ارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

 
هدف از این پژوهش ارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. برای سنجش معنویت سازمانی از پرسشنامۀ میلیمن و برای سنجش اخلاق سازمانی و درگیری شغلی از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه­ها توسط جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأیید شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعۀ آماری قرار گرفت. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی چندگانه و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که معنویت سازمانی دارای ضریب اثر 51/0 بر درگیری شغلی و ضریب اثر 42/0 بر اخلاق سازمانی است. همچنین ضریب اثر اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی 55/0 به‌دست آمد. مدل ارائه‌شده در این پژوهش تأثیر معنویت سازمانی از طریق اخلاق سازمانی را بر درگیری شغلی تأیید کرد. در نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان با ایجاد جوی معنوی و اخلاقی می­توانند درگیری شغلی و در نهایت عملکرد سازمان را بهبود بخشند.

کلیدواژه‌ها


  1. فریدونی، مسعود (1393). بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی ادراک‌شده و درگیری شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان،پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران، ص 80- 65.
  2. نوربخش، پریوش. راشدی، مهری (1393). «رابطۀ علی بین منبع کنترل و اخلاق سازمانی با رضایت شغلی: ارائۀ مدلی برای محیط کار»، نشریۀ مدیریت ورزشی، دورۀ 6، ش 3، ص 544-531.
 

  1. Akhavan, P. Ramezan, M. Yazi, J. (2014). “Exploring the relationship between ethics, knowledge creation and organizational performance”. Vine: The journal of information and knowledge management systems. 44(1). Pp: 42-58.
  2. Anthony, G. (2015). “A Causal Model for Integrating Workplace Spirituality Into Hospitality Organizational Transformation”. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism. 14(2). Pp: 177-194.
  3. Appelbaum, S. H. Deguire Kyle, J. Lay, M. (2005). “The relationship of ethical climate todeviant workplace behavior”. Corporate governance. 5(4). Pp: 43-55.
  4. Ashmos, D. Duchon, D. (2009). “Spirituality at work. manage inquiry”. 9(2). Pp:134-145.
  5. Diefendorff, J.M. Brown, D.J. Kamin, A.L. Lord, R.G.(2002). “Examining the roles of job involvement and work centrality in predicting organizational citizenship behaviours and job performance”. Journal Organ Behav. 23(1). Pp:93-108.
  6. Elankumarn, S. (2004). “Personality organization climate and job involvement: an empirical study”. Journal Hum Valu. 10(2). Pp:117-30.
  7. Geijsel, F. Sleegres, P. (2003). “Transformational leadership effect on teachers commitment and effort toward school reform”. Journal Educ Admin. 41(3). Pp: 228-56.
  8. George, H. Dirk, G. Claude-Hélène. M. (2014). “Acknowledging others as whole beings. Managers perceptions of spirituality and health in the South African workplace”. International Review of Psychiatry. 26(3). pp: 289-301.
  9. Hirschfeld, R. (2006). “Achievement orientation and psychological Involvement in job tasks: The interactive effects of work alienation and intrinsic job satisfaction”. Journal of Applied Social Psychology. 32(8). Pp: 1663-1681.
  10. Jose Luis, D. (2015). “Workplace spirituality and stress: evidence from Mexico and US”. Management Research Review, 38(1). Pp: 29 – 43.
  11. Karakas, F. (2010). “Spirituality and Performance in Organizations: ALiterature Review”. Journal of Business Ethics.94. pp: 89-106.
  12. Litten, J.P. Vaughan, A.G. Wildermuth, C.D. (2011). “The fabricof engagement: the engagement and personality ofmanagers and professionals in human anddevelopmental disability services”. Journal Soc Work Disabil Rehabil. 10(3). pp: 189-210.
  13. Lopez, B.T. Babin, J. Chung, C. (2009). “Perceptions of ethical work climateand person-organization fit among retail employeesin Japan and the US: a cross-cultural scale validation”. Journal of business research. 62. Pp: 594-600.
  14. Lucie, I. Huang, J. Yi-Chun, L. (2014). “The Relationship between Workplace Spirituality and Job Involvement under Mergers and Acquisitions Circumstances: The Moderating Effect of Perceived Organizational Support”. nterdisciplinary Management Seminar. 17. pp: 494 – 50.
  15. Marques, J.F. (2006). “The spiritual worker”. Journal Of Management Development. 25(9). Pp:884-95.
  16. Mello, C. Wildermuth, S. Paukena, P. D. (2008). “Perfect match: Decoding employee engagement-part I: Engaging cultures and leaders”. Idustrial and Commercial Training. 40(4). Pp: 206-210.
  17. Milliman, J.F. rew, J.C. Jeffery, F. (2003). “Workplace spirituality & employee work attiuds: An exploratory empirical assessment”. Journal of Organizational Change Management. 16 (4). Pp: 426-447.
  18. Mitroff, L.I. Denton, E. (1999). “A Study of Spirituality in theWorkplace”. Sloan Management Review. Pp: 83-92.
  19. Mudrak, P.E. (2004). “Job Involvement, Obsessive compulsive Personality Traits, andWorkaholic Behavioral Tendencies”. Journal ofOrganizational Change Management.17, 490-508.
  20. Peterson, D.K. (2002). “The relationship betweenunethical behavior and the dimensions of the ethicalclimate questionnaire”. Journal of business ethics. 41. Pp: 313-326.
  21. Rego, A. Ecunha, M. (2008). “Workplace spirituality and organizational commitment: An empirical study”. Journal of Organizational Change. 21(1). Pp:53-75.
  22. Rhonda, S. Bell-Ellis. Linda, J. Molly, L. Judi, N.(2015). “Spirit at work in faculty and staff organizational commitment”. Journal of Management, Spirituality & Religion. 12(1). Pp: 1-22.
  23. Rotenberry, P.F. Moberg, P.J. (2007). “Assessing the impact of job involvement on performance”. Management Research News. 30. Pp: 203-215.
  24. Saxena, s. (2015). “Impact of Job Involvement and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behavior”. International Journal of Management and Business Research (IJMBR). 5(1): 19-30.
  25. Sean, V. Gary, F. Lynn, G. (2015). “Rogues in the ranks of selling organizations: using corporate ethics to manage workplace bullying and job satisfaction”. Journal of Personal Selling & Sales Management. 35(1). Pp: 1-21.
  26. Spurgeon, P. Mazelan, P.M. Barwell, F. (2011). “Medicalengagement: a crucial underpinning toorganizational performance”. Health Serv Manage Res. 24(3).pp: 114-20.
  27. Stawiski, S. Tindale, R. (2009). “The effectsof ethical climate on group and individual leveldeception in negotiation”. International journal ofconflict management. 20(3). Pp: 287-308.
  28. Stephen, T.C. Joseph, A. Stewart-Sicking, B.T. (2014). “Sanctification of work: assessing the role of spirituality in employment attitudes”. Mental Health, Religion & Culture. 17(6). pp: 545-556.
  29. Svensson, G. Wood, Greg. (2003). “The dynamics of business ethics: a functioof time and culture – cases and models”. Management Decision, 41(4). Pp:350-361.
  30. Weihui, Fu. (2014). “The Impact of Emotional Intelligence, Organizational Commitment, and Job Satisfaction on Ethical Behavior of Chinese Employee”. Journal of Business Ethics. Pp: 37-52
  31. Won-Moo, H, Sang IL, P. Tae-Won, M. (2014). “The moderating roles of organizational justice on the relationship between emotional exhaustion and organizational loyalty in airline services”. Journal of Services Marketing. 28(3). Pp:195 – 206.
  32. Zaidman, N. Goldstein-Gidoni, O. Nehemya, I. (2011). “Spirituality as a discarded form of organizational wisdom”. Group & Organization Management. 36(5). pp: 630-633.