نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج ، ایران
3 گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ازاد واحد سنندج
چکیده
مقدمه: هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل درونی عوامل مؤثر بر بازاریابی شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی در بستر شبکههای اجتماعی بود.
روش پژوهش: این تحقیق آمیخته و طرح آن از نوع ترکیبی متوالی بود. مشارکتکنندگان پژوهش را 18 نفر از صاحبنظران تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل مؤثر از روش تحلیل مضمون کینگ و همکاران (2018) و بهمنظور تحلیل درونی از تکنیک دیمتل استفاده شد. در بخش کیفی برای ممیزی پژوهش از راهبردهای حساسیت پژوهشگر، انسجام روششناسی، متناسب بودن نمونه، گردآوری و تحلیل همزمان دادهها و اندیشیدن تئوریک استفاده شد و در مطالعة کمی بهمنظور تأیید اعتبار، روایی صوری و محتوایی توسط هشت تن از استادان بازاریابی ورزشی تأیید شد و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 896/0 حاصل شد.
یافتهها: در مطالعة کیفی 77 مضمون فرعی و 16 مضمون اصلی مؤثر بر بازاریابی شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی در بستر شبکههای اجتماعی تشخیص داده شد. در مطالعة کمی مشخص شد مضامین تهدید سخت، تهدید نرم و گسترش شبکههای اجتماعی بیشترین اثرگذاری و در مقابل مضامین قانونگذاری، خلق ارزش و تعیین راهبرد تولید محتوا بهترتیب کمترین اثرگذاری را بر بازاریابی نامبرده دارند. همچنین مشخص شد مضامین تعیین راهبردهای تولید محتوا، تعیین تاکتیک و خطمشی و تعیین پلتفرم بهترتیب بیشترین میزان تأثیرپذیری را دارند و مضمون تعیین تاکتیک و خطمشی بیشترین تعامل را با سایر مضامین مربوط دارد و در نهایت اینکه متغیرهای تهدید سخت، تهدید نرم، گسترش نفوذ شبکههای اجتماعی، رشد محیط دیجیتال، شناخت مشتری و تأمین مالی جزء مضامین علی و سایر مضامین جزء متغیرهای معلولی هستند.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که عوامل مؤثر بر بازاریابی شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی در بستر شبکههای اجتماعی متنوع هستند در این بین شرکتهای تولیدی تجهیزات ورزشی باید به تهدیدهای سخت و نرم که بیشترین تأثیر را دارند توجه ویژهای داشته باشند و برنامهریزی برای مقابله با این تهدیدها و بهرهبرداری از فرصتهای موجود انجام دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identification and Internal Analysis of Factors Affecting the Marketing of Sports Equipment Manufacturing Companies in Social Networks
نویسندگان [English]
- Ziba Mohammad Rezaei 1
- Korosh Veisi 2
- Adel Fatemy 3
- Samiral Aliabadi 4
1 Department of Physical Education, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Sanandaj Branch,, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Department of Statistics, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
4 Department of Physical Education, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]
Introduction: This study aimed to identify and analyze the factors affecting themarketing of sports equipment manufacturing companies in social networks.
Methods This study was a mixed-methods research with a sequential explanatory design. The participants of this research consisted of 18 experts who were selected using snowball sampling method. The content analysis method proposed by King et al. (2018) was used to identify the influential factors, and the Dematel technique was used for internal analysis. In the qualitative section, research auditing strategies such as researcher sensitivity, methodological coherence, sample adequacy, simultaneous data collection and analysis, and theoretical thinking were used. In the quantitative study, for validation purposes, formal and content validity were confirmed by 8 marketing experts in the sports field, and questionnaire reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.896.
Results: The qualitative study identified 77 sub-themes and 16 main themes affecting the marketing of sports equipment manufacturing companies in social networks. In a quantitative analysis, it was determined that the themes of hard threat, soft threat, and the expansion of social networks have the greatest effect on the mentioned marketing, and contrast to the themes of legislation, value creation, and determining content production strategy, respectively, they have the least effect on marketing. It was also found that the themes of determining content production strategies, tactics and policy, and the platform have the highest effectiveness. And the theme of determining tactics and approaches has the most interaction with other relevant themes. Finally, the variables of severe threat, soft threat, expanding the influence of social networks, the growth of the digital environment, customer recognition and financing are causal themes, and other themes are invalid variables.
Conclusion: It can be concluded that the factors influencing the marketing of sports equipment manufacturing companies on social media platforms are diverse. Among them, these companies should pay special attention to the most influential threats, both hard and soft, and plan to address these threats and leverage available opportunities.
کلیدواژهها [English]
- Marketing
- Social Networks
- Production of sport equipment
- Technology
- Communication channels