نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای جمعی بر توسعۀ فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان بود.
روش پژوهش: پژوهش با توجه به نحوة گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمعآوری دادهها در مرحلۀ کیفی، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از مدیران عالی و اجرایی سازمانهای متولی فرهنگ، رسانه و ورزش، از قبیل ادارة کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، خانۀ مطبوعات، خبرگزاریها، سازمان تبلیغات اسلامی، ادارة کل ورزش و جوانان، ادارة کل میراث فرهنگی و گردشگری و از اعضای هیأت علمی بود. نمونههای تحقیق به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوۀ گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامۀ محققساخته بود و نمونۀ پژوهش شامل 220 نفر از ورزشکاران حرفهای زن، مربیان، مدیران ورزشی، جامعهشناسان ورزشی و متخصصان رسانههای ورزشی (مجریان ورزشی، خبرنگاران ورزشی) بود که به روش تصادفی طبقهبندیشده، انتخاب شدند.
یافتهها: دادهها در مرحلۀ کیفی به روش کدگذاری در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل و یافتهها در قالب 11 مفهوم طبقهبندی شدند. همچنین در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزار20 Spss و AMOS برای ارزیابی مدل پژوهش استفاده شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد رسانهها از طریق مشارکت اجتماعی، اطلاعرسانی، تبلیغ، آموزش، عدالت در رسانهها، استقلال رسانهای، عینیتگرایی و واقعیتگرایی رسانهها، قانونگذاری، مدیریت و امور اقتصادی نقش اساسی در توسعۀ فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان دارند. با توجه به یافتهها ضرورت دارد مدیران ورزشی بهمنظور توسعۀ فرهنگی ورزش قهرمانی بانوان پتانسیل موجود در حوزۀ رسانهها را شناسایی و راهکارهای عملی اجرا کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Role of Mass Media on the Cultural Development of Women's Championship Sports
نویسندگان [English]
- Mahboubeh Naghavi 1
- Amir Reza Khadem 2
1 Department of Sport Management, Iran University of Art, Tehran, Iran.
2 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: The purpose of this research was to investigate the role of mass media on the cultural development of women's championship sports
Methods: According to the method of data collection, the research was of sequential exploratory type. The data collection tool in the qualitative phase is semi-structured interviews with 20 senior and executive managers of organizations in charge of culture, media and sports, such as the General Directorate of Culture and Islamic Guidance, radio and television, press houses, news agencies. Islamic Propaganda Organization, General Administration of Sports and Youth, General Administration of Cultural Heritage and Tourism and were members of the academic staff. They have been selected by purposeful sampling and snowball method. The research tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The research sample included 220 female professional athletes, coaches, sports managers, sports sociologists, and sports media specialists (sports anchors, sports reporters). They were selected by random classification method.
Results: In the qualitative stage, the data were analyzed by coding method in three stages of open, central and selective coding, and the findings were classified in the form of 11 concepts. Also, in the quantitative part, exploratory and confirmatory factor analysis using Spss 20 and AMOS software was used to evaluate the research model.
Conclusion: The results showed; Through social participation, information, promotion, education, media justice, media independence, media objectivity and realism, legislation, management and economic affairs, the media play an essential role in the cultural development of women's championship sports. According to the findings,..
کلیدواژهها [English]
- Championship
- Development
- Media
- Sports
- Women