دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121The Effect of Self-Definitional Need Elements on Brand Equity of Iran Football Premier League Clubsتأثیر عناصر نیاز به خودابرازی بر ارزش ویژة برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران6016207993310.22059/jsm.2021.113748.1266FAاکبرجابریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000-0002-7849-8668سید نصراللهسجادیاستاد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8529-7090حسناسدی دستجردیاستاد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20141230Success in sport marketing requires special attention to the quality of the relationship between fans and sport teams. Therefore, the aim of the current study was to investigate the effect of self-definitional need elements on brand equity in Iran football premier league clubs. The research method was descriptive – correlation, survey and applied. The data were collected by Bhattacharya and Sen (2003) distinction identity, similarity identity, and prestige identity standard questionnaires as well as Yoo and Donthu (2001) brand equity questionnaire. The research population consisted of fans of Iran football premier league popular teams and 200 subjects were randomly selected as the sample. The validity of the questionnaires was confirmed by viewpoints of sport management and business management experts and their reliability was evaluated by Chronbach alpha. PLS and SPSS18 were used for data analysis. The results showed that all directions were verified (P<0.05). Also, self-definitional needs involving similarity identity, distinction identity, and prestige identity, had positive and significant effects on brand equity of Iran football premier league teams.موفقیت در بازاریابی ورزشی مستلزم توجه ویژه به کیفیت رابطة بین هواداران و تیمهای ورزشی است. ازاینرو هدف از تحقیق حاضر مطالعة تأثیر عناصر نیاز به خودابرازی بر ارزش ویژۀ برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع پیمایشی و کاربردی است و دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد تمایز هویت، تشابه هویت و پرستیژ هویتِ باتاچاریا و سن (2003) و پرسشنامة ارزش ویژۀ برند یو و دانته (2001) گردآوری شد. جامعة آماری تحقیق شامل هواداران تیمهای پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران بود که 200 نفر از آنها بهطور تصادفی بهعنوان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی تأیید و پایایی پرسشنامهها براساس آلفای کرونباخ ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارSPSS نسخۀ 18 و PLS استفاده شد. براساس نتایج این پژوهش، تمامی مسیرها در سطح معناداری 05/0p< تأیید شد. نتایج نشان داد که عناصر نیاز به خودابرازی که شامل تشابه هویت، تمایز هویت و پرستیژ هویت است، تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژۀ برند تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران داشتهاند.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121An Analysis of the Iranian Elite Athletes’ Lifestylesتحلیل سبکهای زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی6216427993410.22059/jsm.2021.219013.1714FAاحسانمحمدی ترکمانیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4685-1532حسینمعینیاستادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه، قم، ایرانقدرت الهباقریدانشیار مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران0000000306034634حسنزارعی متیناستاد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانحسینخنیفراستاد مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20161227Lifestyle is a distinctive concept in modern societies. This mixed study aimed to analyze the Iranian elite athletes' lifestyle and offer a typology of their lifestyle. In the qualitative phase, 19 experts familiar with Iranian athletes' lifestyle had unstructured deep interviews; then, lifestyle components were identified using the Glaserian approach of the grounded theory. In the quantitative phase, a questionnaire with 64 items consisting of the codes of lifestyle components was designed and approved by 5 experts. Out of the statistical population (1574 premier league athletes in soccer, futsal, volleyball and basketball), 308 athletes completed the questionnaire by convenience and purposive sampling methods. The model measuring elite athletes’ lifestyle components was tested with confirmatory factor analysis in LISREL8.80 software and was fitted after modification. This model had 10 components: professional thinking, emotional competencies, life vision, financial literacy, responsibility, material consumption, cultural consumption tendencies, leisure, personal issues and religious behaviors. In addition, 5 dominant lifestyles among elite athletes were identified: consumerist, quotidian, beneficent, accountant and professional using cluster analysis in Spss23 software. Characteristics of each lifestyle were discussed by a review of the qualitative and quantitative findings. <br /> سبک زندگی مفهومی تمایز بخش در جوامع امروزی محسوب می شود. این پژوهش آمیخته با هدف تحلیل سبک زندگی ورزشکاران نخبة ایرانی و ارائة سنخشناسی از سبکهای زندگی ورزشکاران انجام گرفت. در مرحلة کیفی با انجام مصاحبههای عمیق ساختارنیافته با 19 نفر از خبرگان آشنا با سبک زندگی ورزشکاران ایرانی و بهرهگیری از رویکرد گلیزری نظریة دادهبنیاد مؤلفههای سبک زندگی شناسایی شد، سپس برای مرحلة کمی پرسشنامهای 64 سؤالی از کدهای مربوط به مؤلفههای سبک زندگی طراحی و توسط پنج نفر از خبرگان تأیید شد. از جامعة 1574 نفری ورزشکاران لیگ برتری در چهار رشتة فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال 308 نفر از ورزشکاران بهصورت هدفمند و در دسترس پرسشنامه را تکمیل کردند. با اجرای تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار لیزرل 80/8 مدل اندازهگیری مؤلفههای سبک زندگی ورزشکاران نخبه آزمون شد و پس از اصلاح و تعدیل مورد برازش قرار گرفت. این مدل دارای ده مؤلفة تفکر حرفهای، شایستگیهای عاطفی، چشمانداز زندگی، سواد مالی، مسئولیتپذیری، مصرف مادی، تمایلات مصرف فرهنگی، فراغت و تفریح، مسائل شخصی و رفتارهای مذهبی بود. در ادامه از طریق تحلیل خوشهای با نرمافزار Spss 23 پنج سبک غالب زندگی در بین ورزشکاران نخبه تحت عناوین مصرفگرا، روزمره، سودمند، حسابگر و حرفهای شناسایی شد و با بررسی یافتههای کیفی و کمی ویژگیهای هر سبک زندگی بیان شد. <br /> دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Developing a Model of Moral Traits in Iran Chivalry Ethicsارائه مدل صفات اخلاقی در آیین جوانمردی ایران6436647993510.22059/jsm.2018.247962.1988FAمحمد ابراهیمرزاقیدانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، پردیس البرز، کرج، ایرانمحمودگودرزیاستاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجیدجلالی فرهانیدانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7369-2082Journal Article20180102The aim of this study was to have a semi-historical look at the chivalry in Iran, that is to say the history of Iran was directly referred to, and its chivalrous approach and educational thinking in sport were achieved. The method of this study was qualitative with a historical approach; historical books of Iran were studied in four categories: identifying semantic units, initial codes, open and axial coding; finally the model - the definition of chivalry in Iran was obtained. From the historical perspective in Iran, chivalry is a collection of attributes that is a revelation of the people and a self-image in the context of the glorification of God.
این پژوهش با هدف نیم نگاهی تاریخی بر حوزه جوانمردی در ایران انجام شده است، به نوعی که مستقیماً به تاریخ ایران زمین مراجعه و رویکرد جوانمردی و تفکر تربیتی آن در ورزش حاصل شد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد تاریخی بود به طریقی که با مراجعه به کتب تاریخی ایران واکاوی در چهار دسته شناسایی واحدهای معنایی، کدهای اولیه، کدگذاری باز، محوری صورت گرفت و در نهایت مدل – تعریف جوانمردی در ایران حاصل شد. جوانمردی از نگاه تاریخی ایران، مجموعهای از صفات تلقی میگردد که در بسترة نگاه شناسی به خداوند، نگاه شناسی به مردم و نگاه شناسی به خود است.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121The Effect of Architecture of Sport Facilities of Tehran Municipality on Citizen Tendency to Sport Activitiesتأثیر معماری فضاهای ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران بر میزان گرایش شهروندان به فعالیتهای ورزشی6656837985010.22059/jsm.2019.232545.1834FAمرضیهباروتیانکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهراء، تهران، ایرانناهیداتقیادانشیار دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000-0003-2895-1396میرمحمدکاشفاستاد دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0003-1944-4464محمد رضاحافظیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170503The aim of this study was to investigate the architecture of sport facilities managed by Tehran Municipality on the tendency of citizens to sport activities. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study consisted of athletes in Tehran city. The statistical sample included the customers of the sport complexes in 5 metropolitan areas (1,5,6,8,20) from 22 areas according to their geographic location in the north, south, east, west and center. Random and convenience sampling methods were used to select the sample (n=250). A researcher-made questionnaire was used to collect the data; its content and face validity was assessed by 9 sport management and architecture professors and then it was distributed among the subjects. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.76). Also, the PLS algorithm was used to test the research hypotheses. The software output indicated that all the research variables had positive effects on the citizens' tendency to sport facilities managed by the Tehran Municipality. In general, it can be concluded that the architecture and design of sport facilities affect the attraction and tendency of citizens to sport activities. The planners and designers should pay special attention to the architecture of the facilities according to the culture, accessibility and other indices obtained in this study.
هدف پژوهش بررسی معماری فضاهای ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران بر میزان گرایش شهروندان به فعالیتهای ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش ورزشکاران شهر تهران بودند. نمونۀ آماری، مشتریان مجموعههای ورزشی 5 منطقۀ شهری از بین 22 منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی قرارگیری آنها در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز، شامل مناطق 1،5،6،8،20 بودند. روش نمونهگیری تصادفی و در دسترس، همچنین حجم نمونه متشکل از 250 نفر بود. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 9 نفر از استادان مدیریت ورزشی و معماری بررسی و سپس در بین نمونۀ موردنظر پخش شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 76/0 محاسبه شد. همچنین از الگوریتم پی ال اس برای آزمودن فرضیات استفاده شد. خروجی نرمافزار حاکی از این بود که تمامی متغیرها تحقیق اثر مثبتی بر گرایش شهروندان به اماکن ورزشی تحت پوشش شهرداری تهران داشت. بهطور کلی میتوان گفت معماری و نحوۀ طراحی اماکن ورزشی بر جذب و گرایش شهروندان به فعالیتهای ورزشی ثمربخش است و متولیان امر هنگام طراحی باید به معماری اماکن براساس فرهنگ، نحوۀ دسترسی و سایر شاخصهای بهدستآمده توجه ویژه کنند.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121The Relationship of the Components of Toxic Leadership Style with Organizational Cynicism in the Staff of the Ministry of Sport and Youth with the Mediating Role of Machiavellianism Managementرابطة مؤلفههای سبک رهبری زهرآگین با بدبینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مدیریت ماکیاولیسم6857007993610.22059/jsm.2019.265152.2150FAکامرانعیدی پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانشیرینزردشتیاناستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-9494-3904Journal Article20180908The aim of this study was to investigate the relationship of the components of toxic leadership style with organizational cynicism in the staff of the Ministry of Sport and Youth with the mediating role of Machiavellianism management. The research method was descriptive and was in the category of applied research. The statistical population of the study consisted of all the official staff of the Ministry of Sport and Youth (N=335). The sample size of the study included 180 subjects based on Morgan's table. 3 standard questionnaires of Schmidt's Toxic Leadership (2008), the Machiavellian Management Questionnaire by Ruth Klaus (2009) and the Kalagan’s Organizational Cynicism Questionnaire (2009) were used in the study. Content validity of the questionnaires was approved by 6 sport management professors at Razi University. Their reliability was determined as 0.89, 0.87 and 0.88 respectively. Pearson correlation coefficient and path analysis model were used to analyze the data using SPSS and Amos software. The results showed that toxic leadership had a positive effect on organizational cynicism, with the impact factor of 0.53. It can also be stated that Machiavellianism management plays a mediating role with the impact factor of 0.32 in the effect of toxic leadership on organizational cynicism. Therefore, managers should try to prevent toxic behaviors as much as possible in their leadership style, because the existence and continuation of these negative behaviors ultimately lead managers to the lack of attention to the organization and its human resources and lay the groundwork for staff’s cynicism in the organization.
هدف از این تحقیق، بررسی رابطة مؤلفههای سبک رهبری زهرآگین با بدبینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی مدیریت ماکیاولیسم بود. روش تحقیق توصیفی است و در دستة تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعة آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان رسمی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 335 نفر بود. حجم نمونة تحقیق براساس جدول مورگان، تعداد 180 نفر تعیین شدند. ابزار مورد استفاده سه پرسشنامة استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008)، پرسشنامة مدیریت ماکیاولیسم روث آلاس (2009) و پرسشنامة بدبینی سازمانی کالاگان (2009) بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط شش تن از استادان مدیریت ورزشی دانشگاه رازی تأیید و پایایی این پرسشنامهها بهترتیب 89/0، 87/0، 88/0 تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای Spss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی با ضریب 53/0 تأثیر مثبتی دارد. همچنین میتوان گفت که مدیریت ماکیاولیسم نقش میانجی را با ضریب اثر 32/0، برای تأثیر رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی ایفا میکند. بنابراین مدیران باید سعی کنند که تا حد ممکن از بروز رفتارهای زهرآگین در شیوة رهبری خود ممانعت بهعمل آورند، چراکه وجود و تداوم این رفتارهای منفی در نهایت مدیران را به سمت بیتوجهی به سازمان و منابع انسانی آن سوق میدهد و شرایط را بهمنظور بدبین شدن کارکنان با سازمان فراهم میکند.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Providing a Model of Marketing Tricks to Promote Sale for Iranian Sport Manufacturersارائۀ مدلی از ترفندهای بازاریابی بهمنظور ارتقای فروش تولیدکنندگان ورزشی ایرانی7017207993710.22059/jsm.2019.251784.2036FAحسنغلامی قاجاریکارشناس ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمعصومهکلاته سیفریدانشیار مدیریت ورزشی، د انشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20180207The aim of this study was to provide a model of marketing tricks to promote the sale of Iranian sport manufacturers which was conducted in three steps. In the first step, effective factors were identified with Delphi method. In the second step, the interpretive structural model (ISM) defined a model. In the third step, partial least squares structural equation modeling was used to validate the model. The statistical population consisted of all customers of Tehran sporting goods stores. The sample size was determined by structural equation method and 214 questionnaires were collected. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by the sport marketing professors and the construct validity and convergent validity were verified. Reliability was calculated by Cronbach's alpha and composite reliability. The findings mapped a model at four levels and the significance of its relationships was confirmed. As a result, it can be stated that use of imitation name and appearance is a trick that makes imitation identity, and provides a desired image and perception of the quality of imitation products for customers and can promote sale for Iranian sport manufacturers.
هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدلی از ترفندهای بازاریابی بهمنظور ارتقای فروش تولیدکنندگان ورزشی ایرانی بود که در سه گام اجرا شد. در گام اول با روش دلفی عوامل مؤثر شناسایی شد و در گام دوم، مدلسازی ساختاری تفسیری مدلی برای آن ترسیم کرد. در گام سوم برای تأیید مدل از معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق تمامی مشتریان فروشگاههای ورزشی شهر تهران بود و حجم نمونه با روش معادلات ساختاری تعیین شد که طبق آن 214 پرسشنامه گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط استادان بازاریابی ورزشی تأیید شد و روایی سازه با روایی همگرا بررسی شد. پایایی از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. یافتهها، مدلی در چهار سطح را ترسیم کرد که معناداری روابط آن نیز تأیید شد. در نتیجه میتوان گفت بهکارگیری نام و ظاهر مقلد ترفندی است که هویتی مقلد را میسازد و تصویر مطلوب و ادراک از کیفیت تولیدات مقلد را برای مشتریان بهوجود میآورد و میتواند فروش تولیدکنندگان ورزشی ایرانی را ارتقا بخشد.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Explaining the Effect of Strategic Orientation and Knowledge Absorption Capacity on Innovative Capabilities in Employees of Ministry of Sport and Youth with the Mediating Role of Strategic Flexibilityتبیین اثر جهتگیری راهبردی و ظرفیت جذب دانش بر قابلیتهای نوآوری کارشناسان وزارت ورزش و جوانان با ملاحظۀ نقش میانجی انعطافپذیری راهبردی7217337993810.22059/jsm.2019.271092.2185FAزهراسبزی نژادکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانهمایونعباسیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-3532-4545Journal Article20181208The aim of this study was to investigate the effect of strategic orientation and knowledge absorption capacity on innovation capabilities in the employees of Ministry of Sport and Youth with the mediating the role of strategic flexibility. The research method was descriptive-survey and applied in terms of objectives. The statistical population included all experts of the Ministry of Sport and Youth, and 273 subjects were randomly selected as the sample. For data collection, 4 standard questionnaires: strategic orientation questionnaire by Miles and Snow (1978), knowledge absorption capacity questionnaire by Zahara and George (2002), innovation capability questionnaire by Tsai (2001), and strategic flexibility questionnaire by Shimizu and Hit (2004) were used. After confirming the validity and reliability of the four questionnaires, structural equation modeling (SEM) and path analysis by the LISREL<sub>8.70</sub> software were used to analyze data. The results of the structural equation modeling analysis showed that the model had a good fit and all the research paths were approved. The results showed that sport organizations should enhance their innovative capabilities using the collection of valuable information from external sources as well as taking advantage of the reactive ability in the environment in order to properly use the resources, avoid passivity and the ability to compete in the environment.
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر جهتگیری راهبردی و ظرفیت جذب دانش بر قابلیتهای نوآوری کارشناسان وزارت ورزش و جوانان با ملاحظۀ نقش میانجی انعطافپذیری راهبردی انجام گرفت. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعۀآماری شامل تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بود که از طریق نمونهگیری تصادفی، 273 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از چهار پرسشنامۀ استاندارد جهتگیری راهبردی مایلز و اسنو (1978)، پرسشنامۀ ظرفیت جذب دانش زاهارا و جورج (2002)، پرسشنامۀ قابلیت نوآوری تسای(2001)، و پرسشنامۀ انعطافپذیری راهبردی شیمیزو و هیت (2004) استفاده شد. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامهها، برای تجزیهوتحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بهوسیلۀ نرمافزار LISREL<sub>8/70</sub>استفاده شد. نتایج تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار است و تمامی مسیرها تأیید شدند. نتایج نشان داد که سازمانهای ورزشی بهمنظور استفادۀ صحیح از منابع، جلوگیری از حالت انفعال و توان رقابت در محیط، با استفاده از جذب اطلاعات ارزشمند از منابع بیرونی و نیز بهرهگیری از توانایی واکنشگرایانه در محیط، باید بر قابلیتهای نوآوری خود بیفزایند.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121The Valuation of Football Players with Data Mining Technique (Case Study: Esteghlal Club)قیمتگذاری بازیکنان فوتبال با تکنیک دادهکاوی مورد مطالعه: بازیکنان باشگاه استقلال7357577993910.22059/jsm.2019.262922.2128FAژالهمعماریدانشیار دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-2695-1694هدیخوش بیانکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س)، تهران ، ایرانعلیرضاصفاییدکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران ، ایرانJournal Article20190103Players are the most important and valuable assets of sports clubs; their contracts cover most of the clubs' budgets. The present study aimed to investigate the role of those factors related to players’ valuation and predict the amount of their contract. The research method was applied-survey and quantitative; the research sample were selected by census sampling method including 41 players of the Esteghlal Club football team. The data from the research were based on the text mining method of the players' performance data for two seasons. When applying data mining method, neural network algorithms, decision tree and average chi-square clustering algorithm were used for data categorization, data analysis and price prediction. Also, the obtained model was tested by predicting the price again with the data using algorithms made in different models and applying graphs and numerical analysis and the predicted value with the actual value in the Clementine software. According to the results, dive had the highest impact factor and total time played during a season had the lowest impact factor for players’ valuation in the neural network algorithm. Age was the factor with the highest effect on players’ price, and players’ position was had the lowest effect in the decision tree algorithm. Physical activity was also the first factor affecting the price. The difference between predicted values in algorithmic methods and the actual data is probably due to the lack of a scientific approach to determine the value of players' contracts. Decision tree algorithm is recommended when predicting players' prices with the club fixed budget and the neural network is the most appropriate method when the budget is varied.
بازیکنان از جمله مهمترین و باارزشترین داراییها و سرمایههای باشگاههای ورزشی محسوب میشوند که مبلغ قرارداد ایشان منابع زیادی از باشگاهها را از آن خود کرده است. در مطالعۀ حاضر، با هدف بررسی نقش عوامل مرتبط با ارزشگذاری بازیکن، به پیشبینی مبلغ قرارداد آنان پرداخته شد. روش تحقیق حاضر کاربردی- پیمایشی و از نوع کمی و نمونههای تحقیق بهصورت کلشمار، شامل 41 بازیکن تیم فوتبال باشگاه استقلال بود. دادههای تحقیق بر مبنای روش اسنادکاوی دادههای عملکرد بازیکنان، در دو فصل بود. در بهکارگیری روش دادهکاوی، از الگوریتمهای شبکة عصبی، درخت تصمیم و الگوریتم خوشهبندی کای میانگین برای دستهبندی، تحلیل دادهها و پیشبینی قیمت، استفاده شد. همچنین از طریق پیشبینی مجدد قیمت با دادههای خام اولیه و با استفاده از الگوریتمهای ساختهشده در مدلهای مختلف و بهرهگیری از نمودار و تحلیل عددی، مقدار پیشبینی با مقدار واقعی در نرمافزار کلمنتاین، مدل بهدستآمده تست شد. براساس یافتهها، در الگوریتم شبکة عصبی متغیر شیرجه بالاترین ضریب تأثیر و متغیر کل زمان بازیشده در طول یک فصل کمترین ضریب تأثیر را در قیمتگذاری بازیکن داشت. در الگوریتم درخت تصمیم بیشترین عامل تأثیرگذار بر قیمت بازیکن، سن و کمترین عامل، پست بازیکن بود. همچنین اولین عامل تأثیرگذار بر قیمت قدرت بدنی بود. تفاوت مقادیر پیشبینیشده در روشهای الگوریتمی با دادههای واقعی احتمالاً ناشی از عدم استفاده از رویکرد علمی در ارزشگذاری قراردادهای بازیکنان است. در پیشبینی قیمت بازیکنان، با فرض بودجة ثابت باشگاه، الگوریتم درخت تصمیم و با فرض بودجۀ متغیر، شبکۀ عصبی پیشنهاد میشود.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121A Paradigm Model of Investment Development in Iran Sportمدل پارادیمی توسعة سرمایه گذاری در ورزش7597887994010.22059/jsm.2019.287740.2315FAابوالفضلامامیدانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل،ایرانفرشادامامیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل، ایرانمصطفیافشاریاستادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشکدة مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0001-8378-8312Journal Article20190908The aim of the present study was to develop a model for investment development in Iran sport. This study used a qualitative methodology and the grounded theory. The statistical population included those with management experience in different levels of Iran sport, sport management professors of Iran universities, and sport economics experts and activists. 15 subjects were selected for interviews by theoretical, purposive and snowball sampling methods. Open, axial and selective coding were used to analyze the data. The results showed that laying the suitable groundwork for sport investors, developing maximum participation of people and different strata, providing sport customers with appropriate services and favorable conditions for the attractiveness of sport were reported to be amongst the causal factors of investment development. Contextual factors also encompassed the quality of sport, active media, and incentives. Intervening factors were, then, found to be public administration, cumbersome laws, political - legal environment, as well as executive infrastructures. Strategies included providing investor profits, marketing development, establishing economic mechanisms and economic stability and power and their consequences, sport for all policy, increasing the number of spectators, maximizing the number of investors, creating economic capacity and indicators and favorable conditions for sport in Iran. The present model is a suitable national framework for studies in this field and may pave the way as an introduction for investing in sport in Iran.
پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی توسعة سرمایهگذاری در ورزش ایران اجرا شده است. روش تحقیق کیفی است و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل افراد دارای سابقة مدیریت در سطوح مختلف ورزش کشور، استادان مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور، و خبرگان و فعالان حوزة اقتصاد ورزشی بودند. 15 نفر برای انجام مصاحبه با بهرهگیری از تکنیکهای هدفمند نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج نشان داد که از جمله عوامل علّی توسعة سرمایهگذاری، ایجاد شرایط مناسب برای سرمایهگذاران ورزشی، توسعة مشارکت حداکثری مردم و اقشار مختلف، ارائة خدمات مناسب برای مشتریان ورزشی و شرایط مساعد برای جذابیت ورزش است. عوامل زمینهای، شامل کیفیت انواع ورزش، رسانة فعال و مشوقها بود. از جمله عوامل مداخلهگر، مدیریت دولتی، قوانین دستوپاگیر، محیط سیاسی قانونی و زیرساختهای اجرایی است. همچنین راهبردها شامل فراهم کردن سود سرمایهگذار، توسعة بازاریابی، ایجاد سازوکار اقتصادی و ثبات و قدرت اقتصادی و پیامدهای حاصل از آن همگانی شدن ورزش، افزایش تعداد تماشاچیان، افزایش تعداد سرمایهگذاران، ایجاد ظرفیتها و شاخصهای اقتصادی و شرایط مساعد ورزش کشور بود.این مدل، چارچوبی مناسب و بومی برای مطالعات در این حوزه است و بهعنوان مقدمهای بهمنظور سرمایهگذاری ورزش در ایران میتواند مبنای عمل قرار گیرد.دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Developing a Model of Citizenship Sport in Tehran Metropolis using Grounded Theoryطراحی مدل ورزش شهروندی در کلانشهر تهران با استفاده از نظریة دادهبنیاد7898177994110.22059/jsm.2019.274768.2218FAمیثماللهمرادیدکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایرانسید محمد حسینرضویدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمرتضیدوستیدانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-6806-4535Journal Article20190126The aim of this study was to develop a citizenship sport model in Tehran metropolis. This study was fundamental conducted by a qualitative method in two stages. During the first stage, 25 experts had in-depth interviews using grounded theory. The data were analyzed by Charmaz approach and the primary model was extracted. In the second stage, the model derived from the previous stage was handed out to the Delphi team consisting of 6 sport management experts in 3 phases in order to be checked and confirmed. The results showed that macro policy making, developmental requirements, the role of the organization responsible for citizenship sport, sport city, urban unit management and ultimately the metropolitan environment of Tehran were those factors affecting the citizenship sport. Therefore, it seems that the authorities, policymakers and urban management should understand the real meaning of citizenship sport and identify the factors influencing this type of sport based on the model of this study so that they can lay the groundwork for maximum participation of citizens. Also, they should properly promote culture and media advertising so that they can not only enhance social well-being and cheerfulness, but also strengthen the foundations of urban economy and welfare and turn the Tehran metropolis into a well-known sport city in the region.
هدف این پژوهش طراحی مدل ورزش شهروندی در کلانشهر تهران است. تحقیق حاضر از نظر هدف، بنیادی است که با روش کیفی در دو مرحله اجرا شد. در مرحلة اول با استفاده از راهبرد دادهبنیاد با 25 نفر از خبرگان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش چارمز بهره گرفته شده و مدل اولیه استخراج شد. در مرحلة دوم، مدل برآمده از مرحلة قبل در سه مرحله در اختیار کارگروه دلفی متشکل از شش خبرۀ مدیریت ورزشی جهت اصلاح و تأیید نهایی گذاشته شد. نتایج نشان داد که سیاستگذاری کلان، الزامات توسعهبخش، وظایف سازمان متولی ورزش شهروندی، شهر ورزشی، مدیریت واحد شهری و در نهایت محیط کلانشهری تهران عوامل تأثیرگذار بر ورزش شهروندی هستند. بنابراین بهنظر میرسد که دولتمردان، سیاستگذاران و مدیریت شهری با درک مفهوم واقعی ورزش شهروندی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، براساس مدل پژوهش حاضر، میتوانند بهمنظور فراهمسازی بستر مشارکت حداکثری شهروندان، با فرهنگسازی و تبلیغات رسانهای مناسب، ضمن افزایش سلامتی و نشاط اجتماعی، پایههای اقتصاد و رفاه شهری را تقویت کرده و کلانشهر تهران را به شهر ورزشی شناختهشدهای در منطقه تبدیل کنند.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Developing a Model the Effect of Brand Authenticity and Brand Equity on Spectator Loyalty to Brand in the Volleyball Premier League Clubs of Iran (Case Study: Bank Sarmayeh Volleyball Club in Tehran)طراحی مدل تأثیر اصالت برند و ارزش ویژۀ برند بر وفاداری تماشاگران به برند در باشگاههای لیگ برتر والیبال ایران (مطالعۀ موردی: باشگاه والیبال بانک سرمایۀ تهران)8198487994210.22059/jsm.2020.283428.2288FAامیرحسینمنظمیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،تهران؛ایراننجفآقاییدانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی تهران، ایران0000-0003-1429-4647مرادرومیانیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران؛تهران؛ایرانJournal Article20190613The aim of the present study was to develop a model of the effect of brand authenticity and brand equity on spectator loyalty to brand in the volleyball league clubs of Iran (Bank Sarmayeh volleyball club in Tehran). The research method was descriptive correlation with a structural equation approach and applied in terms of objectives. The statistical population consisted of volleyball premier league (Sarmayeh Bank) spectators in 2017-2018 season (N=1800). The sample size was determined as 317 spectators based on Morgan table who were selected by convenience and purposive sampling methods. Kadirov Brand Authenticity Questionnaire, Acer Brand Equity Questionnaire and Mahoney Spectators Loyalty Questionnaire were used for data collection. To analyze data, Pearson correlation coefficient, multiple linear regression with concurrent method were used. Structural equation modeling with SPSS25 and Amos23 were used to determine the fit of the research model. Based on the results of the research model, it was observed that brand authenticity on brand equity with path coefficient (β=0. 723, P=0.001) and brand equity on spectator loyalty with path coefficient (β=0.891, P=0.001) had significant direct positive effects. It can therefore be said that brand authenticity has a significant positive effect on spectator loyalty through the mediator variable of brand equity.
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تأثیر اصالت برند و ارزش ویژۀ برند بر وفاداری تماشاگران به برند در باشگاههای لیگ والیبال ایران (باشگاه والیبال بانک سرمایۀ تهران) بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری شامل تماشاگران لیگ برتر والیبال (بانک سرمایه) در فصل 97-96 بود که حجم نمونه براساس جدول مورگان برای جامعۀ 1800 نفری 317 نفر تعیین و به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ اصالت برند کادیرو، پرسشنامۀ ارزش ویژۀ برند آکر و پرسشنامۀ وفاداری تماشاگران ماهونی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان و از مدل معادلات ساختاری برای تعیین برازش مدل تحقیق با نرمافزارSPSS نسخۀ 25 و Amos نسخۀ 23 استفاده شد. بر اساس نتایج مدل تحقیق مشاهده شد که اصالت برند بر ارزش ویژۀ برند با ضریب مسیر (001/0=P، 723/0= β) و ارزش ویژۀ برند بر وفاداری تماشاگران با ضریب مسیر (001/0=P،891/0= β) تأثیر مثبت مستقیم معناداری دارد. بنابراین میتوان گفت که اصالت برند از طریق متغیر میانجی ارزش ویژۀ برند بر وفاداری تماشاگران اثر مثبت معناداری دارد.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121The Role of Sport Tourism Development on Employment of Graduates in Tehran Cityنقش توسعة گردشگری ورزشی بر اشتغالزایی فارغالتحصیلان شهر تهران8498697994310.22059/jsm.2020.294510.2380FAمحسنابوالقاسم پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانرضاصابونچیاستادیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران0000-0002-4534-0194عباسشعبانیاستادیار مدیریت ورزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20190826The aim of this study was to investigate the role of sport tourism development on employment in Tehran city and to provide an employment model. The research methodology was analytical and applied in terms of objectives and results. The statistical population included all employment professors and experts who had experience in employment and tourism. According to Morgan table, the sample size was 294 subjects. To qualify for the Kaiser-Meyer-Olkin Test (KMO), the Bartlett test was used, which was equal to 0.735. The results showed a statistically significant difference between the existing status and the favorable status of sport tourism in Iran (P=0.001, Z=13.785). The results also showed that sport tourism development had a direct, positive and significant effect on direct, seasonal-seasonal, and direct-part-time employment, but this effect was not significant on direct-permanent employment. It is suggested to lay a suitable groundwork such as major sport events and famous exhibitions for sport tourists to develop employment. Tehran as one of the metropolises in the world and Iran has many potentials that can lay the groundwork for employment with an emphasis on sport activities.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش توسعة گردشگری ورزشی بر اشتغالزایی شهر تهران و ارائة مدل اشتغال است. روش پژوهش تحلیلی است و بر مبنای هدف و نتایج، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعة آماری تحقیق تمامی استادان و صاحبنظران اشتغال بود که در حوزة اشتغال و گردشگری، تجربة کاری داشتند. براساس جدول مورگان حجم نمونه 294 نفر محاسبه شد. بهمنظور کفایت نمونهبرداری از آزمون کیسر-مایر-الکین (KMO)، آزمون کرویت بارتلت بهره گرفته شد که برابر با 735/. بود. نتایج نشان داد بین وضع موجود و وضع مطلوب گردشگری ورزشی در ایران به لحاظ آماری اختلاف معناداری وجود دارد (001/0 = ,P 785/13= Z). همچنین توسعة گردشگری ورزشی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر اشتغالزایی مستقیم، مستقیم و فصلی و مستقیم و پارهوقت دارد، اما بر اشتغال مستقیم و دائمی این اثر معنادار نشده است. پیشنهاد میشود با تهیة بستر مناسب مانند رویدادهای بزرگ ورزشی و نمایشگاهها معتبر، زمینة گردشگران ورزشی در جهت توسعة اشتغالزایی نیز مهیا شود. تهران بهعنوان یکی از کلانشهرهای دنیا و ایران توانمندیهای فراوانی دارد که با تأکید بر فعالیتهای ورزشی میتوان زمینة توسعة اشتغال را مهیا ساخت.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Developing a Relationship Model between the Attitude to Buying Counterfeit Products and Brand Popularity in Sport Products Customersطراحی مدل ارتباطی بین نگرش به خرید محصولات تقلبی با محبوبیت برند در خریداران محصولات ورزشی8718897994410.22059/jsm.2020.294344.2375FAعلیرضادبیراستادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0467-3750شهرامنظریاستادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه غیردولتی- غیر انتفاعی ایوان کی، سمنان، ایرانمهیاررسولیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه غیردولتی-غیرانتفاعی ایوانکی، سمنان، ایرانمحمدحسینقربانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-9885-1035Journal Article20191228The aim of the present study was to develop a model of the relationship between attitudes toward counterfeit products and brand popularity in product products customers. This study was applied in terms of objectives and correlation in terms of data collection. The statistical population consisted of all the customers of sport products in Tehran city. Given the unknown number of research sample, 10,000 ≤ N was considered. Using Morgan table, 384 sport product customers were selected as the sample through simple random sampling method. Standard questionnaires were used to collect data and measure the variables. To analyze the data, descriptive statistics (frequency distribution tables and graphs) and inferential statistics (Pearson correlation and path analysis model) were used to test the research hypotheses. Finally, the results showed that knowing the value, the social effect and the norm of mind had significant positive effects and the price-quality ratio perception, brand loyalty, risk aversion and perceived risk had significant negative effects on the attitude toward counterfeit products. Attitude toward counterfeit products also had a significant positive effect on brand popularity. Also, based on the findings of the study, the effects of personal satisfaction, brand prestige, ethics and brand awareness on attitude toward counterfeit products were not significant. Based on the results of the study, it can be stated that informing the customers about the functional aspects of the main products against the counterfeit products as well as informing advertisements will be effective in introducing the counterfeit products to the individuals and changing their attitude.
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباطی بین نگرش به محصولات تقلبی با محبوبیت برند در خریداران محصولات ورزشی بود. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی، به لحاظ گردآوری دادهها همبستگی است. جامعة آماری پژوهش تمامی مشتریان محصولات ورزشی در شهر تهران بود. با توجه نامشخص بودن تعداد نمونة تحقیق 10000≤N درنظر گرفته شد. با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر از مشتریان محصولات به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (جداول و نمودارهای توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر) بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق استفاده شد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد آگاهی از ارزش، اثر اجتماعی و هنجار ذهنی اثر مثبت معناداری و برداشت نسبت قیمت- کیفیت، وفاداری برند، ریسکگریزی و ریسک ادراکشده اثر منفی معناداری بر نگرش به محصولات تقلبی دارند. نگرش به محصولات تقلبی نیز اثر مثبت معناداری بر محبوبیت برند داشت. همچنین براساس یافتههای تحقیق تأثیر رضایت خاطر شخصی، وجهة برند، مسائل اخلاقی و آگاهی از برند بر نگرش به محصولات تقلبی معنادار نبود. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت آگاهسازی مشتریان در مورد جنبة عملکردی محصولات اصلی در مقابل محصولات تقلبی و نیز تبلیغات آگاهیدهنده در شناساندن محصول تقلبی به افراد و همچنین تغییر نگرش آنها اثرگذار خواهد بود.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121Developing a Model Based on Strategic Analysis of Factors Influencing the Development of Sport for All for Specific Strata (Case Study: Society of Veterans, Disabled, Deaf and Blind)طراحی مدل مبتنی بر تحلیل راهبردی عوامل اثرگذار بر توسعۀ ورزش همگانی اقشار خاص (مورد مطالعه: جامعۀ جانبازان، معلولان، ناشنوایان و نابینایان)8919067994510.22059/jsm.2020.283130.2285FAعلیفهیمی نژاداستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران0000-0002-4597-0495سید عسگرحسینیان مهاجردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانباقرمرسلاستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایرانسید مصطفیطیبی ثانیاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد شاهرود،شاهرود، ایرانJournal Article20191225The aim of this study was to develop a model based on strategic analysis of factors affecting the development of sport participation of veterans, disabled, deaf and blind in Iran. The statistical population consisted of 330 experts in the disabled sport and 220 subjects were selected based on the adequacy of factor analysis sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and the face and content validity were evaluated and approved by sport management professors (n = 6) and managers (n = 7). Then, Delphi technique consisting of experts based on convenience sampling method (8 subjects) was used to screen and validate different parts of the research. Confirmatory factor analysis test was also used to confirm the construct validity. The reliability of the questionnaire was assessed and confirmed by Cronbach's alpha (0.90). Bartlett test was used for sample adequacy and exploratory factor analysis was applied to determine hidden components in the quantitative tool. Statistical methods of data analysis included descriptive statistics, one-sample t test, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. According to the findings, personal and family, sport, managerial and environmental factors were those influencing the development of sport for all for the disabled. The research model had a good fit in the structural equation modeling (SEM) test; therefore, the model of the development of sport for all for veterans and the disabled in Iran was approved. It can therefore be argued that personal and family factors determine the attitudes of specific strata; if environmental factors are structurally and culturally capable of developing sport participation for the disabled, more talent identification will occur.
این تحقیق با هدف طراحی مدل مبتنی بر تحلیل راهبردی عوامل اثرگذار بر توسعۀ مشارکت ورزشی جانبازان، معلولان، ناشنوایان و نابینایان (ج. م، ن. ن) کشور انجام گرفت. جامعۀ آماری 330 نفر از افراد صاحبنظر در حوزۀ ورزش معلولان بود و براساس کفایت نمونۀ تحلیل عاملی 220 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود و روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، توسط استادان مدیریت ورزشی (6 نفر) و مدیران (7 نفر) بررسی و تأیید شد. سپس بهمنظور غربال و تعیین اعتبار بخشهای مختلف پژوهش از تکنیک مطالعۀ دلفی متشکل از صاحبنظران و خبرگان برحسب نمونۀ در دسترس استفاده شد (8 نفر). آزمون تحلیل عاملی تأییدی نیز برای تأیید روایی سازه استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 90/0 ارزیابی و تأیید شد. از آزمون بارتلت نیز برای کفایت نمونه و تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین مؤلفههای پنهان، در ابزار کمی بهره گرفته شد. روشهای آماری و تجزیهوتحلیل دادهها شامل آزمونهای آمار توصیفی، تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلۀ ساختاری است. براساس یافتهها، چهار عامل فردی و خانوادگی، ورزشی، مدیریتی و محیطی، عوامل اثرگذار بر توسعۀ ورزش همگانی معلولان هستند. مدل پژوهش در آزمون مدل معادلۀ ساختاری برازشی مطلوب داشت، بنابراین، مدل توسعۀ ورزش همگانی جانبازان و معلولان ایران تأیید شد. ازاینرو میتوان گفت عوامل فردی و خانوادگی دیدگاه و نگرشهای اقشار خاص را تعیین میکنند و چنانچه عوامل محیطی به لحاظ ساختاری و فرهنگی، قابلیت توسعۀ میزان مشارکت ورزشی برای افراد معلول را داشته باشد، کشف و بروز استعدادهای بیشتری نیز اتفاق خواهد افتد.
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934112320201121An Assessment of Quality Management System of Tehran Municipality Sport Organization Based on ISO 9000 Modelسنجش سیستم مدیریت کیفیت سازمان ورزش شهرداری تهران براساس مدل ISO 90009079287994610.22059/jsm.2020.282151.2281FAعلیخزائیکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحبیبهنریدانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران000-0002-1279-427xاحمدمحمودیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-7579-2274سمیهجعفرپور مرزونیکارشناسی مدیریت اماکن ورزشی، دانشگاه جامع علمی - کاربردی، تهران، ایرانJournal Article20190525The aim of this study was to assess the quality management system in Sport Organization of Tehran Municipality based on ISO 9000 model. The statistical population of the study consisted of all experts of Tehran Municipality Sport Organization (N = 200). 127 subjects were selected as the sample based on the Morgan table. QMS questionnaire derived from the National Standards Authority of Ireland was used to collect data. The face validity of the questionnaire was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability (α = 0.823). Statistical software of SPSS was used for data analysis. AMOS software was used for the analysis of structural equation modeling. Results showed that all components of the quality management system examined in this study had acceptable factor loading at the significance level of less than 0.05. Also, the most important factors in quality management system according to factor loading values, were the performance evaluation factor (factor loading =0.85) and the nature of organization and processes improvement factor (factor loading=0.80). Therefore, the study suggests appropriate timeline for developing the stages of quality management system to provide services for citizens, establishing appropriate management communication with the staff, periodic evaluation to guarantee the quality of sport services, paying attention to the citizens' sport needs, and trying the evaluation of staff performance.
هدف از پژوهش حاضر، سنجش سیستم مدیریت کیفیت در سازمان ورزش شهرداری تهران براساس مدل ISO 9000 بود. جامعۀ آماری پژوهش، تمامی کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران بودند (200=N) که براساس جدول مورگان 127 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامۀ سیستم مدیریت کیفیت (QMS) برگرفته از سازمان ملی استاندارد ایرلند بود که روایی صوری و ظاهری آن توسط متخصصان تاًیید شد و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد (823/0=α). بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار آماری (SPSS) استفاده شد و تحلیلهای مربوط به مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس (AMOS) انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای (QMS) در این پژوهش از بار عاملی قابل قبولی در سطح معناداری کمتر از 05/0 برخوردار بودند. همچنین براساس مقادیر بارهای عاملی، مؤلفۀ ارزیابی عملکرد با بار عاملی 85/0 و مؤلفۀ ماهیت سازمان و بهبود فرایندها با بار عاملی 80/0 مهمترین عوامل سیستم مدیریت کیفیت بودند. بنابراین زمانبندی مناسب در توسعۀ مراحل سیستم مدیریت کیفیت در ارائۀ خدمات به شهروندان، برقراری ارتباط مناسب با کارکنان از سوی مدیریت، ارزیابی دورهای برای تضمین کیفیت خدمات ورزشی و توجه به نیازهای ورزشی شهروندان و اهتمام به ارزیابی عملکرد کارکنان پیشنهاد میشود.