نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

10.22059/jsm.2023.363710.3182

چکیده

مقدمه: فوتبال به‌عنوان ویترین شاخه‌های ورزشی از پربازدیدترین حوزه‌های اجتماعی است که با توجه به جذابیت ذاتی توانسته حجم هنگفتی از سرمایۀ اقتصادی را به خود اختصاص دهد. فوتبال همراه با پیشرفت علم و فناوری و فضای تحول‌آفرین انقلاب نسل چهارم صنعتی و پنجم اجتماعی دگرگونی‌هایی را تجربه کرده است. علوم شناختی علمی مبتنی بر فناوری روز است که مفاهیمی همچون ادراک، هوشیاری، حافظه و یادگیری را پایش می‌کند؛ بنابراین فوتبال به‌منظور حفظ پویایی و به‌روزسازی روش‌ها و داده‌های خود نیازمند مفاهیم اساسی این حوزه است.
روش پژوهش: در بخش اول دسته‌بندی ابعاد فوتبال با رویکرد علوم شناختی با استفاده از روش تحلیل محتوا مبتنی بر مقولۀ استقرایی در یک درخت تصمیم ترسیم شد. سپس در بخش دوم اولویت‌بندی ابعاد با روش تحلیل سلسله‌مراتبی فازی صورت پذیرفت. پرسشنامه‌های فازی توسط 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی آشنا با مفاهیم فنی و تحلیلی فوتبال تکمیل شد.
یافته‌ها: 16 عامل نهایی به‌ترتیب در پنج بخش استعدادیابی شناختی در فوتبال پایه، کیفیت فنی، مسائل روحی روانی، مصدومیت و آیندۀ نزدیک به‌عنوان مهم‌ترین ابعاد فوتبال از منظر شناختی به کمک نرم‌افزار GAMS شناسایی شد. همچنین استعدادسازی شناختی، دانش و مهارت بازیکن، مسائل روحی روانی درون بازی، ریکاوری و بهبود شرایط حرفه‌ای بازیکن مهم‌ترین عوامل هریک از دسته‌های پنج‌گانه بودند.
نتیجه‌گیری: اتخاذ یک سیاستگذاری علمی در فوتبال با تمرکز بر علوم شناختی به‌منظور ساماندهی فوتبال کشور به‌خصوص در لیگ‌های پایه این فرصت را به مالکان، مدیران و مربیان باشگاه‌ها و همچنین خانوادۀ بازیکن می‌دهد تا در چارچوب واقعی، مهارت و کیفیت فوتبالیست در یک چالش جدی آزمایش شده و در صورت وجود ظرفیت مناسب، مهیای فراگیری آموزش برای ورود به زندگی حرفه‌ای ورزشی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Football Dimensions’ Analysis with Cognitive Science Approach in Iran

نویسندگان [English]

  • Aminmasoud Bakhshi Movahed
  • Ali Bonyadi Naeini

Department of Management, Economics and Progress Engineering, Iran University of Science & Technology (IUST), Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Football is one of the most visited social and sports fields which could be able to allocate a huge amount of the economy’s circulating capital. Football has been changed smoothly by improved science and technology and the transformative atmosphere of the fourth industrial and fifth social revolutions. Cognitive science is one of the topics based on today's technology that monitors concepts such as perception, consciousness, memory, and learning; therefore, football needs cognitive sciences to maintain its dynamics and update its methods and data.
Methods: First, football categories based on content analysis were classified in a decision tree. Then, football indicators based on cognitive science were prioritized with the fuzzy hierarchical analysis method.
Results: 16 final factors in 5 sections, including cognitive talent identification, technical quality, psychological issues, injury, and the near future as the most important football factors from a cognitive point of view with the help of GAMS software were identified. Also, cognitive talent development, knowledge and skill of the player, mental and psychological issues in the match, recovery, and improvement of the professional conditions of the player were the most important factors of each five categories.
Conclusion: Creating a scientific policy in football with focus on cognitive science to organize football in Iran, especially in the toddler, and junior leagues, leads to some opportunities for club owners, managers, coaches, and players’ families to test the skill and quality of a football player in a serious challenge. If the player has enough capacity, he will be ready to get trained and achieve experience also entering the professional life of sports will happen soon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Talent Identification
  • Technical quality
  • Psychological issues
  • Injury
  • Near future