سازی و تمرکززدایی به‌ترتیب بیشتر از دیگر قابلیت‌های رهبری ناب موجب حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی می‌شوند. همچنین با استفاده از رویکرد (IRP) چگونگی اثرگذاری قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای سازی منابع انسانی تحلیل شد. برای مثال کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان،  افزایش کسب صلاحیت‌های اخلاقی، مهارت و خبرگی، قدرت تجزیه‌وتحلیل مسائل، عملی ساختن اندوخته‌ها، استقلال کاری، ارج نهادن به مشتری، قدرت تحمل ابهام و انطباق‌پذیری کارکنان را در پی دارد که می‌تواند به حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان منجر شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the effect of Lean Leaders Capabilities on Professionalization Human Resources in Sports organizations Using the Interpretive Ranking Process

نویسندگان [English]

  • Reza Sepahvand 1
  • Abdollah Saedi 2
  • Masoome Momeni Mofrad 3

1 Professor, Department of Management, School of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran

2 Ph.D of Human Resources Management, Lorestan University, Khoramabad,,Iran

3 Ph.D student in Human Resources Management, Department of Management, School of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to analyze the effect of the lean leaders capabilities on professionalization of human resources Using the interpretive ranking process approach. This research was an inductive- deductive study that two qualitative and quantitative research approaches were used according to the type of data and conditions. The statistical population included 27 Sports organizations experts and managers Khorramabad city selected using purposive sampling.  To confirm the validity, the questionnaire was distributed among the experts and they were approved. The Reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach's alpha, which was equal to 0.81. The findings included the identification of the lean leaders capabilities, The results of the professionalization of the human resources and also the analysis of the effects of the lean leaders capabilities on professionalization of the human resources. The results indicated that lean leaders capabilities enhance staff capabilities, motivational and inspirational skills, continuous improvement and commitment to learning, promoting teamwork and team building and decentralization, respectively Lean Leaders capabilities Cause professionalization human resources. The IRP approach was utilized to analyze the effectiveness of the lean leaders capabilities on professionalization Of the human resources. For example, lean leaders capabilities enhance the employee capabilities, the acquisition of ethical competencies, skills and knowledge, the ability to analyze issues, making changes, work independence, respect to the customers, toleration of ambiguity, and adaptability which leads to professionalization of the human resources In the organization. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication Skills
  • Motivational Skills
  • Self-Confidence
  • Increasing personnel Abilities
  • Continuous Improvement
  1. Akparep, J., Jengre, E., & Mogre, A. (2019). The Influence of Leadership Style on Organizational Performance at TumaKavi Development Association, Tamale, Northern Region of Ghana,Open Journal of Leadership, 8(4), 1-22.

  2. Craps, M., Vermeesch, I., Dewulf, A., Sips, K., Termeer, K., & Bouwen, R. "A Relational Approach to Leadership for Multi-Actor Governance", administrative sciences, 2019; 9(12), 1-12.

  3. Weintraub, Ph., & McKee, M. "Leadership for Innovation in Healthcare: An Exploration", International Journal of Health Policy and Managemen, 2019; 8(3), 138- 144.

  4. Seidel, A., Saurin, T., Marodin, G & Ribeiro, J . "Lean Leadership Competencies: a multi-method study", Management Decision, 2017; 1-33.

  5. Naghavi, M. A., Hamzehpour, M, Bamdad Sufi, J & Etemadi, M. "Designing Structural Conceptual Model; Interpreting Lean Leadership; Based on Comprehensive Approaches to Lean Concept Essence", Tomorrow's Management,. (in persian). 2018; 17, 234- 253

6.     Laguan, L., Poell, R., & Meerman, M. "Practitioner Reserch for the Professionalization of Human Resource Practice: Emprical data form the Netherlands", Human Resource Development International, 2018; 4(9), 1-24.

7.     Bijl, A., Ahaus, K., Ruel, G., Gemmel, P., & Meijboom, B. "Role of lean leadership in the lean maturity—second-order problemsolving relationship: a mixed methods study", BMJ Open, 2019; 1-7.

8.     Kutbi, Z. "Lean Leadership as a Tool to Minimize the Impact of Uncertainty on Individual and Organizational Attitudes and Behaviour: A Meta-Analysis", Arab Journal of Administration, 2018; 38(3), 1-18.

  1. Loh, K., Yusof, Sh., & Lau, D. "Blue ocean leadership in lean sustainability", International Journal of Lean Six Sigma, 2018; 1-21.

10.  Hu, Q., Mason, R., Williams, S.J. & Found, P. "Lean implementation within SMEs: a literature review", Journal of Manufacturing Technology Management, 2015; 26 (7), 980-1012.

  1. Aij, K., Visse, M., & Widdershoven, G. "Lean leadership: an ethnographic study", Leadership in Health Services, 2015; 28(2), 119-134.

  2. Poksinska, B., Swartling, D., & Drotz, E. "The daily work of Lean leaders –lessons from manufacturing and healthcare", Total Quality Management & Business, 2013; 24(8), 886-898.

  3. Mann, D. "The missing link: Lean leadership", Frontiers of Health Services Management, 2009; 26(1), 15–26.

  4. Liker, J. K., & Convis, G.L. "The Toyota Way to Lean Leadership - Achieving and sustaining excellence through leadership development", New York: McGraw Hill, 2012; 59-71.

  5. Marodin, A. "How Can general leadership Theories help to expand the knowledge oflean leadership?", Production Planning & Control, DOI: 10.1080/09537287.2019.1612112, 2019; 1-16.

  6. Dombrowski, U & Mielke, T "Lean Leadership fundamental principles and their application", Conference on Manufacturing Systems, 2013; 569-574.

  7. Trenkner, M. "Implementation of lean leadership, DE Gruyter Open Management", 2016; 20 (2), 129- 142.

  8. Emiliani M.L, & Emiliani, M. "Music as a framework to better understand Lean leadership", Leadership & Organization Development Journal, 2013; 34(5), 407-426.

19.  Buyruk, H. " Professionalization” or “Proletarianization”: Which Concept Defines the Changes in Teachers’ Work?", Procedia - Socialand Behavioral Sciences 2014; 11(6 ), 1709 – 1714.

20.  Kessler, I., Heron, P & Dopson, S. " Professionalization and Expertise In Care Work: The Hoarding and Discarding of Tasks in Nursing", Human Resource Management 2015; 54(5), 737-752.

  1. Bochove, M., & Oldenhof, L. "Institutional Work in Changing Public Service Organizations: The Interplay Between Professionalization Strategies of Non-Elite Actors", Administration & Society, 2018; 1-27.

  2. Noordegraaf, M., van der Steen, M., & van Twist, M. "Fragmented or Connective Professionalism? Strategies for Professionalizing the Work of Strategists and Other (Organizational) Professionals", Public Administration, 2014; 92, 21-38.

  3. Sushil, D. "Interpretive Ranking Process", Global Journal of Flexible Systems Management, 2009; 1-10.