نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل تأثیرگذار بر بخش‌بندی بازار رویدادهای ورزشی ایران بر مبنای انگیزۀ تماشاگران بود.
روش پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با روش تحلیل تماتیک انجام گرفت و جامعۀ آماری همۀ استادان تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های سطح کشور (به‌طور خاص مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزش)، مدیران رویدادهای ورزشی، متخصصان و شاغلان حوزۀ بازاریابی و گردشگری ورزشی،تماشاگران و شرکت‌کنندگان رویدادهای ورزشی بود. از مصاحبۀ عمیق و نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند بود و نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. طی یک پروسه و مصاحبه با 19 نفر، مصاحبه‌ها به نقطۀ اشباع نظری رسید. بر اساس تحلیل تماتیک، داده‌ها کدگذاری و تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: در تحلیل تماتیک داده‌های حاصل از مصاحبه با خبرگان بر اساس موضوع پژوهش کدگذاری شدند. بر پایۀ یافته‌های حاصل از نتایج کیفی، 154 مفهوم، 11 تم فرعی (ادراکات و برداشت‌ها، اهداف مثبت، نیات تماشاگر، اجتماعی شدن، انگیزه‌های اولیه، ماجراجویی و تفریح، هیجانات و احساسات، علایق ورزشی، پرخاشگری و خشونت، امکانات رویداد و مکان، ویژگی‌های رویداد) و 3 تم اصلی (عوامل ذهنی، خصوصیات رویداد و عناصر فردی) شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که با بخش‌بندی رویدادهای ورزشی کشور بر اساس انگیزه‌های تماشاگران، می‌توان خدمات و امکاناتی متناسب با انگیزه‌های آنان فراهم آورد و به رویدادهای ورزشی تنوع بخشید و در نهایت، به رشد و توسعۀ گردشگری رویداد و صنعت ورزشی کشور کمک کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Exploring the Influencing Factors on the Market Segmentation of Sports Events in Iran Based on Audience Motivation

نویسندگان [English]

  • Ahmad Mahmoudi 1
  • Ali Abolhoseini 2
  • Reza Aminzadeh 3

1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, Imam Reza International University, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Introduction: The aim of the current research was to explore the influencing factors on the segmentation of the sports events market in Iran based on the motivation of the spectators.
Methods: The present qualitative research was conducted with thematic analysis method and the statistical population included all professors of physical education and sports sciences at universities in the country (specifically, sports management and sports marketing), managers of sports events, experts and workers in the field of sports marketing and tourism, spectators and companies and the participants were sports events. In-depth and semi-structured interviews were used. The sampling method was purposeful and the sampling continued until theoretical saturation was reached. During a process and interviews with 19 people, the interviews reached the point of theoretical saturation. Based on thematic analysis, the data were coded and analyzed. In the thematic analysis, the data obtained from the interviews with experts were coded based on the research topic.
Results: Based on the findings from the qualitative results, 154 concepts, 11 sub-themes and 3 main themes (mental factors, event characteristics and individual elements) were identified.
Conclusion: Finally, it can be said that by dividing the sports events of the country based on the motives of the spectators, it is possible to provide services and facilities according to their motives and diversify the sports events, and finally, help the growth and development of event tourism and the country's sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market Segmentation Spectator Motivation
  • Sports Events market
  • Sports Spectators Sports Tourism
 Eghtesadnews. Tourism. 1398/10/22. https://www.eghtesadnews.com/ (In Persian)
Esmaili, Mohsen, Malekian, Ali, & Farshad, Farshad. (2019). Segmentation of football team audience participation levels based on the psychological continuum model (PCM). Sports Marketing Studies, 1(4), 96-73. doi: https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.635(In Persian)