دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Factors Influencing Institutionalization of Sport for All in Iran: Individual Factorsعوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران: عوامل فردی4344157108410.22059/jsm.2019.25306.FAاحمدعلیآصفیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.حسناسدیدکتری مدیریت ورزشیمحمدخبیریدکتری مدیریت ورزشیJournal Article20130420With the extension of technology and industrialization of communities, people's active lifestyle has changed to a sedentary lifestyle. This sedentary lifestyle has many complications and negative outcomes. Sport for all is a form of "physical activity" or regular participation in physical activity that it can reduce inactivity and its complications. Therefore, the aim of this study was to identify those factors influencing the institutionalization of sport for all in Iran. The research method was exploratory qualitative. The statistical population consisted of all those who had experience in sport for all and institutionalization. The sample was selected by snowball sampling method. 15 subjects were interviewed to reach theoretical saturation. The validity of the interviews was assessed by examining the form and content of the questions by the professors and their reliability was calculated through retest method and their reliability coefficient was calculated as (%83). The results revealed that four categories including individual, team, organizational and environmental factors influenced the institutionalization of sport for all in Iran. In this article, due to the widespread size of factors in each category, merely individual factors including acceptance, belief and attitude, motivation, freedom of choice, commitment, feedback and contextual attributes were examined. Individual factors are a set of factors that are related to the person himself and include psychological, attitude, motivational states, and contextual attributes.هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران بود. روش انجام تحقیق کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد متخصص در زمینه ورزش همگانی و نهادینه سازی تشکیل میدادند. نمونه ها از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و تعداد نمونههای که با آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد 15 نفر بود. روایی مصاحبه ها از طریق بررسی شکل و محتوای سوالات توسط اساتید سنجیده شد و پایایی ابزار تحقیق از طریق روش باز آزمون محاسبه گردید و ضریب پایایی مصاحبه ها 83 درصد بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد چهار دسته عوامل فردی، گروهی، سازمانی و محیطی در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران موثر هستند. با توجه به حجم گسترده عوامل هر دسته، در این مقاله صرفاً عوامل فردی شامل، پذیرش، باور و نگرش، انگیزش، آزادی انتخاب، تعهد، بازخورد و ویژگی های زمینه ای مورد بررسی قرار گرفته است.https://jsm.ut.ac.ir/article_71084_902a0df040ba85bb8884d97119680dfb.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Study of the Attitude of Employees in Sport Organization of Municipality toward Glass Ceiling and Weakness Society Acceptance in Womenبررسی نگرش کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره سقف شیشهای و جامعه پذیری ضعف در زنان4474357108510.22059/jsm.2019.29771.881FAفاطمهاللهیاریدانشآموخته کارشناسی ارشد ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران،ایراننصرالهسجادیاستاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8529-7090هادیبیاتیکارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ازاد ،کرج، ایرانJournal Article20131013The aim of this study was to investigate the attitude of employees in sport organization of Tehran municipality toward glass ceiling and weakness society acceptance in women which was conducted by descriptive-survey method. The statistical population consisted of all employees working in sport organization of Tehran municipality (93 women and 120 men). As the population was limited and in order to obtain better results, the sample was equal to the population and 93 questionnaires were collected from women and 109 questionnaires were collected from men. The inner stability of the questionnaire was calculated as 0.92 using Cronbach's alpha. The data were analyzed by K-S test and independent t test. Research findings indicated no significant difference between men and women attitudes in glass ceiling (<em>p < /em>>0.05) and both groups believed that glass ceiling existed sport organization of municipality. Also, there was a significant difference between men and women attitudes in weakness society acceptance (<em>p < /em><0.001) and men believed in weakness society acceptance (in women) more than women. So it is recommended that the positive supportive actions should be taken for women and also strategies should be presented to make basic changes in principles and attitudes.</em></em>هدف از این پژوهش، بررسی نگرش کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران درباره سقف شیشهای و جامعه پذیری ضعف در زنان بود که به روش توصیفی - پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، کارکنان شاغل در سازمان ورزش شهرداری تهران بودند که تعداد زنان، 93 نفر و تعداد مردان، 120 نفر بود. به دلیل محدود بودن جامعه و برای کسب نتایج بهتر، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شد و 93 پرسشنامه در بخش زنان و 109 پرسشنامه در بخش مردان جمع آوری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای بود که ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 92/0 به دست آمد. اطلاعات پرسشنامه ها، با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف (K-S)، و آزمون t مستقل، تجزیه و تحلیل شد. <br /> نتایج پژوهش نشان داد بین دیدگاه مردان و زنان در مورد سقف شیشهای تفاوت معنیداری وجود نداشت(05/0P>) و هر دو گروه به وجود سقف شیشهای در سازمان ورزش شهرداری، اعتقاد دارند. همچنین، تفاوت بین دیدگاه مردان و زنان در مورد جامعه پذیری ضعف، معنادار بود (001/0p <) و مردان بیش از زنان به جامعه پذیری ضعف (در زنان) اعتقاد داشتند. بنابراین پیشنهاد میشود اقدامات مثبت حمایتی از زنان صورت گیرد و خط مشیهایی برای ایجاد تغییرات اصولی در باورها و نگرشها ارائه شود.https://jsm.ut.ac.ir/article_71085_01b13714ad1424aaece2fede44b9e263.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923Why Do Sport Managers Have No Commitment to Strategic Planning?چرایی عدم تعهد مدیران ورزشی به برنامههای استراتژیک4634497108610.22059/jsm.2019.105615.1177FAمحمد حسنپیمان فراستادیار دانشگاه خوارزمی0000-0002-9900-8904سید یعقوبحسینیدانشیار دانشگاه خلیج فارسJournal Article20141014Many researchers believe that commitment to strategic planning is one of the factors influencing the implementation of strategies. The results of a study by Peymanfar (2011) on the identification of barriers to implementation of Iran’s sports system strategies showed that the most important barrier was that the managers did not have commitment to strategies. Due to the importance of this issue in the formulation and implementation of strategic plans in Iran sport system, this study explored the minds of Iran sport top managers by Q method to understand why they did not have commitment to this planning. The results of this study which were obtained using the correlation matrix and factor analysis, suggested that there were 4 types of thinking and dominant mentality in managers’ lack of commitment to strategic planning. In this study, the most predominant mentality was called mentality of competency-oriented managers. Other models identified in this study were strategy- oriented, vision-oriented, and environment-oriented. Since each of these models is based on their own mentality and aspects, we hope to see higher commitment of the sport managers to the strategic plans through the appropriate employment of these models.پژوهشگران متعددی بر این باورند که تعهد به برنامههای استراتژیک، یکی از عوامل مؤثر در اجرای استراتژیها میباشد. نتایج مطالعه پیمانفر(1390) در بررسی موانع پیشروی پیادهسازی استراتژیهای نظام ورزش کشور نشان میدهد عدم تعهد مدیران به استراتژیها مهمترین مانع میباشد. لذا با توجه به اهمیت این مقوله در تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک در نظام ورزش کشور این پژوهش به روش Q به واکاوی ذهنیت 20 نفر از مدیران عالی ورزش ایران در مورد چرایی عدم تعهد مدیران به این برنامهها پرداخته است. یافتههای پژوهش که به روش ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی بدست آمد حاکی از آن است که 4 نوع تفکر و ذهنیت غالب در عدم تعهد مدیران به برنامههای استراتژیک وجود دارد. که غالبترین آن در این پژوهش ذهنیت مدیران شایسته محور نامیده شد. از دیگر الگوهای شناسایی شده در این مطالعه را می توان به الگوی راهبرد محور، چشم انداز محور و محیط محور اشاره نمود. از آنجا که هریک از این الگو ها برگرفته از ذهنیت ها و گویه های مرتبط با خود می باشد می توان امید داشت با بهره گیری مناسب از آن، تعهد بیشتر مدیران ورزشی به برنامه های استراتژیک را شاهد بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_71086_3a3c12205c2bf167cf9e82fce36b3993.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Analysis of Glass Ceiling Effect on Improving the Management Position of Women in Sport Organizations in Isfahan Provinceتحلیل اثر سقف شیشه ای بر ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان در سازمانهای ورزشی4774657108710.22059/jsm.2019.108225.1205FAرسولنظریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)0000-0002-1853-9712اعظملطیفیدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)Journal Article20141025The aim of this study was to analyze the effect of glass ceiling on improving women management position as top managers in sport organizations. This study was descriptive, correlation conducted as a survey. The population consisted of all the sport managers and experts in sport organizations of Isfahan province (<em>N</em>=450 according to the statistics provided by the centers). 207 subjects were selected from the population by stratified random sampling method based on Cohen (2000) formula. Barriers to women's progress in management questionnaire by Guzman (2004) (reliability=0.87). Statistical analysis was carried out using the Statistical Package of Social Sciences software, version 19 at descriptive and inferential levels (<em>p < /em>≤0.05). The findings indicated that gender barriers, family support barriers, work-family conflict barriers and leader support barriers influenced women's progress in management. In general, it should be noted that women are entitled to take advantage of opportunities for growth and excellence in organizations provided that the barriers to their success are eliminated.</em>هدف از انجام این پژوهش تحلیل اثر سقف شیشه ای بر ارتقای جایگاه مدیریت بانوان به عنوان مدیر عالی در سازمانهای ورزشی بود. تحقیق از نوع توصیفی، همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و کارشناسان ورزشی سازمانهای ورزشی استان اصفهان تشکیل داد که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مراکز معتبر برابر با 450نفر بود. تعداد 207 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوهن(2000) به صورت تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه موانع پیشرفت زنان به جایگاه مدیریت گازمن (2004) با پایایی 87/0 بود. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار بسته نرم افزاری آماری علوم اجتماعی، نسخه 19در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد(05/0≥p ). یافته های تحقیق نشان داد موانع جنسیت، موانع حمایت خانواده، موانع تضاد بین کار و خانواده و موانع حمایت رهبر در ارتقای جایگاه مدیریتی بانوان موثر می باشد. به طور کلی باید توجه داشت زنان سزاوار بهره مندی از امکانات رشد و تعالی در سازمانها هستند به شرطی که موانع سد راه آنان تعدیل گردد.https://jsm.ut.ac.ir/article_71087_16dbbc26c31863db410718b4b3b73cbc.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923Design of Electronic Management Information System for Iran Sport Volunteersطراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران4944797108910.22059/jsm.2019.200695.1573FAشادیحسامیدانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. تهران.ایرانفریدهاشرف گنجوییدانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. تهران. ایرانعلیزارعیدانشگاه آزاد اسلامی .واحد تهران مرکزی. تهران.ایرانJournal Article20160608The aim of this study was to design electronic management information system for Iran sport volunteers. This study was descriptive-analytic, application in terms of aim; the methodology used for analysis was UML with RUP object-oriented design model. The population consisted of all sport federations in Iran and random sampling method was used with Morgan table (<em>N</em>=200). 3 researcher-made questionnaires were used to collect data. Face validity was confirmed by 15 experts and professors of both sport volunteer management as well as software sciences. Its reliability was obtained by Cronbach's alpha (0.76). In this study, sport volunteering electronic management model was designed using literature and the results of the questionnaires. Results revealed a volunteering electronic management information system that provided fair and interactive communication which facilitated accurate and reliable information when necessary and was usable for the entire population of the society regardless of time and location.<span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">هدف از این پژوهش طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبان ورزشی ایران بود. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی و متدولوژی بهکارگرفتهشده </span><span dir="LTR">UML</span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> با استفاده از مدل طراحی شیءگرای</span><span dir="LTR">RUp </span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"> بود. جامعة آماری شامل تمام فدراسیونهای ورزشی موجود در ایران و روش نمونهگیری تصادفی، با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و به تعداد 200 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی صوری توسط پانزده نفر از کارشناسان و استادان هر دو حوزۀ مدیریت داوطلبی ورزشی و علوم نرمافزاری تأیید شد. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 76/0 بهدست آمد. در این پژوهش با استفاده از پیشینۀ پژوهش و یافتههای حاصل از پرسشنامهها، طرح مدیریت الکترونیک داوطلبی ورزشی طراحی شد. نتایج طراحی سیستم اطلاعات مدیریت الکترونیک داوطلبی را در برداشت که امکان ارتباط تعاملی و عادلانه در ارائۀ اطلاعات صحیح و قابلاطمینان در مواقع مورد نیاز و در شکل قابل استفاده برای کلیۀ افراد جامعه به دور از موقعیت زمانی و مکانی فراهم میکند.</span>https://jsm.ut.ac.ir/article_71089_f1f9bc30252c0fc7a74ec358121a5570.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Determination of Validity and Reliability of the Persian Version of Talent Development Environment Questionnaire in Sportتعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه محیط پرورش استعداد در ورزش5124957108810.22059/jsm.2019.120680.1373FAاسفندیارخسروی زادهدانشیار مدیریت و برنامه ریزی ورزشی. گروه تربیت بدنی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اراک. اراک. ایران.بهروزرحمانیفارغ التحصیل گروه تربیت بدنی . دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اراک.اراک. ایرانJournal Article20150603Talent development in sports is a long-term process. One of the most important issues in this context is talent development environment which is affected by different factors. In this regard, some tools have been developed to assess talent development environment in sports. The present study aimed at determining the validity and reliability of the Persian version of the questionnaire of talent development environment in sport. The Martindale et al. questionnaire (2010) was used in this study. The population consisted of all male athletes in Markazi province who exercised regularly. The statistical sample consisted of 384 athletes who were selected by simple random sampling method. For data analysis, factor analysis and Cronbach's alpha tests were used in SPSS version 22 and LISREL version 8.8. The results confirmed the construct validity of the questionnaire with six factors including long-term development, quality preparation, communication, support networks, challenging environment and long-term development fundamentals and the obtained model had a good fit (RMSEA=0.037 , CFI=0.92, AGFI=0.92, x2/df=1.93). In addition, the reliability of the questionnaire was <em>α</em>=0.927, which was appropriate. Hence, this questionnaire can be a useful tool to assess the status of the talent development environment in sport. Therefore, it is recommended that it should be used in sport in Iran.پرورش استعداد در ورزش فرایندی بلندمدت است. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، محیط پرورش استعداد است که عوامل گوناگونی بر آن اثر میگذارند. در این خصوص، ابزارهایی برای ارزیابی محیط پرورش استعداد در ورزش مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه محیط پرورش استعداد در ورزش بود. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ مارتین دال و همکاران (2010) بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی ورزشکاران مرد استان مرکزی بودند که بهصورت منظم به ورزش میپرداختند. نمونۀ آماری شامل 384 نفر از این ورزشکاران بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ در نرمافزارهای اس پی اس اس نسخۀ 22 و لیزرل نسخۀ 8/8 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی تأیید روایی سازۀ پرسشنامه با شش عامل پرورش بلندمدت، آمادگی کیفی، برقراری ارتباط، شبکههای حمایتی، محیط تلاشبرانگیز و اصول پرورش بلندمدت بود و مدل حاصله نیز از برازش مطلوب برخوردار بود (RMSEA= 0/037 , CFI= 0/92 , AGFI= 0/92 , x2/df= 1/93 ). پایایی پرسشنامه نیز برابر با 927/0= α بهدست آمد که نشاندهندۀ پایایی مناسب این ابزار بود. در نتیجه، این پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای بررسی وضعیت محیط پرورش استعداد در ورزش باشد. ازاینرو پیشنهاد میشود از آن در ورزش کشور نیز استفاده شود.https://jsm.ut.ac.ir/article_71088_27ca35ef5aa9c01bcd5b27be8d282954.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923Identifying Predictive Factors of Success of the Countries in Football World Cupشناسایی عوامل پیشبینیکنندۀ موفقیت کشورها در جامجهانی فوتبال5335137109410.22059/jsm.2019.222975.1749FAفهیمهمیرزاییپردیس فارابی دانشگاه تهرانمجیدجلالی فراهانیدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران0000-0002-7369-2082قدرت اللهباقریپردیس فارابی دانشگاه تهران0000000306034634میثمشهبازیپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20161222Because of special attractions of FIFA World Cup it has become the area to show advantages of countries over their competitors. For this reason identifying success factors of countries in this tournament is important for sports policy makers. Regard to the exploratory nature of the subject were used qualitative methods to determine the most important factors in predicting success of countries. First preliminary list of indicators were identified through initial studies. Then semi-structured interviews was conducted with (n = 24) of the elites that aware of these issues. Results showed that, 232 indexes Including Per capita GDP, population, Age structure, The duration of the establishment of the Football Federation in the countries, The duration of the federation join to FIFA, World Cup hosting and Military cost could predict the success of countries in FIFA World Cup. In this analysis, indexes were classified into 5 elements: political, economic, social and cultural, technology and sport (PEST+S). Also, using De Bosscher et al’s model (2006), the factors were divided into micro, meso and macro levels. Finally, it is possible for managers according to given facilities and resources of the country compared to other countries adopt appropriate policies and programs.جام جهانی فوتبال بهدلیل جذابیتهای ویژۀ آن به عرصهای برای نشان دادن برتریهای کشورها بر رقبای آنها تبدیل شده است. به همین دلیل شناسایی عوامل موفقیت کشورها در این مسابقات برای سیاستگذاران ورزشی حائز اهمیت است. با عنایت به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی بهمنظور تعیین مهمترین عوامل پیشبین بر موفقیت کشورها استفاده شد. نخست از طریق مطالعات اولیه، فهرست مقدماتی شاخصهای مؤثر شناسایی شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته با 24 = n نفر از نخبگان آگاه از موضوع پژوهش انجام گرفت. نتایج نشان داد 232 شاخص از جمله سرانۀ تولید ناخالص داخلی، جمعیت، ساختار سنی، مدت زمان تأسیس فدراسیون فوتبال در کشورها، مدت زمان پیوستن فدراسیون فوتبال کشورها به فیفا، میزبانی جامجهانی و هزینۀ نظامی میتوانند پیشبینیکنندۀ موفقیت کشورها در جام جهانی فوتبال باشند. تحلیل انجامگرفته شاخصها را در پنج عامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فناوری و ورزشی (PEST+S) طبقهبندی کرد. همچنین با استفاده از مدل پیشنهادی دیبوسچر و همکاران (2006) عوامل مذکور در سه سطح خرد، متوسط و کلان دستهبندی شد. در نهایت برای مدیران این امکان فراهم میشود تا با توجه به امکانات و منابع بالقوۀ کشور و مقایسه با کشورهای دیگر سیاستها و برنامههای مناسب اتخاذ کنند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71094_0367eafbce764fbe4ed49c277a98b2ef.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923designing a model of the effect of Emotional Dependency on Emotional loyalty and word of mouth advertisingارائه مدلی از تاثیر وابستگی هیجانی مشتریان بر وفاداری عاطفی و تبلیغات دهان به دهان5485357109010.22059/jsm.2019.208070.1648FAمسعودفریدونیدانشگاه مازندرانمعصومهکلاته سیفریدانشگاه مازندرانJournal Article20160526The aim of the current study was to design a model of the effect of emotional attachment on emotional loyalty and word-of-mouth advertising in customers of bodybuilding clubs of Tehran city. The study was application in terms of aims and descriptive-correlation in terms of data collection. The population consisted of customers with a minimum of six months of membership in the bodybuilding clubs in Tehran city. 5 regions were selected from all districts of Tehran city by cluster sampling method. 10 clubs and 10 subjects were selected from each selected region and each club by simple random sampling method. With literature review, the primary model was designed and a questionnaire was made based on the model. Its face validity was confirmed by some academic experts using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. It was distributed among the population after its reliability was determined. For data analysis, Pearson correlation coefficient and SEM were used. The results showed that emotional attachment had an impact factor (<em>PC</em>=0.53) on emotional loyalty and (<em>PC</em>=0.48) on word-of-mouth advertising. Also, emotional loyalty had an impact factor on word-of-mouth advertising (<em>PC</em>=0.42). Goodness indexes (AGFI=0.90, GFI=0.91, CFI=0.94, NNFI=0.91, NFI=0.93) showed that all indexes were more than 0.9 and they were accepted. According to the results of this model, it is suggested that emotional factors that increase customer emotional loyalty and emotional attachment should be identified and there should be planning to implement them so that customers’ word-of-mouth and positive advertising can increase.<span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ مدل تأثیر وابستگی هیجانی بر وفاداری عاطفی و تبلیغات دهان به دهان مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری مشتریان با حداقل شش ماه سابقۀ عضویت باشگاههای بدنسازی شهر تهران بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای، پنج منطقه از بین مناطق انتخاب شد. از هر منطقۀ منتخب 10 باشگاه و از هر باشگاه 10 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با بررسی مطالعات قبلی، مدل اولیۀ پژوهش طراحی شد و براساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی صوری آن توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی پذیرفته شد و پس از تعیین پایایی در اختیار جامعۀ آماری قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که وابستگی هیجانی دارای ضریب اثر 53/0 بر وفاداری عاطفی و ضریب اثر 48/0 بر تبلیغات دهان به دهان است. همچنین ضریب اثر وفاداری عاطفی بر تبلیغات دهان به دهان 42/0 بهدست آمد. شاخصهای برازش</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> (90/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">AGFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 91/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">GFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 94/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">CFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> ، 91/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">NNFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">، 93/0</span><span style="color: black; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" dir="LTR">NFI=</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-themecolor: text1;" lang="FA">)</span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> نیز نشان میدهند کلیۀ مقادیر بالای 9/0 هستند و در حد قابل قبول قرار دارند. با توجه به نتایج حاصل از این مدل پیشنهاد میشود </span><span style="color: black; line-height: 90%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">مواردی که موجب افزایش وابستگی هیجانی و وفاداری عاطفی مشتریان میشود، شناسایی و برای اجرای آنها برنامهریزی شود تا بهتبع آن تبلیغات شفاهی و مثبت مشتریان افزایش یابد.</span>https://jsm.ut.ac.ir/article_71090_fb8ce1dbccfc239fd793125e8d023a06.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Effect of Intellectual Capital on Organizational Performance with Mediating Role of Decision Making Strategy in Sport Sciences Institute of Iranاثر سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی استراتژی تصمیمگیری در پژوهشگاه علوم ورزشی ایران5655497109210.22059/jsm.2019.222434.1746FAشیرینزردشتیاناستادیارمدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-9494-3904سعیدخانمرادیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-2129-5456نازنینراسخاستادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی، تهران، ایرانJournal Article20161211The aim of this study was the effect of intellectual capital on organizational performance with the mediating role of decision making strategy in Sport Sciences Institute of Iran. The research method was descriptive - survey. The statistical population included all employees of Sport Sciences Institute (<em>N</em>=50). The Sample was equal to population (census sampling method). Standard questionnaires of intellectual capital of Bontis (1998), organizational performance of Patterson (1970) and decisions strategy. For data analysis, SEM and PLS by Smart PLS3 were used. Results showed that relational capital had a significant, negative and direct effect on organizational performance and structural capital had a significant, positive and direct effect on emotional decision making strategy. The dimensions of intellectual capital (human, structural, relational) respectively had direct negative, positive, positive and significant effects on the rational decision making. Rational decision making strategy had a significant, positive and direct effect on organizational performance. Human capital and structural capital had a significant, negative and indirect effect on organizational performance with the mediating role of rational decision making. It is recommended that the employees of Sport Sciences Institute should use proper decision making strategy and enhance organizational performance by strengthening intellectual capital.هدف از پژوهش حاضر، اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی استراتژی تصمیم گیری در پژوهشگاه علوم ورزشی ایران بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بود. جامعه کلیه کارکنان پژوهشگاه علوم ورزشی به تعداد 50 نفر بود. نمونه به روش تمام شمار و برابر با جامعه بود. ابزار تحقیق پرسش نامه های استاندارد ارزیابی سرمایه فکری بونتیس (1998) ، عملکرد سازمانی پاترسون (1970)، پرسشنامه استاندارد استراتژی تصمیم گیری می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 3Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج نشان داد سرمایه ارتباطی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، منفی و معنی داری دارد و سرمایه ساختاری بر تصمیم گیری احساسی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد ابعاد سرمایه فکری(انسانی، ساختاری، ارتباطی) بر تصمیم گیری منطقی به ترتیب اثر مستقیم منفی، مثبت، مثبت و معنی داری دارند. استراتژی تصمیم گیری منطقی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، مثبت و معنی داری دارد. سرمایه انسانی و ساختاری با نقش میانجی تصمیم گیری منطقی بر عملکرد سازمانی اثر غیر مستقیم، منفی و معنی داری دارند. لذا کارکنان پژوهشگاه علوم ورزشی با تقویت سرمایه فکری از استراتژی تصمیم گیری مناسب استفاده و عملکرد سازمانی را بهبود دهند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71092_398bfa4e4c51f8c7158b0aa6b3d2bf7a.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923Explaining the Implementation of Resistive Economy in Sport Industryتبیین ارکان پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش5805677109110.22059/jsm.2019.210486.1661FAوجیههجوانیعضو هیات علمی0000-0002-6667-5575Journal Article20160627Economic outcomes of direct and indirect effects of sport in development have attracted much attention to this industry. In line with other fields, it is a necessity to strive for resistive economy policy in difficult conditions in order to convert threats into opportunities. Knowing that this fact requires a roadmap for the implementation of resistive economy in sport, the present study aimed at explaining the implementation of resistive economy in sport industry. Using qualitative content analysis method, in-depth interviews with experts in the field of economy and sports were explored. 17 elites and experts of sport economy and university professors who were selected by purposive sampling method were referred to. According to the results, a three-level model including infrastructure optimization, retrofitting, and salience was proposed to implement resistive economy in the sport industry. Based on the results, it is necessary to focus on subjective goals in policy- making of implementing resistive economy in sport and attempt should be made to act in a balanced way. Therefore, policies should be developed and implemented so that objectives of infrastructure optimization, retrofitting and salience can be realized and resistive economy policy can be implemented in sport industry and environmental requirements can be met proactively.پیامد اقتصادی اثرات مستقیم و غیرمستقیم ورزش در توسعه سبب توجه روزافزون به این صنعت شده است و همراستای سایر حوزهها، روی آوردن به سیاست اقتصاد مقاومتی، بههنگام رویارویی با شرایط سخت جهت تبدیل تهدیدها به فرصتها ضرورت یافته است. با علم به اینکه تحقق این امر، نیازمند نقشه راه برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در حوزه ورزش است، هدف این پژوهش تبیین ارکان پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش بود که با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی؛ مصاحبههای عمیق حاصل از گفتگو با خبرگان حوزه اقتصاد و ورزش مورد کنکاش قرار گرفت. طبق نتایج، یک الگوی سه سطحی شامل؛ بهینهسازی زیرساختی، مقاومسازی و برجستگی، جهت پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش پیشنهاد گردید. بر اساس یافتهها، ضرورت دارد که در سیاستگذاری برای اجرای اقتصاد مقاومتی در ورزش، اهداف موضوعی موردعنایت قرار گیرند و سعی شود در اجرا به صورتی متوازن عمل شود. بنابراین، سیاست-ها بهگونهای باید تدوین و اجرا شوند که اهداف بهینهسازی زیرساختی، مقاومسازی و برجستگی؛ هر سه در عمل تحقق یابند. تا بر اساس آن بتوان به پیادهسازی سیاست اقتصاد مقاومتی در صنعت ورزش مبادرت ورزید و بهصورت فرافعال پاسخگوی الزامات محیطی بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_71091_98775660dc7e029b3b82965507fba919.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-934110320180923The Effect of Physical Activity on Productivity, Reducing Absence and Work Engagement in Female Employees of Islamic Azad Universityتاثیر فعالیت بدنی بر بهره وری، کاهش غیبت های ناشی از بیماری و تعلق خاطر کاری کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی5945817109310.22059/jsm.2017.229222.1799FAمریمحبیبی وطندانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجمهوشنوربخشدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجپریوشنوربخشبازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز،
محل کار فعلی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجشکوهنوابی نژادبازنشته دانشگاه تربیت معلمJournal Article20170307The aim of this study was to investigate the effect of physical activity on productivity, reducing absence from work and work engagement of the female employees of Islamic Azad University, Parand branch. The method was experimental-field carried out with pretest and posttest and two groups: control and experimental. 72 female employees of Islamic Azad University voluntarily participated as subjects in this study. Work engagement was assessed by Schaufeli and Bakker inventory; productivity and reduced absence from work were assessed by public health and work productivity inventory of Hang. Aerobic exercise increased work engagement (<em>p < /em>=0.001) and productivity (<em>p < /em>=0.001) in subjects, but this exercise had no effects on reducing absence from work. The results of this study showed that physical activity do not equally affect work indexes (effect size=0.55 in work engagement, effect size=0.37 in productivity). According to these findings, it is suggested that managers should provide proper opportunities to participate in physical activities for all employees especially women who suffer from many restrictions on physical activities in order to promote work engagement and productivity of human resources so that they can enjoy their active human resources more effectively in the organization.</em></em>هدف ازپژوهش بررسی تاثیر فعالیت بدنی بر بهره وری و کاهش غیبت از کار، تعلق خاطر کاری کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند می باشد. روش تحقیق آزمایشی -میدانی بوده ،که از طریق پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شده است. 72 نفر از کارکنان زن دانشگاه آزاداسلامی به صورت داوطلبانه به عنوان آزمودنی در این مطالعه شرکت نمودند. تعلق خاطر کاری با پرسشنامه اسچوفعلی و بابکر بهره وری و کاهش غیبت از کاربا پرسشنامه سلامت عمومی و بهره وری کاری هانگ سنجیده شد. تمرین هوازی موجب افزایش بهره وری(001/0p=) و تعلق خاطر کاری(001/0p=)، در آزمودنی ها شد. اما تمرینات هوازی تاثیری بر کاهش غیبت کارکنان از کار نداشت. نتایج این مطالعه نشان داد شاخص های شغلی به یک اندازه تحت تاثیر تمرین قرار نمی گیرند( اندازه اثر تعلق خاطر کاری 55/0 در بهره وری 37/0) بدست آمد. بر اساس این یافته ها توصیه می گردد مدیران برای افزایش تعلق خاطر کاری و نیز بهره وری نیروی انسانی فرصتهای مناسبی را جهت شرکت در برنامه های فعالیت بدنی برای کلیه کارکنان بخصوص کارکنان زن که از محدودیتهای زیادی در انجام فعالیت های بدنی برخوردار می باشند، فراهم آورند.https://jsm.ut.ac.ir/article_71093_fcefe3abf67e8a3d3c108199b7e14d0b.pdf