نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز. ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

مقدمه: هدف اصلی این پژوهش تبیین راهکارهای شناسایی و توسعۀ کسب‌وکارهای بالقوه حوزۀ ورزش همگانی و قهرمانی استان بود.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش آمیخته (کیفی و کمی) اجرا شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل اعضای هیأت علمی، کارشناسان حوزۀ ورزش، مدیران باشگاه‌های ورزشی، کارشناسان حوزۀ کسب‌وکار و همچنین کارآفرینان کسب‌وکارها در حوزۀ ورزش بود. 25 نفر در بخش کیفی با روش نمونه‌گیری هدفمند و در مواردی به روش گلوله‌برفی و در بخش کمی 188 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی با روش نظریۀ داده‌بنیاد با کدگذاری سه‌مرحله‌ای؛ در کدبندی باز 50 مفهوم اولیه، در کدبندی محوری 17 مقوله و در کدبندی گزینشی7 مقولۀ اصلی در قالب راه‌های شناسایی کسب‌وکارها، موانع توسعه، اقدامات توسعه و رونق کسب‌وکارها، اقدامات جهت جذب سرمایه و افراد، تبلیغات مؤثر و کارامد جهت ترویج ورزش‌ها، ساختار و روش‌های توسعۀ کسب‌وکارها و توسعۀ کسب‌وکارهای نوین ورزشی تبیین شدند. در بخش کمی از پرسشنامۀ حاصل از نتایج مصاحبه‌ها، شامل گویه‌هایی در هفت بعد استفاده شد.
یافته‌ها: با اجرای روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در بخش کمی مشخص شد که مؤلفه‌ها و داده‌ها دارای بسندگی مناسب، حجم نمونۀ کافی و بار عاملی قابل قبولی هستند.
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه‌های هفت‌گانه و گویه‌های آنها در توسعۀ کسب‌وکارهای بالقوۀ ورزش همگانی و قهرمانی استان تأثیرگذار و مهم‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the Strategies for Development of Potential Sports Businesses in Public and Championship Sports of East Azarbaijan Province

نویسندگان [English]

  • Yousef Yavari 1
  • Javad Aman zadeh 2
  • Mohammad reza Dakhteh 3
  • Saba Dibaei 3

1 Department of sport mangement, Azarbaijan Shahid Madani University

2 Department of sport management, Tabriz University

3 Department of sport management., Azarbaijan Shahid Madani University

چکیده [English]

Introduction: The aim of current study was explaining the strategies for identifying and development of potential sports businesses in the fields of public and championship sports in East Azarbaijan Province.
Methods: The study was an applied research in terms of purpose and a mixed research in terms of method. The statistical population included sport management faculty members, experts and specialists in the field of public and championship sports, including experts from Sports and Youth officees, sports club's managers, experts and specialists in the field of entrepreneurship and business, as well as entrepreneurs and managers of businesses developed in the field of sports. Twenty-five persons were selected in the qualitative section by purposeful sampling method and in some cases by snowball method and in the quantitative section 188 person were selected based on purposeful method. In the qualitative part by using foundation theory with three-step coding method; seven main categories in the form of methods and ways of identification, development barriers, development and prosperity measures, methods and measures to attract capital and individuals, effective and efficient advertising, structure and methods of business development and development of new sports businesses were explained.
Results: In the quantitative part of the research, exploratory factor analysis revealed that the components and data have adequate sufficiency, sufficient sample size and acceptable factor loading.
Conclusion: Finally, the results of repeated measures analysis of variance test showed that the seven components and their items are effective and important in the development of potential public sports and championship businesses in the province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Entrepreneurship
  • Business
  • Public sports
  • Championship sports