نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران

2 گروه علوم ورزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22059/jsm.2022.349563.3038

چکیده

مقدمه: هدف این تحقیق تحلیل گزارش تلویزیونی بازی فوتبال ایران و ژاپن در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2019 بود. این رقابت، به‌دلیل تماشاگران تلویزیونی بسیار، موقعیت زمانی خاص، عدم موفقیت مکرر در دوره‌های پیشین (بیش از40 سال) و عملکرد قابل قبول در مسابقات قبلی این دوره، انتخاب شد. مسابقه با شکست 3 بر صفر برای ایران به پایان رسید. پژوهش در پی پاسخگویی به ‌این پرسش بود که چه راهبردهای زبانی برای گزارش این رویداد به‌کار گرفته شد؟ و این راهبردها پس از تغییر نتیجة بازی چگونه تغییر کردند؟
روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان است. تحلیل‌ها با الگوی مربع ایدئولوژیک وندایک (2004) و در دو سطح کلان و خرد انجام گرفت.
یافته‌ها: تحلیل سطح کلان مربع ایدئولوژیک وندایک ‎«تأکید و پررنگ کردن ویژگی‌های مثبت خودی» را با بالاترین بسامد نشان داد. راهبردهای کلان و خرد پس از تغییر نتیجة بازی، تغییر کردند؛ برای مثال «عدم تأکید و کمرنگ‌سازی ویژگی‌های منفی خودی» به‌طور چشمگیری افزایش یافت. گزارشگر همچنین از راهبردهای سطح خرد «واژه‌گزینی»، «قربانی شدن»، «همدلی» و «دراماتیزه شدن» استفاده کرد.
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد اقتضای گزارشگری در فضای تلویزیون، حفظ انگیزه، غلبه بر ناامیدی و احساس شکست بوده و تا حدودی تلاش در جهت توجیه و تعدیل شرایط شکست را داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Television Broadcast Analysis of Iran-Japan Match in Asian Nations Cup 2019- Van Dijk Theoretical Framework

نویسندگان [English]

  • Bita Arabnarmi 1
  • Amin Rashid lamir 1
  • Mahdi Bashiri 2

1 Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Neyshabur, Neyshabur

2 Department of Sport Sciences, Faculty of Education Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Iran-Japan Competition in Asian Nations Cup 2019. This match was selected for analysis due to the large number of television viewers, being in a particular time, the repeated failures in previous periods and the acceptable performance in the matches of this era. But the match ended with a 3-0 defeat for Iran.  The question was what strategies broadcasters used to report this event? And how did these strategies change after changing the outcome of the game?
Methods: This qualitative research was done with discourse analysis method. Analyzes were performed by using Van Dijk’s theoretical model (2004) in the framework of critical discourse analysis considering macro and micro levels
Results: Analysis according to macro level of Van Dijk square represented that Emphasizing on the positive point about “self”. (representing Us positively (has the highest frequency among other properties. The frequency of macro and micro levels strategies also changes with the outcome of the game. Reporter also used micro strategies of “lexicalization”, “victimization” and “dramatization” and “consensus” in order to manage the minds of the audience.  
Conclusion: The ambition of the national TV has been to keep motivation and to overcome feeling failure and hopelessness and after an undesirable outcome, tries to modify and justify the situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Discourse Analysis
  • Football
  • TV report Van Dijk ideological square
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sveinson,K. Hoeber,L. Heffernan,C.(2021). Critical Discourse Analysis as Theory, Methodology, and Analyses in Sport Management Studies Journal of Sport Management,35(5).465-475.