دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023The comparison of pathological components of organizational performance in successful and unsuccessful sports federations basedمقایسۀ مؤلفه های آسیبشناسی سازمانی در فدراسیون های ورزشی موفق و ناموفق3813985150310.22059/jsm.2014.51503FAمحمد حسنکشاورزکارشناس ارشد گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایرانمهرزادحمیدیدانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایرانمحمودگودرزیاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایرانابراهیمعلی دوست قهفرخیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، ایران0000-0002-8909-7122Journal Article20120606The purpose of this study was to compare the pathological components of organizational performance in successful and unsuccessful sports federations. The research method was comparative study in which data was collected by field study method. The sample size was equated with the population which consisted of 127 employees of successful federations including wrestling, rowing and water skiing, Wushu, Taekwondo and weightlifting federations as well as 54 employees of unsuccessful federations including Kabaddi, physical fitness and aerobics, tribal and rural sport, sports-for-all and Kung Fu federations. There was 143 employees were participated in this study. The subjects completed Preziosi's organizational diagnosis questionnaire (ODQ) (1980). The criteria to consider sports federations as either successful or unsuccessful were based on the assessment conducted on the performance of federations by the Ministry of Sports and Youth during the first half of 2010. Data analysis was done by Kolmogorov-Smirnov test, two-sample independent t-test, Mann Whitney U test. The results showed that successful federations had a better status in regard to organizational structure (P<0.05). Unsuccessful federations was better than successful ones in organizational communication and reward system (P<0.05). There were no significant difference in organizational goals, leadership, useful mechanisms and drive for change between successful and unsuccessful organizations (P>0.05).هدف این تحقیق مقایسة مؤلفههای آسیبشناسی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی موفق و ناموفق بود. این تحقیق توصیفی و از نوع مقایسهای بود که به شکل میدانی اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ استاندارد شناخت سازمان "پریزیوسی" (1980) استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای استادان متخصص مدیریت ورزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 90/0 بهدست آمد. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ کارمندان پنج فدراسیون ورزشی موفق شامل فدراسیونهای کشتی، قایقرانی، ووشو، تکواندو و وزنهبرداری (127 نفر) و پنج فدراسیون ورزشی ناموفق شامل فدراسیونهای روستایی و عشایری، آمادگی جسمانی و ایروبیک، کبدی، ورزشهای همگانی و کونگ فو (54 نفر)، تشکیل میدادند که از این تعداد 143 پرسشنامه برای تجزیهوتحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت. ملاک انتخاب فدراسیونهای موفق یا ناموفق، ارزیابی صورتگرفته از طرف وزارت ورزش و جوانان در شش ماهۀ نخست سال 1389 بود. برای بررسی طبیعی بودن دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S)، برای بررسی فرضیههای مقایسهای، با توجه به طبیعی بودن یا نبودن دادهها، بهترتیب از آزمونهای t دو نمونهای مستقل و آزمون یو مان- ویتنی استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 17 و Excel نسخۀ 2010 انجام گرفت. نتایج نشان داد، مؤلفۀ ساختار سازمانی در فدراسیونهای موفق میانگین بالاتری نسبت به فدراسیونهای ناموفق داشت (05/0>P). از طرف دیگر در فدراسیونهای ناموفق وضعیت ارتباطات سازمانی و سیستم پاداشدهی نسبت به فدراسیونهای موفق، مطلوبتر بود (05/0>P). با وجود شرایط بهتر فدراسیونهای موفق در سایر مؤلفههای مورد بررسی، تفاوت معناداری بین فدراسیونها مشاهده نشد (05/0<P).دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Conditions and necessity of Entering Premier League’s Professional Football Clubs into the stock Market.شرایط و لزوم ورود باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر به بازار سرمایه3994195150410.22059/jsm.2014.51504FAعبدارضاامیرتاشدکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانامیر احمدمظفریدانشیار گروه تربیت بدنی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20121111Abstract:<br />Due to the importance and benefits of entering premier league’s football clubs into stock market, this research has been done to assess the current status of mentioned clubs and compare it with the conditions for entering the stock market and give practical proposals for entering the premier league’s professional football clubs into stock market. This study was a descriptive-survey research. The instrument for collecting data was a researcher-made check-list regulated on the basis of the stock market’s terms & conditions and its validity confirmed by experts and specialists. The statistical population of this research was the 18 premier league’s professional football clubs in the year 1390 and the sample was the same statistic population. The data was collected from the club’s managers. To study and analyze the collected data, descriptive statistics was used. The obtained results indicate that: 1- the structure of management and human resources of mentioned clubs is not appropriate for a professional beneficial football club. 2-none of the clubs investigated in this research is qualify for entering the stock market. 3-concerning AIM except Rah Ahan club which shares have been sold through this market to the private section in a lump without crossing the process of entering the market, other clubs have not entered it yet. Regarding the results of this research, it’s necessary that mentioned clubs establish required changes in their managerial, official and financial structure for entering the stock market.با توجه به اهمیت و منافع ورود باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر به بازار سرمایه، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود این باشگاهها در مقایسه با شرایط ورود به بازار سرمایه و ارائۀ پیشنهادهایی برای ورود باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر به این بازار به انجام رسید. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و ابزار جمعآوری دادههای آن چکلیستی بود که براساس شاخصهای سازمان بورس تنظیم شد و روایی آن مورد تأیید کارشناسان و متخصصان قرار گرفت. جامعۀ آماری این تحقیق 18 باشگاه فوتبال حرفهای لیگ برتر در سال 1390بودند که همۀ آنها در نمونه منظور شدند. دادههای تحقیق نیز از طریق مدیران این باشگاهها جمعآوری شد. از آمار توصیفی بهمنظور بررسی و تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده استفاده شد. نتایج بهدستآمده عبارتند از:1. ساختارمدیریتی و نیروی انسانی باشگاهها متناسب با یک باشگاه فوتبال حرفهای سودآور نیست؛ 2. هیچکدام از باشگاههای مورد بررسی، شرایط لازم برای ورود به بازار بورس را ندارند؛ 3 . در مورد فرابورس نیز تنها سهام باشگاه راهآهن بدون طی فرایند ورود، بهطور یکجا از طریق این بازار به بخش خصوصی فروخته شده و دیگر باشگاهها هنوز وارد آن نشدهاند. براساس نتایج ، مقتضی است باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر تغییرات لازم را در زمینۀ ساختار مالی و اداری خود برای ورود به بازار سرمایه ایجاد کنند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023The relationship between emotional intelligence and entrepreneurial intention of studentsبررسی ارتباط هوش هیجانی با قصد کارآفرینانه مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تهران4214415150510.22059/jsm.2014.51505FAعبدالهاحمدی کافشانیدانشجوی دکتری، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیناظمیکارشناس ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130416Given the increasing importance of entrepreneurship and its important role in students’ employment, this study was conducted to examine the effect of Emotional Intelligence on students' entrepreneurial intentions. A model was developed and was tested among undergraduate students of Physical Education faculty of Tehran University. The model was tested by using the Structural Equation Modeling (SEM) technique. Based on the findings of this research, Emotional intelligence dimensions have positive effects on entrepreneurial intentions of students. Since Emotional intelligence can be educated and we can develop it, so it can be an important factor in the development of students' entrepreneurial intentions and entrepreneurship.با توجه به اهمیت روزافزون کارآفرینی و نقش مهم آن در اشتغال دانشجویان، در تحقیق حاضر تأثیر هوش هیجانی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان بررسی میشود. بر این اساس مدل طراحی شد و ازطریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) در میان دانشجویان مقطع لیسانس دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران مورد سنجش قرار گرفت. براساس یافتههای این تحقیق هوش هیجانی بر قصد کارآفرینانۀ دانشجویان تأثیر دارد. ازاینرو از آنجا که هوش هیجانی قابل آموزش و پرورش است، میتوان از آن بهمنظور پرورش قصد کارآفرینانۀ دانشجویان و در نتیجه افزایش نرخ کارآفرینی در میان آنان استفاده کرد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023The Relationship between Social Capital andjob Burnout of Physical Education Teachers of Guilan Provinceبررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و تحلیلرفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان گیلان4434585150610.22059/jsm.2014.51506FAمحمدرضاارقندکارشناس ارشد، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایرانمحمدرضااسمعیلیاستادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایرانشعلهخداداد کاشیاستادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20121230The Relationship between Social Capital andjob Burnout of Physical Education Teachers of Guilan Province <br /> <br />Abstract: The purpose of present study was investigation the relationship between social capital and burnout of physical education teachers of Guilan province. Statistical community of present study was the entire physical education teachers of Guilan province (n=617). Statistical sample selected based on Morgan’s schedule from 3 pole (east, west, middle) of Guilan province (n=287). 3 questionnaires was used for data’s gathering include demographic questionnaire, Maslash (1996) (25 qustions) and social capital questionnaire (Khodadad 1389 with 41 questions). Cronbach's alpha coefficient was utilized in a pilot study to examine the internal consistency of questionnaires (r=0.84 and r=0.85 respectively). Data were analyzed with one-sample kolmogrov-smirnov, Friedman, Wilcoxon, Spearman correlation, Mann-Whitney Test, and regression in significance level of P?0.05. Results showed there are significant differences between dimensions of burnout and also between dimensions of social capital. The priority of dimensions of burnout was decrease of performance, and priority of dimensions of social capital was organizational citizenship. Result showed there is significant negative relationship between social capital and burnout and increasing in amount of social capital lead to decrease of burnout. Also result of regression showed that dimension of social capital can predict the burnout of physical education teachers, and dimension of independent variable (social capital) predict the burnout up to 36%. Also, interpersonal trust, organization trust and organizational citizenship were most important factors for predicting of burnoutIn whole the findings supported the notion that social capital has significant influence on decrease of burnout. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و تحلیلرفتگی معلمان تربیت بدنی استان گیلان است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی معلمان تربیت بدنی استان گیلان (617 نفر) تشکیل میدهند. نمونۀ آماری براساس جدول مورگان از سه قطب مرکزی، غرب و شرق (287 نفر) استان گیلان انتخاب شدن. نتایج نشان داد که بین ابعاد تحلیلرفتگی شغلی و همچنین بین ابعاد سرمایۀ اجتماعی در معلمان تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد و اولویت در تحلیلرفتگی مربوط به کاهش بازده عملکرد و در سرمایۀ اجتماعی مربوط به شهروندی سازمانی است. یافتهها نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی با تحلیلرفتگی شغلی معلمان رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد و با افزایش میزان سرمایۀ اجتماعی، تحلیلرفتگی شغلی این افراد کاهش مییابد. همچنین ابعاد اعتماد بینفردی، اعتماد سازمانی و شهروندی سازمانی مهمترین ابعاد در پیشبینی تحلیلرفتگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان گیلان بهشمار میروند. در کل نتایج از این فرضیه حمایت میکند که سرمایۀ اجتماعی بر کاهش میزان تحلیلرفتگی معلمان تربیت بدنی تأثیر معناداری دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Compared the Views of Experts of Sports Management and Co-administration Experts on the Development of Small and Medium Sport Enterprises in the Form of Cooperativeمقایسۀ دیدگاه کارشناسان تعاون و صاحبنظران مدیریت ورزشی در خصوص توسعۀ بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی در قالب تعاونی4594735150810.22059/jsm.2014.51508FAمهتابناصحکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.کوروشقهرمان تبریزیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.اسماعیلشریفیاناستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.Journal Article20130123Today it seems to be necessary to generate innovative ideas in social and economic section to comparative advantage in new business opportunities. Therefore, this study aimed to compared the views of experts of sports management and co-administration experts on the development of small and medium sport enterprises in the form of cooperative, in order to achieve economic and social goals. This research is Descriptive–survey. Statistical society of this research included co-administration experts and masters of faculty physical education in sport management of Iran. The sample was by counting all from the community. The survey was performed through questionnaires that 33 measures were utilized, in which responses were measured by a 5-point Likert-type scale. The conceptual validation of questionnaires is confirmed by experts. The reliability of scales, for co-administration experts 0.91 and for academic experts was 0.94. The results of analyzing data in this research was performed employing repeated analysis of variance test, bounferoni test and Independent t-test in Significant level of ? ?0.05 by SPSS 18. Findings of this research showed no significant deference between co-administration and academic experts, viewpoint. And all of two groups been agree about the importance of supportive-incentive, legal-structure, training, ICT factors and information-cultural factors on the development of small and medium sport enterprises in the form of cooperative.این پژوهش با هدف مقایسۀ دیدگاه کارشناسان تعاون و صاحبنظران مدیریت ورزشی در خصوص توسعۀ بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی در قالب تعاونی، بهمنظور دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی در جامعه به اجرا درآمد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی است. کارشناسان ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استادان مدیریت ورزشی جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل دادند، نمونۀ آماری بهصورت تمامشمار از این جامعه در نظر گرفته شد. پرسشنامۀ محققساختهای مشتمل بر 33 گویه بهعنوان ابزار تحقیق تنظیم شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر صاحبنظران تأیید و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، در نمونه کارشناسان 91/0 و صاحبنظران دانشگاهی 94/0 بهدست آمد. از آزمونهای آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر، آزمون مقایسهای بونفرونی و آزمون t مستقل در سطح معناداری 05/0 ≥α با نرمافزار آماری 18SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق، توافق در دیدگاههای هر دو گروه کارشناسان و صاحبنظران دانشگاهی را در خصوص اهمیت عوامل حمایتی-تشویقی، قانونی-ساختاری، آموزشی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و عامل اطلاعرسانی-فرهنگی بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در توسعه و تشکیل بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی در قالب تعاونی، نشان داد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Providing a model for developing football teams’ brand loyalty of pro league in IRAN by applying SEMارائۀ مدلی برای توسعۀ وفاداری به برند تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با روش مدلسازی معادلات ساختاری4754925150910.22059/jsm.2014.51509FAاکبرجابریدانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7849-8668محمدسلطان حسینیدانشیار دانشگاه اصفهان، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمسعودنادریان جهرمیدانشیار دانشگاه اصفهان، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-3338-6611جوادخزائی پولکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20130306The aim of the current study was to provide a model for development of Teams' brand loyalty among fans of football premier league in Iran, based on literature review. The study was a descriptive-survey research and a practical one. Research population involved the fans of football teams that were famous for having eager fans in football premier league in Iran in season of 1390-91. Based on a pilot study a sample of(n=382) was found to be proper for this study, and finally 420 questionnaire were distributed among fans who were selected through purposive available sampling, that among them, 409 questionnaires were found to be valid and measurable. The research tool was adapted from Gladen and Funk (2001) Atittudinal Loyalty, Fink et al (2003) Behavioral loyalty, Ahearn et al (2005) Identity attractiveness, Mael and Ashforth (2003) Fan-team identification, and Koo (2009) Team identity questionnaires. The questionnaire composed of 5 parts as well as demographic part, that totally involved 34 items. Questionnaire's face validity was investigated according to 15 sport and marketing scholars’ comments, and questionnaire's content validity was found to be 0/79. The questionnaire's total reliability was also found to be %86 according to Choronbach’s alpha. SPSS18 and PLS were used for data analysis. According to research findings the dimensions of Team identity had no positive and significant effect on Identity attraction; Identity attraction had a positive and significant effect on Fan-team identification (? = 0/695); Fan-team identification had a positive and significant effect on Attitudinal loyalty (? = 0/655); and finally Attitudinal loyalty had a positive and significant effect on Behavioral loyalty (? = 0/727). هدف کلی تحقیق حاضر، ارائۀ مدلی بر مبنای ادبیات تحقیقی در راستای توسعۀ وفاداریِ هواداران به برند تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق هواداران تیمهای پرطرفدار لیگ برتر ایران (تراکتورسازی، استقلال، سپاهان، پرسپولیس و شاهین بوشهر) در یازدهمین دورۀ لیگ برتر سال 91-90 بودند. با توجه به عدم دسترسی به آمار دقیق و قابل اطمینان از تعداد هواداران تیمهای مورد نظر، تعداد نمونۀ آماری از طریق فرمول کوکران، 382 نفر ارزیابی شد، که در نهایت 420 پرسشنامه در بین هوادارانی که بهصورت هدفمند در دسترس انتخاب شده بودند، توزیع و 409 پرسشنامه قابل بررسی و تحلیل ارزیابی شد. ابزار گردآوری تحقیق با اقتباس از پرسشنامههای وفاداریِ نگرشی گلادن و فانک (2001)، وفاداریِ رفتاری فینک و همکاران (2003)، جذابیت هویتِ آهرن و همکاران (2005)، همذاتپنداریِ تیم-هوادار میل و آشفورث (2003 ) و پرسشنامۀ هویت تیمیِ کو (2009) تدوین شد. بهطور کلی این پرسشنامه شامل پنج بخش و ویژگیهای جمعیتشناختی و در مجموع شامل 34 سؤال است. روایی صوری براساس نظرهای پانزده نفر از محققان حوزۀ مدیریت و بازاریابی ورزشی انجام گرفت و براساس آزمون کندال روایی محتوایی پرسشنامه 79/0 محاسبه شد. مقدار پایایی نیز براساس آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای 18SPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد هویت تیمی تأثیر معناداری بر جذابیت هویت ندارد؛ جذابیت هویت تأثیر مثبت و معناداری بر همذاتپنداری هوادار-تیم نشان داد (695/0 (<em>β </em>=؛ همذاتپنداری هوادار-تیم تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری نگرشی (655/0(<em>β </em>= داشت؛ وفاداری نگرشی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری رفتاری نشان داد (727/0(<em>β </em>= .دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Methods of Revival, Promotion and Development the Native and Local Sports and Games in Iranشیوههای احیا، ترویج و ارتقای ورزشها و بازیهای بومی و محلی در کشور4935095151010.22059/jsm.2014.51510FAافشارهنروراستادیار، گروه تربیت بدنی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانفرزادغفوریدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-3715-6426احسانططری حسن گاویاردانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحجتالهلطیفیکارشناس ارشد، تربیت بدنی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20130306This research aims to investigate the methods for “ revive”, ”promoting” and “developing” the native and local games throughout the country. The methodology used for this study is descriptive-analytical and is done of the survey kind. The statistical sample of this study consists of 2983 specialists working in sport for all and rural and nomadic sport boards throughout the country, faculty members of physical education throughout the country university and the specialists working in organizations and universities throughout the country. A researcher made questionnaire is designed for this study according to the result of studies done before and its validity is determined using viewpoints the specialists and theoreticians’ of this field, and the reliability approved using Chronbach's alpha (0.77). Data are analyzed and examined using descriptive statistics, confirmatory factor analyses by LISREL and SPSS software’s. The results indicates that “the simplicity of dealing with local game”, “no need for facilities and particular space” and “compatibility with various age level” are the most important positive aspects of local and native games and play. Furthermore in term of samples, “lake of planning”, “not holding the competitions regularly”, “no coverage by media”, are the most important obstacle hindering development of local a native sport. Based on the result of confirmatory factor analyses of the research’s variable, "educating physical education teachers", “implementing through physical education courses in school and universities”, “developing through physical education faculties” and “including in mainstreams’ programs” are the solutions that had the most significant role in Promotion variable. In the Development variable, solution, such as “preparing the comprehensive plan of native and local game”, “increasing the budget related this sector”, “passing obligatory laws”, enjoys a high level of importance. In addition, the solution such as "teaching in schools and universities”, “teaching and informing through media” in stepwise play a vital role in Revival variable. Among three variable “development”, “promotion” and “revival” the variables “Development” and “Revival” (each of them with %89 factor loading) play the most important role comparing to the variable “Promotion“ in improving local and native games.این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است که بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. نمونۀ آماری شامل 2983 نفر از دستاندرکاران هیأتهای ورزش همگانی و ورزش روستایی و عشایری سراسر کشور، اعضای هیأت علمی رشتۀ تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور و متخصصان و کارشناسان ورزشی شاغل در سازمانها و دانشگاههای کشور بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی آن با استفاده از نظرهای محققان و صاحبنظران و پایایی آن از طریق تحقیق راهنما تأیید شد (آلفای کرونباخ=77/0). دادهها توسط روشهای آمار توصیفی و نیز تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که "سادگی پرداختن به بازیهای بومی" و "عدم نیاز به امکانات و فضای خاص" مهمترین جنبههای مثبت ورزشها و بازیهای بومی و محلیاند. همچنین "نبود برنامهریزی" و "عدم برگزاری مسابقات منظم" از مهمترین موانع توسعۀ این ورزشها بودند. براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی «آموزش معلمان تربیت بدنی»، «اجرا در قالب درس تربیت بدنی در مدارس و دانشگاهها» و «ترویج در دانشکدههای تربیت بدنی» راهکارهایی بودند که بیشترین اهمیت را در متغیر ترویج داشتند. در متغیر ارتقای راهکارهای «تهیۀ طرح جامع ورزشهای بومی و محلی» و «افزایش بودجۀ این بخش» دارای بیشترین اهمیت بودند. همچنین راهکارهای «آموزش در مدارس و دانشگاهها» و «آموزش و اطلاعرسانی از طریق رسانهها» بهترتیب اهمیت بیشتری در متغیر احیا داشتند. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Evaluating the Extent of Achieving Educational Aims of Physical Education M.A. on Occupational Success for Occupied Graduatesارزشیابی میزان تحقق اهداف آموزشی کارشناسی ارشد تربیت بدنی بر موفقیت شغلی دانش آموختگان شاغل5115295151110.22059/jsm.2014.51511FAسهیلاشجاعکارشناس ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایرانجوادشهلاییدانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایرانحبیبهنریاستادیار، دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت ورزشی، تهران، ایران000-0002-1279-427xزینبمندعلی زادهدانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-1422-514XJournal Article20130413The aim of the present research is to examine the evaluation of the extent of achieving educational aims of Physical Education M.A. on occupational success for occupied graduates. The present research method is descriptive and the statistical community for the research is comprised of all the graduates in 1991 and further, who had jobs. The scale for measuring the research was questionnaire. In this research descriptive statistics and also perceptive statistics such as Kolomogorov- Smoirmov, Spearman, and Pierson Correlation Coefficients, Chi square and Friedman test was used. The achieved results from this research demonstrated that there is a meaningful and positive relation among the role of perceptive educations and occupational success for graduates of Physical Education M.A. (r=0.598 and p=0.01); there is meaningful difference among the perception of Physical Education M.A. Graduates to educational tendencies and their jobs (p=0.01); there is meaningful and positive relation among the satisfaction of Physical Education M.A. Graduates from educational characteristics – specializing, basic and optional – with occupational success only in physiology tendency in basic subjects (p=0.038 and r=0.558), laboratory techniques and thesis (p=0.027 and r=0.589). So occupational success for graduates should be an exclusive attention towards theoretical educations and beside that, there should be practical subjects regarding to any tendency.هدف این تحقیق، ارزشیابی میزان تحقق اهداف آموزشی کارشناسی ارشد تربیت بدنی بر موفقیت شغلی دانشآموختگان شاغل است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموختگان شاغل سالهای 1374 به بعد بودند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود که بعد از تعیین روایی توسط متخصصان ورزشی، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، خی دو و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نقش آموزشهای نظری و موفقیت شغلی دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد (01/0= P و 598/0=r)؛ بین نگرش دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از تناسب گرایشهای تحصیلی و شغل آنان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0=(P؛ و بین رضایت دانشآموختگان کارشناسی ارشد تربیت بدنی از ویژگیهای آموزشی (دروس تخصصی، پایه، اختیاری) با موفقیت شغلی تنها در گرایش فیزیولوژی در دروس پایه (558/0=r و 038/0= P)، تکنیکهای آزمایشگاهی و پایاننامه رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد (589/0= r و 027/0= P). یافتههای این پژوهش نشان داد که برای موفقیت شغلی دانشآموختگان بهتر است به آموزشهای نظری و در کنار آن دروس عملی مربوط به هر گرایش توجه ویژه شود. همچنین دانشآموختگان میزان تناسب گرایش تحصیلی خود را با نیازهای بازار کار حدود 73 درصد عنوان کردند. در نتیجه لازم است محتوای دروس بهمنظور موفقیت در شغل، مطابق با نیازهای بازار کار طراحی شود تا انگیزۀ لازم بهمنظور تولید علم، خلاقیت و کارآفرینی در دانشجویان تقویت و زمینه برای توسعۀ ورزش کشور فراهم شود.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023Causal Relationship between Locus of Control and Organizational Ethic with Job Satisfaction: presenting a Model for workplaceرابطۀ علی بین منبع کنترل و اخلاق سازمانی با رضایت شغلی: ارائۀ مدلی برای محیط کار5315445151210.22059/jsm.2014.51512FAپریوشنوربخشدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایرانمهریراشدیکارشناس ارشد گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایرانJournal Article20130417The purpose of this study was to investigate the causal relationship between locus of control and organizational ethic with job satisfaction and present a final model in workplace for physical education teachers in Alborz province, Iran. A total of 300 teachers were selected through stratified random sampling.The instruments used in the study were 3 questionnaires of Wysocki and Kromm Job Satisfaction (1994), Organizational Ethic of Chy koh (2001), Locus of Control Scale developed by Burger (1986). Data from the questionnaires were analyzed using AMOS-16 and SPSS19 software. The results of final model showed that there was a negative and significant relationship between the variables of organizational ethic and external locus of control. There was a positive and significant relationship between job satisfaction and organizational ethic. Similarly, the relationship between organizational ethic and internal locus of control was positive and significant. Same results were obtained for male and female teachers. هدف این تحقیق بررسی رابطۀ علی منبع کنترل و اخلاق سازمانی با رضایت شغلی و ارائۀ مدلی برای محیط کار در معلمان تربیت بدنی استان البرز بود. نمونۀ آماری این تحقیق 300 نفر از معلمان تربیت بدنی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامههای رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1994)، اخلاق سازمانی چی کو (2001) و سنجش مرکز کنترلی برگر (1986) برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق استفاده شد.اطلاعات پرسشنامهها از طریق تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آموس 16 تحلیل شد. بهمنظور بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای تحقیق، ابتدا مدلی براساس مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق طراحی شد. مدل تأییدشدۀ تحلیل مسیر رابطۀ علی متغیرهای تحقیق نشان داد که رابطۀ کنترل بیرونی با اخلاق سازمانی معنادار و معکوس و رابطۀ کنترل درونی با اخلاق سازمانی، مستقیم و معنادار است. علاوهبر این، رابطۀ اخلاق سازمانی با رضایت شغلی معنادار و مثبت گزارش شد. نتایج یکسانی در مورد معلمان مرد و زن نیز بهدست آمد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023The relationship between happiness and organizational commitment, staff of the Ministry
Of Youth and Sports of the Islamic Republic of IRANبررسی ارتباط شادکامی و تعهد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران5455575151310.22059/jsm.2014.51513FAایماننسترن بروجنیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسناسدیاستاد دانشگاه تهران، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130511The purpose of this study is study the relationship between happiness and organizational commitment in staff of Youth and Sports Ministry of the Islamic Republic of Iran. Research community, staff of Youth and Sports Ministry were 914. (n=914). Among which, 295 persons were selected as samples. Information collected by the Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) and Meyer and Allen's organizational commitment (OCQ). Reliability coefficient of the questionnaire is approved by domestic and foreign research. Cronbach's alpha coefficient of Happiness questionnaire was (0/93) and organizational commitment questionnaire has been reported by (0/84). Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the distribution of the data and Pearson's correlation coefficient was used to determine the correlation between variables. Study of relationship between happiness and organizational commitment showed correlation (P=0/782) at a significant level (P?0/01) that indicate the relationship between organizational commitment and happiness is significant. Also, the relationship between happiness and components of organizational commitment show correlation (P=0/813) between happiness and emotional component and the correlation (P=0/607) between happiness and the normative in significance level (P?0/01). However, a significant relationship was not found between happiness and continuance commitment. Based on results of this study the effort of organizations to improve employee morale and increase their happiness will increase attachment to the organization and their efforts to improve agency performance. Accordingly, employing strategies to increase the happiness of the employees can increase organizational commitment and optimized organizational performance.هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط شادکامی و تعهد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. جامعۀ تحقیق، تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور به تعداد 914 نفر بودند، که از این میان 295 نفر، بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (OHQ) و تعهد سازمانی آلن و مییِر (OCQ) انجام گرفت. ضرایب پایایی این پرسشنامهها را تحقیقات داخلی و خارجی تأیید کردهاند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ شادکامی 93/0 و برای پرسشنامۀ تعهد سازمانی 84/0 گزارش شده است. برای تعیین توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای تعیین همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. بررسی ارتباط بین شادکامی و تعهد سازمانی، میزان همبستگی (782/0P=) را در سطح معناداری (<em>01/0</em>≤ P) نشان داد که بیانگر معناداری رابطۀ شادکامی و تعهد سازمانی است. همچنین ارتباط بین شادکامی و اجزای تعهد سازمانی، میزان همبستگی (813/0P=) بین شادکامی و جزء عاطفی و میزان همبستگی (607/0P=) را بین شادکامی و جزء هنجاری، در سطح معناداری <em>01/0</em>≤<em> </em>P نشان میدهد. این در حالی است که رابطۀ معناداری بین شادکامی و تعهد مستمر مشاهده نشد. بر پایۀ یافتههای پژوهش، تلاش سازمانها برای ارتقای روحیۀ کارکنان و افزایش شادکامی آنان، دلبستگی به سازمان و تلاش آنان برای بهبود عملکرد سازمان را افزایش خواهد داد. بر این اساس، بهکارگیری راهکارهایی برای افزایش شادکامی کارکنان سازمان، میتواند سبب افزایش تعهد سازمانی و عملکرد بهینۀ سازمان شود.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023An empirical study of job characteristics model in sport settings: Evidences from the soccer refereesمطالعۀ تجربی مدل ویژگیهای شغل در ورزش: شواهدی از داوران فوتبال5595745151410.22059/jsm.2014.51514FAرحیمرمضانی نژاداستاد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0003-4646-1892محسنلقمانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایرانحسینپورسلطانی زرندیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-1845-1275Journal Article20121223The purpose of the present study was to explore of job characteristics among Iranian soccer referees based on Job Characteristics Model (JCM). The statistical society was selected from soccer referees in premier league and A-league. The statistical samples were chosen equal to the statistical society; therefore 157 elite soccer referees were examined. The data were collected by a seven-point Likert scale Jacko’s questionnaire (2004) which its content and face validity was confirmed by 12 university expert and soccer referees and Cronbach’s Alpha coefficient was used to test the reliability (r = .91). To compare and modeling the core job characteristics of soccer referees, Mauchly’s W, Huynh-feldt tests and Partial Least Squares (PLS) were used. Results show that characteristics of skill variety (.79), specialization (.77), feedback from job (.62), process information (.61), autonomy (.53), task significant (.50), problem solving (.27), had significant effects on core job characteristics among soccer referees, respectively. Given that criteria psychological states did not have any effects on general satisfaction, it seems that other mediator variables are needed for JCM of soccer referees. On the whole, attitudinal and behavioral outcomes of soccer referees mainly achieved through characteristics of skill variety and task significant, and psychological state of meaningfulness of the work.هدف از تحقیق حاضر، بررسی ویژگیهای شغلی داوران فوتبال ایران براساس مدل ویژگیهای شغل (JCM) بود. جامعۀ آماری پژوهش، 172 نفر از داوران و کمکداوران شاغل در لیگ برتر و دستۀ اول فوتبال کشور تشکیل بودند. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری انتخاب شد که در مجموع نظرهای 157 داور (91 درصد) بررسی شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ ویژگیهای شغلی جاکو (2004) با مقیاس هفت ارزش لیکرتی بود که روایی صوری و محتوایی آن را 12 نفر از استادان صاحبنظر دانشگاهی و داوران فوتبال بازبینی کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد (91/0 =r ). از طریق روش حداقل مجذورات بخشی (PLS)، مدل پژوهش ارزیابی شد. نتایج نشان داد که تنوع مهارت (33/0R<sup>2</sup>= )، اهمیت وظیفه (26/0R<sup>2</sup>= )، استقلال (12/0R<sup>2</sup>= )، پردازش اطلاعات (16/0R<sup>2</sup>= ) و بازخورد (32/0R<sup>2</sup>= ) تأثیرات معناداری بر حالات روانی مربوط به خود داشتند. از طرف دیگر، بهترین حالت روانی برای پیشبینی پیامدهای نگرشی و رفتاری، حالت روانی معنادار بودن کار بود (05/0P≤). با توجه به اینکه هیچکدام از حالات روانی سبب رضایت کلی داوران از شغل آنها نشد، بهنظر میرسد که بررسی متغیرهای میانجی دیگری در مدل ویژگیهای شغلی داوران فوتبال ضروری است. بهطور کلی، پیامدهای نگرشی و رفتاری داوران فوتبال اغلب از طریق ویژگیهای شغلی تنوع مهارت و اهمیت وظیفه و معنادار بودن کار تحقق مییابند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93416320141023English Abstractsچکیده های انگلیسی1115211310.22059/jsm.2014.52113FAJournal Article20141208