دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Educational Needs Assessment of Information and Communication Technology (ICT) in Physical Education Faculty Members of Universitiesنیازسنجی آموزشی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) اعضای هیأت علمی گروههای
تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهها5252871010.22059/jsm.2012.28710FAیعقوببدری آذریناستادبار دانشگاه تبریزJournal Article19700101Educational needs assessment of information and communication technology (ITC) determines basic and specialized skill needs of human resources in the ICT. This study investigated educational needs of information and communication technology (ICT) in faculty members of physical education, universities of East Azerbaijan province. Data were collected usinga researcher-made questionnaire (the reliability and validity were determined) from 29 subjects (the sample of the study). In the research, descriptive statistics, Kolmogrov – Smirnoff test, t test and Friedman test were used. Statistical sample equaled the statistical population (20 males and 9 females). Results showed that faculty members to use ICT effectively in teaching and research process require moderate basic education and high specialized education. They believed that application of ICT in education and research was useful and effective. They were interested in participating in educational workshops; in professional courses, they needed educational courses of human movement analysis and evaluation by computer and in preparatory courses, they needed workshops of ICDL. Also, they believed that exiting facilities can be used efficiently through ICT, invention and innovation can increase, activities cab be organized, intra-organizational communication can be easier; university professors can provide sports services and virtual education and activity can be promoted out of the organization.نیازسنجی آموزشی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تعیینکنندة نیازهای مهارتی مقدماتی و تخصصی ICT منابع انسانی است. در این تحقیق نیازهای آموزشی فناوری اطلاعاتی و ارتباطی اعضای هیأت علمی گروههای تربیت بدنی دانشگاههای استان آذربایجان شرقی بررسی شده است. اطلاعات مورد نظر با استفاده از پرسشنامة محققساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونههای آماری که 29 نفر بودند، گردآوری و رتبهبندی شد. در این تحقیق از روشهای آماری توصیفی، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونههای آماری دربرگیرندة کل افراد جامعة آماری بود. از این تعداد 20 نفر مرد و 9 نفر زن بودند. نتایج نشان داد اعضای هیأت علمی بهمنظور بهرهگیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. از نظر آنها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و مؤثر است و علاقهمند به شرکت در کارگاههای آموزشی بودند که در دورههای تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دورههای آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان بهوسیلة کامپیوتر و در دورههای مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارتهای هفتگانه (ICDL) بود. همچنین از نظر آنها ICT موجب استفادة بهینه از امکانات موجود می-شود و روحیة ابداع و نوآوری را افزایش میدهد و موجب نظم در فعالیتها میشود، ارتباطات درونسازمانی را تسهیل و در ارائة خدمات ورزشی توسط استادان دانشگاه کمک میکند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از سازمان بهصورت مجازی را فراهم میسازد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722The Relationship between Perceived Organizational Support and Organizational Citizenship Behavior in Experts of National Olympic and Paralympic Academy of Iranرابطة حمایت سازمانی ادراکشده با رفتار شهروندی سازمانی در کارشناسان آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ایران27432871110.22059/jsm.2012.28711FAمهر علیهمتی نژاددانشیار دانشگاه گیلانمهرزادحمیدیدانشیار دانشگاه تهرانمحبوبهالهیاریکارشناس ارشد دانشگاه شمالJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationship between perceived organizational support (POS) and organizational citizenship behavior (OCB) of experts of National Olympic and Paralympic Academy (NOPA) in Iran. The present research method was descriptive survey and of a correlation type. The statistical population consisted of all NOPA experts (N=60) and the statisticl sample equalled the statistical population. Two questionnaires of perceived organizational support (Eisenberger et al., 1990) and organizational citizenship behavior (Podsakoff et al., 1990) were used to collect data. Their validity was estimated by specialists and experts and their reliability by Cronbach’s alpha coefficient respectively as ?=0.85 and ?=0.93. They were distributed among the participants and 56 questionnaires (93%) were returned and analyzed. In addition, K-S test, Pearson correlation coefficient, and linear regression was used to analyze data with statistical software SPSS, version 16. The results showed that OCB mean (4.48) was higher than POS (3.48). There was a significant and positive relationship between POS and OCB and its dimensions except for sportsmanship (P<0.01). POS was a significant predictor for OCB and its dimensions except for sportsmanship (P<0.01). The findings of the study emphasized an increase in experts’ perceived organizational support to foster organizational behavior in the organization.هدف از این تحقیق، بررسی رابطة حمایت سازمانی ادراکشده با رفتار شهروندی سازمانی در کارشناسان آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ایران بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعة آماری تحقیق، کلیة کارشناسان آکادمی (60 نفر) بودند. نمونة آماری برابر جامعه در نظر گرفته شد ولی پس از توزیع پرسشنامه، 56 پرسشنامه (93 درصد) جمعآوری و تجزیهوتحلیل شد. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامة حمایت سازمانی ادراک-شدة ایزنبرگر و همکاران (1990) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) بود که روایی آنها با استفاده از نظر متخصصان بررسی و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بهترتیب ضریب آلفا = 85/0 و 93/0) محاسبه شد. پس از بررسی نوع توزیع دادهها از طریق آزمون کولموگروف – اسمیرنف آزمون فرضیهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی، بررسی شد و به
اینمنظور از نرمافزار آماری SPSS نسخة 16 استفاده شد. تجزیهوتحلیل نتایج حاکی از آن بود که رفتار شهروندی سازمانی با 48/4 امتیاز از حداکثر 7 امتیاز، نسبت به حمایت سازمانی ادراکشده (با 48/3 امتیاز) در کارشناسان آکادمی دارای میانگین بالاتری است. رابطة مثبت و معناداری بین حمایت سازمانی ادراکشده با رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن بهجز بعد جوانمردی مشاهده شد (01/0 P<). حمایت سازمانی ادراکشده پیشبینیکنندة معنی داری برای رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن بهجز بعد جوانمردی بود (01/0 P<). یافتههای تحقیق بر افزایش حمایتهای سازمانی ادراکشدة کارکنان بهمنظور شکوفا شدن رفتارهای شهروندی در سازمان تأکید دارد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Designing and Validating Social Capital Questionnaire in Physical Education Organization of Iranطراحی، رواسازی و اعتبار یابی پرسشنامة سرمایة اجتماعی در سازمان تربیت بدنی45642871210.22059/jsm.2012.28712FAشعلهخداداداستادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیمحمودگودرزیاستاد دانشگاه تهرانحسناسدیدانشیار دانشگاه تهرانمجیدجلالی فراهانیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101In Order to design and validate the social capital questionnaire for employees of Physical Education Organization, the main research question was whether a social capital questionnaire designed by researchers had sufficient validity and reliability. The population of the research consisted of employees of the organization (N=700). 299 subjects were selected as the sample by systematic random sampling method using Cochran sample size formula. To evaluate the reliability of the questionnaire, Cronbach’s alpha (to investigate the internal consistency of the questions) and Test-retest were used. In order to investigate validity of the questionnaire, construct validity was checked using confirmatory factor analysis (KMO= 0.88). Predictive validity was used to investigate the relationship between this questionnaire and MMPI-2RFi Questionnaire; differential validity was used to investigate social capital in in two groups with and without managerial experience. The results showed that social capital questionnaire consisted of four factors: organizational trust, benevolence, mutual relations, trust and reciprocity. Validity coefficient of each four factors and total validity coefficient was more than 0.70. Furthermore, regarding predictive validity, neurosis and negative emotion subscales of MMPI-2RFi questionnaire were significantly and negatively associated with benevolene of social capital questionnaire. Regarding differential validity, there was a significant difference between the groups with and without managerial experience.به منظور رواسازی و اعتباریابی پرسشنامة سرمایة اجتماعی در کارکنان سازمان تربیت بدنی، سؤال های اصلی پژوهش به این ترتیب تدوین شد که آیا پرسشنامة سرمایة اجتماعی از روایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است؟ جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنان سازمان تربیت بدنی به تعداد حدود 700 نفر است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و با توجه به محدود بودن جامعة آماری و اینکه می توان فهرستی از تمامی اعضای جامعه را در اختیار داشت، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم 299 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونة کوکران انتخاب و پرسشنامه ها اجرا شدند. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ (جهت بررسی تجانس درونی سؤالات) و آزمون بازآزمون (جهت بررسی ثبات آزمون) استفاده شد. به منظور بررسی روایی از روش های تحلیل عاملی تأییدی (88/0=Kmo) جهت بررسی روایی سازه، روایی پیش بین جهت بررسی ارتباط بین پرسشنامة سرمایة اجتماعی با پرسشنامه ویژگی های شخصیتی (MMPI-2RFi)، روایی افتراقی با ا ستفاده از مدل آماری دو گروه مستقل جهت مقایسة سرمایة اجتماعی در دو گروه با سابقة مدیریت و بدون سابقه مدیریت استفاده شد. در نهایت، یافته های پژوهش نشان داد که سرمایة اجتماعی از چهار عامل اعتماد به سازمان، خیرخواهی، روابط متقابل و اعتماد و مشارکت تشکیل شده که ضرایب اعتبار هر چهار عامل و همچنین ضریب اعتبار کل بیشتر از 70/0 بود. در مورد روایی پیش بین نیز خرده مقیاس روان نژندی و هیجانات منفی از پرسشنامة ویژگی های شخصیتی با عامل خیرخواهی و پرسشنامة سرمایة اجتماعی همبستگی معنی دار منفی داشت. به علاوه، در مورد روایی تفکیکی، بین دو گروه با سابقة مدیریت و بدون سابقة مدیریت نیز تفاوت معنی داری مشاهده شد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722The Trend of Competitive Balance in Iran Football Premier League (1995 – 2010)روند تعادل رقابتی لیگ برتر فوتبال ایران از سال 1374 تا 138965792871310.22059/jsm.2012.28713FAبهرامیوسفیدانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0001-7947-0707سعیدصادقی بروجردیدانشیار دانشگاه کردستان0000-0003-2531-2521سید صلاح الدیننقشبندیدانشجوی دکتری دانشگاه ازاد سنندجJournal Article19700101Most sports are attractive because they are almost unpredictable today. The more the competitiveness of league teams, the harder to predict the games and as a result that league will be more attractive. The aim of this study was to investigate competitive balance in Iran football premier league (1995 – 2010). The data were secondary and collected from the final tables of Iran premier league in respective seasons. The five – club concentration ratio (C5) and C5 index of competitive balance (C5ICB) were used to analyze the data. The lower C5ICB and C5 were, the more competitive balance was and vice versa. In order to understand the findings more comprehensively, the results of the research were presented in average of 5 years as follows; average 1st five years: 128, average 2nd five years: 131, average 3rd five years: 129. So, Iran premier league had higher balance during 1995-2000 and lower balance during 2000 – 2005. It seems that football is more balanced in Iran; traditional-oriented condition is vanished in Tehran and is developing all over the country.امروزه دلیل جذابیت بیشتر ورزشها این است که نمیتوان نتایج مسابقات آنها را بهطور کامل پیشبینی کرد. هرچه قدرت رقابتی تیمهایی که لیگ را میسازند بیشتر باشد. پیشبینی مسابقات سختتر میشود و در نتیجه آن لیگ جذابتر خواهد شد. هدف از این تحقیق، بررسی تعادل رقابتی لیگ برتر فوتبال ایران از سال 134 تا 1389 است. دادههای این تحقیق ثانویه بوده و از جداول پایانی سالهای مربوط بهدست آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخص نسبت تمرکز (C5) و شاخص تعادل رقابتی C5 (C5ICB) استفاده شد. هرچه مقدار این شاخصها کمتر باشد، یعنی تعادل لیگ بیشتر است و برعکس. بهمنظور درک راحتتر یافتههای نتایج تحقیق بهصورت میانگین پنجساله نشان داده شد و نتایج زیر بهدست آمد. میانگین پنج سالة اول (1378 – 1374) 128، میانگین پنج سالة دوم (1383 – 1379) 131 و میانگین پنج سالة سوم (1389 – 1384) 60، 129. بنابراین لیگ برتر فوتبال ایران در سالهای 1374 تا 1378 تعادل بیشتر و در سالهای 1379 تا 1383 تعادل کمتری داشته است. بهنظر میرسد فوتبال در ایران بهصورت متعادلتری دنبال میشود و از حالت سنتی و دوقطبی خود در تهران خارج شده و در بقیة نقاط کشور هم در حال پیشرفت استدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722The Role of Yoga on Improving Family Relations
(Case Study: City of Yazd, Iran)تأثیر ورزش یوگا بر روابط خانوادگی افراد (مطالعة موردی: باشگاههای ورزشی شهر یزد)81972871410.22059/jsm.2012.28714FAحشمت الساداتمعینی فراستادیار دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهراننسیمجانفداکارشناس¬ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Yoga has been considered as one of influential factors in reducing stress and psychological disease in many countries all over the world. In Iran, Yoga has received much attention from Iranian women recently and this trend is accelerating. This study aimed to explore the main reasons of their interest. Since family life is considered as the most important private sphere of women’s lives, this study tried to find out the influential role of Yoga in family relations. This study showed that women who regularly participated in Yoga classes make themselves closer to their emotional role in their families, and try to change and improve their attitudes towards this role. To achieve these goals, they participate in Yoga classes to obtain tranquility, to empower themselves to encounter problems in life and to become more spiritual individuals. In this regard, the concept of unity in Yoga promotes non – feminist perspectives and encourages people to gain unity, peace and tranquility in their lives. Therefore, women experience more peace and tranquility in their family life.یوگا، یکی از مهمترین روشهای کاهش استرس و مشکلات روحی در بسیاری از کشورها در سطح جهان محسوب میشود. در ایران، یوگا اخیراً با استقبال روزافزون زنان مواجه شده. این پژوهش درصدد است تا یکی از نتایج اصلی این استقبال را بررسی کند.از آنجا که خانواده مهمترین فضای خصوصی، در زندگی زنان است، این مقاله نقش مؤثر یوگا را در روابط خانوادگی تبیین
میکند. این پژوهش نشان میدهد زنانی که بهطور منظم در دورههای یوگا شرکت میجویند، از سویی خود را با نقشهای عاطفی در روابط خانوادگی نزدیکتر میکنند و از سوی دیگر در تلاش برای تغییر نگرش خود در این زمینه هستند. برای تحقق این دو منظور، آنها از یوگا بهره میبرند تا آرامش کسب کنند و در رویارویی با مسائل زندگی توانمندتر شوند و انسان معنویتری باشند. در این راستا، مفهوم وحدت در آموزههای یوگا دیدههای مغایر با نظریات فمینیستی به معنای رادیکال آن را رواج میدهد و افراد را به یکپارچگی و وحدت با یکدیگر تشویق میکند. در این فرایند، زنان صلح و آرامش بیشتری را در زندگی خانوادگی خود تجربه میکنند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Relationship between Conflict Management Strategies and Emotional Intelligence of Sport Coaches in East Azerbaijan Provinceارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض و هوش هیجانی مربیان تیمهای ورزشی
استان آذربایجان شرقی991132871510.22059/jsm.2012.28715FAامیر احمدمظفریدانشیار دانشگاه تربیت معلم تهرانحمید رضاروحیدانشجوی کارشناسی¬ارشد دانشگاه تربیت معلم تهرانوحیدساعت چیانکارشناس¬ارشد دانشگاه تربیت معلم تهرانامینکلانیدانشجوی کارشناسی¬ارشد دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article19700101The purpose of this research was to study the relationship between conflict management strategies and emotional intelligence (EI) of sport coaches in East Azerbaijan province. According to the statistical population of this research that consisted of all sport coaches in East Azerbaijan province (N=750), 257 coaches were evaluated according to Morgan table with two questionnaires including Robbins conflict management strategies (1999) and EI questionnaire of Bradbury and Graves (2004). Content validity of both questionnaires was approved by experts and their reliability by Cronbach’s alpha. Then, the data were analyzed with descriptive statistics and K-S, Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis (P?0.05). Results showed that solution-oriented strategy was the dominant strategy for most coaches and their mean EI was higher than the optimal level (M=80). There was a reverse significant relationship between the conflict management and EI (re= -0.54, P<0.001). Also, there was a reverse significant relationship between the control strategy and EI (r= -0.44, P<0.001) and non – opposing strategy and EI (r= -0.57, P<0.001) while there was a significant and positive relationship between solution-oriented strategy and EI (r=0.37, P<0.001). According to the research findings, it is suggested that coaches are educated in order to familiarize more with advantages and disadvantages of each conflict management strategy.هدف از تحقیق حاضر، مطالعة ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض با هوش هیجانی مربیان تیمهای ورزشی استان آذربایجان شرقی بود. به این منظور، باتوجه به جامعة آماری مربیان ورزشی استان (750 نفر) 257 نفر نمونة آماری براساس جدول مورگان با استفاده از دو پرسشنامة استاندارد راهبردهای مدیریت تعارض رابینز (1999) و پرسشنامة هوش هیجانی برادبری، گریوز (2004) ارزیابی شدند. پس از تأیید ابزار اندازهگیری توسط استادان و تعیین پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ، دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و کولموگروف – اسمیرنف ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح 05/0 P? تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد راهبرد راهحلگرایی، راهبرد غالب مربیان است و میانگین هوش هیجانی مربیان بیشتر از میانگین مطلوب (80 = M) بود. بین مدیریت تعارض و هوش هیجانی، رابطة معکوس و معناداری مشاهده شد (001/0 P? و 54/0- = r). بین هوش هیجانی و راهبرد کنترل (001/0 P? و 44/0- = r) و راهبرد عدم مقابله (001/0 P? و 57/0- = r) در مدیریت تعارض رابطة معکوس معناداری وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و راهبرد راه-حلگرایی رابطة مثبت معناداری مشاهده شد (001/0 P? و 37/0 = r). براساس یافتههای تحقیق، توصیه میشود بهمنظور آشنایی هرچه بیشتر مربیان ورزشی استان با مزایا و معایب هریک از راهبردهای مدیریت تعارض، در این زمینه آموزشهای لازم به آنان داده شود.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Study of Organizational Learning System in Physical
Education Organization Based on Learning Organization Dimensions and AHP Methodبررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP1151352871610.22059/jsm.2012.28716FAحبیبهنریاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی000-0002-1279-427xمصطفیافشاریمربی دانشگاه آزاد اسلامی (شهر ری0000-0001-8378-8312غلامعلیکارگراستادیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101In new organizational approaches, it is necessary to create organizational learning and development through the principles of a learning organization to promote efficiency and productivity of employees and ultimately the organization. The aim of the present study was to investigate organizational learning system in Physical Education Organization based on learning organization dimensions and AHP method. Research method was descriptive and field. The statistical population were all Physical Education Organization experts (n=300) and sport management experts (n=10) and 126 subjects were selected as the sample by systematic sampling. Marquardt organizational learning questionnaire (?=0.97) and AHP researcher-made questionnaire were used to collect data. Descriptive statistics were used to categorize the findings and Kolmogorov-Smirnov test and Spearman correlation coefficient were used to survey hypotheses. Also, AHP method was used to analyze learning organization components. The results showed a significant and positive relationship among organizational learning components (P<0.01). Findings of the organizational learning components by Expert Choice 11 software and AHP method showed that organizational culture with mean weight of 0.4096 was the first priority from sport management expert’s viewpoint. It is recommended that organizational learning and its components and especially organizational culture be created and deployed to promote efficiency and effectiveness in Physical Education Organization.در رویکردهای نوین سازمانی، لزوم ایجاد یادگیری سازمانی و تحول سازمان بهواسطة اصول سازمان یادگیرنده از ملزومات اصلی جهت کارایی و بهرهوری هرچه بیشتر کارکنان و در نهایت سازمان بیان شده است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP تدوین شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة کارشناسان سازمان تربیت بدنی (300 نفر) و متخصصان مدیریت ورزشی (10 نفر) هستند که براساس نمونه گیری منظم نظام مند ججم نمونه 126 نفر تعیین شد. برای
جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه یادگیری سازمانی مارکوارت (97/0 = ?) و پرسشنامة محققساخته AHP استفاده شد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی یافتهها و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف و از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. همچنین برای تحلیل مؤلفههای یادگیری سازمانی از روش AHP استفاده شد. براساس یافتههای این پژوهش بین مؤلفههای یادگیری سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد (01/0 P<). براساس یافتههای حاصل از تحلیل مؤلفههای یادگیری سازمانی از طریق نرمافزار Expert choice 11 و بر مبنای روش AHP، فرهنگ سازمانی با میانگین وزن 4096/0 بالاترین اولویت را در این مؤلفهها از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی به خود اختصاص داد. باتوجه به نتایج تحقیق اهمیت، استفاده، ایجاد و استقرار یادگیری سازمانی و مؤلفههای آن بهویژه فرهنگ سازمانی، جزئی لاینفک بهمنظور کارایی و اثربخشی بیشتر در سازمان تربیت بدنی خواهد بود.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Content Analysis of Chiefs’ Viewpoints on Sport Components (1969-2009)تحلیل محتوای دیدگاههای رؤسای سازمان تربیت بدنی دربارة مؤلفههای ورزش از سال 1357 تا 13881371522871710.22059/jsm.2012.28717FAحمیدقاسمیاستادیار دانشگاه پیام نور0000-0001-5305-3331فرشادتجاریدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیمهدختبروجردی علویاستادیار دانشگاه علامه طباطباییحسینامامیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمریمامیری. کارشناسی¬ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
( واحد کرج)Journal Article19700101The aim of the research was to investigate the content analysis of Physical Education Organization chiefs’ viewpoints on sport components from 1357 to 1388. 325 reports on Physical Education Organization chiefs were gathered from Ettela’at newspaper and were investigated by whole counting sampling. For content analysis, researcher-made coding sheet was used and the validity and reliability were determined and approved. Results revealed no significant difference in chiefs’ viewpoints on championships and professional sport while there was a significant difference in their viewpoints on educational sports and recreational-public. Due to the high volume of viewpoints on professional and championship sports, and the role of these chiefs’ viewpoints in providing attitudes and efforts in these areas, it seems that authorities should pay more attention to educational and recreational-public sports. It is recommended that the comments of professional consultants be used in lectures and comments in the areas mentioned so that the literature of authorities can improve accordingly.هدف از این تحقیق، تحلیل محتوای دیدگاههای رؤسای سازمان تربیت بدنی دربارة مؤلفههای ورزش از سال 1357 تا 1388 بود. بهاین منظور 325 گزارش از رؤسای تربیت بدنی از روزنامة اطلاعات جمعآوری و با رویکرد روش نمونهگیری کلشمار بررسی شد. برای تحلیل محتوا از برگة کدگذاری محققساخته بهعنوان ابزار تحقیق، پس از تأیید روایی و پایایی، استفاده شد. یافتههای آزمون نشان داد بین دیدگاههای رؤسای سازمان تربیت بدنی در زمینة ورزش با رویکرد قهرمانی، حرفهای، تفاوت معناداری وجود ندارد. اما بین دیدگاههای آنها در زمینة ورزش با رویکرد تربیتی و همگانی – تفریحی تفاوت معنادار دیده شد. باتوجه به بالا بودن حجم دیدگاههای ابزارشده در ورزشهای قهرمانی و حرفهای و نقش دیدگاههای رئیس سازمان تربیت بدنی در ایجاد نگرش و تلاش در زمینههای یادشده، بهنظر میرسد باید تأکید و توجه بیشتری در صحبتهای مسئولان در امر ورزشهای همگانی – تفریحی و تربیتی دیده شود. در این زمینه میتوان برای سخنرانیها و اظهارنظرها از مشاوران کارشناس در حوزههای یادشده بهره برد تا در تقویت ادبیات مسئولان در این مورد اثرگذار باشند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Relationship between Quality of Work Life and Organizational Commitment in Faculty Members of Physical Education Faculties and Departmentsرابطة بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکدهها و
گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاههای کشور1531682871810.22059/jsm.2012.28718FAرقیهفخرپورکارشناس¬ارشد دانشگاه تربیت معلم آذربایجانیوسفیاوریاستادیار دانشگاه تربیت معلم آذربایجانعلی محمدامیرتاشدانشیار دانشگاه
تربیت معلم تهرانفریدونتندنویس.استاد دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationship between quality of work life (QWL) and organizational commitment (OC) and their dimensions in faculty members of physical education faculties and departments of state universities. Sample consisted of 217 faculty members of physical education faculties and departments. Walton’s (1973) QWL questionnaire and Mayer and Allen (OC) questionnaire (1990) were used to gather data. The research was a descriptive one and a field type. To analyze data, descriptive statistics and Pearson correlation coefficient were used. The results showed that the mean QWL in physical education faculties was 51.78 and in physical education departments was 49.46. The mean OC in physical education faculties was 60.18 and in physical education departments was 59.08. There was a significant relationship between QWL and OC and also between their aspects. The correlation between QWL and OC in physical education departments was higher than physical education faculties. In order to improve the QWL and utilize its advantages and the relationship between OC and QWL, it is suggested that programs are planned to improve QWL and to increase OC in physical education faculty members.هدف از این پژوهش، بررسی رابطة کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و ابعاد آنها در بین اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بود و 217 نفر از اعضای هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور
بهعنوان نمونههای آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامة کیفیت زندگی کاری براساس الگوی والتون (1973) و پرسشنامة تعهد سازمانی مییر و آلن (1990) استفاده شد. این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است و دادهها
بهصورت میدانی جمعآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج
بهدستآمده نشان داد که میانگین کفیت زندگی کاری در دانشکدههای تربیت بدنی 78/51 درصد و در گروههای آموزشی برابر 46/49 درصد بود. میانگین تعهد سازمانی در دانشکدههای تربیت بدنی 18/60 درصد و در گروههای آموزشی مستقل تربیت بدنی 08/59 درصد بود. بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و همچنین بین مؤلفههای آنها رابطة معناداری بهدست آمد. همبستگی بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در گروههای آموزشی مستقل تربیت بدنی بیشتر از دانشکدهها بود. براساس یافتههای این تحقیق بهمنظور ارتقای سطح کیفیت زندگی کاری و بهرهمندی از مزایای آن و همچنین باتوجه به رابطة بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی توصیه میشود برنامههایی در راستای بهبود کیفیت زندگی کاری و افزایش میزان تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی در دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی به اجرا درآید.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722Effects of Coaches’ Disposition on Transformational Leadership Style in Sport Teamsتأثیر خلقوخوی مربیان بر سبک رهبری تحولآفرین در تیمهای ورزشی1691832871910.22059/jsm.2012.28719FAمحمد جوادنائیچیدانش آموخته دانشگاه شهید بهشتیمنصورهعباسعلی زادهکارشناس¬ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد (تهران مرکز)Journal Article19700101The current study examined interrelation of affectivity, emotional intelligence and personality and their roles in sport coaches’ transformational leadership style using their disposition. Data are collected from 206 sport coaches. Pearson correlation coefficient was used to analyze data. The results showed a positive deep relationship between positive affectivity with personality (r=0.251, P<0.05) and transformational leadership style (r=0.785, P<0.001) while a negative relationship between negative affectivity with transformational leadership style (r= -0.408, P<0.001). Also, the relationship between personality with transformational leadership style (r=0.408, P<0.001) and emotional intelligence with transformational leadership style (r=0.253, P<0.05) were confirmed. The results indicated that demographic variables such as age and coaching experience had a positive effect on transformational leadership style although education level was conversely related with transformational leadership style. The results of this paper showed that emotional dimensions have an important role in leading sport teams. It is suggested that sport coaches not only should be able to show their emotional skills but also should continuously develop their communicational and emotional skills.در پژوهش حاضر، با استفاده از رویکرد خلقوخوی در مطالعة سبک رهبری تحولآفرین مربیان ورزشی، روابط درونی میان هیجانپذیری، هوش عاطفی و شخصیت و نقش این سازهها بر رهبری تحولآفرین بررسی شد. دادههای تحقیق از 206 نفر از مربیان ورزشی گردآوری شده است. روش تحلیل آماری اطلاعات، همبستگی پیرسون است. براساس نتایج این پژوهش، رابطة عمیق و مثبتی بین هیجانپذیری مثبت با شخصیت (05/0P<، 251/0 = r) و سبک رهبری تحولآفرین (785/0 = r، 001/0P<) و رابطهای منفی بین هیجانپذیری منفی با سبک رهبری تحولآفرین (001/0 P<، 408/0 = r) وجود دارد. همچنین ارتباط شخصیت با سبک رهبری (001/0 P<، 408/0 = r) و هوش عاطفی با سبک رهبری (05/0 P< ، 253/0 = r) به تأیید رسید. نتایج تحقیق بیانگر تأثیر مثبت متغیرهای جمعیتشناختی همچون سن و سابقة مربیگری بر رهبری تحولآفرین است. هرچند سطح تحصیلات با رهبری تحولآفرین رابطهای معکوس را نشان داد. نتایج این تحقیق نشاندهندة اهمیت جنبه-های احساسی و عاطفی در هدایت تیمهای ورزشی است و پیشنهاد میشود که مربیان تیمهای ورزشی نه تنها باید قادر به نشان دادن مهارتهای عاطفی خود باشند، بلکه باید بهصورت پیوسته، این مهارتها را در خود تقویت کنند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934141320120722The Viewpoints of Managers and Experts on the Development of Sport Tourism Industry in Khorasan Razaviبررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعة صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی1852022872010.22059/jsm.2012.28720FAمریمبلالیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه حکیم سبزواریمحمد رضامعین فرداستادیار دانشگاه حکیم سبزواریمحمدرضاحامدی نیادانشیار دانشگاه حکیم سبزواریابوالقاسمامیراحمدیدانشیار دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article19700101The purpose of the present study was to investigate the viewpoints of managers and experts on sport tourism development in Khorasan Razavi province. The statistical population consisted of managers and experts of tourism and sport in this province. The present study was of analytic descriptive kind. With regard to the lack of a standardized questionnaire complying with the goals of this study, a researcher-made questionnaire was devised and used after being confirmed in terms of validity and reliability (71%). The data were gathered and analyzed using SPSS software. Friedman test was used to rank and Wilcoxon test to examine the significance of the difference of mean ranks. The results showed that among the most important effects of sport tourism development were components such as “creating an atmosphere of happiness and liveliness in the society”, “people’s tendency to perform exercise and promote the health level of society” and “development of positive cultural exchanges and interactions among various cultures”. The most important organization in the development of tourism industry across the province was recognized to be “Tourism and Physical Education Organization”. Furthermore, three important factors impeding proper planning for sport tourism development across the province included “lack of planning of organizations in order to attract the sport tourists”, “inadequate support of the authorities from investors and sport tourism plans” and “lack of attention to the sport tourism attractions by the municipality officials”. Totally, 94.2% of the authorities and municipality and provincial experts declared their support for sport tourism development plans in Khorasan Razavi province. It is concluded that to promote sport tourism development and eliminate barriers and limitations across the province and subsequently to benefit from various potentials to attract sport tourism across this province, it is suggested that policy makers and the provincial planners should plan to promote development of sport tourism.هدف از پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان در مورد توسعة صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی است. محدودة تحقیق استان خراسان رضوی و جامعة آماری مدیران و کارشناسان دخیل در امر گردشگری و ورزش استان انتخاب شدند. تحقیق حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی است و با توجه به نبود پرسشنامة استاندارد مطابق با اهداف تحقیق، از پرسشنامة محقق ساخته ای استفاده شد که روایی و پایایی (71 درصد) آن مورد تایید قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از بستة نرم افزار SPSS داده ها استخراج، ویرایش و از طریق بررسی میانگین ها، آزمون فریدمن برای رتبه بندی و ویل کاکسون به منظور بررسی معناداری اختلاف میانگین رتبه ها، تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج به دست آمده از دیدگاه مدیران و کارشناسان از تاثیرات مهم توسعة صنعت گردشگری ورزشی، مؤلفه های «ایجاد سرور و شادمانی در جامعه»، «گرایش بیشتر مردم به ورزش و ارتقای سطح سلامت جامعه» و «گسترش تبادلات و تعاملات مثبت فرهنگی بین فرهنگ های مختلف» است و مهم ترین سازمان در توسعة صنعت گردشگری ورزشی، «سازمان گردشگری و تربیت بدنی» شناسایی شده است. همچنین سه عامل مهم در موانع و محدودیت های توسعة صنعت گردشگری در استان مؤلفه های «عدم برنامه ریزی سازمان ها به منظور جذب گردشگر ورزشی». «حمایت ناکافی مسئولان استان از سرمایه گذران و طرح های گردشگری ورزشی» و «کم توجهی به جاذبه های گردشگری ورزشی از طرف مسئولان شهری» هستند. در مجموع 2/94 درصد از مسئولان و کارشناسان استانی و شهری، حمایت و پشتیبانی خود را از برنامه های توسعة گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی اعلام کردند. نتیجة تحقیق حاضر حاکی از آن است که با توجه به شناخت تأثیرات توسعة صنعت گردشگری و وجود موانع و محدودیت های موجود این پدیدة ورزشی در استان و اهمیت توسعة گردشگری ورزشی و لزوم بهره مندی از منافع مختلف جذب گردشگر ورزشی در استان لزوم برنامه ریزی و توسعة گردشگری ورزشی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان استان احساس می شود.