نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه شاهرود
3 دانشگاه شمال
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی هوش فرهنگی داوطلبان رویدادهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیلی است. جامعة آماری تحقیق کلیة نیروهای داوطلب شرکتکننده در دهمین المپیاد فرهنگی – ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعة آماری، نمونه بهصورت تمامشمار بهدست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است. بر این اساس 120 نفر بهعنوان نمونة آماری ارزیابی شدند. هوش فرهنگی با استفاده از پرسشنامة 20 سؤالی آنگ و همکاران (2004) اندازهگیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 12 نفر از استادان صاحبنظر دانشگاهی تأیید شد و در یک مطالعة راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، مقدار پایایی پرسشنامة هوش فرهنگی 72/0 بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای فریدمن و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میانگین هوش فرهنگی داوطلبان برابر با 42/0 ± 5/3 بود، همچنین اختلاف مشاهدهشده بین اولویت ابعاد هوش فرهنگی داوطلبان معنادار بود (01/0 P<، 1/57= X2). بر این اساس بعد انگیزش هوش فرهنگی با میانگین 61/0 ± 86/3 بالاترین اولویت و بعد دانش هوش فرهنگی با میانگین 57/0 ± 31/3 پایینترین اولویت را دارا بودند. همچنین بین راهبرد هوش فرهنگی افرادی که کمتر از 1 سال سابقة کار داوطلبی داشتند و افرادی که دارای 1 سال سابقة کار داوطلبی بودند، تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0 P<). نتایج تحقیق حاضر میتواند بینش خوبی در مدیران امور داوطلبی در زمینة اهمیت توسعة هوش فرهنگی در نیروهای کاریشان ایجاد کند و در تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی که در تعاملات میانفرهنگی سهیم هستند به کار گرفته شود و مسیر جدیدی برای مطالعات دانشگاهی در این حوزه بگشاید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of Dimensions of Cultural Intelligence in Volunteers for Sport
نویسندگان [English]
- mehrzad hamidi 1
- reza andam 2
- samra faizi 3
1 University of tehran
2 University of shahroud
3 shomal university
چکیده [English]
The aim of this study was to assess cultural intelligence of volunteers for sport events. The method applied in this research was descriptive – analytical. The statistical population consisted of all sport volunteers at the 10th cultural-sport Olympiad of Iranian male and female university students. Due to the low number of statistical population, the sample equaled the population (N=120). Cultural intelligence was measured by 20-item Ang et al. (2004) questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was approved by 12 university professionals and in a pilot study, the reliability of the questionnaire was estimated as α=0.72 by Cronbach's alpha coefficient. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data. The research hypotheses were analyzed by Friedman test and one–way ANOVA. The results showed that the mean of volunteers' cultural intelligence was 3.5±0.42 and also the observed difference in the priorities of cultural intelligence dimensions was significant (X2=57.1, P<0.01). Accordingly, motivational cultural intelligence was the first priority (3.86±0.61) and cognitive cultural intelligence was the last priority (3.31±0.57). Furthermore, there was a significant difference in the metacognitive cultural intelligence between those who had lower than one year of volunteer work experience and those who had one year of volunteer work experience (P˂0.05). The results of this study can create a good vision of the importance of developing cultural intelligence in volunteers for volunteer managers, can be used for appropriate strategies of human resources that are involved in cross–cultural interactions and can open a new course for university studies.
کلیدواژهها [English]
- Volunteering
- Intelligence
- Cultural Diversity
- Sport Event.Strategy