دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Ranking of Iran Basketball Premier League Teams according to ‘4P’ by Promethee Methodرتبهبندی تیمهای لیگ برتر بسکتبال ایران براساس p4 با استفاده از روش پرومیتی1912116297910.22059/jsm.2017.24936.FAبیانفاتحیکارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسیدنصرالهسجادیدانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8529-7090مهرزادحمیدیاستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانبابکزنده دل نوبریکارشناسیارشد آمار، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20110419
The aim of the present study was to rank the Iran basketball premier league teams by Promethee method, according to 4p: product, place, promotion, and price. This study was descriptive, and used a 36-item marketing mix questionnaire. The validity of this questionnaire was confirmed by 10 university professors, and its reliability was obtained by Cronbach’s alpha ( =0.87). Statistical population was equal to the statistical sample (<em>N</em>=<em>n</em>=72). Entropic method was used to weigh indexes relating to each factor, and Promethee 2 method was applied to rank basketball premier league clubs based on 4p. The results of weighing factors in basketball premier league indicated that ‘promotion’ factor was the most significant, and ‘price’ factor was the least one from subjects' viewpoints. According to Promethee 2 method and based on 4p, it was determined that Azad University club acquired the first rank (5.72268), and Tehran Saman club was placed at the end of this ranking (-8.13001) among 12 teams present at basketball premier league. In other words, Azad University club had the best situation of all other clubs according to four marketing mix factors.
هدف از این تحقیق، رتبهبندی تیمهای لیگ برتر بسکتبال ایران براساسp4 (محصول، مکان، ترویج و قیمت) با استفاده از روش پرومیتی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بود و از طریق پرسشنامۀ 36 سؤالی آمیخته بازاریابی اجرا شد که ده نفر از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید کردند و ضریب پایایی آن 87/0 تعیین شد. جامعۀ آماری برابر نمونه به تعداد 72 نفر بود. برای وزندهی شاخصهای مربوط به هر عنصر از روش آنتروپی و برای رتبهبندی باشگاههای لیگ برتر بسکتبال براساس p4، از روش پرومیتی2 استفاده شد. نتایج حاصل از وزندهی عناصر چهارگانه در لیگ برتر بسکتبال، حاکی از این بود که عنصر ترویج بیشترین، و عنصر قیمت کمترین اهمیت را از دیدگاه آزمودنیها به خود اختصاص دادند. از لحاظ p4، با استفاده از روش پرومیتی2، مشخص شد که باشگاه دانشگاه آزاد با میزان مطلوبیت 72268/5 رتبۀ اول و باشگاه سامان تهران با میزان مطلوبیت 13001/ 8- رتبۀ آخر را در بین دوازده تیم حاضر در لیگ برتر بسکتبال به خود اختصاص دادهاند؛ بهعبارت دیگر، باشگاه دانشگاه آزاد از نظر چهار عنصر آمیختۀ بازاریابی در مجموع وضعیت بهتری نسبت به باشگاههای دیگر دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823An Evaluation of Service Quality of Private Clubs in Lorestan Province Using SERVQUAL Modelارزیابی کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال2132286298010.22059/jsm.2017.62980FAاحسانططریاحسان ططری، دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرسمحمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرس، گروه تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی0000-0002-6014-0828هاشمکوزه چیاناستاد دانشگاه تربیت مدرس، گروه تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشیJournal Article20140210A aim of this study was to evaluate quality service of private clubs in Lorestan province using SERVQUAL model. The research method was descriptive-survey conducted as a field. The population of this study consisted of customers and managers of 60 private clubs. 52 clubs were selected by Morgan table and 155 questionnaires were distributed among their customers and managers. Two questionnaires were used to collect data: Yi-Chin Liu standard questionnaire (α=0.81) to survey customers’ expectations and perceptions and a researcher-made questionnaire (α=0.85) to determine five gaps of SERVQUAL model. The validity and reliability of each questionnaire were approved by professors. The results showed that in all dimensions of quality service in private clubs, there was a significant difference between favorable situation and existing situation (P<0.001). Also, the results of Friedman test (to rank dimensions of service quality) showed that credibility achieved the highest mean in both favorable situation and existing situation. Analysis of the five gaps showed that gaps 2, 4 and 5 were positive and 1 and 3 were medium or close to standard.
هدف از تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی استان لرستان با استفاده از مدل سروکوال بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق مشتریان و مدیران 60 باشگاه خصوصی بودند که با استفاده از جدول مورگان 52 باشگاه انتخاب و 155 پرسشنامه بین مشتریان و مدیران آنها توزیع شد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود؛ یکی پرسشنامۀ استاندارد چی لیو[1] (81/0α =) برای پیمایش انتظارات و ادراکات مشتریان و دیگری محققساخته (85/0α =) برای مشخص کردن میزان شکافهای پنجگانۀ مدل سروکوال که روایی و پایایی هر کدام از آنها را استادان تأیید کردند. نتایج نشان داد در تمامی ابعاد کیفیت خدمات باشگاههای خصوصی تفاوت معناداری بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود وجود دارد (001/0P<). همچنین نتایج آزمون فریدمن بهمنظور رتبهبندی ابعاد کیفیت خدمات نشان داد که قابلیت اعتبار بالاترین میانگین را هم در وضعیت مطلوب و هم در وضعیت موجود کسب کرده است. تجزیهوتحلیلهای مربوط به شکافهای پنجگانه نشان داد که در شکافهای 2، 4 و 5 شکاف مثبت و در مورد شکافهای 1 و 3 شکاف بینابینی یا نزدیک به حد استاندارد است.
<br clear="all" />
1. Liu, Yi-Chinدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Relationship between Single loop Learning and Knowledge Management in Sport and Youth General Offices of West Region of Iranارتباط یادگیری تکحلقهای با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان منطقه غرب کشور2412296298110.22059/jsm.2017.62981FAغزالخوشنودیکارشناسارشد مدیریت ورزشی، مدرس گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانسعیدصادقی بروجردیاستاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0003-2531-2521مظفریکتایاراستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران0000000244906774Journal Article20140215
The aim of this study was to investigate the relationship between single loop learning and knowledge management in Sport and Youth general offices of western region of Iran. The research method was correlation and application in terms of goal. The population consisted of 274 subjects and 153 subjects were selected as the sample. Single loop learning questionnaire (derived from the conceptual model of Beats) and knowledge management questionnaire (a mix by Jashpara et al.) were used to collect data. Descriptive and inferential statistics (K-S test, correlation coefficient, stepwise regression) were used to analyze data. The results showed the single-loop learning as the predictor of knowledge management. In the meantime, the use and application of knowledge (<em>β</em>=0.403) was the factor which was influenced by single-loop learning more than other factors of knowledge management in Sport and Youth general offices of the western region. According to these results, it is suggested that managers and employees should collaborate in single-loop learning and development and its components so that an effective step can be taken to improve knowledge management in Sport and Youth general offices in western region of Iran.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ یادگیری تکحلقهای با مدیریت دانش در ادارات کل ورزش و جوانان منتخب غرب کشور بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری در زمان تحقیق 274 نفر بودند که 153 نفر بهعنوان نمونۀ تحقیق در نظر گرفته شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامۀ یادگیری تکحلقهای (برگرفته از مدل مفهومی بیتس) و مدیریت دانش (تلفیقی از جاشپار و همکاران) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که یادگیری تکحلقهای پیشبینیکنندۀ مدیریت دانش است و در این میان، بهکارگیری و کاربرد دانش (403/0β=) تأثیرپذیرترین مؤلفۀ مدیریت دانش از یادگیری تکحلقهای در ادارات کل ورزش و جوانان منطقۀ غرب کشور بود.
با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که با تشریک مساعی مدیران و کارکنان در فعالیتهای رشد و یادگیری تکحلقهای و مؤلفههای آن بتوان گامی مؤثر در ارتقای سطح مدیریت دانش ادارات کل ورزش و جوانان منطقۀ غرب کشور برداشت.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Relationship between Emotional Intelligence and Transformational Leadership Style in Managers of Sport and Youth Offices of Qom Provinceارتباط بین هوش عاطفی با سبک رهبری تحولآفرین مدیران ادارات ورزش و جوانان استان قم2432586298210.22059/jsm.2017.100692.1122FAمرتضیپایمزدکارشناسارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایرانمیرحسنسیدعامریدانشیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانعلی اصغرنوری. دانشجوی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20140521
One of the new theories in organizational leadership is transformational leadership. Transformational leaders prefer effectiveness to efficiency and try to benefit from the human resources according to their and employees’ spirits. Emotional intelligence is also one of the new concepts in the area of employees-managers relationship that assesses the ability to understand and control their and others’ emotions. In this study, due to the low number of population, all population was selected as the sample. So, the census sampling method was used. Sample consisted of 63 managers (higher, middle and operational) of Sport and Youth offices in Qom province who were assessed using two standard questionnaires: Siberia Shrink Emotional Intelligence and Transformational Leadership Style. These questionnaires were approved by professors and their reliability was calculate by Cronbach's alpha as 0.94 and 0.93 respectively. Data were analyzed using one-sample Kolmogorov-Simonov test, Pearson correlation coefficient and multiple regression at a significance level of <em>P</em>≤0.05. The results showed a relationship between emotional intelligence and transformational leadership style of managers in Sport and Youth offices of Qom province. Also, the stepwise multiple regression analysis showed that among the five components of emotional intelligence, empathy and self-awareness were able to explain changes in transformational leadership. Thus, if managers of sport organizations employ a managerial and emotional evaluation system as a part of the organizational recruitment and management processes and systems, they can increase the efficiency of their organizations.
یکی از نظریههای نوین در زمینۀ رهبری سازمانی، رهبری تحولآفرین است. رهبران تحولآفرین اثربخشی را به کارایی ترجیح میدهند و سعی میکنند با توجه به روحیات خود و کارکنان، از منابع انسانی سازمان بهرهمند شوند. هوش هیجانی نیز، یکی از مفاهیم تازۀ حیطۀ روابط کارکنان و مدیران است که توانایی افراد را در شناخت و کنترل هیجانات در خود و دیگران میسنجد. در این پژوهش با توجه به تعداد کم جامعۀ آماری، کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بنابراین روش نمونهگیری تمامشمار است. نمونۀ آماری63 مدیر (فوقانی، میانی و عملیاتی) ادارات ورزش و جوانان استان قم است که با استفاده از دو پرسشنامۀ استاندارد هوش عاطفی سیبری شرینگ و پرسشنامۀ سبک رهبری تحولآفرین ارزیابی شدند. پس از تأیید ابزار اندازهگیری توسط استادان و تعیین پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ، بهترتیب 94/0 و 93/.، دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف یکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 P≤ تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از وجود رابطۀ بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحولآفرین در مدیران ادارات ورزش و جوانان استان قم است. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام نشان داد که از میان عناصر پنجگانۀ هوش عاطفی دو جزء همدلی و خودآگاهی قادر به توضیح تغییرات در رهبری تحولآفرین هستند. بنابراین اگر مدیران سازمانهای ورزشی از یک سیستم ارزشیابی مدیریتی و عاطفی بهعنوان قسمتی از فرایند و سیستم استخدام و مدیریت سازمان استفاده کنند، میتوانند بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Role of Customer Relationship Management in Competitive Advantage of Swimming Pools in Birjand Cityنقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند2722596298310.22059/jsm.2017.62983FAداودمودیکارشناسارشد مدیریت ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمحسنوحدانیدکتری مدیریت ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-8747-1475سیده عذرامیرکاظمیدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20150510
The aim of this study was to investigate the role of customer relationship management in competitive advantage of swimming pools in Birjand city. The study method was descriptive- correlation. 214 clients of Birjand swimming pools completed the two questionnaires: Competitive Advantage Questionnaire (Hosseini, 2011) and researcher-made questionnaires which assessed the competitive advantage and customer relationship management respectively in swimming pools. For data analysis, the Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t test, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used. All data were analyzed using SPSS software at a significance level of <em>P</em>≤0.05. The findings showed a direct and significant relationship between apparent advantage (<em>r</em>=0.36), sustainable advantage (<em>r</em>=0.47), dynamic advantage (<em>r</em>=0.43), congruent advantage (<em>r</em>=0.36) and combined advantage (<em>r</em>=0.35) with customer relationship management. The results of stepwise regression analysis also showed that the predictor variables could totally explain 35% of the variance changes of customer relationship management. Regarding the results of this study, it is suggested that swimming pool managers should use a strategic CRM program to develop their competitive position and to gain a competitive advantage which can maintain current customers’ loyalty and absorb more customers.
هدف از این تحقیق بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری در مزیت رقابتی استخرهای شنای شهر بیرجند بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند دو ابزار پژوهش را تکمیل کردند: 1. پرسشنامۀ مزیت رقابتی (حسینی،1390) و 2. پرسشنامۀ محققساخته که بهترتیب مزیت رقابتی و مدیریت ارتباط با مشتری را در استخرهای شنا ارزیابی میکنند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیۀ دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و در سطح معناداری 05/0P≤ تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین مزیت مشهود (36/0r= )، مزیت پایدار (47/0r= )، مزیت پویا (43/0r= )، مزیت متجانس (36/0r= ) و مزیت مرکب (35/0r= ) با مدیریت ارتباط با مشتری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. نتیجۀ آزمون رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع 35 درصد از تغییرات واریانس مدیرت ارتباط با مشتری را تبیین کردند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود که مدیران استخرها از یک برنامۀ راهبردی CRM در جهت بهبود جایگاه رقابتی و کسب مزیت رقابتی بهره ببرند که این امر میتواند به وفادار نگه داشتن مشتریان کنونی و جذب مشتریان بیشتر منجر شود.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823Providing a Model for the Effect of Organizational Spirituality and Ethics on Job Involvement in Experts of the Ministry of Sport and Youthارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان2732866298410.22059/jsm.2017.62984FAمجیدجلالی فراهانیدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7369-2082مسعودفریدونیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20150511
The aim of this study was to provide a model for the effect of organizational spirituality and ethics on job involvement in experts of the Ministry of Sport and Youth. This study was descriptive-correlation in terms of data collection and application in terms of goal which was conducted as a field. The <em>Miliman</em>questionnaire was used to measure organizational spirituality and a researcher-made questionnaire was applied to measure organizational ethics and job involvement. The validity of the questionnaires was confirmed by a group of academic experts through factor analysis technique and they were distributed among the population after determining reliability. Multiple correlation coefficient and structural equation modeling were used for data analysis. The results showed that organizational spirituality had 0.51 multiplier effect on job involvement and 0.42 multiplier effect on organizational ethics. Multiplier effect of organizational ethics on job involvement was also achieved 0.55. The model presented in this study confirmed the effect of organizational spirituality on job involvement through organizational ethics. As a result, the managers of Ministry of Sport and Youth can improve job involvement and ultimately organizational performance by creating a spiritual and ethical climate.
هدف از این پژوهش ارائۀ مدل تأثیر معنویت و اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. برای سنجش معنویت سازمانی از پرسشنامۀ میلیمن و برای سنجش اخلاق سازمانی و درگیری شغلی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأیید شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعۀ آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی چندگانه و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که معنویت سازمانی دارای ضریب اثر 51/0 بر درگیری شغلی و ضریب اثر 42/0 بر اخلاق سازمانی است. همچنین ضریب اثر اخلاق سازمانی بر درگیری شغلی 55/0 بهدست آمد. مدل ارائهشده در این پژوهش تأثیر معنویت سازمانی از طریق اخلاق سازمانی را بر درگیری شغلی تأیید کرد. در نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان با ایجاد جوی معنوی و اخلاقی میتوانند درگیری شغلی و در نهایت عملکرد سازمان را بهبود بخشند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Role of Personality in Employees’ Silence and Organizational Indifferenceنقش شخصیت در سکوت کارکنان و ایجاد بیتفاوتی سازمانی2872996298510.22059/jsm.2017.129050.1435FAمحمدعلیزبردستدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-6788-9495مسعودنادریان جهرمیدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-3338-6611سجادحاجی زادهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20150831
The aim of this study was to examine the role of personality in employees’ silence and organizational indifference. The statistical population consisted of all employees in Sport and Youth general office of Kerman province and all of them were selected as the sample by census sampling method (<em>n</em>=92). Data were collected by big five personality (Den Eve and Oswald, 2012), employee silence (Brinsfield, 2009) and organizational indifference (Danaei Fard et al., 2009) questionnaires. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data. The results revealed a significant reverse relationship between conscientiousness, openness to experience and extraversion with silence and organizational indifference. Findings from path analysis showed that personality had a direct effect on employees’ silence and organizational indifference and it indirectly influenced indifference through employees’ silence. Therefore, it can be concluded that those employees with conscientiousness, openness to experience and extraversion personality would not be silent on the problems in the organization and will be sensitive to the future of the organization. Thus, if organizations seek to have the culture of comments, they should consider personality as a part of human resources planning process.
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شخصیت در سکوت میان کارکنان و ایجاد بیتفاوتی سازمانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان کرمان بود که به روش تمامشماری، همگی جزو نمونۀ تحقیق محسوب شدند (92=n). گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای شخصیت (دنوی و اُسوالد، 2012)، سکوت کارکنان (برینزفیلد، 2009) و بیتفاوتی سازمانی (داناییفرد و همکاران، 1389) انجام گرفت. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج، حاکی از وجود ارتباط معکوس و معنادار میان وظیفهشناسی، تجربهپذیری و برونگرایی با سکوت و بیتفاوتی سازمانی بود. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد شخصیت بر سکوت کارکنان و بیتفاوتی سازمانی تأثیری مستقیم دارد و از طریق سکوت کارکنان نیز بر بیتفاوتی اثر غیرمستقیم میگذارد. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت کارکنان وظیفهشناس، تجربهپذیر و برونگرا، در مقابل مشکلات سازمان سکوت نخواهند کرد و به آیندۀ سازمان حساس خواهند بود. در نتیجه اگر سازمانها بهدنبال ایجاد فرهنگ اظهار نظر در سازمان هستند، باید شخصیت را بهعنوان بخشی از فرایند برنامهریزی منابع انسانی در نظر بگیرند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Role of the Third World Rock Climbing Festival of Bisotun in Developing Tourism in Kermanshah Provinceنقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون در توسعۀ گردشگری استان کرمانشاه3013136298610.22059/jsm.2017.126371.1410FAنسترنپروینیکارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانکیوانشعبانی مقدماستادیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0003-2110-8371علی اشرفخزاییاستادیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20150823
The aim of this study was to investigate the role of the third world rock climbing festival of Bisotun in developing tourism in Kermanshah province. This study was descriptive-analytical that was conducted as a field research. The statistical population consisted of organizers of the third world rock climbing festival of Bisotun and the sample equaled the population. A researcher-made questionnaire was used to collect data; its content validity was approved by sport management professors and experts and its reliability was calculated by Cronbach alpha as 0.89. Descriptive and inferential statistics (one-sample t test) was used to analyze data. The results showed that role of the third world rock climbing festival of Bisotun was significant in the political dimension of tourism development (mean=4.27), sociocultural dimension (mean=4.0) and environmental dimension (mean=3.47). But it was not significant in economic dimension (mean=3.06).
هدف این پژوهش، بررسی نقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون در توسعۀ گردشگری استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی_ تحلیلی است و بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تحقیق برگزارکنندگان سومین دورۀ جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون تشکیل بودند و نمونۀ آماری برابر با جامعه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی محتوایی آن را استادان و کارشناسان خبرۀ مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0بهدست آمد. برای توصیف و بررسی دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون Tتکنمونهای) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که نقش سومین جشنوارۀ جهانی سنگنوردی بیستون بر بعد سیاسی توسعۀ گردشگری با داشتن میانگینی برابر 27/4، بعد اجتماعی– فرهنگی با میانگین0/4 و زیستمحیطی با میانگین47/3 معنادار بوده، اما در خصوص بعد اقتصادی با میانگین 06/3 معنادار نبوده است.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823A Study of the Causal Relationship between the Growth of Sporting Goods Export and the Growth of Non-Oil Exports in Iranبررسی رابطۀ علیت بین رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی ایران3153266300710.22059/jsm.2017.129117.1436FAرقیهسرلابدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0003-2321-8304فریباعسکریاندانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20151010
Exporting sport goods is one of the most important sectors in sport industry which plays a vital role in increasing economic growth of different countries. Also, due to the reliance of Iran on single-product economy and salvation of Iran from economic pressures and crises, attention to this section of the sport industry which a capacity to its prosperity and development has been provided, is required more than before. Therefore, Using Granger causal test, this study examined the relationship between sport industry export and non-oil export. The model variables were all growth rate of main variables at constant prices of 2006 in the period of 1992 to 2012 collected from Central Bank and the Central Customs of the Islamic Republic of Iran. Granger causality test results revealed that the hypothesis of lack of causality between two variables could not be accepted. So, the growth of sporting goods export at 99% confidence was the Granger reason of the growth in non-oil, and the growth of non-oil export (except for sport) and the growth of non-oil export at 95% confidence was the Granger reason of the growth of sporting goods export. Also, the other findings showed that the causal relationship between the variables of the growth of sporting goods export and the growth of non-oil export (except for sport) was interactive. So it can be generally said that the variables of growth of sporting goods export and the growth of non-oil export (except for sport) affect each other.
<strong> </strong>
صادرات کالاهای ورزشی، یکی از مهمترین بخشهای صنعت ورزش است که در افزایش رشد اقتصادی کشورها تقش ویژهای دارد. همچنین بهدلیل اتکای ایران بر اقتصاد تکمحصولی و نجات از فشارها و بحرانهای اقتصادی، لزوم توجه به این بخش از صنعت ورزش کشور که ظرفیت شکوفایی و توسعۀ آن نیز فراهم است، بیش از پیش مورد نیاز است. ازاینرو، پژوهش حاضر با استفاده از آزمون علیت گرنجری، به بررسی ارتباط بین صادرات صنعت ورزش و صادرات غیرنفتی تمرکز دارد. متغیرهای مدل، همگی نرخ رشد متغیرهای اصلی به قیمتهای ثابت 1386 در دورۀ 1391-1371 هستند که از اطلاعات بانک مرکزی و گمرک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای مورد نظر استفاده شده است. نتایج آزمون علیت گرنجری استاندارد نشان داد که نمیتوان فرضیۀ نبود علیت میان دو متغیر را پذیرفت. بنابراین، رشد صادرات کالاهای ورزشی در سطح اطمینان 99 درصد علت گرنجری رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) و رشد صادرات غیرنفتی نیز در سطح اطمینان 95 درصد علت گرنجری رشد صادرات کالاهای ورزشی است. همچنین دیگر یافتۀ تحقیق نشان داد که رابطۀ علیت بین متغیرهای رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) متقابل است. بنابراین بهطور کلی میتوان گفت متغیرهای رشد صادرات کالاهای ورزشی و رشد صادرات غیرنفتی (غیر از ورزش) بر یکدیگر تأثیرگذارند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823An Evaluation of Spatial Distribution of Sport Facilities in the Cities of Isfahan Province in Terms of Developmentسنجش توزیع فضایی مکانهای ورزشی شهرستانهای استان اصفهان از نظر برخورداری از سطوح توسعه3193276300810.22059/jsm.2017.63008FAعبدالحمیدشمسیکارشناسارشد تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدسلطان حسینیدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانزهرانوریدانشجوی دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20150807
Development is a goal most people consider as a necessity. It is inevitable to identify the existing differences of locales across the province in terms of provision of diverse indices so that the plans appropriate to each locale can be made. Using numerical taxonomy, the present study evaluated the spatial distribution of Isfahan cities in terms of sports sites and facilities using 18 indices. The main aim of this study was to find the existing gap among these cities in terms of sport sites and facilities. The statistical population consisted of all the cities of Isfahan province. The results showed that as long as sport sites and spaces were concerned, Isfahan, Kashan, Mobarakeh and Shahinshahr benefited more than other cities. Khor and Biabanak, Felaverjan, Natanz, Fereydunshahr, Lanjan, Nain, Khansar, Barkhar and Meimeh and Ardestan were deprived of such facilities regarding those indices under study. The results implied a kind of inequality and imbalance in the development of sport facilities in the cities of Isfahan province. Meanwhile, Isfahan city had the first place in the mentioned indices as it is the political center in this province.
توسعه هدفی است که بیشتر مردم آن را ضروری میدانند. شناخت تفاوتهای موجود بین مناطق مختلف در استان از نظر میزان برخورداری از شاخصهای گوناگون، بهمنظور تنظیم برنامههای متناسب با هر منطقه، ضرورتی اجتنابناپذیر است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تاکسونومی عددی، به سنجش توزیع فضایی شهرستانهای استان اصفهان در زمینۀ مکانها و فضاهای ورزشی با استفاده از هجده شاخص پرداخته است. هدف اصلی تحقیق یافتن میزان شکاف بین شهرستانها از لحاظ برخورداری از امکانات و فضاهای ورزشی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهرستانهای استان اصفهان میشد. نتایج، گویای آن است که بیشترین بهرهمندی شهرستانها در بخش فضاها و مکانهای ورزشی مربوط به شهرستانهای اصفهان، کاشان، مبارکه و شاهینشهر است و شهرستانهای خور و بیابانک، فلاورجان، نطنز، فریدونشهر، لنجان، نائین، خوانسار، برخوار و میمه و اردستان از محرومترین شهرستانها از نظر شاخصهای مورد بررسی بودند. نتایج حکایت از نوعی نابرابری و عدم تعادل در زمینۀ توسعۀ مکانهای ورزشی در شهرستانهای استان اصفهان دارد. در این زمینه شهرستان اصفهان بهدلیل داشتن مرکزیت سیاسی در استان، برتری خود را در شاخصهای مورد بررسی حفظ کرده است.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823The Study of the Role of Brand Equity in Customer Citizenship Behavior in Sport Clubs of Mazandaran Provinceبررسی نقش ارزش ویژۀ برند بر رفتار شهروندی مشتریان باشگاههای ورزشی استان مازندران3433586363110.22059/jsm.2017.63631FAمحبوبهعابدی سماکوشدانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانمعصومهکلاته سیفریاستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article20151105 <br />Citizenship behavior of customers has a considerable effect on the achievement and promotion of social capital of an organization. On the other hand, building a strong brand in the market is the goal of many organizations. In this study, the role of brand equity in citizenship behavior of customers was examined in the form of a creative researcher-made model. This study was descriptive and applied in terms of aims. To collect data, the reliability and validity of two questionnaires were determined: standard questionnaire of Groth (2005) was used to assess citizenship behavior and standard questionnaire of Yoo and Donthu (2001) was applied to measure brand equity. The population consisted of customers of sport clubs in Mazandaran province and the sample was determined according to Morgan Table (<em>n</em>=384). To analyze the data, structural equation modeling by AMOS and SPSS software were used. The results showed that all dimensions of brand equity had a significant effect on behavior citizenship. Also, loyalty (coefficient=0.823) played the first role in citizenship behavior. Therefore, it is suggested that the managers of sport clubs should pay special attention to club brand with the aim of creating citizenship behavior in customers and increasing loyal customers. <br /> رفتار شهروندی مشتریان در کسب و ارتقای سرمایۀ اجتماعی سازمان تأثیر بسزایی دارد، از طرفی ساخت برند قدرتمند در بازار، هدف بسیاری از سازمانهاست. در مقالۀ حاضر نقش ارزش ویژۀ برند بر رفتار شهروندی مشتریان در قالب ارائۀ مدلی محققساخته و خلاقانه بررسی شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها پس از تعیین پایایی و روایی از پرسشنامۀ استاندارد گروث (2005) برای سنجش رفتار شهروندی و از پرسشنامۀ استاندارد یو و دنتو (2001) برای سنجش ارزش ویژۀ برند استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان باشگاههای ورزشی استان مازندران بود و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان در جامعۀ آماری 384 نفر تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای Spss , Amos استفاده شد. نتایج بیان میدارد که کلیۀ ابعاد ارزش ویژۀ برند تأثیر معناداری در بروز رفتار شهروندی دارد. همچنین وفاداری با ضریب 823/0 بیشترین نقش را در بروز رفتار شهروندی دارد. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران باشگاه ورزشی با هدف ایجاد رفتار شهروندی در مشتریان و افزایش مشتریان وفادار به برند باشگاه توجه ویژهای داشته باشند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419220170823Modeling the Effect of Social Responsibility of Private Sport Complexes on Customers’ Behavior and Attitudes in Kermanshah Cityطراحی مدل تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی مجموعههای ورزشی خصوصی شهر کرمانشاه بر رفتار و نگرش مشتریان3593726363210.22059/jsm.2017.63632FAیزدانسبحانیدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسردارمحمدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-7078-956Xسعیدحاتمیدانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20150823 <br />This paper aimed at modeling the effect of social responsibility of private sport complexes in Kermanshah city on customers’ behavior and attitudes. The research method was correlation and survey. The statistical population consisted of the customers of 11 large sport complexes in Kermanshah city. The sample consisted of 340 customers using Morgan Table. Two researcher-made questionnaires: social responsibility based on Carol (1991) questionnaire and customer behavior and attitude were used to collect data. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and structural equation modeling .The results showed a significant relationship between social responsibility and all aspects of customers’ behavior and attitudes. The output of AMOS software showed that structural model was fit. According to these results, it seems that social responsibility is one of the most important components of customers’ behaviors and attitudes in private sport complexes. The managers of private sport complexes are recommended to always consider their social responsibility and to preserve their competitive advantage through using this opportunity and recognizing the needs of the community and customers and ultimately attempting to meet those needs. <br /> هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی مجموعههای ورزشی خصوصی شهر کرمانشاه بر رفتار و نگرش مشتریان است. روش تحقیق همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان یازده مجموعۀ ورزشی بزرگ شهر کرمانشاه بود، که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 340 نفر بهدست آمد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محققساختۀ مسئولیتپذیری اجتماعی بر مبنای پرسشنامۀ کارول (1991) و پرسشنامۀ رفتار و نگرش مشتری استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین مسئولیتپذیری اجتماعی با مؤلفههای رفتار و نگرش مشتریان رابطۀ معنادار وجود دارد. خروجیهای نرمافزارAMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود. با توجه به نتایج تحقیق بهنظر میرسد که مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از مهمترین عوامل تشکیلدهندۀ رفتار و نگرش مشتریان مجموعههای ورزشی خصوصی است. به مدیران مجموعههای ورزشی خصوصی پیشنهاد میشود همواره مسئولیتهای اجتماعی خود را مدنظر قرار دهند و با استفاده از این فرصت و شناخت نیازهای جامعه و مشتریان و در نهایت تلاش در جهت برآورده کردن این نیازها مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.