نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، ایران
3 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
مقدمه: تجارت کالاهای ورزشی جزء لاینفک اقتصاد کشورها بهشمار میرود، اما سهم ایران از این صنعت بسیار ناچیز است. برای ورود به عرصۀ تجارت جهانی کالاهای ورزشی یکی از الزامات، شناخت عوامل مؤثر بر تجارت خارجی کالاهای ورزشی کشور است که هدف تحقیق حاضر بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع آمیخته بود و در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. مصاحبهای نیمهساختاریافته و عمیق با 19 خبره در حیطۀ موضوع پژوهش انجام گرفت و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی اقدام به استخراج 34 زیرمقوله و 10 مقوله شد. بهمنظور اجماع و اتفاق نظر، روش دلفی در دو دور با هفت خبره صورت گرفت؛ سپس پرسشنامۀ خبره طراحی و توزیع شد. در پایان اولویتبندی عوامل مؤثر بر سهم کالاهای ورزشی در تجارت خارجی با نرمافزار متلب و به روش سلسلهمراتبی فازی انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل AHP فازی نشان داد عوامل مدیریتی ساختاری (131/0)، عوامل فنی و علمی (121/0)، آمیختۀ بازاریابی (113/0)، حمایتهای دولت (109/0)، عوامل اقتصادی (106/0)، عوامل تولید (101/0)، عوامل فرهنگی اجتماعی (1/0)، قوانین و مقررات (099/0)، ساختار بازار (093/0) و عوامل سیاسی (025/0) بهترتیب بر سهم کالاهای ورزشی در تجارت خارجی کشور مؤثرند.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد بهمنظور افزایش سهم کالاهای ورزشی در تجارت خارجی کشور، توجه به عوامل مدیریتی و ساختاری ضروری است تا با توجه به پتانسیلهای موجود، بسترهای لازم برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ارتقای کیفیت محصولات، در دست گرفتن بازار داخلی و در نهایت ورود به بازارهای جهانی میسر شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Application of Fuzzy Analytic Hierarchy Process in Prioritizing Factors Affecting the Contribution of Sporting Goods to Foreign Trade of Iran
نویسندگان [English]
- Sayed Mohamad Hossein Razavi 1
- Fariba Askarian 2
- Farzam Farzan 1
- Farnaz Fakhri 3
1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]
Introduction: Trade in sporting goods is an integral part of the country's economy, but Iran's share of this industry is very small. To enter the world trade of sporting goods, one of the requirements is to identify the factors affecting foreign trade in sporting goods of the country, which was the purpose of this research.
Methods: The present study was mixed in two parts, qualitative and quantitative. A semi-structured interview was conducted with 19 experts in the field of research and using qualitative content analysis method, 34 subcategories and 10 categories were extracted. For consensus, Delphi method was performed in two rounds with 7 experts, then an expert questionnaire was designed and distributed. Finally, prioritization of the factors affecting the share of sporting goods in foreign trade was done using MATLAB software and FAHP method.
Results: The results of fuzzy AHP analysis showed that structural-managerial factors (0.131), technical and scientific factors (0.121), marketing mix (0.113), government supports (0.109), economic factors (0.106), production factors (0.101), sociocultural factors (0.1), laws and regulations (0.099), market structure (0.093), and political factors (0.025), respectively affect the share of sporting goods in foreign trade of the country.
Conclusion: It appears that in order to increase the share of sporting goods in Iran's foreign trade, attention must be given to structural-managerial factors. This includes leveraging existing potentials to create necessary platforms that support domestic producers, enhance product quality, establish a foothold in the domestic market, and eventually access global markets.
کلیدواژهها [English]
- Foreign Trade
- Fuzzy Analytical Hierarchy Process Non-oil Exports
- Sports Industry
- Sporting Goods