نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش قدرت رسانه در دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران بود.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش دادهبنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی انجام گرفت. از بین نخبگان در این حوزه 20 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند ـ گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبۀ نیمهساختاری بود که تا مرحلۀ اشباع نظری ادامه یافت. برای روایی و پایایی تحقیق، از روش مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد و پایایی بازآزمون 77% بهدست آمد.
یافتهها: با مرور و تحلیل مصاحبهها 39 کد در قالب 8 مفهوم در محور شرایط علی، 30 کد در قالب 6 مفهوم تحت شرایط زمینهای، 20 کد در قالب 4 مفهوم تحت شرایط مداخلهگر، 44 کد در قالب 9 مفهوم در محور راهبردها، 36 کد در قالب 7 مفهوم مرتبط با پیامدهای و 24 کد در قالب 2 مفهوم مرتبط با مقولۀ پدیدهمحوری شناسایی شدند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عواملی مانند توسعۀ رسانهها، اهمیت ورزش در رسانه، توسعۀ جایگاه رسانه، تبادل فرهنگی در رسانه، تولید مبانی نظری در رسانه، ماهیت دیپلماتیک رسانه و غنیسازی اوقات فراغت و... از عوامل مهم علی نقش رسانهها در دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Role of Media Power in Sports Diplomacy of the Islamic Republic of Iran
نویسندگان [English]
- Hamed Karimi 1
- Masume Kalate seyfari 1
- Mohammad Hassan Razavi 1
- Hamid Ghasemi 2
1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Department of Sport Management, Payame Noor University, Iran
چکیده [English]
Introduction: The aim of this research was to examine the role of media power in the sports diplomacy of the Islamic Republic of Iran.
Methods: The present research, with a qualitative approach, is based on data foundation, which was conducted in terms of practical objectives and data collection fieldwork. Among the elites in this field, 20 individuals were purposefully selected as snowball samples. The research tool was a semi-structured interview, which continued until theoretical saturation was reached. For the validity and reliability of the research, the acceptability, transferability, and confirmability method was used, and the reliability was obtained at 77% in the retest.
Results: Through the review and analysis of the interviews, 39 codes were identified in the form of 8 concepts in the axis of external conditions, 30 codes in the form of 6 concepts under contextual conditions, 20 codes in the form of 4 concepts under interventionist conditions, 44 codes in the form of 9 concepts in the axis of strategies, 36 codes in the form of 7 concepts related to consequences, and 24 codes in the form of 2 concepts related to the central phenomenon of identification.
Conclusion: The research results showed that factors such as media development, the importance of sports in the media, media position development,cultural exchange in the media, theoretical foundation production in the media,the diplomatic nature of the media, enrichment of leisure time, and other factors played an important role in the media's role in sports diplomacy in the Islamic Republic of Iran.
کلیدواژهها [English]
- Diplomacy
- Media Power
- Media
- Sports Diplomacy