نقش واسطه ای ارزش ادراک شده در ارتباط بین دانش مشتری با وفاداری مشتریان وکسب مزیت رقابتی باشگاه های لیگ برتر فوتبال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی‌ تهران، تهران، ایران

2 استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی‌ تهران، تهران، ایران

3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی ‌تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش بررسی نقش واسطه‌ای ارزش ادراک‌شده در ارتباط بین دانش مشتری با وفاداری مشتریان و کسب مزیت رقابتی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش تمام هواداران بالای 18 سال دو تیم پرسپولیس و استقلال خواهد بود که به تماشای مسابقات چه از طریق حضور در ورزشگاه و چه از طریق تلویزیون و اینترنت می‌پردازند. روایی سازة پرسشنامة دانش مشتری به کمک تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌های دانش مشتری، وفاداری، ارزش ادراک‌شده و مزیت رقابتی به‌ترتیب 98/0، 97/0، 93/0، 94/0 به‌دست آمد. بررسی روابط بین متغیرها، نشان‌دهندۀ مناسب و اقتصادی بودن مدل با رابطة غیرمستقیم است که در آن نقش واسطه‌ای ارزش ادراک‌شده مورد تأیید بود. نتایج نشان داد مدل با رابطة غیرمستقیم با دارا بودن میزان AIC کمتری از کارایی بیشتری نسبت به مدل با رابطة مستقیم و بدون در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای ارزش ادراک‌شده برخوردار بود، یعنی باشگاه‌هایی که دانش به‌دست‌آمدة مشتریان خود را مدیریت می‌کنند، به ایجاد تعهد و در ادامه برتری رقابتی در میان سایر باشگاه‌ها منجر می‌شوند. از طرفی ارزش ادراک‌شده توسط تماشاچیان ارتباط بین متغیرها را تسهیل می‌کند.

کلیدواژه‌ها


  1. Galan T, Janet S, Dean F.      Sportspectator consumption Behavior .Sport marketing Quarterly. 2003;      12(1):7-17.
  2. Beyrami eigder J.Determining [the      Relationship between Dimensions of Service Quality and Satisfaction and      Citizenship Behavior of Audiences (in persian)].[MSc]. University of      Tehran. 2013; 83-41.
  3. Baharifar A, Javaherikamel M.      [Investigating the Consequences of Organizational Ethical Values ​​by      Investigating Organizational Justice, Organizational Commitment and      Organizational Citizenship Behavior (in persian)]. Human Rights      Development Policies. 2010; 28(7): 29-31.
  4. Bagheri S M, Asghari F. [A Survey      on the Coordination between Business-Level Strategies and Market      Orientation in the Life-cycle Processes (in persian)]. Journal of      Marketing Management. 2013; 19: 119-125.
  5. Saliss      & Jones. Customer Knowledge Management and E-commerce:The role of      customer perceived risk. International Journal of Information. Management.      2002;28(3) 102–113.
  6. Akhavan      P, Haidari S. [Customer Knowledge Management An Approach to Obtaining      Competitive Advantage (in persian)]. Managing Journal of Tomorrow. 2011;      18: 45-53.
  7. Darroch J, McNaughton R. Beyond market orientation-Knowledge management and the      innovativeness of New Zealand firms. European Journal of Marketing.      2003;37(3):572-593.
  8. Day      G.S. Managing Market Relationships. Journal of the Academy ofMarketing      Science 2000; 2891): 24-30.
  9. Cutler P, Clerk Q. Marketing      Management. Translation by Mehdi Amir Jafari. 1nd ed. Tehran, Nas      Publisher; 2016.
  10. Moussa Khani M, Haghighi M,      Turkzadeh S. [Presentation of a Model for Customer Loyalty Using Customer      Knowledge Management in the Banking Industry of Iran (in persian)].      Commercial Management Magazine. 2012; 12 (4): 147-164.
  11. Chiou,S,      Droge C, Hanvanich C. Does Customer Knowledge Affect How Loyalty Is      Formed?. Journal of Service Research. 2002;5(2):113-124.
  12. Zahari A, Rosman M, Rajamaryam R,      Norhafizah A. The important of Knowledge Management and Customer Knowledge      Management in Enhancing Organizational Performance. International Business      Management. 2016;10(14):2724-2731.
  13. Daneshfard K, Zakeri M. [The      Effect of Knowledge Management on the Strengthening of Competitive Power      of Consultants Engineers (in persian)]. Quarterly Journal Basirat. 2009;      45 (7): 21-38.
  14. Hayati A.      Knowledge Sharing Success for Sustaining Organizational Competitive      Advantage. Hayati Abdul-Jalal et al. Procedia Economics and      Finance.2013; 4(7): 150 – 157.
  15. Hasanzadeh      m, Seyed mahaleh SF. (2013).Effect of Knowledge Management on Success of      Customer Relationship Management in Eghtesad Novin Bank of Tehran.      Int.J.Buss.Mgt.Eco.Res. 2013; 4(6):839-848.
  16. Pavicic,J. et al. CUSToMER      KNowLEDGE MANAGEMENT. TowARD SoCIAL CRM I n t e r n a t i o n a l J o u r      n a l o f M a n a g e m e n t C a s e s, 2009; 3(2):45-53.
  17. Shieh CJ. (2009). Study on the      relations among the customer knowledge management,learning organization,      and organizational performance. The Service Industries Journal. 2009.      31(5):791 –807.
  18. Ofek E, Miklos S. Leveraging the      Customer Base: Creating Competitive Advantage Through Knowledge      Management. Management Science. 2001;47(11): 1441–1456.
  19. Zhilin Y, T. Peterson. Customer Perceived Value,Satisfaction,      and Loyalty: The Role of Switching Costs. Psychology & Marketing.      2004; 21(10):799–822.
  20. Huber f and et all. Gaining competitive advantage through      customer value oriented management. JOURNAL OF CONSUMER MARKETING .2003.      18(1): 39-50.
  21. Woodruff      R. Customer value: the next source for competitive advantage. Journal of      the academy of marketing scince. 1997;25(2) 139-153.
  22. Al-Shammari M.      Customer knowledge management. 1nd ed. IGI (Idea Group Incorporation)      publication; 2009; 1: 131-139.
  23. Sadeghpour      B, Moradi V. [Statistical analysis with SPSS and AMOS software(in      persian)].1nd ed. Mazandaran, Mazandaran University Press; 2010; 1: 81-99.