دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Factor analysis of the factors influencing the commercialization of sport management researchتحلیل عاملی عوامل مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات مدیریت ورزشی5956117172510.22059/jsm.2019.207085.1637FAلقمانکشاورزاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانابوالفضلفراهانیاستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-0417-5858ابوالفضلعلیزاده گلریزیدکتری مدیریت ورزشی، تهران، ایرانJournal Article20160524The aim of this study was the factor analysis of those factors affecting commercialization of researches in sport management. This study was application in terms of aims which was conducted by descriptive analysis method. The statistical population consisted of lecturers and doctorate students of sport management in state and private universities in Iran (N= 1050) and 257 subjects were randomly selected as the sample. For data collection, a researcher-made questionnaire (50 items) was used; its face and content validity was confirmed by 20 experts in sport management and its construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis. In a pilot study, its reliability was obtained as 0.763 using Cronbach's alpha test. To analyze the data, descriptive and inferential statistics including Friedman test, exploratory and confirmatory factor analyses using SPSS and AMOS software were used. The results showed that there were seven factors: researchers’ capabilities, research and education strategies, infrastructures, finance, personality and culture, policies and networking for the commercialization of researches in sport management.هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات مدیریت ورزشی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود که بهصورت توصیفی تحلیلی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیأت علمی و دانشجویان دورۀ دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی دانشگاههای آزاد و دولتی سراسر کشور بود که 1050 نفر تخمین زده شد که 257 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامۀ محققساخته 50 سؤالی استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 20 تن از استادان مدیریت ورزشی رسید و بهمنظور روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در مطالعۀ مقدماتی 0.763 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با کمک دو نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد برای تجاریسازی تحقیقات مدیریت ورزشی بهترتیب اولویت هفت عامل توانمندیهای محقق، راهبردهای آموزشی و تحقیقاتی، زیرساختها، مالی، شخصیتی و فرهنگی، سیاستها و شبکهسازی وجود دارد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71725_05f43c1f7fc4482092cbae4368f430f8.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Standardization of Neuromarketing in Sport Questionnaireاستاندارد سازی پرسشنامه بازاریابی عصبی در ورزش6136267173110.22059/jsm.2019.225135.1764FAکاظمدانش ثانیدانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهرانعلی محمدصفانیااستاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-7158-1111حسینپورسلطانی زرندیدانشگاه پیام نور0000-0003-1845-1275Journal Article20170115The aim of this study was to standardize Neuromarketing in Sport questionnaire. The statistical population included consumers of sportswear with common brands in Iran: Nike, Adidas, Reebok, Puma and Majid. 384 subjects were selected as the sample by cluster non-random and convenience sampling method. A researcher-made neuromarketing questionnaire (32 items) was used to collect data. The statistical methods were descriptive-analytical and exploratory consequential mix (qualitative-quantitative) in terms of strategy. The validity of the questionnaire was obtained using the viewpoints of sport management professors. Descriptive indexes and Cronbach`s alpha were used to determine reliability and exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were applied to determine the construct validity. The results showed that KMO=0.87. Given x<sup>2</sup>=3483.59, df=21, it can be stated that there was a correlation among factors. Also, the prediction ability of this model was 68.33 based on total variance of factors. The results of confirmatory factor analysis showed that x<sup>2</sup>/df=2.77, RMSEA=0.068, NFI=0.94, CFI=0.95, IFI=0.95, AGFI=0.90 and GFI=0.95 confirmed the fitness of the model. Also, given the relationship of factors with the neuromarketing concept, T-value=±1.96 showed that all factors had acceptable relationships with the neuromarketing concept. Neuromarketing questionnaire is a reliable and valid tool that can be used to obtain reliable and consistent results.هدف از پژوهش حاضر استانداردسازی پرسشنامۀ بازاریابی عصبی در ورزش بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل مصرفکنندگان پوشاک ورزشی برندهای رایج در ایران شامل آدیداس، نایک، ریباک، پوما و مجید و روش نمونهگیری بهصورت خوشهای، غیرتصادفی و در دسترس بود. 384 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختۀ بازاریابی عصبی که مشتمل بر 32 سؤال بود استفاده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و از لحاظ استراتژی آمیختۀمتوالی اکتشافی (کیفی- کمی) بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای استادان مدیریت ورزشی بهدست آمد. از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد مقدار KMO برابر با 87/0 است. با توجه به مقدار (21=df ؛ 59/3483=x<sup>2</sup>) میتوان گفت بین عاملها، همبستگی وجود دارد. همچنین، توان پیشگویی این مدل براساس مجموع واریانس عاملها برابر با 33/68 درصد است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخـصهای نسبت x<sup>2</sup> به df (77/2)، 068/0=RMSEA،94/0=NFI، 95/0=CFI، 95/0=IFI، 90/0= AGFI و 95/0=GFI، برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم بازاریابی عصبی 96/1± = T-value نشان داد تمامی عاملها با مفهوم بازاریابی عصبی رابطۀ قابل قبولی داشتند. پرسشنامۀ بازاریابی عصبی مقیاسی قابل اطمینان و معتبری است که از طریق آن میتوان نتایج پایا و باثباتی بهدست آورد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71731_4558578235907be2446ef28b9dcd2582.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222A Recognition of Areas and Infrastructures of Iran Sport Industryبازشناسی حوزهها و زیرساختهای صنعت ورزش ایران6276457172410.22059/jsm.2019.201698.1587FAملیحه ساداتآقایی شهریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهدژالهمعماریدانشیار دانشگاه الزهرا(س)، تهران0000-0002-2695-1694مهساسعادتیدانشیار مؤسسۀ مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهرانJournal Article20160426 <br /><span style="font-size: small;">The aim of this study was to recognize areas and infrastructures of Iran sport industry and to make management decisions based on them. A researcher-made questionnaire with 71 items was used. Its content validity was confirmed by 5 experts. The reliability of the questionnaire was determined using Cronbach's alpha coefficient (0.953). Exploratory factor analysis was used for construct validity, to identify areas and to estimate the factor loadings. The sample included 263 subjects from 4 groups (lecturers, sport experts, coaches, athletes/champions). Based on the research methods (exploratory factor analysis, and KMO=0.84), the sample size was appropriate. To analyze the data, mean, variance analysis, and exploratory factor analysis with SPSS version 21 software were used. The arears in Iran sport industry were classified into 18 categories: facilities and equipment, sport organizations, trade, event, tourism, human resources, goods and services, marketing, sport medicine, economic activity, government, etc. Therefore, attention to the factor loadings of each infrastructure is helpful for managers in making decisions and determining the status of each area and relevant infrastructures so that managers will be able to identify the status of each area in order to plan and promote it.</span> <br /> هدف از این پژوهش بازشناسی حوزهها و زیرساختهای صنعت ورزش ایران و تصمیمات مدیریتی مبتنیبر آن است. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته با 71 گویه است که توسط پنج تن از خبرگان روایی محتوایی آن تأیید و با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ ضریب پایایی پرسشنامه مقدار 953/0 تعیین شد. از تحلیل عاملی اکتشافی برای اعتباریابی سازهای، شناسایی حوزهها و برآورد بارهای عاملی، استفاده شد. نمونههای پژوهش معادل 263 تن از گروههای چهارگانه (اعضای هیأت علمی، کارشناسان ورزشی، مربیان و ورزشکاران/قهرمانان) تعیین شد که این تعداد با توجه به روش تحلیل پژوهش که از نوع تحلیل عاملی اکتشافی است و شاخص کیفیت نمونهگیری 84/0=KMO، مناسب است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از میانگین، تحلیل واریانس و تحلیل عاملی اکتشافی تحت نرمافزار Spss نسخۀ 21 استفاده شد. حوزههای صنعت ورزش کشور شامل هجده مورد است، همچون اماکن و تأسیسات، سازمانهای ورزشی، بازرگانی، رویداد، گردشگری، منابع انسانی، کالا و خدمات، بازاریابی، طب ورزش، فعالیت اقتصادی، دولت و... . بنابراین توجه به بارهای عاملی هر زیرساخت راهگشای مناسبی برای مدیران در تعیین تصمیمات و جایگاه هر حوزه و زیرساختهای مربوطه است، بهطوریکه مدیران قادر به شناسایی جایگاه هر حوزه برای برنامهریزی و ارتقای آن خواهند بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_71724_29e53608d20c70567bca634d898ee318.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222The Relationship of Organizational Trust and Its Components with Creativity in Sport and Youth Offices: The Case Study of Ardebil Provinceرابطۀ اعتماد سازمانی و مؤلفههای آن با خلاقیت در ادارات ورزش و جوانان: مطالعۀ موردی استان اردبیل6476607172610.22059/jsm.2019.214194.1680FAآرمینفعالدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بابلسر، مازندران، ایرانابراهیمعلی دوست قهفرخیدانشیار، مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-8909-7122فهیمهحاجی غیاثیاندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160817The main aim of this study was to investigate the relationship of organizational trust and its components with creativity as one of those factors influencing it in the Sport and Youth offices in Ardebil province. The research method was descriptive correlation which was carried out as a field. The population included all employees of Sport and Youth general office and offices in the cities of Ardebil province (<em>N</em>=100) and the sample was equal to the population using census sampling method. According to the research aims, two questionnaires (Organizational Trust and Creativity) were used to collect data. The questionnaires were prepared using Shafiei (2011) and Nasimi (2013) researches. The validity of the questionnaires was confirmed by sport management professors and their reliability was determined by the Cronbach's alpha coefficient (Organizational Trust 0.92, Creativity 0.84). For the statistical analysis of data, the descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, multiple regression) were used. Ultimately, findings showed that four components of organizational trust (reliability, organizational commitment, competency and honesty) had positive and significant relationships with creativity of human resources.هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ اعتماد سازمانی و مؤلفههای آن با خلاقیت بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر آن بود که در ادارات ورزش و جوانان استان اردبیل ارزیابی شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، تمامی کارمندان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان و ادارات ورزش و جوانان واقع در شهرستانهای استان اردبیل بودند که تعداد آنها 100 نفر بود و نمونه نیز برابر با تعداد جامعه بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شد.با توجه به اهداف پژوهش، از پرسشنامۀ اعتماد سازمانی وخلاقیتبرای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامهها از پژوهششفیعی (1390) و نسیمی (1392) تهیه شد. روایی پرسشنامهها با نظر استادان رشتۀ مدیریت ورزشی تأیید و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی اعتماد سازمانی 92/0 و خلاقیت 84/0 بود. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. در نهایت براساس یافتهها، مشخص شد که شاخصهای قابلیت اتکا، تعهد سازمانی، شایستگی و صداقت از اعتماد سازمانی با خلاقیت نیروی انسانی رابطۀ مثبت و معناداری دارند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71726_5ee231d223744ebb844649c83e3b14a2.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Exploring the Contextual and Intervening Factors of Corruption in Iran Soccer Industryکاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر بروز فساد در صنعت فوتبال ایران6616857173410.22059/jsm.2019.228031.1790FAاحمدمحمودیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-7579-2274حبیبهنریدانشگاه علامه طباطبائی000-0002-1279-427xجلیلیونسیدانشگاه علامه طباطبائیجوادشهلائی باقریدانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-4811-1837Journal Article20170218The aim of the present study was to explore the contextual and intervening factors of corruption in Iran soccer industry. Data were collected using document review and interviews. After 18 deep and semi-structured interviews with administrative, scientific, research experts in sport and soccer, theoretical saturation was achieved and the indications, sub-categories and general categories were extracted after open, axial and selective coding processes were completed. After data analysis, contextual factors (underlying) and intervening factors (effective) were identified. Based on these findings, immorality, uncommitted behavior, lack of public engagement and organizational synergy and lack of legal environment were identified as a central issue. The findings of the contextual factors were classified in 25 subsidiary categories resulting from axial coding in 7 general concepts resulting from selective coding (a gap in rules, financial incentive, inappropriate function of media, weakening decision-making communities, weakness of transfer laws, lack of behavioral standards and lack of transparency in the processes). The results of intervening factors (effective) were classified in 7 subsidiary categories resulting from axial coding in 3 general concepts resulting from selective coding (overlapping functions, lack of intention to fight corruption and lack of coordination. Generally, an identification of contextual and effective factors of corruption can drastically help authorities to prevent corruption and to improve organizational health in soccer.هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر بروز فساد در صنعت فوتبال ایران بود. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسناد و مصاحبۀ حضوری صورت گرفت. پس از انجام 18 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با متخصصان اجرایی، علمی و پژوهشی ورزش کشور و رشتۀ فوتبال، اشباع نظری حاصل شد و نشانها، مقولههای فرعی و مقولههای کلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی استخراج شد. پس از تحلیل یافتهها عوامل زمینهای (بسترساز) و عوامل مداخلهگر (تأثیرگذار) شناسایی شدند. بر اساس همین یافتهها، بیاخلاقی، بیتعهدی، عدم تعامل و همافزایی سازمانی و فراهم نبودن محیط حقوقی و قانونی بهعنوان مقولۀ محوری شناسایی شد. یافتههای مربوط به عوامل زمینهای بیانگر 25 مقولۀ فرعی حاصل از کدگذاری محوری در 7 مفهوم کلی حاصل از کدگذاری گزینشی همچون شکاف قوانین، انگیزۀ مالی، کارکرد نامناسب رسانهها، تضعیف مجامع تصمیمگیری، ضعف قوانین نقل و انتقالات، فقدان معیارهای رفتاری و شفاف نبودن فرایندها دستهبندی شدند. یافتههای عوامل مداخلهگر (تأثیرگذار) نیز در 7 مقولۀ فرعی حاصل از کدگذاری محوری در 3 مفهوم کلی از کدگذاری گزینشی تداخل وظایف، عدم ارادۀ فساد ستیزی و عدم هماهنگی طبقهبندی شدند. بهطور کلی شناسایی عوامل زمینهای و تأثیرگذار بروز فساد میتواند به مسئولان در پیشگیری از وقوع فساد و بهبود سلامت سازمانی فوتبال کمک بسیاری کند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71734_b2aa56b1825ae717e6284bf7e81d0117.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222The Structural Equation Modeling of the Relationship of Talent Management and Social Capital with employee Organizational Commitment in Sport and Youth Offices of Kerman Provinceمدلسازی معادلات ساختاری ارتباط مدیریت استعداد و سرمایۀ اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان6877027172810.22059/jsm.2019.220350.1726FAنسرینبیگلریدانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرودحسنبحرالعلومعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0001-5312-200xناهیدداروغه عارفیدانشجوی دکتزای دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-7858-1306Journal Article20161206<span style="line-height: 150%; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-bidi-language: AR-SA; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">The aim of this study was the structural equation modeling of the relationship of talent management and social capital with organizational commitment of employees in Sport and Youth offices of Kerman province. The population included all employees of Sport and Youth offices of Kerman province (N=268). 160 subjects were selected as the sample by cluster random sampling method. The questionnaires of talent management (Sayadi et al., 2011), social capital (Akbari, 2012), and organizational commitment (Speir & Venkatesh, 2002) were used to collect the data. The data were analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling. Findings indicated that talent management had a direct and significant effect on social capital. Also, the talent management had a direct and positive effect on organizational commitment. Finally, the model showed a good fit to the data. Findings indicated the important role of talent management in social capital and organizational commitment of employees. Thus, talent management and social capital should receive attention in the policies of Sport and Youth offices.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; font-weight: normal; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">هدف از این پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری ارتباط مدیریت استعداد و سرمایۀ اجتماعی با تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان تشکیل دادند ( 268 </span><span style="line-height: 90%; font-size: 10pt; font-weight: normal; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-size: 11.0pt;" dir="LTR">N=</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; font-weight: normal; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-font-size: 10.0pt;" lang="FA">) که از بین آنها 160 نفر به روش تصادفی-خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت استعداد (صیادی و همکاران، 1391)، سرمایۀ اجتماعی (اکبری، 1392) و تعهد سازمانی (اسپیر و ونکاتش، 2002) استفاده شد. دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد مدیریت استعداد بر سرمایۀ اجتماعی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین مدیریت استعداد اثری مثبت و مستقیم بر تعهد سازمانی دارد. در نهایت کلیۀ شاخصهای برازش مدل نشاندهندۀ برازش مطلوب بودند. یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش مدیریت استعداد بر سرمایۀ اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان است. بنابراین مدیریت استعداد و سرمایۀ اجتماعی را باید در سیاستهای مرتبط با ادارات ورزش و جوانان مورد توجه قرار داد.</span>https://jsm.ut.ac.ir/article_71728_a49a923ca8251e67b71e259953723640.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222The Analysis of Motivations to Participate in Benevolent Marketing with an Emphasis on Heroic Sport Activists: A Mixed Approachتجزیهوتحلیل انگیزههای مشارکت در بازاریابی خیرخواهانه با تأکید بر فعالان ورزش زورخانهای: رویکرد ترکیبی7037227173210.22059/jsm.2019.226453.1779FAعظیمزارعیدانشیار مدیریت سیستم ها و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری &ndash; دانشگاه سمنان-سمنان-ایرانمحمد علیسیاه سرانی کجوریدکترای مدیریت بازریابی بینالملل- دانشگاه سمنان- ایرانJournal Article20170203<span style="line-height: 150%; font-size: 11pt; font-weight: normal; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: Calibri;">Benevolence and helping the poor have always been ingrained in the spirit of heroic sports. The present study aimed at analyzing the motivations of heroic sport activists to participate in benevolent marketing using a mixed approach. In the first step, 50 codes were extracted qualitatively (content analysis) as motivations to participate in benevolent marketing and categorized to 10 factors according to semantic similarities. Based on these factors, a questionnaire was designed. In the second step, quantitative approaches in data-mining (explanatory and predictive) were used to evaluate the statistical population. 393 heroic sport activists were classified into two separate clusters using the Davies–Bouldin index. Moreover, artificial neural networks were used to design a model which predicted the motivations of heroic sport activists for benevolence. Results showed that reciprocation, desire for entertainment and pleasure, and emotional importance in the first cluster, and religious teachings, need for helping others, and desire for social participation in the second cluster received the most cluster centers. The use of neural networks indicated that the independent variables had high predictive potentials and can predict the changes in the dependent variable with the accuracy of 0.958. Moreover, the results of the sensitivity analysis confirmed the importance of demographic, symbolic, and religious teaching variables in the participation of heroic sport activists in benevolence.</span> از ادوار گذشته خیرخواهی و کمک به نیازمندان با روح ورزش زورخانهای عجین بوده و است. هدف پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل فعالان ورزش زورخانه براساس انگیزههای مشارکت در بازاریابی خیرخواهانه با استفاده از رویکرد ترکیبی است. در گام اول با استفاده از رویکرد کیفی (تحلیل محتوا)، 50 کد بهعنوان انگیزههای مشارکت در بازاریابی خیرخواهانه استخراج و با توجه به مشابهت و قرابت معنایی در 10 عامل دستهبندی شدند و بر مبنای آن پرسشنامۀ پژوهش طراحی شد. در گام دوم از رویکردهای کمی در علم دادهکاوی (تشریحی و پیشبینی) بهمنظور بررسی جامعۀ آماری استفاده شد. بهمنظور تشریح جامعۀ پژوهش، 393 فعال این ورزش با استفاده از شاخص دیویس-بولدین در دو خوشۀ مجزا از هم خوشهبندی و بررسی شدند. همچنین بهمنظور طراحی مدل پیشبینیکنندۀ رفتار فعالان ورزش زورخانهای در فعالیتهای خیرخواهانه از شبکههای عصبی مصنوعی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در خوشۀ اول بهترتیب عمل متقابل، تمایل به سرگرمی و کسب لذت، اهمیت احساسی و در خوشۀ دوم بهترتیب آموزههای مذهبی، نیاز به کمک دیگران و تمایل به مشارکت اجتماعی بیشترین مراکز خوشهها را بهدست آوردهاند. بهکارگیری شبکههای عصبی نشان داد متغیرهای مستقل پژوهش حاضر از قابلیت پیشبینی کنندگی بالایی برخوردارند و با استفاده از آنها میتوان تغییرات متغیر وابسته را با دقت 958/0 پیشبینی کرد. همچنین نتایج تحلیل حساسیت اهمیت متغیرهای جمعیتشناختی، نمادین و آموزههای مذهبی در مشارکت فعالان ورزش زورخانهای در فعالیتهای خیرخواهانه را تأیید کرد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71732_fc83d8e53d2fd3334132e2c13c0dc758.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Identification of the development of the culture of sport for all in Iranشناسایی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی در ایران7237387172910.22059/jsm.2019.222485.1747FAایماننسترن بروجنیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی- دانشگاه تربیت مدرس تهرانمحمد حسینقربانیاستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی/ پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0002-9380-9735هاشمکوزه چیاناستاد دانشگاه تربیت مدرسمحمداحسانیاستاد دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6014-0828Journal Article20161211The purpose of this study was identified effective factors in developing the culture of sport for all. This research is a type of applied research, which was conducted in a descriptive, analytical manner, and field-based. The population of the study consisted of 800 experts and managers and practitioners of sport for all in the country. 260 individuals were selected as the sample using the Morgan sample size table. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated (0.912). To prepare the questionnaire, 48 questions were identified in 8 areas by expert interviews, which were classified by exploratory factor analysis and appropriateness of the appropriate study fields in 35 fields and 7 domains. The factors ranking was performed by Friedman Ranking Test. The results of the research showed that the factor of principles and structure was the most important factor in the development culture of sport for all. Sport for all education was ranked second. This article adds to the necessity of education in order to develop the culture of sport for all in the country. The development of the culture of sport for all will be a process of time requiring the authorities' determination. Accordingly, the development of the culture of participation in sport for all should be further addressed in the country's large scale sports plans, and this should be pursued with earnestness.هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر در توسعه فرهنگ ورزش همگانی بوده است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به شیوه توصیفی تحلیلی و به شکل میدانی به مرحله اجرا درآمده است. جامعه پژوهش حاضر تعداد 800 نفر از کارشناسان و مدیران و دست اندرکاران ورزش همگانی کشور بودندکه از این میان و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 260 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و به میزان(0/912) محاسبه گردید. برای تهیه پرسشنامه با استفاده از مصاحبه با اساتید متخصص تعداد 48سوال در 8 حوزه شناسایی شد که به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی گویه های مناسب تحقیق در نهایت در 35 گویه و 7 حوزه طبقه بندی گردید. رتبه بندی عوامل بوسیله آزمون رتبه بندی فریدمن انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد عامل اصول و ساختار مهم ترین عامل در توسعه فرهنگ ورزش همگانی بوده است. آموزش ورزش همگانی در رتبه دوم قرار گرفت . این مطلب بر ضرورت آموزش در راستای توسعه فرهنگ ورزش همگانی در کشور می افزاید. توسعه فرهنگ ورزش همگانی فرآیندی زمان بر خواهد بود که عزم جدی مسئولان را می طلبد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71729_44ed12a77eccdffe7592f454f0386e3d.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Regression Analysis of the Relationship of Knowledge Management Components with Dimensions of Social Capital in Physical Education Teachers of Khorasan Razaviتحلیل رگرسیونی رابطۀ مؤلفههای مدیریت دانش با ابعاد سرمایۀ اجتماعی در دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی7397547173510.22059/jsm.2019.230134.1807FAمهدیطالب پوردانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000000328655837محمدرضااسماعیل زاده قندهاریاستادیار دانشگاه آزاد واحد مشهد0000-0002-1575-7466محمدکشتی داردانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000000217054940محسنهراتیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد واحد مشهدJournal Article20170329The aim of this study was regression analysis of the relationship of knowledge management components with social capital dimensions in physical educational teachers of Khorasan Razavi. The statistical population consisted of all physical education teachers (<em>N</em>=2481) in Khorasan Razavi. Using Morgan Table, 334 subjects were selected. The research method was descriptive-analytic. Knowledge Management Questionnaire and Social Capital Questionnaire were used to collect data with a field approach. Kolmogorov-Smirnov test and multiple regression were used with SPSS version 22 to analyze the data. The results showed that knowledge creation, knowledge organization and knowledge application in the mentioned population had a significant effect on cognitive capital. Also, knowledge absorption, knowledge organization and knowledge application had a significant effect on interpersonal capital. Knowledge organization and knowledge dissemination had a significant effect on the structural capital. Knowledge organization had the highest role in the cognitive, interpersonal and structural dimensions of social capital among the components of knowledge management. Therefore, it is suggested that education managers should pay more attention when educating human resources as social capital of knowledge management.<strong> </strong>هدف پژوهش تحلیل رگرسیونی رابطۀ مؤلفههای مدیریت دانش با ابعاد سرمایۀ اجتماعی در دبیران تربیت بدنی خراسان رضوی بود. جامعۀ آماری کلیۀ معلمان تربیت بدنی (2481 نفر) خراسان رضوی بود؛ که با استفاده از جدول مورگان 334 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی بود. ابزار مورداندازهگیری پرسشنامۀ مدیریت دانش و پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی بود. جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی بود. در بخش آزمون از آزمونکولموگوروف-اسمیرنوف و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار Spss نسخۀ 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای دانشآفرینی، سازماندهی دانش و کاربرد دانش در جامعۀ آماری نامبرده بر سرمایۀ شناختی تأثیر معناداری دارد. مؤلفههای جذب دانش، سازماندهی دانش و کاربرد دانش بر سرمایۀ رابطهای تأثیر معناداری دارد. مؤلفههای سازماندهی دانش و انتشار دانش بر سرمایۀ ساختاری تأثیر معناداری داردکه مؤلفۀ سازماندهی دانش از بین مؤلفههای مدیریت دانش بیشترین نقش را بر ابعاد شناختی، رابطهای و ساختاری سرمایۀ اجتماعی دارد. ازاینرو پیشنهاد میشود مدیران آموزش پرورش در پرورش نیروی انسانی بهعنوان سرمایههای اجتماعی مدیریت دانش توجه بیشتری داشته باشند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71735_221f645f192166aa2f48ab8c48efb921.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222The Study of Factors Influencing Championship Development in Provinces of Iran and Designing a Proposed Modelبررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ ورزش قهرمانی استانهای ایران و ارائۀ الگوی پیشنهادی7577757173010.22059/jsm.2019.223660.1753FAمیناملائیدانشگاه گیلانرحیمرمضانی نژاددانشگاه گیلانمجیدیاسوریدانشگاه گیلانشرارهکاوسیپردیس بین الملل دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161227The macro dimensions of the development and the geographical variables are those factors which can affect the procedure of development in provinces and consequently the championship development. Therefore, the aim of this study was to determine the effect size of the national development indexes and dimensions and geographical-climatic variables in order to design a model for developing championship in the provinces of the country. The population and the sample included 30 provinces according to the Iran administrative divisions in 2011. The present study was descriptive-analytic and the data were collected using the library. The development level of the provinces in Iran, and the effect of macro dimensions of the development and some geographical variables on the championship development between 2006 and 2011 were investigated using 39 national development indexes, 5 geographical variables, and 48 sport indexes. The statistical methods involving standardization, factor analysis, and panel regression were used to analyze the data. The analysis of the proposed models showed that the most important impact factors in the model related to the macro dimensions of the development were cultural development (<em>β</em>=0.192) and social development (<em>β</em>=0.155); in geographical variables model, these impact factors were the area of the province (<em>β</em>= -1.160), the average annual precipitation (<em>β</em>= -0.067). The effect size of each development index and factor can be used to design long-term and mid-term development plans, and to determine the priority of resource allocation.ابعاد کلان توسعه و متغیرهای جغرافیایی از عواملیاند که میتوانند روند توسعهیافتگی استانها و در نتیجه توسعهیافتگی ورزش قهرمانی را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین میزان اثرگذاری ابعاد و شاخصهای توسعۀ ملی و متغیرهای اقلیمی-جغرافیایی جهت ارائۀ مدل توسعۀ ورزش قهرمانی استانهای کشور بود. جامعه و نمونۀ آماری براساس تقسیمات کشوری سال 1390، شامل 30 استان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و تکنیک جمعآوری دادههای آن کتابخانهای است که با استفاده از 39 شاخص توسعۀ ملی، 5 متغیر جغرافیایی و 48 شاخص ورزشی سطح توسعهیافتگی استانهای ایران و اثرگذاری ابعاد کلان توسعه و برخی از متغیرهای جغرافیایی بر توسعۀ ورزش قهرمانی از سال 1385 تا 1390بررسی شده است. در این پژوهش، از روشهای آماری استاندارد کردن، تحلیل عاملی و رگرسیون پنل برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل مدلهای پیشنهادی نشان داد بیشترین ضریب اثرگذاری در مدل مربوط به ابعاد کلان توسعه به ترتیب به توسعۀ فرهنگی (192/0=β) و توسعۀ اجتماعی (155/0=β) و در مدل متغیرهای جغرافیایی به مساحت استان (160/1-=β) و متوسط سالانۀ بارش (067/0-=β) تعلق داشت. از میزان اثرگذاری هر یک از عوامل و شاخصهای توسعه، میتوان برای تدوین برنامههای توسعۀ بلندمدت، میانمدت و تعیین اولویت تخصیص منابع استفاده کرد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71730_07b8f5592a41a2d3c7a1de858d1859f1.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222The Mixed Analysis of Indicators and Sport Governance Observer Indexتحلیل آمیخته از نماگرها و شاخص دیدبان حکمرانی ورزشی7757937173310.22059/jsm.2017.227519.1787FAبهشتاحمدیدانشجوی دکترا، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانبهرامیوسفیدانشگاه رازی کرمانشاه، دکترا0000-0001-7947-0707حسینعیدیدانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6039-7826Journal Article20170212The sport governance observer (SGO) aims to inform sport federations about how to organize their affairs in an effective manner and to monitor their governance practices. The aim of this study was to identify indicators and to determine sport governance index in federations. The method was mixed and of sequential exploratory kind. The statistical population in the qualitative section consisted of experts (<em>N</em>=15) and in quantitative section consisted of 224 heads of sport boards in Hamedan, Kermanshah and Kurdistan provinces. Interview was used in qualitative section and a questionnaire designed in accordance with the identified factors was applied in quantitative section. In divergent validity of the questionnaire, exploratory factor analysis (Varimax rotation) identified four factors: transparency, democracy, inspection and solidarity (0.58% of the variance explanation) and 25 indicators in the index structure. In convergent validity, confirmatory factor analysis confirmed the four extracted factors and the reliability of the index was high using Cronbach’s alpha (0.91). The findings showed that sport governance observer index score was for transparency (2.67), democracy (2.56), inspection (2.42) and solidarity (2.43). Final score was %38 and less than average. These results identified sport governance factors to prioritize and plan measures in sport federations.هدف دیدبان حکمرانی ورزشی آگاهی دادن به فدراسیونهای ورزشی است که چگونه فعالیتهای خود را به شیوۀ مؤثر سازماندهی کنند و بر فعالیتهای خود نظارت داشته باشند. هدف این پژوهش، شناسایی نماگرها و تعیین شاخص دیدبان حکمرانی ورزشی فدراسیونها بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی؛ و جامعۀ آماری در بخش کیفی خبرگان (15 نفر) و در بخش کمی 224 نفر از رؤسای هیأتهای ورزشی استانهای همدان، کرمانشاه و کردستان بودند. ابزار در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامهای مطابق با عوامل شناساییشده طراحی شد. بررسی روایی واگرا پرسشنامه، با تحلیل عامل اکتشافی (چرخش واریماکس) چهار عامل شفافیت، دموکراسی، نظارت و همبستگی (58/0 درصد تبیین واریانس) و 25 نماگر را در ساختار شاخص آشکار کرد. در بررسی روایی همگرا، تحلیل عاملی تأییدی وجود چهار عامل را تأیید کرد و پایایی شاخص نیز با بررسی آلفای کرونباخ (91/0) بالا بود. یافتهها نشان داد امتیاز شاخص دیدبان حکمرانی ورزشی در ابعاد شفافیت 67/2، دموکراسی 56/2، بازرسی 42/2 و همبستگی 43/2 و امتیاز نهایی شاخص 38 درصد و پایینتر از متوسط بود. نتایج این مطالعه به شناسایی عوامل حکمرانی ورزشی بهمنظور اولویتبندی و تنظیم اقدامات در فدراسیونهای ورزشی منجر شد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71733_ae7d9bba8e4651aa4a4b805cfb193141.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110420181222Model of Tourists’ Future Attendance of Local and Traditional Sport Festivals Based on Service Infrastructuresمدل تمایل به بازگشت گردشگران فستیوالهای ورزشهای بومی و سنتی براساس زیرساختهای خدماتی7958127172710.22059/jsm.2018.219923.1723FAحمیدرضاقزلسفلودانشگاه گنبد کاووس-کارشناسی ارشدنوشیناصفهانیهیات علمی دانشگاه الزهراJournal Article20161220Service quality is one of the most important factors which leads to tourists’ satisfaction and future attendance. The main aim of this study was to design the model of sport tourists’ future attendance in local and traditional sport festivals based on service infrastructures. Thesample consisted of 375 sport tourists who participated in Gorush wrestling, Alish wrestling and horse riding festivals in Golestan province. Chen (2011) sport service quality questionnaire and Shonk (2006) future attendance questionnaire were used. For data analysis, the normal distribution of data were checked and confirmed; then, SPSS was used in descriptive and inferential statistics and AMOS was applied to describe path analysis. The results indicated a significant relationship between service quality and satisfaction and sport tourists’ future attendance (<em>r</em>=0.67, <em>p < /em>≤0.05). Also, among all dimensions of service quality, trust had the most effect on the tourists’ satisfaction (<em>β</em>=0.42, <em>p < /em>≥0.05). Therefore, professional human resources that have expertise proportionate to the provided service can provide grounds for sport tourists’ future attendance through creating trust and improving their satisfaction.</em></em>کیفیت خدمات از مهمترین عواملی است که به رضایتمندی و تداوم حضور گردشگران منجر میشود. هدف اصلی از تحقیق حاضر طراحی مدل تمایل به بازگشت گردشگران ورزشی در فستیوالهای ورزشهای بومی و سنتی براساس زیرساختهای خدماتی است. نمونۀ آماری تحقیق شامل تعداد 375n= گردشگر ورزشی حاضر در فستیوال ورزش کشتی آلیش، کشتی گوروش و مسابقات اسبدوانی استان گلستان بود. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ کیفیت خدمات ورزشی چن (2011) و پرسشنامۀ تمایل به بازگشت گردشگران شونک (2006)، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها، از نرمافزار SPSS در بخش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزارAMOS بهمنظور ترسیم تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با تمایل به بازگشت مجدد گردشگران ورزشی وجود دارد (05/0≥P و 67/0r=). همچنین در بین کلیۀ ابعاد کیفیت خدمات، مؤلفۀ اعتماد بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی گردشگران داشت (05/0≥P 42/0β=). بنابراین با توجه به برخورداری از منابع انسانی متخصص که دارای مهارت متناسب با خدمات ارائهشده هستند، میتوان از طریق ایجاد اعتماد در گردشگران و بهبود رضایتمندی آنها، زمینۀ حضور مجدد گردشگران ورزشی را فراهم ساخت<strong>.</strong>https://jsm.ut.ac.ir/article_71727_54b29398930562e6d3a1e81ad974408e.pdf