دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522A Study of Regression Model of Service Quality and Customer Satisfaction in Sport Clubsبررسی الگوی رگرسیونی کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتری در باشگاههای ورزشی1186212710.22059/jsm.2017.62127FAالهامفسنقریدانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانمحمودگودرزیاستاد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید نصراللهسجادیاستاد، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیندهقان قهفرخیاستادیار، مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130128 <br />The aim of this study was to investigate regression model of service quality and customer satisfaction in sport clubs in Sabzevar city. The study used a descriptive-correlation method conducted as a field. The population consisted of all customers of private and public sport clubs in Sabzevar city who had at least 6 months of physical activity in these clubs and the sample consisted of 196 customers. The data were collected by Service Quality Questionnaire by Yi-Chin Liu (2008) and Customer Satisfaction Questionnaire by Jao-Chuan Lin (2008). For demographic analysis, descriptive statistics were used and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov Test, multiple regression and confirmatory factor analysis were applied. The findings showed a positive significant relationship between service quality and customer satisfaction. Multiple regression showed that tangibles, empathy and assurance were stronger predictors of customer satisfaction. Confirmatory factor analysis showed that assurance (factor load=0.92) had the most importance and reliability (factor load=0.89) had the lowest importance in service quality priorities of sport clubs in Sabzevar city. Finally, it can be concluded that sport club managers and authorities should play a greater role in attracting customer satisfaction and loyal customers by commitment to their promises and providing them with more tangible services. <br /> این پژوهش با هدف بررسی الگوی رگرسیونی کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتری در باشگاههای ورزشی شهرستان سبزوار انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، تمامی مشتریان باشگاههای ورزشی خصوصی و دولتی شهرستان سبزوار بودند که حداقل شش ماه سابقۀ فعالیت ورزشی در باشگاه داشتند و تعداد نمونۀ آماری 196 نفر از مشتریان بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ کیفیت خدمات ییچین لیو (2008) و پرسشنامۀ رضایتمندی جوچون لین (2008) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. آزمون رگرسیون چندگانه، موارد کیفی ملموس، همدلی و اطمینان را پیشبینیکنندههای قویتری برای رضایتمندی مشتریان معرفی کرد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد اطمینان با بار عاملی 92/0 بیشترین اهمیت و اعتبار با بار عاملی 89/0 کمترین اهمیت را در اولویتهای کیفیت خدمات باشگاههای ورزشی شهرستان سبزوار داشتند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت، مسئولان و مدیران باشگاهها باید با تعهد به قولهای دادهشده و ارائۀ خدمات ملموستر به مشتریان خود، نقش بارزتری در جهت رضایت این افراد و جذب مشتریان وفادار دارند. https://jsm.ut.ac.ir/article_62127_028423233a8c06d642e358f7536178e5.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522An Analysis of the Factors Affecting the Acceptance to Purchase Tickets Online in Sport Events
(Case Study: Football Fans in Isfahan City)تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش خرید اینترنتی بلیت مسابقات ورزشی (مطالعۀ موردی: هواداران فوتبال در شهر اصفهان)19366212810.22059/jsm.2017.62128FAاکبرجابریاستادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000-0002-7849-8668محمدخبیریدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانجوادخزائی پولکارشناسارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانمهدیمرادیدکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130523 The aim of the current study was to analyze those factors affecting the tendency to purchase tickets online in sport events based on developed model of technology acceptance. In this study, security, trust, adoptability, and privacy as other beliefs that have a remarkable influence on the acceptance to purchase tickets online in sport events were applied to develop the technology acceptance model. The research method was descriptive – survey and the data were collected by a combination of Al-Gahtani (2011), Lin (2007) and Vijayasarathy (2004) questionnaires. The population consisted of football fans in Isfahan city and 351 fans were randomly selected by Cochran formula as the sample of this study. The reliability of the questionnaire was found to be 0.87 according to Cronbach’s alpha and the content validity of questionnaires was verified by viewpoints of experts of electronic purchasing and electronic business. In addition, to measure the validity of the model, structural equation modeling was applied. The relationship of the variables were verified based on SEM results. AMOS and SPSS were used for data analysis. The results showed that the adoptability, usefulness, convenience and security had significant effects on tendency to purchase tickets online in sport events. The findings also showed the positive effect of usefulness on tendency towards this kind of purchasing.هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر تمایل به استفاده از خرید اینترنتی بلیت مسابقات ورزشی از طریق بسط مدل پذیرش فناوری است. در این پژوهش از امنیت، اعتماد، سازگاری و حریم خصوصی بهعنوان باورهای دیگری که تأثیر بسزایی در پذیرش استفاده از خرید اینترنتی بلیت مسابقات ورزشی دارند، بهمنظور توسعۀ مدل پذیرش فناوری استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، ترکیبی از پرسشنامۀ الجهتانی (2011)، لین (2007) و ویجایاساراثی (2004) است. جامعة آماری پژوهش هواداران تیمهای فوتبال شهر اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 351 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونۀ پژوهش بررسی شدند. پایایی سؤالات پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 تعیین شد و بهمنظور سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوا توسط صاحبنظران و متخصصان تجارت الکترونیک و خرید الکترونیکی استفاده شد. همچنین بهمنظور سنجش روایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و براساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری ارتباط متغیرهای پژوهش تأیید شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که سازگاری، مفید بودن، سهولت استفاده و امنیت بر نگرش نسبت به خرید اینترنتی بلیت مسابقات ورزشی تأثیرگذارند. یافتهها همچنین حاکی از تأثیر مثبت مفید بودن بر تمایل افراد نسبت به این نوع خرید است. https://jsm.ut.ac.ir/article_62128_17b23b1a1967b1936cd502f3e686b8e8.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522A Comparison of the Perceptions of Parents, Students, Teachers and School Deans towards the Position of Physical Education in Schoolsمقایسۀ ادراک والدین، دانشآموزان، معلمان و مدیران نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس37546212910.22059/jsm.2017.62129FAکیانوششجیعدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.ابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-0417-5858محمدعلیمردانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20140104 <br />The aim of the present study was to compare the perceptions of students, parents, teachers and school deans towards the position of physical education in schools. A researcher-made questionnaire of hierarchy of school subjects designed to determine the position of physical education towards art, history, professional technology, math and science was distributed among 85 students, 140 parents, 12 teachers and 11 school deans of one of the educational institutes in region 2 in Tehran for middle and high school boys who were selected by simple random sampling method. The content validity of this questionnaire was confirmed by some experts and its reliability was calculated by Cronbach alpha (<em>α</em>=0.70) in a pilot study. For data analysis, non-parametric Friedman test was used to rank means. Findings indicated that physical education occupied the fourth place (mean rank 4.55) among other courses. In general, the results of this study indicated the average position of physical education among other lessons at school as well as undesirable perception of parents towards the position of physical education. <br /> <strong> </strong>هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ ادراک دانشآموزان، والدین، دبیران و مدیران نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس بود. با توجه به هدف مذکور، پرسشنامۀ محققساختۀ سلسلهمراتب دروس آموزشی مدارس، برای تعیین جایگاه درس ورزش نسبت به دروس هنر، تاریخ، حرفه و فن، ریاضی و علوم، در اختیار 85 دانشآموز، 140 نفر از والدین این دانشآموزان، 12 نفر از دبیران و 11 نفر از مدیران یکی از مجتمعهای آموزشی پسرانۀ منطقۀ 2 تهران در مقاطع راهنمایی و متوسطه که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، قرار گرفت. گفتنی است، روایی محتوای ابزار توسط جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز در یک مطالعۀ مقدماتی با آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ناپارامتریک فریدمن و رتبهبندی میانگین رتبهها استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از این بود که درس تربیت بدنی در بین دروس دیگر با میانگین رتبۀ 55/4 در رتبۀ چهارم قرار دارد. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشاندهندۀ جایگاه متوسط درس ورزش در میان دیگر دروس در مدرسه و همین طور حاکی از نامطلوب بودن ادراک والدین نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی است.https://jsm.ut.ac.ir/article_62129_4172585beb5d081f8dfc817e17e6edf0.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522The Relationship between Cultural Intelligence and Individual Performance in Employees of Sport and Youth General Office of East Azerbaijan Provinceرابطۀ هوش فرهنگی و عملکرد فردی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی55706227410.22059/jsm.2017.62274FAیعقوببدری آذریندانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانطاهرهوشنگکارشناسیارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0009-0009-6947-4224Journal Article20140525Cultural intelligence is one of the most efficient tools to perform tasks efficiently in environments containing diversity and imbalance. This kind of intelligence allows the person to be able to be effective in multi-cultural situations. The aim of this study was to investigate the effect of this variable on the performance of employees. This study was applied according to the goal and descriptive-survey in terms of data collection. Statistical population consisted of 109 employees of Sport and Youth general office in East Azerbaijan province and sample was 90 subjects. “Individual Performance” and “Cultural Intelligence” questionnaires were used to collect data. The face and content validity of both questionnaires was confirmed by 10 experts and the reliability was calculated by Cronbach’s alpha as 0.74 for individual performance questionnaire and 0.66 for cultural intelligence questionnaire. Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient and Friedman test were used to analyze data. The results showed a significant and positive relationship between cultural intelligence and individual performance and also between 3 dimensions (out of 4 dimensions) of cultural intelligence (strategy, motivation and behavior) and individual performance. Priorities of these dimensions were knowledge, motivation, behavior and strategy. Cultural intelligence and its four dimensions and individual performance of all employees were satisfactory.
هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیطهای متنوع و ناهمگونی است که به فرد امکان انجام وظیفه در موقعیتهای چندفرهنگی را بهطور اثربخش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی میزان تأثیر این متغیر بر عملکرد کارکنان بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از بُعد جمعآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری، 109 نفر و تعداد نمونه 90 نفر از کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بودند. ابزار تحقیق پرسشنامههای عملکرد فردی و هوش فرهنگی بود. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه را 10 نفر از استادان متخصص تأیید شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای عملکرد فردی 74/0 و برای هوش فرهنگی 66/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل آماری از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد فردی و همچنین بین سه بُعد از چهار بُعد هوش فرهنگی (استراتژی، انگیزش و رفتار) و عملکرد فردی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و اولویت ابعاد هوش فرهنگی کارکنان، دانش، انگیزش، رفتار و استراتژی است. همچنین، میزان هوش فرهنگی و هر چهار بُعد آن و عملکرد کارکنان در حد مطلوبی قرار داشت.https://jsm.ut.ac.ir/article_62274_461e6306a7d4d3a87661443973eed761.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522An Analysis of Sanitary-Environmental Condition of Sport Facilities and Its Relationship with Participation in Physical Activities in Citizens of Khorasan Provincesتحلیل وضعیت بهداشتی-زیستمحیطی اماکن ورزشی و رابطۀ آن با میزان مشارکت در فعالیت بدنی شهروندان استانهای خراسان71836213010.22059/jsm.2017.62130FAعلیرضاحجی پوردانشجوی دکتری، برنامهریزی و مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0009-0009-9569-2540حسناسدیاستاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140713 The aim of this study was to analyze sanitary-environmental condition of sport facilities and its relationship with participation in physical activities in citizens of Khorasan provinces. This study was descriptive-correlation and data were collected as a field. The population included all sport facilities in Khorasan provinces (552 facilities). 90 facilities (Khorasan Razavi 40, South Khorasan 29 and North Khorasan 21) were selected as the sample by cluster sampling method. Two researcher-made questionnaires and two forms were used to collect data. The validity of the questionnaires was approved by some university professors and the reliability by Cronbach's alpha coefficient (<em>α</em>1=0.95, <em>α</em>2=0.96). Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (t and f tests and Pearson correlation coefficient) with the SPSS20 software. The results showed that the awareness of managers, coaches and users was desirable. There was a direct and significant relationship between sanitary and environmental condition of sport facilities and citizens’ participation (<em>P</em>≤0.05, <em>r</em>=0.831) and (<em>P</em>≤0.05, <em>r</em>=0.873). There was no significant relationship between sanitary and environmental awareness and interest and citizens’ participation in physical activities (<em>P</em>=0.75, <em>r</em>=0.034) and (<em>P</em>=0.46, <em>r</em>=0.078). There was no significant relationship between gender and level of citizens’ participation in physical activities (<em>P</em>=0.32, <em>r</em>=0.0301). It can be stated that sanitary and environmental issues are important to encourage citizens to exercise and to employ sports facilities and require more attention of authorities and planners. <br /> هدف پژوهش حاضر تحلیل وضعیت بهداشتی- زیستمحیطی اماکن ورزشی و رابطۀ آن با میزان مشارکت در فعالیت بدنی شهروندان استانهای خراسان است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و اطلاعات به شکل میدانی جمعآوری شد. جامعۀ آماری کلیۀ اماکن و فضاهای ورزشی استانهای خراسان بود (552 فضا) که براساس روش نمونهگیری خوشهای 90 فضا (از خراسان رضوی 40، خراسان جنوبی 29، خراسان شمالی 21 مکان) بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامۀ محققساخته و دو فرم جمعآوری اطلاعات بود که روایی پرسشنامه توسط گروهی از استادان دانشگاهی و اعتبار آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (95/0=1α، 96/0= 2 α) تأیید شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t و f و ضریب همبستگی پیرسون) و با استفاده از نرمافزار آماری spss<sub>20</sub>صورت گرفت. نتایج نشان داد که میزان آگاهی مدیران، مربیان و کاربران در سطح مطلوبی قرار دارد. بین وضعیت بهداشتی و زیستمحیطی اماکن ورزشی، بهترتیب با میزان مشارکت شهروندان ارتباط مستقیم و معناداری مشاهده شد (05/0 <span style="text-decoration: underline;"><sub>></sub></span>P، 831/0=r و 05/0 <span style="text-decoration: underline;"><sub>></sub></span>P، 873/0=r). بین آگاهی و علاقۀ بهداشتی و زیستمحیطی بهترتیب با میزان مشارکت در فعالیت بدنی شهروندان ارتباط معناداری مشاهده نشد (75/0=P، 034/0=r و 46/0=P، 078/0=r). بین جنسیت و میزان مشارکت در فعالیت بدنی شهروندان خراسانی ارتباط معناداری یافت نشد (32/0=P، 0301/0=r). بنابراین میتوان گفت بهمنظور ترغیب شهروندان به فعالیتهای ورزشی و استفاده از اماکن ورزشی، توجه به مسائل بهداشتی و زیستمحیطی اهمیت زیادی دارد و تمرکز بیشتر مسئولان و برنامهریزان را میطلبد.https://jsm.ut.ac.ir/article_62130_5904fdd13d1ca293d942f4dad18accf2.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522An investigation of Factors Influencing Creating Research Morale in Physical Education Students in Iranبررسی عوامل اثرگذار بر ایجاد روحیۀ پژوهش در دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور85986213110.22059/jsm.2017.62131FAقاسممهرابیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسینعیدیاستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6039-7826فایزهیزدانیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت مالی، دانشگاه حکیمان بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20140705 <br />The aim of this study was to investigate those factors influencing creating research morale in physical education students. The population consisted of all state universities of Iran and 341 students of physical education faculties of Tehran, Mashhad Ferdowsi, Urmia, Guilan, Shiraz, Esfahan, Kermanshah Razi and Zahedan universities were selected as the sample by stratified sampling method and answered the questionnaire. The researcher-made questionnaire of factors related to morale in universities and students was used. Its validity was calculated by viewpoints of 20 physical education experts and its reliability was calculated by Cronbach alpha as 0.86. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, multiple regression and one-way ANOVA). The results showed a significant difference between students’ research morale and factors related to research morale in different universities (<em>P</em><0.05). Also, there was a significant difference in students’ research morale among different education levels (<em>P</em><0.05). Regression test showed that factors related to research at universities can predict students’ research morale. It is concluded that support of university, families, society and a comprehensive change in management and educational systems of universities are necessary to encourage physical education students in research. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد روحیۀ پژوهش در دانشجویان تربیت بدنی بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشگاههای دولتی کشور و نمونۀ آماری 341 دانشجو از دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای تهران، فردوسی مشهد، ارومیه، گیلان، شیراز، اصفهان، رازی کرمانشاه و زاهدان بودند که بهصورت طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامههای محققساختۀ سنجش عوامل مرتبط با روحیۀ پژوهش در دانشگاهها و دانشجویان استفاده شد که روایی آن با استفاده از نظرهای 20 نفر از خبرگان تربیت بدنی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0محاسبه شد. از آزمونهای توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون آنوا یکراهه) استفاده شد. یافتهها نشان داد اختلاف معناداری بین روحیۀ پژوهش دانشجویان و عوامل مرتبط با روحیۀ پژوهش در دانشگاههای مختلف وجود دارد (05/0P<). همچنین بین روحیۀ پژوهش دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معناداری وجود دارد (05/0P<). آزمون رگرسیون نشان داد که عوامل مرتبط با پژوهش در دانشگاهها میتواند روحیۀ پژوهش دانشجویان را پیشبینی کند. نتیجهگیری میشود که حمایت دانشگاه، خانوادهها، جامعه و ایجاد تحول فراگیر در نظام آموزشی و مدیریتی دانشگاهها در ترغیب دانشجویان تربیت بدنی به فعالیتهای پژوهشی اهمیت دارد. https://jsm.ut.ac.ir/article_62131_840cc85e7a4ed544644d24c0a44d1c85.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522An Analysis of the Barriers to Implementing Isfahan Sports Strategic Plan Based on the Fortune Modelتحلیل موانع عملیاتی شدن برنامۀ راهبردی ورزش استان اصفهان براساس مدل فورچون991126227510.22059/jsm.2017.62275FAرسولنظریاستادیار دانشکدۀ علوم ورزشی،گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0002-1853-9712محمدطباطباییکارشناسارشد دانشکدۀ علوم انسانی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان، ایرانجهانگیرکریمیاندانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20140512
Today, sports organizations, like most organizations and institutions, must turn to strategy-oriented organizations. The aim of this study was to analyze the barriers to implementing the strategic sport plan of Isfahan province based on Fortune Model from the viewpoints of university managers, experts and professionals. This study used a descriptive-analytical method and was conducted as a survey. The study population consisted of managers, sport experts and academic professionals in Isfahan province in 2013 (<em>N</em>=165). Based on Morgan and Krejcie Table, 116 subjects were selected by stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire of barriers to implementing a strategic plan based on Fortune Model was used to collect data. The face and content validity of this questionnaire was confirmed by experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha (<em>α</em>=0.88). The data were analyzed by one-sample t test and one-way analysis of variance. The main barriers to implementing strategies were identified: poor beliefs of senior managers, weak contribution of operational managers and poor allocation of financial resources. Generally, it can be acknowledged that weak human resources and weak financial resources were major barriers to implementing the strategic plan of the Sport and Youth general office of Isfahan province. It is recommended to predict administrative limitations of the programs before strategic plans in sport are developed.
بدیهی است امروزه سازمانهای ورزشی باید مانند بیشتر سازمانها و نهادها به سازمانهای راهبردمحور تبدیل شوند. هدف از این تحقیق تحلیل موانع اجرایی برنامۀ راهبردی ورزش استان اصفهان براساس مدل فورچون از دیدگاه مدیران و کارشناسان و متخصصان دانشگاهی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان ورزش و متخصصان دانشگاهی استان اصفهان در سال 1392 به 165 نفر بود. از بین نمونۀ آماری براساس جدول کرجسی و مورگان 116 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساختۀ موانع اجرایی برنامۀ راهبردی مدل فورچون استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان، پایایی سؤالات از طریق روش آماری آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. یافتههای این تحقیق با آزمونهایt تکمتغیره و واریانس یکطرفه تجزیهوتحلیل شد. مهمترین موانع اجرای راهبردها باور ضعیف مدیران عالی، ضعف همراهی مدیران عملیاتی و ضعف در تخصیص منابع مالی بود. بهطور کلی میتوان گفت ضعف در منابع انسانی و منابع مالی مهمترین موانع اجرای برنامۀ راهبردی ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ازاینرو توصیه میشود پیش از تدوین برنامۀ راهبردی در حوزۀ ورزش محدودیتهای اجرایی برنامهها پیشبینی شود.https://jsm.ut.ac.ir/article_62275_1d1b6b6850eaaa9460213861a80343b0.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522Identification and Prioritization of Barriers to the Development of Swimming in Kerman Province According to Analytic Hierarchy Process (AHP)شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه و پیشرفت ورزش شنا در استان کرمان براساس فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)1131286213210.22059/jsm.2017.62132FAکوروشقهرمان تبریزیدانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانایمانرحیمیکارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایرانسید محمد جوادرضویدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20141025 <br />The aim of the current study was to identify and prioritize barriers to the development of swimming in Kerman province according to Analytic Hierarchy Process (AHP). Research method was applied and in terms of data collection, it was a field study. The population consisted of 101 managers, coaches and athletes with swimming history in Kerman province. A researcher-made questionnaire about barriers of swimming development in Kerman province was designed after interviews with sport experts and managers. The results showed that factors such as lack of importance to swimming in schools, lack of efficient planners and proper planning at macro level, failure to attract sponsors to financially support swimming, lack of support from the media to promote swimming and lack of standard training and competition pools were considered as important internal barriers to the development of swimming in Kerman province. Also, among six main factors, management and planning barriers were taken into consideration as the main factor hindering the development of swimming. It seems that swimming can improve in Kerman province through proper planning, employing qualified individuals for talent identification of elementary school children, building a relationship with private and state organizations for financial support, operating competitions and inviting the media to encourage people to participate in swimming and running different meetings with officials of Sport and Youth Organization and subsequently the Ministry of Sport and Youth to construct standard water facilities. <br /> هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه و پیشرفت ورزش شنا در استان کرمان براساس فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) است. روش پژوهش کاربردی است و به لحاظ گردآوری اطلاعات پژوهشی میدانی بهشمار میرود. جامعۀ آماری پژوهش 101 نفر از مدیران، مربیان و ورزشکاران باسابقۀ ورزش شنای استان کرمان بودند (101n=). ابزار پژوهش پرسشنامه بود. پس از مصاحبه با کارشناسان و مدیران ورزشی، موانع توسعۀ شنا در کرمان تهیه شد. نتایج نشان داد عواملی همچون اهمیت ندادن به ورزش شنا در مدارس، نبود برنامهریزان کارامد و برنامهریزی مناسب در سطح کلان هیأت شنا، عدم جذب پشتیبان برای حمایت مالی در رشتۀ ورزشی شنا، عدم حمایت رسانهها در پیشبرد ورزش شنا و نبود استخرهای استاندارد تمرین و مسابقه، از موانع درونی مهم توسعه و پیشرفت شنا در استان کرمان هستند. همچنین در میان عوامل ششگانه، موانع مدیریت و برنامهریزی بهعنوان اصلیترین مانع توسعه و پیشرفت شنا مدنظر قرار گرفتهاند. بهنظر میرسد با برنامهریزی صحیح، استفاده از افراد مجرب برای استعدادیابی کودکان دبستانی، ایجاد ارتباط با ارگانهای خصوصی و دولتی بهمنظور حمایت مالی، برگزاری مسابقات و دعوت از رسانهها برای تشویق مردم به مشارکت در ورزش شنا و تشکیل جلسات با مسئولان سازمان ورزش و جوانان و متعاقب آن وزارت ورزش و جوانان بهمنظور احداث اماکن آبی استاندارد میتوان در جهت پیشرفت و توسعۀ شنا در استان کرمان گام برداشت.https://jsm.ut.ac.ir/article_62132_fccf07b1fe0c8e0bf09386ff3b0510b7.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522A Study of Determinant Factors of New Information Technology Acceptance in Sport and Youth General Office in Isfahan Province Based on TAM Modelبررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوریهای جدید اطلاعات در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان براساس مدل (TAM)1291446213410.22059/jsm.2017.62134FAپروانهقاسمی کهریزسنگیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، مبارکه، ایران.قاسمرحیمیاستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانعلیرضازمانیمربی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایرانJournal Article20140511 <br />This study aimed at evaluating the factors influencing the acceptance of new information technology in Sport and Youth general office in Isfahan province based on the Technology Acceptance Model (TAM). This model consisted of these headings: perceived of usefulness, perceived of ease of use, attitudes towards use and intention to use considered as independent variables which influenced the information technology usage as a dependent variable. The population consisted of 143 employees of Sport and Youth general office in Isfahan province. 105 subjects were selected randomly based on the Krejcie and Morgan Table as the sample. The study was a survey and the data were collected by a questionnaire. The validity was confirmed by professors and experts of Sport and Youth general office in Isfahan province. The Chronbach’s alpha was above 0.7 for each item showing a desirable internal consistency of the questionnaire. Data were analyzed by one-variable t test, independent t test, analysis of variance and Tukey post hoc test using SPSS software. The results showed that the variable of “attitude towards use” had the most influence on information technology acceptance from the employees’ viewpoints. <br /> در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر پذیرش فناوریهای جدید اطلاعات در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان براساس مدل TAM در قالب سازههای مدل پذیرش فناوری بررسی شد. سازههای این مدل در این تحقیق درک از آسانی استفاده، درک از مفید بودن، نگرش نسبت به استفاده و تمایل رفتاری نسبت به استفاده بهعنوان متغیرهای مستقل بودند که بر متغیر وابستۀ استفاده از فناوری اطلاعات تأثیر میگذارند. جامعة آماری 143 نفر از کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان و اصفهان بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام گرفت و براساس اطلاعات جدول تعیین حجم نمونۀ کرجسی مورگان 105 نفر بهصورت تصادفی از بین کارکنان انتخاب شدند. روش انجام پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه است که روایی آن به تأیید استادان و کارشناسان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان رسید و آلفای کرونباخ هر یک از مؤلفههای پرسشنامه بیش از 7/0 بود که نشاندهندة میزان مطلوب بودن پیوستگی درونی پرسشنامه است. دادههای جمعآوریشده براساس آزمون t تکمتغیره، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیر «نگرش نسبت به استفاده» بیشترین تأثیر را در پذیرش فناوری اطلاعات از نظر کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان داشته است.https://jsm.ut.ac.ir/article_62134_90e0941c63621e1b7f19673e7be0e874.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522Modeling the effect of perceived service quality on brand Social identity From the perspective of Persepolis Football Club fansطراحی مدل تأثیر کیفیت خدمات ادراکشده بر هویت اجتماعی برند از دیدگاه هواداران باشگاه فوتبال پرسپولیس1451596213510.22059/jsm.2017.62135FAسعیدحاتمیدانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسیناکبری یزدیاستادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9925-4825Journal Article20150624 <br />this paper aimed to model the effect ofperceived service quality on brand Social identity From the perspective of Persepolis Football Club fans. The research method was correlation and survey. statistical community was Persepolis Football Club fans that watched the match ofthis team and Alnasr in the Asian Cup championship Attended the Azadi Stadium. sample of study consisted of 384 Spectators who were selected by random sampling method. The research Instruments were Dehdashti brand social identity questionnaire (2012) and Quality of service Ko and Kwon questionnaire (2006). Collected data were analyzed by inferential methods such as pearson correlation coefficient and structural equation model.Research results showed a positive and significant relationship between service quality and brand identity. the output of the AMOS software showed that structural model is fit. (GFI = 0.97, IFI = 0.98, NFI = 0.94, CFI = 0.98 & RMSEA = 0.60). According to results it seems that the quality of service and its dimensions is one of the most important components of brand social identity. <br /> هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر کیفیت خدمات ادراکشده بر هویت اجتماعی برند از دیدگاه هواداران باشگاه پرسپولیس بود. روش تحقیق حاضر همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش هواداران تیم فوتبال پرسپولیس بود که برای تماشای مسابقۀ این تیم و النصر عربستان در چارچوب مسابقات جام قهرمانی باشگاههای آسیا در ورزشگاه آزادی حضور یافتند. تعداد این افراد حدود 100 هزار نفر بود، که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر بهدست آمد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ کیفیت خدمات کو و کوان (2006) و پرسشنامۀ هویت اجتماعی برند دهدشتی و همکاران (1391) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین کیفیت خدمات و مؤلفههای آن با هویت اجتماعی برند رابطۀ معنادار وجود دارد. خروجیهای نرمافزارAMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخصهای 97/0=GFI،94/0=NFI، 98/0=IFI، 98/0=CFI و 60/0= RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). با توجه به نتایج تحقیق بهنظر میرسد که کیفیت خدمات و ابعاد آن یکی از مهمترین عوامل تشکیلدهندۀ هویت اجتماعی برند است.https://jsm.ut.ac.ir/article_62135_ac6d09d8f77a60ff289fbf78e985ab6e.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522The Effect of Social Media Marketing on Brand Loyaltyتأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به نام تجاری1691746213710.22059/jsm.2017.62137FAالههحسینیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانمعصومهکلاته سیفریاستادیار دانشگاه مازندران، استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20150531The aim of this study was to identify a model of the effect of social media marketing on brand loyalty. The population consisted of all customers of sport products in Semnan province and 391 subjects were studied as the sample. The demographic and social media marketing (Mehrabi et al., 2014) questionnaires were used to collect the data after their validity and reliability were determined. Findings of Structural Equation Modeling indicated that advertising campaign, relevant content, updating content, popular content among friends, and g applicable programs had a direct effect on social media marketing. Also, the section of total effect indicated that the social media marketing had a positive and direct effect (<em>β</em>=0.86) on brand loyalty. The endogenous variable, R-squared, indicated that %73 of variance in brand loyalty can be predicted by exogenous variables. Finally, the model showed a good fit to the data. <br /> هدف از این پژوهش، مطالعۀ مدل تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به نام تجاری بود. جامعۀ آماری این تحقیق کلیۀ مشتریان محصولات ورزشی استان سمنان بودند، که از بین آنها ۳۹۱ نفر بهعنوان نمونه مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها پس از تعیین روایی و پایایی، از پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسشنامۀ بازاریابی رسانههای اجتماعی (مهرابی و همکاران، ۲۰۱۴) استفاده شد. نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عوامل مبارزات تبلیغاتی، مطالب مرتبط، بهروزرسانی مطالب، مطالب محبوب در میان دوستانو برنامههای کاربردی بهطور مستقیم بر بازاریابی رسانههای اجتماعی تأثیر داشت. همچنین در قسمت اثر کل مشخص شد که بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به نام تجاری تأثیر (۸۶/۰=β) مستقیم و مثبت داشت. ضریب تعیین متغیر درونزا نشان داد که ۷۳ درصد از واریانس متغیر وفاداری به نام تجاری توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین است. در نهایت، کلیۀ شاخصهای برازش مدل نیز نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_62137_1041790bad0030016f4ea6d99d7a9292.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93419120170522Paradigmatic Model of Branding in Sports Industryالگوی پارادایمی برندسازی در صنعت ورزش1751896213810.22059/jsm.2017.62138FAوجیههجوانیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-6667-5575Journal Article20151114 <br />It is necessary to analyze the concept of brand to gain a proper framework. So, the aim of this study was to develop a branding model in Iran sport industry with an emphasis on the dynamic environment. This study was exploratory and qualitative. Data were collected by snowball sampling method and through in-depth interviews from 15 branding experts. Then, through a three-step coding according to paradigm approach, the final model was obtained. The paradigmatic model showed the causal conditions required for the formation and branding in the sports industry, the contextual condition that caused the importance of branding in recent decades, as well as the mediating condition which facilitated and/or accelerated branding in sports industry. Also, the necessary branding process and strategies (actions and interactions) were explored and brand loyalty was introduced as an outcome. <br /> واکاوی مفهوم برند برای دستیابی به الگویی درخور ضرورت دارد، بنابراین هدف این پژوهش طراحی و تبیین الگوی برندسازی در صنعت ورزش کشور با تأکید بر پویایی محیط در نظر گرفته شد. این پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و بهتناسب رویکرد پژوهش کیفی بود که جهت انجام آن، با استفاده از روش گلولهبرفی به صاحبنظران حوزۀ برندسازی (15 نفر) رجوع و از طریق مصاحبۀ عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته شد. سپس بهواسطۀ سه مرحلۀ کدگذاری بر مبنای رویکرد پارادایمی، الگوی نهایی حاصل شد. در الگوی پارادایمی، به شرایط علی مورد نیاز جهت شکلگیری و برندسازی در صنعت ورزش، شرایط زمینهای که موجب اهمیت برندسازی در چند دهۀ اخیر شده است و نیز شرایط میانجی که برندسازی در صنعت ورزش را تسهیل یا تسریع میکند، پرداخته شد. افزون بر این، فرایند برندسازی و استراتژیهای (کنشها و تعاملات) لازم آن، مورد کاوش قرار گرفت و پیامد آن رسیدن به وفاداری به برند عنوان شد.https://jsm.ut.ac.ir/article_62138_dba30c1003258f19149ba63362c96283.pdf