نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه تربیت ‌بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

مقدمه: رسانه‌های اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در ابعاد مختلف ورزش دارد، با این حال نقش این عنصر مهم در رفتار شهروندی هواداران بررسی نشده است. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رفتار شهروندی هواداران فوتبال با تأکید بر نقش رسانه‌های اجتماعی انجام گرفت.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کمی با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری و کاربردی است. جامعۀ آماری شامل هواداران تیم‌های فوتبال تراکتور تبریز، سپاهان اصفهان، استقلال تهران، پرسپولیس تهران و فولاد خوزستان بودند که با روش تصادفی سهمیه‌ای، 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده از طریق پرسشنامه، در نرم‌افزارSPSS23  و Smartpls3.1.1  وارد شده و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
یافته‌ها: مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل علی (001/0=P؛ 552/20=t) تأثیر مثبت و معنا‌داری بر شکل‌دهی رفتار شهروندی هواداران فوتبال (پدیدۀ محوری) دارند و پدیدۀ محوری (001/0=P؛ 645/12=t)، عوامل زمینه‌ای (001/0=P؛ 222/5=t) و عوامل مداخله‌گر (001/0=P؛ 869/4=t) تأثیر مثبت و معنا‌داری بر راهبردها دارند و در نهایت راهبردها نیز تأثیر مثبت و معنا‌داری بر پیامدها دارند (001/0=P؛ 643/39=t).
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود مدیران مربوطه به‌منظور شکل‌گیری رفتار شهروندی مناسب هواداران فوتبال، عوامل مؤثر شناسایی‌شده در پژوهش حاضر را در نظر بگیرند و راهبردهای ارائه‌شده را به‌کار ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Formulating the Model of Citizenship Behavior of Football Fans with Emphasis on the Role of Social Media

نویسندگان [English]

  • Ramin Gholipour
  • Habib Mohammadpour Yaghini
  • Mohammad rahim Najafzadeh
  • Jafar Bargimoghaddam

Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Introduction: Social media has a special place in different aspects of sports, however, the role of this important element in the citizenship behavior of fans has not been investigated. Therefore, the present study was conducted with the aim of formulating the model of citizenship behavior of football fans, emphasizing the role of social media.
Methods: The current research is quantitative research with structural equation modeling approach and functional. The statistical population included the fans of Tractor Tabriz, Sepahan Isfahan, Esteghlal Tehran, Persepolis Tehran and Folad Khuzestan football teams, and 384 people were selected as a sample by random quota method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The data collected through the questionnaire were entered into SPSS23 and Smartpls3.1.1 software and were analyzed using the confirmatory factor analysis test at a significance level of 0.05.
Results: The research model has a good fit and the causal factors (p=0.001; t=20.552) have a positive and significant effect on shaping the citizenship behavior of football fans (central phenomenon) and the central phenomenon (p=0.001; t=12.645), contextual factors (p= 0.001; t=5.222) and intervening factors (p=0.001; t=4.869) have a positive and significant effect on strategies and finally, the strategies have a positive and significant effect on the results (p=0.001; t=39.643).
Conclusion: It is suggested that the relevant managers should consider the effective factors identified in the current research and apply the presented strategies in order to form appropriate citizenship behavior of football fans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Football fans
  • Hooliganism
  • Sports media