دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622The Role of the Moderator of organizational intelligence at the Relationship between Career Self Efficacy and Social Capital at the Ministry of youth and Sportsنقش میانجی هوش سازمانی در ارتباط خودکارآمدی شغلی و سرمایه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان2192056992410.22059/jsm.2019.119204.1326FAلقمانکشاورزاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانابوالفضلفراهانیاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-0417-5858زهرااصغریاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20150428The aim of this study was to investigate the mediating role of organizational intelligence in the relationship between work self-efficacy and social capital in the Ministry of Sport and Youth. The statistical population included 850 top-level, middle-level and low-level managers and experts working in the ministry of Sport and Youth. 265 subjects were randomly selected as the sample. To achieve the research goals, Scherer Public Self-Efficacy MLQ, Albrecht Organizational Intelligence and Putnam Social Capital Questionnaires were used. Validity of these questionnaires was confirmed by 15 experts and their reliability was calculated in a pilot study with 30 subjects as 0.79, 0.72 and 0.73 respectively. For data analysis, the descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov, Single sample t student test were used. SEM was used to determine the causal relationship between variables using AMOS and SPSS. The findings showed that work self-efficacy and organizational intelligence were not desirable while social capital was desirable in the Ministry of Sport and Youth. Also, organizational intelligence had a moderating role in the relationship between work self-efficacy and social capital and their relationship model had a good fit.<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هوش سازمانی در ارتباط خودکارامدی شغلی و سرمایۀ اجتماعی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ مدیران عالی، میانی، پایه و کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان بود (850= </span><span dir="LTR">N</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">) که 265 نفر بهطور تصادفی برای نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامههای خودکارامدی شرر، هوش سازمانی آلبرخت و سرمایۀ اجتماعی پاتنام استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 72/0 و 73/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات جمعآوریشده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تکنمونهای و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با کمک دو نرمافزار </span><span dir="LTR">AMOS</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA"> و </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA"> استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد در وزارت ورزش و جوانان خودکارامدی شغلی و هوش سازمانی در حد نامطلوب و سرمایۀ اجتماعی در حد مطلوب قرار دارد. همچنین هوش سازمانی در ارتباط بین خودکارامدی شغلی و سرمایۀ اجتماعی نقش میانجی دارد و مدل ارتباطی آنها از برازش مطلوب برخوردار است. </span>دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622designing a model of strategic readiness in sport organizations of Iranطراحی الگوی آمادگی استراتژیک درسازمان های ورزشی ایران2372216992310.22059/jsm.2019.207425.1639FAمحسنوحدانیدکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-8747-1475مهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانابراهیمعلیدوستدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122Journal Article20160531The aim of this study was to design a model of strategic readiness in sport organizations of Iran. Research method was mixed and descriptive-survey. In the qualitative part, participants included 16 university professors who were interviewed to determine the main components of the questionnaire. The sample in the quantitative section included 145 managers and employees of the department of physical education and health at the Ministry of Education in the departments and province. A researcher-made questionnaire (<em>α</em>=0.96) (43 items) was used to evaluate strategic readiness in three dimensions of human resources, organizational factors and leadership and management. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics, confirmatory factor analysis and Pearson correlation coefficient with Atlas-ti, LISREL and SPSS. The results showed that the model of strategic readiness in sport organizations were based on three main dimensions of human resources, leadership and management and organizational factors. Also, the results indicated that the indices of the model had appropriate and acceptable fit (RMSEA=0.08, CFI=0.98, NNFI=0.99). This model can be used as an instruction to prepare sport organizations more to conduct the strategic management process.<span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">هدف از این تحقیق طراحی الگوی آمادگی استراتژیک در سازمانهای ورزشی ایران است. روش تحقیق آمیخته و توصیفی-پیمایشی است. در بخش کیفی مشارکتکنندگان 16 نفر از استادان دانشگاه بودند که برای تعیین مؤلفههای اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه بهعمل آمد. نمونۀ آماری در بخش کمی نیز شامل 145 نفر از مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطوح ستاد و استان بودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامۀ محققساختهای (96/0 = </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-size: 11pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA">α</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">) با 43 گویه بود که آمادگی استراتژیک سازمان را در سه بعد منابع انسانی، عوامل سازمانی و رهبری و مدیریت ارزیابی میکند. دادههای پژوهش با بهرهگیری از آزمونهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزارهای اطلس-تی، لیزرل و اس پی اس اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">الگوی آمادگی استراتژیک در سازمانهای ورزشی بر سه بعد اصلی منابع انسانی، رهبری و مدیریت و عوامل سازمانی استوار است. </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">همچنین نتایج نشان داد که شاخصهای مدل از برازش مناسب و معناداری برخوردار بودند</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">(08/0</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-size: 11pt;" lang="X-NONE" dir="LTR"> RMSEA=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">98/0 </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-size: 11pt;" lang="X-NONE" dir="LTR">CFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">99/0</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-size: 11pt;" lang="X-NONE" dir="LTR">NNFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="FA">). الگوی تدوینشده در این پژوهش میتواند بهعنوان دستور کاری برای آمادگی بیشتر سازمانهای ورزشی برای انجام فرایند مدیریت استراتژیک باشد.</span>دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Prioritizing the Barriers to the Support of Yazd Ceramic and Tile Companies for Soccer Clubs Using Analytic Hierarchy Process (AHP)الویت بندی موانع حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبال با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)2552397009410.22059/jsm.2019.134184.1492FAسید محمد جوادرضویدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمهدیطالب پوردانشیار گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000000328655837کیانوششجیعدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20151015The aim of this study was to prioritize the barriers to the support of Yazd ceramic and tile companies for soccer clubs. This study was application and survey. The statistical population consisted of 352 members of the board of directors of 65 Yazd ceramic and tile companies. According to the Morgan Table, the sample size was determined to be 176 subjects. The barriers to the support for soccer clubs were identified using interviews of the sample and then the data were quantitative collected using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 sport management professors and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (<em>α</em>=0.87). Data were analyzed by both descriptive and inferential statistics. In this study, firstly, the barriers to the support of Yazd ceramic and tile companies for soccer clubs were identified and then ranked based on the Analytic Hierarchy Process (AHP). The ranking results showed that the three main reasons why Yazd ceramic and tile companies did not support soccer clubs were governmental (6 barriers), financial (5 barriers) and management (6 barriers) respectively. Thus, it will be useful to pay attention to these existing barriers to realize the support for soccer clubs.<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">هدف از این پژوهش اولویتبندی موانع حمایت شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاههای فوتبال بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوۀ پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیأت مدیرۀ 65 شرکت کاشی و سرامیک استان یزد به تعداد 352 نفر بودند. حجم نمونۀ آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان 176 نفر برآورد شد. موانع حمایت از باشگاههای فوتبال بهصورت مصاحبه از نمونۀ آماری شناسایی و سپس دادهها بهصورت کمی با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته جمعآوری شد. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از استادان مدیریت ورزشی ضریب پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=α) بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در این مطالعه، در وهلۀ اول موانع حمایت شرکتهای کاشی استان یزد از باشگاههای فوتبال شناسایی و سپس بر اساس مدل فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (</span><span dir="LTR">AHp </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">) رتبهبندی شدند. نتایج رتبهبندی، نشان داد که سه علت اصلی عدم حمایت شرکتهای کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاههای فوتبال بهترتیب موانع دولتی(6 مانع)، موانع مالی(5 مانع) و موانع مدیریتی(6 مانع) بودند. </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt;" lang="FA">بنابراین توجه به موانع موجود میتواند برای تحقق امر حمایت از باشگاههای فوتبال بسیار مفید باشد.</span>دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Build and Validate Scale Of Female Elite Athletes Support In Championship Sportساخت و اعتباریابی ابزار حمایت از ورزشکاران نخبه زن در ورزش قهرمانی2712577009510.22059/jsm.2019.217446.1702FAالهامآریندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانبهرامیوسفیدانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0001-7947-0707حسینعیدیاستادیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0002-6039-7826Journal Article20161021The aim of this study was to design and validate the scale of support for elite athlete women in championship sport. The research method was descriptive and a survey. The population included all elite athlete women and 200 women responded to the questionnaire purposively. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Based on the research background and a semi-structured interview with experts, in particular elite athlete women, a list of the most important variables related to the subject was provided and finalized after 46 items had been extracted. Face and content validity were examined by Cronbach's alpha and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis was used to examine construct validity. The results of factor analysis showed that the reliability of the scale for all nine factors was between 0.73 and 0.89 using Cronbach's alpha. The results of confirmatory factor analysis showed that 46-item scale of support for elite athlete women was classified in nine factors: need for social support (7 items), financial support (6 items), job requirements (4 items), lifestyle (7 items), medical support (5 items), support for sports (5 items), academic-education support (5 items), government support (4 items), and infrastructure and facilities (3 items). The conclusion showed that social support, financial support and job requirements of elite athlete women were the most important reflectors of support for elite athlete women in championship sport.هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی ابزار حمایت از بانوان ورزشکاران نخبه در ورزش قهرمانی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعۀ آماری کلیۀ بانوان ورزشکاران نخبه بودند که 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به پرسشنامۀ پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة محققساخته بود، که بر مبنای پیشینۀ پژوهش، مصاحبۀ نیمههدایتشده با خبرگان و بهویژه ورزشکاران نخبۀ زن فهرستی از مهمترین متغیرهای مرتبط با موضوع تهیه و پس از استخراج 46 گویه نهایی شد. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی از آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج اجرای تحلیل عاملی نشان داد که پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفههای نهگانه بین 73/0تا89/0بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس 46سؤالی حمایت از ورزشکاران نخبۀ زن در 9 عامل نیاز به حمایت اجتماعی (7 گویه)،حمایت مالی (6 گویه)، نیازهای شغلی (4 گویه)، سبک زندگی (7 گویه)، حمایتهای پزشکی(5 گویه)، حمایتهای ورزشی (5 گویه)، حمایتهای آموزشی-تحصیلی (5 گویه)، حمایت دولت (4 گویه) و زیرساختها و امکانات (3گویه) دستهبندی شدند. نتیجهگیری پژوهش نشان داد که عاملهای حمایت اجتماعی، حمایت مالی و نیازهای شغلی بانوان ورزشکار نخبه مهمترین منعکسکنندههای حمایت از بانوان ورزشکار نخبه در ورزش قهرمانی بودند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Structural Equation Modeling of the Effect of Constraints on Sport Tourists’ Satisfaction: the Mediating Role of Sport Tourists’ Motivationمدلسازی معادلات ساختاری تأثیر محدودیتها بر رضایتمندی گردشگران ورزشی: نقش میانجی انگیزههای گردشگران ورزشی2942737035310.22059/jsm.2019.211597.1669FAاحمدمحمودیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274حبیبهنریدانشگاه علامه طباطبائی000-0002-1279-427xجلیلیونسیدانشگاه علامه طباطبائیعاطفهحبیبی راددانشگاه علامه طباطبائی0009-0004-6733-4870Journal Article20160716 <br /><span style="font-size: 12pt;">The aim of the present study was structural equation modeling of the effect of constraints on satisfaction with the mediating role of sport tourists’ motivation. The statistical population consisted of all the tourists of ski resorts in Tehran province (Dizin, Shemshak, Touchal, Abali). Due to the indefinite number of the population (<em>N</em>=10000), 370 subjects were selected as the sample by disproportionate stratified random sampling method (due to lack of access to the number of referents to each ski resorts) using Morgan sampling table. The data were collected by the questionnaire of constraints, motivations, and satisfaction of sport tourists (2008). After it was localized and translated, its face and content validity was confirmed by 11 experts of sport tourism and its construct validity was investigated through confirmatory factor analysis (CFA). The reliability was also achieved by Cronbach’s alpha coefficient as 0.84, 0.87, and 0.79 for variables respectively. The data were analyzed for modeling with Structural Equation Model (SEM) through Lisrel software. The results confirmed the hypothesized structural relations, that is to say the constraints variable had a reverse effect both directly (-0.19) and indirectly (-0.44) through motivation mediator on tourists’ motivation. Besides, the motivations directly affected tourists’ motivation in a positive and significant way (1.14). Therefore, the results and structural model allude to the fact that reducing and removing constraints increase sport tourists’ motivation and satisfaction to attend ski resorts.</span> <br /> <span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری تأثیر محدودیتها بر میزان رضایتمندی با نقش میانجی انگیزههای گردشگران ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ گردشگران پیستهای اسکی استان تهران (دیزین، شمشک، توچال و آبعلی) بودند که با توجه نامشخص بودن تعداد دقیق جامعه (10000=</span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">N</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA">) با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان، 370 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نامتناسب (بهعلت عدم دسترسی به تعداد مراجعه به هر کدام از پیستهای اسکی) بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محدودیتها، انگیزهها و رضایتمندی گردشگران ورزشی وی (2008) بود که پس از ترجمه و بومیسازی، روایی صوری و محتوایی آن توسط 11 تن از استادان متخصص در حوزۀ توریسم ورزشی تأیید و روایی سازه هم با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (</span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">CFA</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA">) بررسی شد. پایایی ابزارها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برای متغیرها 84/0، 87/0 و 79/0 بهدست آمد. دادهها جهت مدلیابی به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار </span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR">Lisrel</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="AR-SA"> تحلیل شدند. نتایج پژوهش تأییدکنندۀ روابط ساختاری مفروض بود. بهطوریکه متغیر محدودیتها هم بهطور مستقیم (19/0-) و هم غیرمستقیم از طریق میانجی انگیزهها (44/0-) در جهت معکوس بر میزان رضایتمندی گردشگران تأثیرگذار بودند. همچنین انگیزهها نیز بهطور مستقیم بر رضایتمندی گردشگران تأثیر معنادار و مثبت داشت (14/1)؛ بنابراین نتایج و مدل ساختاری بیانکنندۀ این است که با کاهش و رفع محدودیتها هم بر میزان انگیزهها و هم بر میزان رضایتمندی گردشگران ورزشی برای حضور در پیستهای اسکی افزوده میشود.</span>دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Proposing a Framework to Rank and Select Volleyball Players using SWARA and TODIM Methods (Case Study: Selected Team of the World in 2015)ارائه چارچوبی به منظور رتبه بندی و انتخاب بازیکنان تیم والیبال با ترکیب روشهای SWARA و TODIM (مورد مطالعه: تیم منتخب جهان در سال 2015)3122957035210.22059/jsm.2019.202712.1597FAجلیلحیدری دهوییدانشکده مدیریت- دانشگاه تهران0000-0003-4037-6670محمد مهدیدهقاندانشگاه تهرانامیر سالارونکیدانشکده مدیریت- دانشگاه تهرانمهرنوشخرمدانشکده مدیریت- دانشگاه تهرانJournal Article20160423Today, sport competitions are being held under different titles around the world and have attracted many fans. Team sports like football and volleyball have turned to big businesses and huge amounts of money are involved in the transfer of team players. So, one of the important issues in sports is to search new team members to fill open positions and to enhance the quality of the teams. Single attribute decision has recently been made to select top volley ball players while experts believe that this field requires multi attribute decisions. Therefore, the aim of this study was to provide a scientific framework to rank volleyball players and to select top players to play their roles in different positions. Firstly, a list of criteria to select players in different positions was provided using literature review and meetings with experts of the field. Then, SWARA method and experts’ viewpoints were employed to prioritize and weigh the mentioned criteria. TODIM method was introduced to finally select top players from the existing options. To assure the accuracy of the research path, the designed framework was used to rank those players participating in 2015 World Cup in Japan and to form the world selected team. This study was application in terms of aims and descriptive – survey in terms of data collection.امروزه مسابقات ورزشی تحت عناوین مختلف در سراسر دنیا در حال برگزاری است و طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. ورزشهای تیمی همچون فوتبال و والیبال به کسبوکارهای بزرگی تبدیل شدهاند که هزینههای بسیاری در آنها صرف انتقال بازیکنان میشود. ازاینرو، یکی از مسائل مهم دنیای ورزش، جستوجوی اعضای جدید برای پر کردن موقعیتهای خالی در جهت افزایش کیفیت تیمهاست. در شرایط کنونی برای انتخاب بهترین بازیکن در رشتۀ والیبال اغلب بهصورت تکمعیاره برخورد شده است؛ حال آنکه از دیدگاه خبرگان این حوزه لزوم بهرهگیری از معیارهای متعدد و استفاده از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه ضرورت است. بر همین اساس مقالۀ کنونی با هدف ارائۀ چارچوبی علمی برای رتبهبندی بازیکنان والیبال و گزینش مناسبترین بازیکنان برای نقشآفرینی در پستهای مختلف تهیه شده است. در این زمینه نخست براساس مرور پیشینۀ تحقیق و برگزاری جلسه با خبرگان این حوزه، فهرستی از معیارهای انتخاب بازیکن در پستهای مختلف احصا شد. در ادامه با بهرهگیری از روش SWARA و کسب نظرهای خبرگان معیارهای موردنظر، اولویتبندی و وزندهی شد. سپس روش TODIM برای انتخاب نهایی بازیکنان منتخب از بین گزینههای موجود معرفی شده است. بهمنظور اطمینان از صحت مسیر تحقیق، از چارچوب طراحیشده بهمنظور رتبهبندی بازیکنان حاضر در جام جهانی 2015 ژاپن و تشکیل تیم منتخب جهان استفاده شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Explain dimensions and modeling of the relationship between Tangible Factors of service quality and Behavioral Intentions of customers
Case Study: Fitness Complexes of Tehran's Municipalityتبیین ابعاد و مدلسازی روابط میان عوامل ملموس کیفیت خدمات و نیات رفتاری مشتریان مطالعه موردی: مشتریان مجموعههای بدنسازی شهرداری تهران3373137009610.22059/jsm.2017.206305.1629FAژالهمعماریدانشگاه الزهرا0000-0002-2695-1694Journal Article20160524The aim of this study was to model the tangible factors of service quality and behavioral intentions of customers. The method was descriptive - survey. The sample consisted of 193 customers of the bodybuilding clubs in Tehran Municipality. 2 researcher-made questionnaires (44 and 9 items) were used. Their validity was confirmed by 5 sport management professors and their reliability was calculated as 0.944 and 0.872 (<em>p < /em><0.001). In the proposed model, organization and price were identified as independent factors and behavioral intentions as reply factor. Organization affected behavioral intentions through the path of these factors: facility with impact factor 0.426, signs 0.423, equipment 0.588, environmental conditions 0.578, access 0.454 and color and decoration 0.317 (<em>p < /em><0.001). Price affected behavioral intentions through these factors: facility with impact factor -0.022, signs 0.137, equipment 0.288, environmental conditions 0.278, access 0.202 and color and decoration 0.282. In addition, organization and price (respectively 0.31 and -0.156) influenced behavioral intentions (<em>p < /em><0.001). An optimal management of tangible factors of service quality such as physical elements is helpful to develop customers' behavioral attention to managers.</em></em></em>هدف از این تحقیق مدلسازی عوامل ملموس کیفیت خدمات و نیات رفتاری مشتریان بود. تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. نمونهها 193 تن از مشتریان مجموعههای بدنسازی شهرداری تهران بودند. ابزار تحقیق دو پرسشنامۀ محققساخته شامل 44 و 9 سؤال بود که روایی آنها توسط پنج نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید. پایایی پرسشنامهها نیز بهترتیب 944/0و 872/0 بهدست آمد (001/0p <). در مدل حاضر، سازماندهی و قیمت بهعنوان عوامل مستقل و نیات رفتاری بهعنوان عامل پاسخ شناسایی شدند. سازماندهی از مسیر عاملهای تسهیلات با ضرایب اثر 426/0، علائم راهنما 423/0، تجهیزات 588/0، شرایط محیطی 578/0، دسترسی 454/0 و رنگ و دکوراسیون 317/0، بر نیات رفتاری تأثیر میگذارد (001/0p <). قیمت نیز با عاملهای تسهیلات با ضرایب اثر 022/0−، علائم راهنما 137/0، تجهیزات 288/0، شرایط محیطی 278/0، دسترسی 202/0 و رنگ و دکوراسیون 282/0 بر نیات رفتاری تأثیر میگذارد. علاوهبر آن عاملهای سازماندهی و قیمت بهترتیب معادل 31/0 و 156/0− بر نیات رفتاری اثرگذارند (001/0p <). مدیریت بهینۀ عوامل ملموس کیفیت خدمات از جمله عناصر فیزیکی از راهکارهای مفید برای توسعۀ توجه رفتاری مشتریان به مدیران است.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Determination of Sport Climbing Strategies in Iranتعیین راهبردهای رشته صعودهای ورزشی در ایران3543397010310.22059/jsm.2019.127015.1416FAمحسنمختاریاندانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و کارمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوریعباسخدایاریدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-0898-0096مهوشنوربخشدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20150915One of the most reasonable approaches to reach optimal productivity and development in the sport organizations is to have a defined plan and to identify the strategies to catch the organizational targets. The aim of this study was to determine the sport climbing strategies in Iran by the SWOT method. This study was application in terms of aim and nature and descriptive-analytical in terms of strategy. Firstly, the current status of Iran sport climbing was studied and then a questionnaire was designed with reliability of <em>α</em>=0.95. It was distributed among 97 subjects relating to Iran sport climbing. The data were analyzed by descriptive statistics including measures of central tendency and dispersion and inferential statistics including Chi-square and Friedman test. Finally, SWOT analysis model was applied. The matrix of internal and external (IE) factors revealed that the position of sport climbing in Iran was in weakness and threats (WT) area. 14 strategies were determined by the TOWS matrix, ranked by QSPM matrix and proposed. According to the location of sport climbing in WT position, it seems that operating the proposed strategies can support this sport to leave the current critical situation towards a better place.یکی از منطقیترین شیوهها برای رسیدن به بهرهوری و رشد و توسعۀ بهینه در سازمانهای ورزشی، دارا بودن برنامۀ مدون و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای رشتۀ صعودهای ورزشی در ایران به روش SWOTبود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کاربردی، و از نظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا وضعیت موجود صعودهای ورزشی ایران بررسی و سپس پرسشنامهای با میزان پایایی 95/0 طراحی شد. پرسشنامه بین 97 نفر از اشخاص مرتبط با صعودهای ورزشی ایران توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی، و در بخش آمار استنباطی از مجذورکا و آزمون فریدمن؛ و در نهایت از مدل تجزیهوتحلیل SWOT استفاده شد. براساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی، جایگاه صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) تعیین شد. راهبردهای چهاردهگانه با استفاده از ماتریس TOWS تدوین و پس از رتبهبندی با ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، ارائه شد. با توجه به قرارگیری صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) بهنظر میرسد عملیاتی کردن استراتژیهای تبیینشده بتواند این رشته را از وضعیت بحرانی موجود به جایگاه بهتری برساند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622Studying and Status Determination of the Employees’
Organizational Spirituality Capabilities in General Administration of Sport and Youth in Kerman Provinceبررسی و تعیین وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان3663557010010.22059/jsm.2019.215734.1694FAمجتبیمددی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشیحسینپورسلطانی زرندیاستادیار بخش روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران0000-0003-1845-1275Journal Article20161010Studying status determination of the employees’ organizational spirituality capabilities in general administration of sport and youth in Kerman province. The present study is descriptive and of applied type. The universe includes employees working in general administrative of sport and youth in Kerman province during 2015 (N=62). All employees selected as the sample considering limited universe. Data collected through infield method and by means of 17-question questionnaire of organizational spirituality. This questionnaire applied by Rigo and Kanha (2008) and validity and reliability of the questionnaire confirmed through research project in 2012 in Iran. Reliability coefficient of the questionnaire obtained as (α=0.89). The obtained data analyzed by Kolmogorov–Smirnov test, One-Sample t-test, independent t and Manova. The research results showed that there is a significant difference between observed/assumed averages and organizational spirituality capabilities (t=2.11, P0.05). Considering the employees’ spirituality in youth and sport departments is of important issues that might be resulted in efficiency. The status of organizational spirituality capabilities in the research sample is a little better than the assumed status.هدف از این تحقیق بررسی تعیین وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان بود. پژوهش فوق، توصیفی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان در سال1394بود(62=N). با توجه محدود بودن جامعه همه آنها برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. جمع آوری داده ها، به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه 17 سوالی معنویت سازمانی انجام شد. این پرسشنامه توسط ریگو و کانها(2008) مورد استفاده قرار گرفت و در ایران تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه به وسیله طرح پژوهشی در سال 1391 تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه معنویت سازمانی(0/89=α) بدست آمد. داده به وسیله آزمون کولموگروف-اسمیرنف و t تک نمونه ای، tمستقل و مانوا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، اختلاف معنی داری بین میانگین های مشاهده شده و فرضی وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی(t=2/11, pدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622The designing and explaining the model for the government's economic role in the process of Iran sports privatization.طراحی و تبیین مدل نقش اقتصادی دولت در فرآیند خصوصی سازی ورزش ایران3853677010710.22059/jsm.2019.200923.1575FAحجتمحمدی مغانیدکتری مدیریت و رزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانحسنقره خانیاستادیار گروه علوم ورزشی . دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان. زنجان . ایرانJournal Article20160411The aim of this study was to provide a model to measure the economic role of government in the privatization of the Iran sport. This study used a mixed method with exploratory mixed type. The first stage was qualitative. 20 deep semi-structured interviews were conducted, the data were collected and then coded and analyzed. The codes were categorized and 5 components were identified. The second phase was quantitative which was conducted by structural equation modeling. The sample consisted of 222 subjects who were selected purposively. A researcher-made questionnaire (20 items) was used to collect data. Content validity of the questionnaire was confirmed by 15 experts and the reliability was 0.920. To calculate construct validity and to check structure, exploratory and confirmatory factor analyses were applied by SPSS and AMOS. To calculate the reliability of the scales and subscales, Cronbach's alpha method was used. The results showed that the effect of 5 economic factors on the sport privatization was significant. “Socio-economic development” component (regression coefficient=0.254) had the highest effect and economic stability (0.216), welfare system (0.129), economic power (0.121), and the market structure and its competitiveness (0.104) were in the next places. Sport privatization requires solving economic problems, creating a competitive environment and omitting government ownership.<span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">هدف این پژوهش ارائۀ مدل اندازهگیری نقش اقتصادی دولت در خصوصیسازی ورزش ایران است که به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیختۀ اکتشافی بود. مرحلۀ اول کیفی بود. با انجام 20 مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته، اطلاعات گردآوری، سپس دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. گروهبندی کدها 5 مؤلفه را نشان داد. مرحلۀ دوم بهصورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نمونۀ تحقیق 222 نفر بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامۀ محققساخته مشتمل بر 20 گویه بهعنوان ابزار تحقیق تنظیم شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 15 متخصص تأیید کردند و پایایی آن 920/0 شد. برای محاسبۀ اعتبار سازه و بررسی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرمافزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family: 'B Nazanin';"> <span lang="FA">و </span></span><span dir="LTR">AMOS</span><span style="font-family: 'B Nazanin';"> <span lang="FA">و برای محاسبۀ پایایی مقیاسها و خردهمقیاسها از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر پنج مؤلفۀ اقتصادی بر خصوصیسازی ورزش معنادار است. مؤلفه توسعۀ اقتصادی-اجتماعی با ضریب رگرسیونی 254/0 بالاترین تأثیر و در مرتبههای بعدی ثبات اقتصادی (216/0)، نظام رفاهی (129/0)، قدرت اقتصادی (121/0) و ساختار بازار و میزان رقابتی بودن آن (104/0) قرار دارند. خصوصیسازی ورزش نیازمند حل مشکلات اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی و خداحافظی با مالکیت دولتی است.</span></span>دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622A Review of Sport Talent Identification Studiesمروری بر مطالعات استعدادیابی ورزشی4003877035110.22059/jsm.2017.219155.1716FAمحمدحسیننوریاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجانحیدرصادقیاستاد تمام گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمیJournal Article20161206The pervasiveness of sports and the importance of its position in international events have attracted governments’ attention. Besides the social and economic effects, winning international sport competitions is assumed as a symbol of comprehensive stability and capabilities of countries. This winning is the reason why countries invest in professional and championship sports. So, the policy of detecting talented athletes to participate in an organized training program is of great importance in sports nowadays. This study reviewed the literature of sport talent identification and pointed to challenges, constraints and shortages existing in scientific talent identification process. The articles were searched in well-known databases such as PubMed, SCOPUS, Science Direct and Springer with the following keywords: talent identification in sport, talent identification criteria (innate or acquired) and talent identification patterns. Ultimately, more than 60 articles were reviewed. The studies in sport talent identification are new and a specific and inclusive pattern which covers all dimensions has not yet provided. A few patterns consider the effect of innate criteria such as genetics as suitable for talent identification in sport while most researches recognize those patterns based on skill assessment after training as determinants. Several other studies focus on skill criteria along with physiological, anthropometric, biomechanical and psychological criteria.فراگیر شدن ورزش و اهمیت جایگاه آن در مناسبات بینالمللی توجه فراوانی را از ناحیة دولتها متوجه این پدیده ساخته است. موفقیت کشورها در میادین بینالمللی ورزشی علاوهبر تأثیرات اجتماعی و اقتصادی، نمادی از ثبات و توانمندیهای همهجانبة آن کشورها محسوب میشود و یکی از علل سرمایهگذاری بالای کشورها در ورزش قهرمانی و حرفهای، از این مورد نشأت میگیرد. فرایند کشف ورزشکاران مستعد، برای شرکت در برنامۀ تمرینی سازماندهیشده، از مهمترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است. این مقاله با مروری بر مطالعات صورتگرفته در حوزۀ استعدادیابی ورزشی به چالشها، تنگناها و کمبودهای موجود در مسیر استعدادیابی علمی اشاره دارد. جستوجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانند PubMedو Science Direct و همچنین SCOPUS و Springer با جستوجوی کلمات استعدادیابی در ورزش، شاخصهای استعدادیابی در ورزش (ذاتی و اکتسابی) و الگوهای استعدادیابی انجام و بررسی نهایی روی بیش از 60 مقاله صورت پذیرفت. مطالعات حوزۀ استعدادیابی ورزشی نوپا بوده و هنوز الگوی مشخص و همهجانبهای که دربرگیرندۀ همۀ ابعاد باشد، ارائه نشده است. تعداد معدودی از الگوها تأثیر شاخصهای ذاتی مانند ژنتیک را در شناسایی استعداد ورزشی مناسب میدانند؛ درحالیکه بیشتر پژوهشها الگوهایی که مبتنیبر ارزشیابی مهارت بعد از آموزش هستند، تعیینکننده میدانند. دستۀ شایان توجه دیگری از مطالعات همزمان با در نظر گرفتن شاخصهای مهارتی، بر شاخصهای حوزههای فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی، بیومکانیکی و روانی نیز تکیه دارند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110220180622The Model of Relationship of Sources of Power and Coaches’ Misconduct with Progressive Motivation in Elite Female Athletesمدل رابطۀ بین منابع قدرت و سوءرفتار مربیان با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه4144017035010.22059/jsm.2019.238096.1897FAلیلاصفاریعضوء هیات علمیافسرجعفری حجیندانشگاه تهران - دکترای مدیریت ورزشیJournal Article20170809The aim of this study was to provide the model of the relationship of the sources of power and coaches’ misconduct with progressive motivation in elite female athletes. The research method was factor analysis and field. The statistical population consisted of all elite female athletes in 2 team sports and 2 individual sports including cycling and rowing who were invited to the camps of national teams in 2016. 190 athletes were selected as the sample. To collect data, Power in Sport Questionnaire by Wann et al. (2000), Blurizadeh (2015) Misconduct Experience Questionnaire, Long and Fries Progressive Motivation Questionnaire (2006) were used. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to predict changes and factor analysis and t test were applied to examine the fit of the model and to determine the effect by SPSS, Excel and SMART-PLS. The results showed a multiplicity relationship between sources of power and progressive motivation in elite female athletes and the sources of power explained progressive motivation. There was a multiplicity relationship between the components of misconduct and progressive motivation in elite female athletes and these components explained progressive motivation. The goodness of fit indicators of NFI and SRMR along with their interpretations showed that the model does not have a good fit. And in PLS-SMART, indicators should be interpreted with caution.هدف این تحقیق ارائۀ مدل رابطۀ بین منابع قدرت و سوءرفتار مربیان با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه بود. روش تحقیق از نوع تحلیل عاملی و به لحاظ اجرا میدانی است. جامعۀ آماری تحقیق را تمامی ورزشکاران زن نخبۀ 2 رشتۀ تیمی و 2 رشتۀ انفرادی شامل دوچرخهسواری و قایقرانی دعوتشده به اردوهای تیمهای ملی در سال 1395 تشکیل دادند، که به روش تمامشمار 190 ورزشکار برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای قدرت در ورزش ون و همکاران (2000)، پرسشنامۀ بررسی تجربۀ سوءرفتار بلوریزاده (1392)، پرسشنامة انگیزش پیشرفت لانگ و فریس (2006) و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهمنظور پیشبینی تغییر و روش تحلیل عاملی و آزمون t در بررسی برازش مدل و تعیین تأثیر از طریق نرمافزار آماری SPSS، Excel و <em>SMART-PLS</em> استفاده شد. نتایج نشان داد بین منابع قدرت با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه رابطۀ چندگانه وجود دارد و منابع قدرت انگیزش پیشرفت را تبیین میکنند. همچنین بین مؤلفههای سوءرفتار با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه رابطۀ چندگانه وجود دارد. مؤلفههای سوءرفتار انگیزش پیشرفت را تبیین میکنند. شاخصهای برازش نیکویی <em>NFI</em>؛ <em>SRMR</em> بههمراه تفسیر آنها نشان میدهد که مدل برازش مناسبی ندارد و در <em>PLS-SMART</em> شاخصها باید بااحتیاط تفسیر شوند.