نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش تمامی گردشگران پیستهای اسکی استان تهران (دیزین، شمشک، توچال و آبعلی) بود. براساس برآوردهای صورتگرفته از مدیران پیستهای اسکی یادشده، جامعة آماری پژوهش بهصورت تقریبی 10 هزار نفر در نظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 370 نفر تعیین شد. 400 پرسشنامه توزیع شد که 362 پرسشنامة قابل قبول بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة رسالة دکتری وی (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کلوموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در بخش آمار استنباطی استفاده شد. بررسی
یافتههای پژوهش نشان داد که بین انگیزهها با رضایتمندی گردشگران پیستهای اسکی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد انگیزة گردشگران، بعد مهارتهای حرفهای پیشبین قویتری برای رضایتمندی گردشگران بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Tourists' Motivations and Satisfaction in Tehran Ski Resorts
نویسندگان [English]
- ali benesbordi
- meysam rahimizadeh
- hasan asadi
- ahmad mahmoodi
Tehran university
چکیده [English]
This study examined the relationship between tourists' motivations and satisfaction in Tehran ski resorts. The study was a descriptive study and of correlation kind and conducted as a field study. The statistical population consisted of all tourists of Tehran ski resorts (Dizin, Shemshak, Tochal and Abali). According to the estimates of the managers of these ski resorts, the statistical population was approximately considered 10,000 subjects. 370 tourists were selected as the sample using Morgan table. A total of 400 questionnaires were distributed and 362 acceptable questionnaires were returned. To gather data, a questionnaire from the doctoral dissertation of Wei–Ku Yeh (2008) was used. For data analysis of demographic features, descriptive and inferential statistics including confirmatory factor analysis, Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used. Findings showed a positive significant relationship between tourists' motivations and satisfaction. Among the dimensions of tourists' motivation, the professional skill was a stronger predictor of tourists' satisfaction.
کلیدواژهها [English]
- Tourists' Motivation
- Satisfaction
- ski resort
- sport tourism
- Winter Sports