تحلیل رابطه قابلیت‌های رهبری ناب بر حرفه‌ای‌ سازی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی با استفاده از فرایند رتبه‌بندی تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه قابلیت‌های رهبری ناب بر حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی با استفاده از فرایند رتبه‌بندی تفسیری (IRP) انجام پذیرفت. این پژوهش تحقیق قیاسی استقرایی است، چراکه به‌طور توأمان از دو رویکرد تحقیق کیفی و کمی با توجه به نوع داده‌ها و شرایط استفاده می‌شود. جامعۀ آماری پژوهش 27 نفر از مدیران و خبرگان سازمان‌های ورزشی شهرستان خرم‌آباد  بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تأیید روایی پرسشنامه‌ها، پرسشنامه‌های (IRP) بین خبرگان توزیع شد و مورد تأیید ایشان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 81/0 بود، تأیید شد. یافته‌ها مشتمل بر شناسایی قابلیت‌های رهبری ناب و نتایج حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی و همچنین تحلیل رابطۀ قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای‌‌سازی منابع انسانی است. نتایج حاکی از آن است که کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان، مهارت‌های انگیزشی و الهام‌بخشی، بهبود مستمر و تعهد به یادگیری، ترویج کار گروهی و تیم‌سازی و تمرکززدایی به‌ترتیب بیشتر از دیگر قابلیت‌های رهبری ناب موجب حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی می‌شوند. همچنین با استفاده از رویکرد (IRP) چگونگی اثرگذاری قابلیت‌های رهبری ناب در حرفه‌ای سازی منابع انسانی تحلیل شد. برای مثال کمک به افزایش قابلیت‌های کارکنان،  افزایش کسب صلاحیت‌های اخلاقی، مهارت و خبرگی، قدرت تجزیه‌وتحلیل مسائل، عملی ساختن اندوخته‌ها، استقلال کاری، ارج نهادن به مشتری، قدرت تحمل ابهام و انطباق‌پذیری کارکنان را در پی دارد که می‌تواند به حرفه‌ای‌سازی منابع انسانی در سازمان منجر شود.

کلیدواژه‌ها


  1. Akparep, J., Jengre, E., & Mogre, A. (2019). The Influence of Leadership Style on Organizational Performance at TumaKavi Development Association, Tamale, Northern Region of Ghana,Open Journal of Leadership, 8(4), 1-22.

  2. Craps, M., Vermeesch, I., Dewulf, A., Sips, K., Termeer, K., & Bouwen, R. "A Relational Approach to Leadership for Multi-Actor Governance", administrative sciences, 2019; 9(12), 1-12.

  3. Weintraub, Ph., & McKee, M. "Leadership for Innovation in Healthcare: An Exploration", International Journal of Health Policy and Managemen, 2019; 8(3), 138- 144.

  4. Seidel, A., Saurin, T., Marodin, G & Ribeiro, J . "Lean Leadership Competencies: a multi-method study", Management Decision, 2017; 1-33.

  5. Naghavi, M. A., Hamzehpour, M, Bamdad Sufi, J & Etemadi, M. "Designing Structural Conceptual Model; Interpreting Lean Leadership; Based on Comprehensive Approaches to Lean Concept Essence", Tomorrow's Management,. (in persian). 2018; 17, 234- 253

6.     Laguan, L., Poell, R., & Meerman, M. "Practitioner Reserch for the Professionalization of Human Resource Practice: Emprical data form the Netherlands", Human Resource Development International, 2018; 4(9), 1-24.

7.     Bijl, A., Ahaus, K., Ruel, G., Gemmel, P., & Meijboom, B. "Role of lean leadership in the lean maturity—second-order problemsolving relationship: a mixed methods study", BMJ Open, 2019; 1-7.

8.     Kutbi, Z. "Lean Leadership as a Tool to Minimize the Impact of Uncertainty on Individual and Organizational Attitudes and Behaviour: A Meta-Analysis", Arab Journal of Administration, 2018; 38(3), 1-18.

  1. Loh, K., Yusof, Sh., & Lau, D. "Blue ocean leadership in lean sustainability", International Journal of Lean Six Sigma, 2018; 1-21.

10.  Hu, Q., Mason, R., Williams, S.J. & Found, P. "Lean implementation within SMEs: a literature review", Journal of Manufacturing Technology Management, 2015; 26 (7), 980-1012.

  1. Aij, K., Visse, M., & Widdershoven, G. "Lean leadership: an ethnographic study", Leadership in Health Services, 2015; 28(2), 119-134.

  2. Poksinska, B., Swartling, D., & Drotz, E. "The daily work of Lean leaders –lessons from manufacturing and healthcare", Total Quality Management & Business, 2013; 24(8), 886-898.

  3. Mann, D. "The missing link: Lean leadership", Frontiers of Health Services Management, 2009; 26(1), 15–26.

  4. Liker, J. K., & Convis, G.L. "The Toyota Way to Lean Leadership - Achieving and sustaining excellence through leadership development", New York: McGraw Hill, 2012; 59-71.

  5. Marodin, A. "How Can general leadership Theories help to expand the knowledge oflean leadership?", Production Planning & Control, DOI: 10.1080/09537287.2019.1612112, 2019; 1-16.

  6. Dombrowski, U & Mielke, T "Lean Leadership fundamental principles and their application", Conference on Manufacturing Systems, 2013; 569-574.

  7. Trenkner, M. "Implementation of lean leadership, DE Gruyter Open Management", 2016; 20 (2), 129- 142.

  8. Emiliani M.L, & Emiliani, M. "Music as a framework to better understand Lean leadership", Leadership & Organization Development Journal, 2013; 34(5), 407-426.

19.  Buyruk, H. " Professionalization” or “Proletarianization”: Which Concept Defines the Changes in Teachers’ Work?", Procedia - Socialand Behavioral Sciences 2014; 11(6 ), 1709 – 1714.

20.  Kessler, I., Heron, P & Dopson, S. " Professionalization and Expertise In Care Work: The Hoarding and Discarding of Tasks in Nursing", Human Resource Management 2015; 54(5), 737-752.

  1. Bochove, M., & Oldenhof, L. "Institutional Work in Changing Public Service Organizations: The Interplay Between Professionalization Strategies of Non-Elite Actors", Administration & Society, 2018; 1-27.

  2. Noordegraaf, M., van der Steen, M., & van Twist, M. "Fragmented or Connective Professionalism? Strategies for Professionalizing the Work of Strategists and Other (Organizational) Professionals", Public Administration, 2014; 92, 21-38.

  3. Sushil, D. "Interpretive Ranking Process", Global Journal of Flexible Systems Management, 2009; 1-10.