نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

10.22059/jsm.2023.362733.3166

چکیده

مقدمه: با افزایش حضور گردشگران در مناطق گردشگری، تا حدی انتظار می‌رود که تهدیدهای بالقوه‌ای برای زیستگاه طبیعی به‌وجود آید. به همین دلیل، یافتن راهکارهایی برای افزایش میزان حضور گردشگران با رفتار مسئولانه به دغدغۀ بسیار مهمی برای به حداکثر رساندن پایداری گردشگری تبدیل شده است. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جذابیت مقصد بر رفتار مسئولانۀ زیست‌محیطی کوهنوردان با نقش میانجی دلبستگی به مکان بود.
روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی و به لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعۀ آماری همۀ کوهنوردان در قلۀ تل‌انبار در سال 1401 بودند. برای برآورد حجم نمونه به‌دلیل نامشخص بودن تعداد جامعۀ آماری، از نظریۀ کلاین (2014) بهره گرفته شد. ابزار تحقیق سه پرسشنامۀ استاندارد جذابیت مقصد، رفتار مسئولانۀ زیست‌محیطی و دلبستگی به مکان چنگ و همکاران (2013) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها توسط صاحب‌نظران و پایایی نیز با استفاده از شاخص‌های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. در مجموع 203 نفر به‌صورت بی‌نقص و به شیوۀ در دسترس به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. از مدلسازی معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمامی روابط بین متغیرهای مدل تحقیق در سطح اطمینان 99/0 معنادار هستند و تمامی روابط بین متغیرهای مدل مورد تأیید قرار گرفتند. همچنین یافته‌های پژوهش حاکی از این است که بـیش از 49 درصد جذابیت مقصد بر رفتار مسئولانه زیست‌محیطی از طریـقِ غیرمستقیم و متغیر دلبستگی به مکان تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت که ایجاد آگاهی زیست‌محیطی بیشتر در بین گردشگران و القای رفتار مسئولانه از نظر زیست‌محیطی، پیش‌شرط ضروری برای گردشگری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of the Attractiveness of the Destination on the Environmentally Responsible Behavior of Climbers with the Mediating role of Place Attachment

نویسندگان [English]

  • Houriyeh Dehghanpouri 1
  • Afsaneh Valinezhad Khandan 2
  • Seyedeh khadijeh Taghinezhad 3
  • Nahid Darooghe Arefi 1

1 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

3 Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran

چکیده [English]

Introduction: With the increase in the presence of tourists in tourist areas, there are expected to be potential threats to the natural habitat. For this reason, finding ways to increase the number of tourists with responsible behavior has become a very important concern to maximize the sustainability of tourism. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of destination attractiveness on the environmentally responsible behavior of climbers with the mediating role of place attachment.
Methods: This research is a cross-sectional study applied in terms of objective, descriptive correlation in terms of method and survey in data collection. The study's statistical population was all mountain climbers at the peak of Tal Anbar in 2022. Klin's theory (2014) was used to estimate the sample size due to the uncertainty of the number of the statistical population. The research tool was three standard questionnaires of destination attractiveness, environmentally responsible behavior, and attachment to the place Cheng et al. (2013). The face and content validity of the questionnaires were confirmed by experts and reliability was confirmed using Cronbach's alpha and composite reliability indices. A total of 203 respondents answered the questionnaires perfectly and in an available manner. Structural equation modeling including confirmatory factor analysis and path analysis was used for data analysis.
Results: The results showed that all the relationships between the variables of the research model are significant at the confidence level of 0.99 and all the relationships between the variables of the model were confirmed. Also, the findings of the research indicate that more than 49% of the attractiveness of the destination on responsible environmental behavior is explained through indirect and variable attachment to the place.
Conclusion: According to the results, it can be stated that creating more environmental awareness among tourists and inducing environmentally responsible behavior is a necessary prerequisite for tourism. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attraction
  • Place Identification
  • Place Dependence
  • Special Behavior Tourism