دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219Application of Optimization Standards of Water Consumption in Swimming Pools of Urmia (Iran)کاربرد استانداردهای بهینه سازی مصرف آب در استخرهای شهرستان ارومیه5142982810.22059/jsm.2013.29828FAمحمدکاشفدانشیار دانشگاه ارومیهمصطفیسیادتکارشناس ارشد دانشگاه ارومیهJournal Article19700101This study aimed at application of optimization standards of water consumption in swimming pools of Urmia. For this purpose, all 13 swimming pools of Urmia were studied as the statistical sample of the study. The data were collected through a questionnaire and a checklist obtained based on the standards of Standard Institution and Industrial Studies (1388) and the Office of National Legislation for Buildings (1384). Then, after the content validity of the questionnaire was assessed, its reliability was examined in a pilot study through Cronbach’s alpha coefficient indicating 0.86. The finding showed that out of 13 swimming pools of Urmia, 9 belonged to the public sector and 4 belonged to private sector. In addition, most of them (7 pools) were built within past 10 years. The study of research hypotheses indicated that 5.83% of the swimming pools were in a moderate and 5.61% were in an inappropriate condition as far as the standards of issue 19 were concerned. Furthermore, regarding the optimization standards of water consumption, 6.84% of swimming pools were in an inappropriate and 4.15% were in a moderate condition respectively.هدف از تحقیق حاضر، کاربرد استانداردهای بهینهسازی مصرف آب در استخرهای شنای شهرستان ارومیه بود. به این منظور، استخرهای مرکز استان آذربایجان غربی به تعداد 13 استخر که کل جامعة تحقیق را تشکیل میدادند به صورت تمام-شمار بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه و چکلیست بود که با استناد به استانداردهای مؤسسة استاندارد و تحقیقات صنعتی (1388) و دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان کشور (1384) تهیه شد و پس از ارزیابی اعتبار محتوایی، پایایی آن در یک مطالعة راهنما از طریق ضریب آلفای کرونباخ 86 بهدست آمد. نتایج نشان داد که از 13 استخر شهرستان ارومیه، 9 استخر مربوط به استخرهای دولتی و 4 استخر دیگر متعلق به بخش خصوصی بود و اغلب آنها (7 استخر) قدمتی کمتر از 10 سال داشتند. در بررسی فرضیههای تحقیق نیز مشخص شد که 83/5 درصد استخرها از نظر رعایت استانداردهای مبحث 19 در وضعیت متوسط و 61/5 درصد آنها نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. از نظر استانداردهای بهینه-سازی مصرف آب 84/6 درصد استخرها وضعیت نامطلوب و 15/4 درصد بقیه نیز وضعیت متوسطی داشتند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Design of Student Sport Strategy of Islamic Azad Universityتدوین برنامة راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی15332982910.22059/jsm.2013.29829FAگلالهحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمهرزادحمیدیدانشیار دانشگاه تهرانفرشادتجاریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article19700101The aim of this study was to design a student sport strategy of Islamic Azad University. This study was a description application study and from the aspect of aim was practical. Statistical population consisted of 94 managers and experts of Physical Education General Office of Islamic Azad University, selected physical education managers and experts of faculties of Islamic Azad University and physical education faculty members who were involved in the actions of the General Office of Islamic Azad University. The sample equaled the population. Data were collected by open and close questionnaires. The validity was confirmed by some experts and the reliability of the close questionnaire was obtained by Cronbach’s alpha coefficient as 0.83. Friedman test was used to prioritize the strengths, weaknesses, opportunities and threats. After evaluation matrix and SWOT analysis of internal and external variables, the results showed that the strategic situation of student sport of Islamic Azad University was within conservative area (WO). Finally, appropriate strategies were suggestedهدف از تحقیق حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق حاضر توصیفی و با توجه به موضوع در حیطة مطالعات راهبردی و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود. جامعة آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران و کارشناسان منتخب تربیت بدنی دانشکدههای مراکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیأت علمی رشتة تربیت بدنی آگاه به فعالیتهای ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد بود. نمونة آماری تحقیق 94 نفر بودند که بهعلت محدود بودن جامعة آماری بهصورت کلشمار انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای باز و بسته بود. روایی پرسشنامه توسط چند تن از استادان و پایایی پرسشنامة بسته با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 83/0 تأیید شد. برای اولویتبندی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها از آزمون فریدمن استفاده شد. پس از تجزیه-وتحلیل و تشکیل ماتریس ارزیابی هریک از عوامل خارجی و داخلی، مشخص شد که جایگاه راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در منطقة محافظهکارانه (WO) قرار داشت و راهبردهای مطلوب آنها ارائه شد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219Regression Analysis of the Relationship between Knowledge Management Components and Human Resource Performanceتحلیل رگرسیونی رابطة بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی35502983010.22059/jsm.2013.29830FAیعفوببدری آذریناستادیار دانشگاه تبریزمیر حسنسید عامریدانشیار دانشگاه ارومیهعلیایمانپورکارشناس ارشد دانشگاه تبریزJournal Article19700101Application of up to date knowledge and information, diagnosis, education, sharing, development, utilization and maintenance of knowledge is essential for the organizations, especially Physical Education Organization, to continue their existence. The aim of this research was to study the relationship of knowledge management and its components and human resource performance. The study was descriptive and data were collected with a questionnaire which had validity and its reliability was determined as 91.8% by Cronbach’s alpha. Statistical population consisted of 83 subjects that equal the statistical sample. Results from multiple regression analysis of predictive equation showed the HR performance as 59.69, diagnosis of knowledge 0.201, education of knowledge 0.428 and knowledge sharing 0.016 respectively. Absence of other variables in the model meant that their role in the model was not significant. Out of the three variables in the model, education of knowledge had the highest role in predicting human resources performance in the physical education general office of west Azerbaijan (Iran).برخورداری از دانش و اطلاعات روزامد و تشخیص، تحصیل، تسهیم، توسعه، بهکارگیری و نگهداری دانش برای ادامة حیات سازمانها بهویژه سازمان تربیت بدنی، ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی رابطة مدیریت دانش و اجزای آن با عملکرد منابع انسانی است. این تحقیق توصیفی است و اطلاعات با پرسشنامهای که دارای روایی همچنین پایایی براساس آلفای کرونباخ 8/91 درصد بود، جمعآوری شد. تعداد نمونة آماری 83 نفر برابر با جامعة آماری بود. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه معادلة پیشبینی عملکرد منابع انسانی برابر با 69/59، تشخیص دانش 201/0، تحصیل دانش 428/0 و تسهیم دانش 016/0
بهدست آمد. نبود دیگر متغیرها در مدل به معنی این است که بقیة متغیرها بهطور معنادار در مدل نقش ندارند. از بین سه متغیر در مدل، متغیر «تحصیل دانش» بیشترین تأثیر را در پیشبینی میزان عملکرد منابع انسانی در ادارة کل تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219Explanation of Difference in Dimension of Learning Organization between Federations of Team and Individual Sports in Iranتبیین تفاوت درجة تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده بین فدراسیون های ورزش های تیمی و فدراسیون های ورزش های انفرادی در ایران51672983110.22059/jsm.2013.29831FAاکرمراشدکارشناس ارشد دانشگاه شمالفضل الهزارعپور نصیرآبادیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات کرمانJournal Article19700101The aim of this research was to explain the difference in the dimensions of learning organization between federations of team and individual sports. This research was a comparative survey. The statistical population consisted of 795 fulltime employees of Iran sport federations. Out of 212 returned questionnaires, 158 questioners were from individual sport federations and 54 from team sport federations. The instrument of research was the dimensions of learning organization questionnaire with the reliability of 0.974. Descriptive and inferential statistics (independent sample t test) were used for data analysis. The results showed that realization degree of dimensions of learning organization was not at an optimal level. There was a significant difference in realization degree of continuous learning (t=3.54, P=0), conversation (t=2.63, P=0), team learning (t= -4.07, p=0), merged systems (t= -4.22, p=0), improvement (t= -3.05, p=0), relation with system (t= -3.07, p=0) and strategic leadership (t= -3.61, p=0) between federations of team and individual sports.هدف از تحقیق حاضر، تبیین تفاوت درجة تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده بین فدراسیونهای ورزشهای تیمی و انفرادی است. تحقیق از نوع پیمایشی مقایسهای است. جامعة آماری کارمندان تمام وقت فدراسیونهای ورزشی ایران برابر با 795 نفر بودند. از 212 پرسشنامة دریافتشده 158 مورد مربوط به فدراسیونهای ورزشهای فردی و 54 مورد مربوط به فدراسیونهای ورزشهای گروهی است. ابزار تحقیق پرسشنامة ابعاد سازمان یادگیرنده با پایایی 974/0 بود. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (t دونمونهای با نمونههای مستقل) استفاده شد. نتایج حاکی است که درجة تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده در فدراسیونهای ورزشی در حد مطلوبی نیست و تفاوت معناداری بین درجة تحقق یادگیری مداوم (0 = p، 54/3 = t)، گفت-وشنود (0 = p، 63/2 = t)، یادگیری تیمی (0 p=، 07/4- = t)، سیستمهای ادغامشده (0 = p، 22/4- = t)، توانمندسازی (0 = p، 05/3- = t)، پیوند با سیستم (0 = p، 07/3- = t) و رهبری راهبردی (0 = p، 61/3- = t) در فدراسیونهای ورزشهای تیمی و انفرادی ایران وجود دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Relationship between Participation Motivation, Psychological Empowerment and Affective Commitment in Employees of Iran Physical Education Organizationرابطة بین انگیزش مشارکت، توانمندسازی روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان سازمان تربیت بدنی69852983210.22059/jsm.2013.29832FAعلیرضاامیدی.استادیار دانشگاه شهر کردسمیهصفریدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت معلممحمدرضامرادیاستادیار دانشگاه شهرکردJournal Article19700101The aim of this study was to survey the relationship between participation motivation, psychological empowerment and affective commitment in Iran Physical Education Organization employees. The statistical population consisted of 380 experts and managers of Iran Physical Education Organization. With Krejcie and Morgan’s table, statistical sample (n=225) was selected. Spritzer’s standardized psychological empowerment questionnaire, Meyer and Allen’s standardized affective commitment questionnaire and Yang’s participation motivation questionnaire (CMQ) were used. Descriptive and path analytic methods were used to analyze data. The results showed that participation motivation had a significant positive direct (0.16) and indirect (0.15) effect on affective commitment. Also, psychological empowerment had a significant direct effect on affective commitment (0.26). Therefore, a high section of variance of psychological empowerment (0.26) and affective commitment (0.52) is a result of employees’ participation motivation. It can be generally stated that to create affective commitment in employees, it is essential for Physical Education Organization managers to improve this dimension through a motivated participation atmosphere, appropriate strategies of empowerment and direct involvement in these affairs.هدف این پژوهش بررسی رابطة بین انگیزش مشارکت، توانمندسازی روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان سازمان تربیت بدنی است. جامعة آماری تحقیق را 380 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی ایران تشکیل میدهد که براساس جدول کرجیس و مورگان ، 225 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای انگیزش مشارکت یانگ (2005)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1994) و تعهد عاطفی میر و آلن (1997) با تجدیدنظر دوباره توسط استادان و متخصصان در این زمینه استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روش تحلیل مسیر نشان داد که انگیزش مشارکت اثر مستقیم (16/0) و غیرمستقیم (15/0) مثبت و معناداری بر تعهد عاطفی دارد. بهعلاوه، توانمندسازی روانشناختی بر تعهد عاطفی اثر مستقیم و معناداری دارد (26/0). در نتیجه بخش زیادی از واریانس توانمندسازی روانشناختی (26/0) و تعهد عاطفی کارکنان (52/0) ناشی از انگیزش مشارکت کارکنان است. بهطور کلی میتوان گفت برای ایجاد تعهد عاطفی کارکنان نیاز است که مدیران سازمان تربیت بدنی با ایجاد فضای همکاری و مشارکت انگیزاننده و طرح شیوههای مناسب توانمندسازی کارکنان و درگیری مستقیم خود در این امور، تعهد عاطفی کارکنان را بهبود بخشند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Effect of Perceived Organizational Support on Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior in Employees of Physical Education Departmentsاثر حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی871032983310.22059/jsm.2013.29833FAرسولنوروزی سید حسینیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the effect of perceived organizational support on organizational commitment and organizational citizenship behavior in employees of physical education departments. The study was carried out by a descriptive field method. The statistical population consisted of all employees of Kermanshah physical education departments (n=149). Sample equaled the statistical population. In order to collect data, perceived organizational support questionnaire (POSQ), organizational commitment questionnaire (OCQ) and organizational citizenship behavior questionnaire (OCBQ) were used. Structural equation modeling (SEM) through software of AMOS/18 was used to analyze data. The results showed that perceived organizational support had an effect on organizational commitment (pc=0.45) and also on organizational citizenship behavior (pc=0.64). Also, organizational commitment had an effect on organizational citizenship behavior (pc=0.26). Generally, perceived organizational support plays an important role in determining organizational commitment and organizational citizenship behavior in employees of physical education departmentsهدف از این تحقیق تعیین اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی بود که با روش تحقیق توصیفی – زمینهیابی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة تحقیق، کلیة کارکنان ادارات تربیت بدنی استان کرمانشاه به تعداد 149 نفر بودند. نمونة تحقیق برابر با جامعه در نظر گرفته شد (149 = n). بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة حمایت سازمانی ادراکشده (POSQ)، پرسشنامة تعهد سازمانی (OCQ) و پرسشنامة رفتار شهروندی سازمانی (OCBQ) استفاده شد. از مدلیابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار 18/ AMOS برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت سازمانی ادراکشده با ضریب مسیر (45/0 = PC) بر تعهد سازمانی و با ضریب مسیر (64/0 = PC) بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر میگذارد. همچنین تعهد سازمانی با ضریب مسیر (26/0 =PC) بر رفتار شهروندی سازمانی اثرگذار است. بهصورت کلی حمایت سازمانی ادراکشده نقش مهمی در تعیین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219Validity and Reliability of Sport Commitment Model among Athletic Studentsروایی و پایایی مدل تعهد ورزشی در میان دانشجویان ورزشکار1051212983410.22059/jsm.2013.29834FAمحمد علیمیرحسینیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانفریدههادویدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرامیر احمدمظفریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101The aim of this study was to examine the validity and reliability of sport commitment model (SCM) in athlete students. 327 athlete students (206 male, 121 female) who were selected by stratified random sampling method completed the sport commitment model questionnaire (Scanlan et al. 1993). Results of exploratory factor analysis indicated that the model had five factors that could explain 67% of the total variance. Results of confirmatory factor analysis using structural equation modelling showed that the five-factor model provided an adequate fit to the data. Cronbach’s alpha coefficients except for involvement alternatives and involvement opportunities were at an acceptable level (?=0.70). Test-retest coefficients also showed that this inventory had an adequate time consistency. The results showed that the SCM questionnaire had satisfactory reliability and validity in the sample of athlete students. Therefore, this model could provide a multidimensional theoretical framework to measure the continuation of participation behaviour in a specific sport or physical activity in general.این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی مدل تعهد ورزشی در دانشجویان ورزشکار انجام گرفت. 327 دانشجوی ورزشکار (206 پسر و 121 دختر) که به روش نمونهگیری لایهای تصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامة مدل تعهد ورزشی اسکانلان و همکاران (1993) را تکمیل کردند. نتایج تحقیق عاملی اکتشافی نشان داد که مدل یادشده دارای پنج عامل (مؤلفه) است که در مجموع 67 درصد از واریانس کل مدل را تبیین میکردند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از روش الگویابی معادلة ساختاری نشان داد که الگوی پنج عاملی برازندگی قابل قبولی با دادهها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ بهجز برای مؤلفههای مشغولیات جایگزین و فرصتهای مشارکت در سطح قابل قبولی با دادهها دارد. ضرایب آلفای کرونباخ بهجز برای مؤلفههای مشغولیات جایگزین و فرصتهای مشارکت در سطح قابل قبولی (70/0 = ?) قرار داشت. ضرایب همبستگی حاصل از بازآزمایی نشان داد که این پرسشنامه (مدل) ثبات زمانی مناسبی دارد. یافتهها نشان داد که مدل تعهد ورزشی در نمونة دانشجویان ورزشکار از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بنابراین، این مدل میتواند چارچوب نظری چندمتغیری با دستهبندی منجسمتر برای
اندازهگیری تداوم رفتار مشارکت در یک ورزش خاص یا بهطور کلی فعالیت جسمانی فراهم سازد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Attitude of Iranian National Team Coaches toward Applying Science and Information Technology to Sportنگرش مربیان تیم های ملی ایران نسبت به کاربرد علم و فناوری اطلاعات در ورزش1231412983510.22059/jsm.2013.29835FAسردارمحمدیاستادیار دانشگاه کردستانبهزادایزدیاستادیار دانشگاه کردستاننسیمصالحیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی واحد علوم و تحقیقات کردستانJournal Article19700101In this study, the attitude of team and individual sport coaches toward applying science and information technology to sport was investigated. 132 highly experienced coaches were selected as the sample and completed the questionnaire of the role of information technology in sport organized by Liebermann, Katz and Sorrentino (2006). This questionnaire consisted of three areas: coaches’ general attitudes towards computer and technology; the role of technology and scientific knowledge in gaining coaching experience; perception of technology and science in sport. Descriptive and inferential statistics (confirmatory factor analysis and independent t test) were used to analyze data. Results showed that elite coaches selected having a good relationship with the athletes, winning medals and championship as their major goals. There was no significant difference in science and technology between attitudes of men and women, group and individual sport coaches. It seems that elite coaches recognize the general importance of sport sciences, and appear to be positive about sport technologies, but they do not necessarily transform these positive attitudes into their competitive sport environments in practice, even when they use information technology for other activities. Overall, it can be said that attitude towards technology is very positive. Therefore, it is necessary to find strategies to encourage coaches to practically use scientific knowledge and existing technology.بهمنظور بررسی نگرش مربیان ورزشهای تیمی و انفرادی ج.ا.ا. نسبت به کاربرد علم و فناوری اطلاعات در ورزش، 132 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامة استاندارد نقش فناوری اطلاعات در ورزش لایبرمان، کاتز و سورنتینیو (2006) با سه بخش مختلف (الف) نگرش کلی مربیان نسبت به رایانه و فناوری، ب) اهمیت علم و فناوری در کسب تجربة مربیگری و ج) درک علم و فناوری در ورزش پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی، t مستقل) استفاده شد. یافتهها نشان داد که مربیان نخبه داشتن ارتباط خوب با ورزشکاران و کسب مدال در مسابقات را بهعنوان اهداف اصلی انتخاب کردند. بین دیدگاههای زن و مرد و مربیان ورزشهای تیمی و انفرادی در مورد علم و فناوری تفاوت معناداری بهدست نیامد. بهنظر میرسد که مربیان نخبه نسبت به اهمیت کلی علوم ورزشی آگاهی داشته و در مورد استفاده از فناوریهای ورزشی نگرش مثبتی دارند، ولی لزوماً این نگرش مثبت را حتی زمانی که از فناوری اطلاعات برای دیگر فعالیتها استفاده میکنند، در عمل به محیطهای ورزش رقابتی انتقال نمیدهند. در نهایت میتوان گفت که نگرش نسبت به فناوری خیلی مثبت است، ازاین-رو پیدا کردن راهبردهایی برای ترغیب مربیان به استفادة عملی از دانش علمی و فناوریهای موجود از ضروریات است.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Impact of Sport Expenditures on Gross Domestic Product in Iranاثر مخارج ورزشی بر تولید ناخالص داخلی ایران1431562983610.22059/jsm.2013.29836FAمطهرهزمانیکارشناس ارشد دانشگاه شمالعمادحسینیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیهادیرجاییدکتری اقتصاد دانشگاه مازندرانJournal Article19700101The aim of this research was to investigate the effect of sport expenditures on gross domestic product in Iran. This research was a descriptive survey and due to the nature of the subject, library method was used to collect data. Required data including GDP and its components, the government sport expenditures and household sport expenditures from 1364 to 1386 were collected from Statistical Center of Iran and Management and Planning Organization. Eviews software was used to analyze the effect of sport expenditures on GDP. To analyze its long-term effect, co-integration test and to analyze its short-term effect, vector autoregressive model was used. The findings showed that government’s sport expenditures had an effect on GDP for a short period of time but household sport expenditures had no effect on GDP.هدف از این پژوهش، بررسی اثر مخارج ورزشی بر تولید ناخالص داخلی ایران است. این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی محسوب میشود و بهدلیل ماهیت موضوع، اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای جمعآوری شده است. اطلاعات مورد نیاز شامل تولید ناخالص داخلی و اجزای آن، مخارج ورزشی دولت و مخارج ورزشی خانوار از سال 1364 تا 1386، از مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه شد. پس از جمعآوری اطلاعات لازم، آزمونها براساس آمارهای موجود انجام گرفت که برای بررسی تأثیر مخارج ورزشی بر تولید ناخالص داخلی از برنامة Eviews استفاده شد. برای بررسی اثر بلندمدت آن از مدل همانباشتگی و اثر کوتاهمدت آن از مدل خودرگرسیونبرداری استفاده شد. نتایج نشان داد که مخارج ورزشی دولت در کوتاهمدت بر تولید ناخالص داخلی تأثیر میگذارد اما مخارج ورزشی خانوار بر تولید ناخالص داخلی تأثیری ندارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141520130219The Relationship between Organizational Justice and Job Involvement in Employees of Physical Education Organization of Islamic Republic of Iranارتباط عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران1571742983710.22059/jsm.2013.29837FAفریبرزظریفیکارشناس ارشد دانشگاه رازیبهرامیوسفیدانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-7947-0707سعیدصادقی بروجردیدانشیار دانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521Journal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationship between organizational justice and job involvement in the employees of Physical Education Organization. 140 subjects were selected as the sample through the simple random method. To collective data, demographic information questionnaire, organizational justice questionnaire (Niehoff and Moorman, 1993) and job involvement questionnaire (Kanungo 1982) were used. The result of Pearson correlation coefficient showed a significant positive relationship between organizational justice and job involvement (P<0.05). The results of the t student test and one-way ANOVA showed no significant difference in perceived organizational justice in regard to demographic variables (gender, job experience, employment status). But there was a significant difference in perceived organizational justice among education levels. In addition, there was no significant difference in job involvement in regard to demographic variables (gender, job experience, employment status, education levels) (P<0.05). Also, the multivariate regression showed that distributive justice was the predictive of job involvement (P<0.05).هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی کارشناسان سازمان تربیت بدنی بود. 140 نفر به روش تصادفی ساده، بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة اطلاعات فردی، پرسشنامة عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامة دلبستگی شغلی کاتونگو (1983) استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). نتایج آزمون t استیودنت و تحلیل واریانس یکطرفه، نشان داد که در ادراک عدالت سازمانی باتوجه به متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سابقة خدمت و وضعیت استخدامی) تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در ادراک عدالت سازمانی در سطوح تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین بین میزان دلبستگی شغلی باتوجه به متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سابقة خدمت، وضعیت استخدامی و سطوح تحصیلی) تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P<). آنالیز رگرسیون چندمتغیره نشان داد که عدالت توزیعی واجد شرایط پیشبین دلبستگی شغلی است (05/0P<).