نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر توسعة برندهای پوشاک ورزشی بود. این پژوهش به روش آمیختة اکتشافی و در دو بخش کیفی و کمّی انجام گرفت. ابزار گردآوری در بخش کیفی، مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان بود که براساس نتایج آن، پرسشنامهای تهیه و در بخش کمی استفاده شد. روایی پرسشنامه را هفت نفر از متخصصان بازاریابی ورزشی تأیید کردند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 96/0 بهدست آمد. جامعۀ آماری شامل استادان و اعضای هیأتعلمی دانشکدههای تربیت بدنی و دانشجویان رشتة تربیت بدنی (کارشناسی ارشد و دکتری) بود. حجم نمونه براساس فرمول جامعه نامحدود تعیین شد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، پرسشنامه در میان 376 نفر بهصورت الکترونیکی توزیع و جمعآوری شد. در نهایت دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس نسخة 22 و اسمارت پیالاس نسخة2 تحلیل و مدل پژوهش استخراج و اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد تنوع و نوآوری در تولید، برنامهریزی راهبردی، انتخاب بازار هدف، رتبهبندی پوشاک ورزشی و طراحی متناسب با نیاز بازار در توسعة عمودی و بهکارگیری فناوری روز در تولید محصولات نیز در توسعة افقی برند پوشاک ورزشی داخلی تأثیرگذار است. براساس مدل برآمده از پژوهش میتوان گفت که بهترتیب عوامل داخلی شرکت، عوامل خارجی شرکت، عوامل مربوط به نهادهای حاکمیتی، نقش قانونی و نقش حمایتی دولت بیشترین تأثیر را بر توسعة برندهای ورزشی داخلی داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Factors Affecting the Development of Sport Apparel Brand
نویسندگان [English]
- Ali Ghobadi 1
- Nahid Shetab Bushehri 2
- Amin khatibi 3
1 Ph.D. student of sport management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to analyze the factors affecting the development of sports apparel brands. This research was conducted by exploratory mixed method in two parts: qualitative and quantitative. Collection instrument in qualitative were in-depth and semi-structured interviews with experts based on the results of which the questionnaires were prepared and used in the quantitative section. The validity of the questionnaire was confirmed by seven sports marketing experts. The reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha coefficient of 0.96. The statistical population consisted of professors and faculty members of physical education colleges and physical education students (masters and PhDs). The sample size was determined based on unlimited community formula and by simple random sampling, questionnaires were distributed among 376 people electronically. Finally, the collected data were analyzed by SPSS 22 and PLS 2 software and the research model was extracted and validated. The results showed that diversity and innovation in production, strategic planning, target market selection, ranking of apparel and design tailored to market demand in vertical development and application of up-to-date technology in product development also have an impact on horizontal development of domestic sports apparel brand. According to the research model, it can be said that the internal factor of the company, the external factor of the company, the factors related to the governing bodies, the legal role and the state support role had the most influence on the development of domestic sports brands.
کلیدواژهها [English]
- Brand development
- Role of government
- Role of the company
- Sports wear
- The role of institutions of the rule