Document Type : Research Paper
Authors
Abstract
The study of those factors facilitating sustainable entrepreneurship in sport according to cultural and ethnic values is important. The aim of this study was to develop sustainable entrepreneurship model based on Strauss and Corbin’s (1989) systematic model. Research method was analytical so qualitative methodology was used. Research strategy was Grounded Theory (GT). Participants included 24 subjects (sport management professors, entrepreneurship management professors and sport entrepreneurs). Sampling strategy was to select typical and acute cases. Content analysis of interviews and coding were used to analyze data. Results showed that entrepreneurial mindset and attitude could affect sustainable entrepreneurship process in sport considering involved institutions and environmental situation so that the economic, social and institutional outcomes could direct sport society towards sustainable development. It seems that the obtained strategies of this model including the support of government, the encouragement of media for sport entrepreneurship and the correct instruction of practical and entrepreneurial skills can help entrepreneurship, sustain businesses and achieve social and institutional goals in sport and society.
Keywords
- حسینی، مجتبی (1385). بررسی نقش توانمندی کارآفرینانه در کسب مزیت رقابتی پایدار توسط کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMEs)، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، چکیده، ص 1
- خزاعی، زهرا (1390). تبیین نقش انگیزش کارآفرینانه در رشد و پایداری کسب وکارها در شرکتهای شهرک صنعتی بوشهر، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران، چکیده، ص 1.
- داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1388). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، چ سوم، تهران: صفار-اشراقی، ص 131.
- داوری، علی؛ رضایی، حمیدرضا (1385). «نقش دولت و خط مشیهای دولتی در توسعۀ کارآفرینی»، فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، دورۀ اول، ش 2، ص 129-109.
- عسگریان، فریبا؛ فرجیدانا، احمد؛ گودرزی، محمود؛ جعفری، افشار (1384). «بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1370 و 1380»، نشریۀ حرکت، 24، 43-25.
- فلیک، اووه (1387). "درآمدی بر تحقیق کیفی"، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی، ص143.
- قلیپور، آرین (1384)." نهادها و سازمانها (اکولوژی نهادی سازمانها)". تهران: سمت. ص 155.
- کیانمرز، یحیی، محرمزاده، مهرزاد، کیانمرز، وحیده، و مرندی، رضا (1386). "بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 80 تا 84"، مجموعه مقالات ششمین همایش بینالمللی تربیت بدنی و علوم ورزشی، جزیرۀ کیش، ص94.
- مندعلیزاده، زینب (1393). "طراحی و تبیین الگو و شاخصهای کارآفرینی پایدار در ورزش ایران"، رسالۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس، ص173.
- مندعلیزاده، زینب؛ احسانی، محمد؛ کوزهچیان، هاشم؛ هنری، حبیب (1392). "عوامل محیطی مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در ورزش کشور"، همایش بهبود فضای کسبوکار، تهران، ص 10.
- هومن، حیدرعلی (1390). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل،چ چهارم،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، ص 70.
- Ball, S. (2005). "The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism." Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network 1: 1-14.
- Black, D. R. (2010). "The ambiguities of development: Implications for ‘development through sport’." Sport in Society 13(1): 121-129.
- Byrd, M.J., Megginson, L. (2008). "Small business management: an Entrepreneur’s guide book", paper back, 6th Ed. PP: 46-51.
- Ciletti, D., & Chadwick, S. (2012). "Sports Entrepreneurship: Theory and Practice":Fitness Information Technology pp:1-2.
- Cochran P. (1994) ."The Toronto Conference: Reflections of Stakeholder Theory", Business & Society 33(1), 95-98.
- Demirdjian, Z. S. (2007). "Social Entrepreneurship: Sustainable Solutions to Societal Problems", Journal of American Academy of Business, Cambridge, 11, 1, pp: 1-2.
- Dyllick, T. and K. Hockerts (2002). "Beyond the business case for corporate sustainability" Business Strategy and the Environment 11: 130-141.
- Farmer, J., Prior, M., Taylor, J. (2012). "A theory of how rural health services contribute to community sustainability." Social Science & Medicine 75(10): 1903-1911.
- Gilmore, A., Gallagher, D., & O'Dwyer. (2011). "Is Social Entrepreneurship an Untapped Marketing Resource? A Commentary on its Potential for Small Sports Clubs." Journal of Small Business & Entrepreneurship 24(1): 11-15.
- Glaser, B. G. (2001). "The grounded theory perspective: Conceptualization contrasted with description", Sociology Press. pp: 145-148.
- Krajnc, D. and P. Glavič (2005). "How to compare companies on relevant dimensions of sustainability." Ecological Economics 55(4): 551-563.
- Labuschagne, C., A. C. Brent., Van Erck, R.G (2005). "Assessing the sustainability performances of industries." Journal of Cleaner Production 13(4): 373-385.
- Lindsey, I. (2008). "Conceptualizing sustainability in sports development." Leisure Studies 27(3): 279-294.
- Manolova, T. S., Eunni, R. V., Gyoshev., B.S. (2008). "Institutional environments for entrepreneurship: evidence from emerging economies in Eastern Europe." Entrepreneurship Theory and Practice 32(1): 203-218.
- Ratten, V. (2011). "Sport-based entrepreneurship: towards a new theory of entrepreneurship and sport management." International Entrepreneurship and Management Journal 7(1): 57-69.
- Ratten, V. and H. Ratten (2011). "International sport marketing: practical and future research implications." Journal of business and industrial marketing 26(8): 614-620.
- Roxas, B. and A. Coetzer (2012). "Institutional environment, managerial attitudes and environmental sustainability orientation of small firms." Journal of Business Ethics: 1-16.
- Salome, L. R., M. V. Bottenburg, et al. (2012). "We are as green as possible: environmental responsibility in commercial artificial setting for lifestyle sports." Leisure Studies 1: 1-18.
- Spaaij, R. N. (2009). "The glue that holds the community together? Sport and sustainability in rural Australia." Sport in Society 12(9): 1132-1146.
- Tilley, F. and W. Young (2009). "Sustainability entrepreneurs: could they be the true wealth generators of the future?" greener management international 55, pp: 79-92.