دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121Determination and Prioritization of Criteria of Site Selection to Establish Sport Facilities for Equal Access by Analytical Hierarchy Process (AHP)تعیین و اولویتبندی معیارهای مکانگزینی استقرار اماکن ورزشی جهت تساوی در دسترسی با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP)7958145744910.22059/jsm.2016.57449FAکریمزهره وندیاندانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، البرز، ایران0000-0002-5914-8734حسناسدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران-ایرانفرشتهابراهیمیکارشناسارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، البرز، ایرانمهدیصمدیکارشناسارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران-تهران -ایرانJournal Article20110628Today, the complexity of urban issues has led many variables to be influential in site selection that and the importance and value of each criterion in each region should be considered. The aim of this study was to determine and prioritize site selection criteria of sport facilities by AHP for equal access. Research method was descriptive-survey and application. Library resources and a questionnaire were used to collect data. Firstly, criteria were determined and AHP was used to weigh them and Excel was applied to draw figures. Results showed that four criteria of population density (0.510), access (0.272), development potential (0.152) and neighborhood (0.067) had the highest importance in site selection of sport facilities respectively. Unlike most executive agencies in Iran, as 70% of the sport budget is allocated to development and construction of sports facilities (Asadi, 2009), necessity and importance of investment and increased efficiency in different dimensions get more evident. So, with regards to the needs of any region to establish sport facilities, planners and decision makers should achieve maximum efficiency from minimum resources and economize additional costs using new methods such as AHP.
<strong> </strong>امروزه پیچیدگی مسائل شهری موجب شده است متغیرهای متعددی در مکانگزینی کاربریها تأثیرگذار باشند که با توجه به اهمیت و ارزش هر معیار در هر منطقه باید عمل شود. هدف این تحقیق تعیین و اولویتبندی معیارهای مکانگزینی اماکن ورزشی بهوسیلۀ روش مدل تحلیل سلسلهمراتبی(AHP[1]) بهمنظور استقرار در سطح شهر بهمنظور تساوی در دسترسی است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی است. برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شد. ابتدا معیارها تعیین و برای وزندهی آنها از AHP و برای رسم نمودار از نرمافزار Excel استفاده شد. نتایج نشان داد بهترتیب چهار معیار تراکم جمعیت (510/0)، دسترسی (271/0)، پتانسیل توسعه (152/0) و همجواری (067/0) بیشترین اهمیت را در مکانگزینی اماکن ورزشی دارند. با توجه به اینکه بر خلاف اغلب دستگاههای اجرایی کشور 70 درصد بودجۀ ورزش به بخش عمرانی و ساخت اماکن ورزشی اختصاص مییابد (اسدی، 1388)، ضرورت و اهمیت سرمایهگذاری و افزایش بهرهوری از ابعاد مختلف نمایان میشود. ازاینرو برنامهریزان و تصمیمگیران باید با استفاده از روشهای نوین مثل AHP بهمنظور استقرار اماکن ورزشی با توجه به نیاز هر منطقه از حداقل منابع به حداکثر بهرهوری برسند و در صرف هزینههای اضافی صرفهجویی شود.
<strong><br clear="all" /> </strong>
<br clear="all" />
https://jsm.ut.ac.ir/article_57449_86db30bfba26c8be7278e9aa3d0a8ec8.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121The Relationship between Job Burnout and Sources of Stress and Coping Strategies in Referees of Iran Football Premier Leagueرابطۀ تحلیلرفتگی شغلی با منابع استرس و شیوههای مقابله با آن در داوران لیگ برتر فوتبال ایران8158285745010.22059/jsm.2016.57450FAمحمودجمالی گلهکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایرانناهیدهجباریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شمالمحمدرضامرادیاستادیار گروه تربیت بدنی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایرانJournal Article20140414The aim of the present study was to investigate the relationship between job burnout and sources of stress and coping strategies in the referees of Iran premier league. 103 referees were selected as the sample. Sources of Stress Inventory (Voight, 2009), MBI (Maslach & Jackson, 1996) and WCQ (Billings & Moos, 1981) were used to collect data. Results showed a significant relationship between confrontation, interpersonal conflict and role conflict and job burnout. Interpersonal conflict and role conflict predicted job burnout. Problem-focused coping and emotion-focused coping strategies were negatively and significantly correlated with job burnout. These two strategies predicted job burnout. It can be concluded that stress is directly related to job burnout in referees of football premier league and job burnout highly reduces referees' performance. It is recommended that football federation authorities should consider sources of stress and coping strategies to reduce referees' burnout and finally to improve their performance.
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین تحلیلرفتگی شغلی با منابع استرس و شیوههای مقابله با آن در بین داوران لیگ برتر ایران در فصل دوازدهم بود. 103 داور بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ منابع استرس ویت (2009)، مقیاس تحلیلرفتگی مسلش و جکسون (1996) و شیوههای مقابلهای بیلینگز و موس (1981) استفاده شد. یافتهها نشان داد که از مؤلفههای منابع استرس مؤلفۀ مواجهه، تعارض بینفردی و تعارض نقش با تحلیلرفتگی شغلی رابطۀ معناداری داشتند. تعارض بینفردی و تعارض نقش نیز واجد شرایط پیشبینی تحلیلرفتگی شغلیاند. از مؤلفههای روشهای مقابله با استرس مؤلفۀ مسئلهمداری و هیجانمداری همبستگی منفی و معناداری با تحلیلرفتگی شغلی داشت. همچنین، شیوههای مسئلهمداری و هیجانمداری واجد شرایط پیشبینی تحلیلرفتگی شغلی بودند. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که عوامل استرسزای داوران لیگ برتر فوتبال در ارتباط مستقیم با تحلیلرفتگی شغلی آنهاست. تحلیلرفتگی شغلی داوران تأثیر زیادی بر کاهش عملکرد داوری دارد. شناساندن منابع استرس و روشهای مقابله با آن برای کاهش تحلیلرفتگی و در نهایت توسعۀ عملکرد داوران به مسئولان فدراسیون فوتبال توصیه میشود.
https://jsm.ut.ac.ir/article_57450_34a781f4ab0958f7c6fd2bf0a61adf62.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121Identifying Sport Marketing Barriers in Iran from Sport Managers’ Perspectivesشناسایی موانع بازاریابی ورزشی ایران از دیدگاه مدیران ورزشی کشور8298465745110.22059/jsm.2016.57451FAرضاقاسمیکارشناسارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هرمزگان - تهران- ایران،محمدجوادی پوراستادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران- تهران- ایران0000000226055312احمدترکفراستادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد شیراز -شیراز- ایرانJournal Article20131225The aim of this study was to identify sport marketing barriers in Iran from sport managers’ perspectives. The statistical population involved top managers of Sport and Youth Ministry, National Olympic Committee and sport federations (<em>N</em>=80). Sample was equal to the population and 67 questionnaires were returned correctly. A researcher-made questionnaire (with 40 items) was used to measure sport marketing barriers in five factors including economic, legal, managerial, structural and environmental. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 experts and its reliability was obtained as 0.86 in a pilot study. Data analysis showed that sport marketing barriers in Iran were respectively legal, structural, managerial, environmental and economic. So, sport politicians must consider these barriers before designing sport marketing development strategies and determining their priorities.
هدف کلی این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزشی ایران از دیدگاه مدیران ورزش کشور بود. جامعۀ آماری پژوهش را مسئولان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مسئولان کمیتة ملی المپیک و رؤسای فدراسیونهای ورزشی (80 نفر) تشکیل میدادند. نمونه با جامعۀ آماری برابر بود و 67 پرسشنامه بهدرستی برگشت داده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساخته بود که موانع بازاریابی ورزشی را با 40 سؤال در پنج حیطۀ موانع اقتصادی، حقوقی، مدیریتی، ساختاری و محیطی میسنجید. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان تأیید شد و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی 86/0 بهدست آمد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که موانع بازاریابی ورزشی بهترتیب حقوقی، ساختاری، مدیریتی، محیطی و اقتصادی بودند. سیاستگذارانصنعتورزشکشورمیتوانندچنینموانعیرا قبلازتدوینراهبردهایتوسعۀبازاریابی ورزشیو تعیین اولویتهایآنمدنظرقراردهند.
<strong> </strong>https://jsm.ut.ac.ir/article_57451_34c3c82a9a10e680df57ac039f6b5bd5.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121Designing a Model to Investigate the Effect of Creativity and to Share Tacit and Explicit Knowledge on Performance of Sport Organizations Based on BSC Approachطراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن8478645745210.22059/jsm.2016.57452FAفرزانهمظلومی سوینیکارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-9256-4222اکبرجابریدکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7849-8668جوادخزائی پولکارشناسارشد مدیریت بازرگانی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه اصفهان - اصفهان- ایرانJournal Article20140504The aim of the current study was to design a model to investigate the effect of creativity and to share tacit and explicit knowledge on performance of Sport and Youth offices and sport boards in Isfahan. It was a descriptive survey and a practical one. A combination of Wang and Wang (2012) Knowledge Sharing, Kaplan & Norton (1992) Performance, Zhou & George (2001), and Coelho et al. (2011) Creativity questionnaires were used. The population consisted of all the employees of Sport and Youth offices and sport boards in Isfahan, and 182 subjects were randomly selected. The reliability of the questionnaire was found to be 0.85 according to Cronbach’s alpha. In addition, to measure the validity of the model, Structural Equation Modeling was applied. The relationships of the variables were verified by the results of path analysis. The results showed that creativity had a significant and positive effect on employees' knowledge sharing, and knowledge sharing had a significant and positive effect on performance in Sport and Youth offices and sport boards in Isfahan.
<strong> </strong>
<strong><em> </em></strong>
<strong> </strong>هدف کلی تحقیق حاضر طراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد در ادارات ورزش و جوانان و هیأتهای ورزشی اصفهان بود. این تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است و ابزار گردآوری دادههای آن، ترکیبی از پرسشنامههای تسهیم دانشِ وانگ و وانگ (2012)، عملکردِ کاپلان و نورتون (1992) و خلاقیتِ ژو و جورج (2001) و کولهو و همکاران (2011) است. جامعة آماری پژوهش کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان و هیأتهای ورزشی استان اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 182 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش بررسی شدند. پایایی کلی سؤالات پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. همچنین بهمنظور سنجش روایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری،استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تأیید شد. نتایج نشان داد که خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری بر تسهیم دانش کارکنان، و تسهیم دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد در ادارات ورزش و جوانان و هیأتهای ورزشی استان اصفهان دارد.
<em> </em>
<strong> </strong>
<strong><em> </em></strong>
<strong><em> </em></strong>https://jsm.ut.ac.ir/article_57452_160bcf7e2f18c798543105038903f23e.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121An Investigation of the Role of Employees' Participation in Predicting Staff's Job Burnout in Sport and Youth General Offices of Great Khorasanبررسی نقش مشارکت کارکنان در پیشبینی تحلیلرفتگی شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان خراسان بزرگ8658745745310.22059/jsm.2016.57453FAجوادقاسمی روشناوندکارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانجعفرخوشبختیاستادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانعلیعسگریاستادیار دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20140503The aim of this study was to predict job burnout based on employees’ participation in Sport and Youth general offices in Great Khorasan. This study used a descriptive correlation approach. The statistical population included all staff in Sport and Youth general offices in Great Khorasan. Due to the limited size of population, census sampling method was used. In fact, the sample equaled the population (<em>N</em>=<em>n</em>=140). To achieve the required data, a demographic questionnaire, the researcher-made staff participation questionnaire and Maslach's job burnout questionnaire were used. Their face and content validity was confirmed by 10 university professors and their reliability was calculated in a pilot study by Cronbach’s alpha correlation coefficient as <em>α</em>=0.92 for participation questionnaire and <em>α</em>=0.87 for burnout questionnaire. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics methods such as Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results showed a significant reverse relationship between the staff’s participation and all three dimensions of job burnout (emotional burnout, personality deficiency, performance reduction). Staff’s participation predicted 31% of their job burnout variance (<em>R<sup>2</sup></em>=0.31, <em>P</em>=0.001, <em>F</em>=49.291).
<strong> </strong>
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی تحلیلرفتگی شغلی براساس مشارکت کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان خراسان بزرگ بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان خراسان بزرگ بود. بهدلیل پایین بودن حجم جامعۀ آماری، نمونه بهصورت تمامشمار بهدست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است (n=N). بر این اساس 140 نفر بهعنوان نمونۀ آماری ارزیابی شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق سه پرسشنامۀ اطلاعات جمعیتشناختی، مشارکت کارکنان (محققساخته) و تحلیلرفتگی شغلی (مسلش) جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تأیید ده استاد صاحبنظر دانشگاهی رسید. در یک مطالعۀ راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی پرسشنامههای مشارکت و تحلیلرفتگی بهترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. دادههای تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مشارکت کارکنان با هر سه بعد تحلیلرفتگی شغلی (فرسودگی عاطفی، زوال شخصیت و افت عملکرد) ارتباط معنادار و معکوس وجود دارد. مشارکت کارکنان 31 درصد واریانس تحلیلرفتگی شغلی کارکنان را پیشبینی میکند (31/0=R<sup>2</sup>، 001/0=P، 291/49=F).
https://jsm.ut.ac.ir/article_57453_08841e9d3a5acb9ecc36676bdd17c8d5.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121Application of Data Mining to Identifying Factors Affecting Gymnasts' Success in Sports Testsکاربرد دادهکاوی در شناسایی عوامل اثرگذار بر موفقیت ورزشکاران ژیمناست در آزمونهای ورزشی8758905745410.22059/jsm.2016.57454FAسیدادیبشیخ احمدیکارشناسارشد مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.سیدامیرشیخ احمدیاستادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانسردارمحمدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-7078-956XJournal Article20140524Gymnastics as a basic sport needs learning basic skills and abilities such as strength, speed, flexibility and agility. Team coaches and supervisors always try to evaluate and measure these skills using designed tests in different time periods. Identifying the success of a gymnast based on these results needs tremendous experience. Accordingly this paper attempted to localize the standard test of America national team in accordance with age and sex of Kurdistan gymnasts and to evaluate various skills based on data mining techniques so that the most influential skills in gaining good results can be examined by algorithms of extracting key parameters. Results indicated that the most influential factors in the success of a gymnast in the tests were power and speed. Finally, it can be noted that gymnasts who have more power and speed than the others at the beginning of the exercise can be more successful in this field.
ژیمناستیک بهعنوان ورزش پایه و مادر به مهارتها و قابلیتهایی از جمله قدرت، سرعت، انعطاف و چابکی نیاز دارد. مربیان و سرپرستان تیمها همواره سعی در ارزیابی و سنجش این مهارتها با استفاده از آزمونهای طراحیشده در بازههای زمانی مختلف دارند. شناسایی موفقیت یک ژیمناست براساس این نتایج به تجربۀ بسیار زیادی نیاز دارد. بر این اساس در این مقاله، تلاش شده است تا با بومیسازی آزمون استاندارد تیم ملی ژیمناستیک آمریکا متناسب با جنس و سن ورزشکاران استان کردستان مهارتهای مختلف براساس تکنیکهای دادهکاوی ارزیابی شود تا تأثیرگذارترین مهارتها در کسب نتیجۀ مناسب با استفاده از الگوریتمهای استخراج پارامترهای کلیدی بررسی شود. نتایج حاکی از آن است که قدرت و سرعت تأثیرگذارترین عامل موفقیت یک ژیمناست در آزمونهای صورتگرفتهاند. در نهایت میتوان گفت ژیمناستهایی که در بدو ورود از عامل قدرت و سرعت بیشتری نسبت به ژیمناستهای دیگر برخوردارند، در این رشته موفقتر خواهند بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_57454_0e1b12b4cdef1539a8261b38e0e2d5a6.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121A Study of Aspects of Tax Exemptions in Iran Sport from Viewpoints of Managers of Sport Clubs and Expertsبررسی ابعاد معافیتهای مالیاتی در ورزش ایران از دیدگاه مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی8919045745510.22059/jsm.2016.57455FAکمیلداستانیکارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانغلامعلیکارگردانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانحسینزارعیاناستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0003-1208-4443Journal Article20140524The aim of this study was to examine dimensions of tax exemptions in Iran sport from viewpoints of managers of sport clubs and sport experts. The research method was descriptive and correlation. Statistical population included the managers of sport clubs and sport experts in three provinces of Tehran, Isfahan and Fars. Sample of managers were equal to the statistical population (<em>N</em>=<em>n</em>=25) and the sample of sport experts was selected by convenience random sampling method (<em>n</em>=30). Dimensions of tax exemptions in Iran sport were analyzed by a 20-item researcher-made questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by 15 professors. The reliability was obtained as (<em>α</em>=0.86). The findings showed that tax exemptions in sport were not acceptable according to the managers of sport clubs and sport experts. Moreover, the path coefficient of fundamentals of tax exemptions and total tax exemptions, path coefficient of income base tax exemptions and total tax exemptions, and path coefficient of topic tax exemptions and total tax exemptions were confirmed. It is suggested that Iran tax legislative organizations, especially the sections of exemptions, analyze again the exemptions related to the sport, and provide the ground for participation of private sector in sport.
<strong> </strong>
هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معافیتهای مالیاتی در ورزش ایران از دیدگاه مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی، و جامعة آماری شامل مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی سه استان تهران، اصفهان و فارس بود. نمونۀ آماری مدیران برابر با جامعۀ آماری (25=N=n نفر) و نمونۀ آماری کارشناسان ورزشی بهصورت تصادفی در دسترس (30n=) انتخاب شد. ابعاد معافیتهای مالیاتی در ورزش ایران با استفاده از پرسشنامۀ 20 سؤالی محققساخته بررسی شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را پانزده نفر از استادان صاحبنظر تأیید کردند. ضریب پایایی پرسشنامه 86/0= α بهدست آمد. یافتهها نشان داد که معافیتهای مالیاتی در ورزش از دیدگاه مدیران باشگاهها و کارشناسان ورزشی در حد قابل قبولی قرار ندارد. همچنین ضریب مسیر مبانی معافیتهای مالیاتی و معافیتهای مالیاتی کل، ضریب مسیر معافیتهای مالیاتی پایۀ درآمدی و معافیتهای مالیاتی کل و ضریب مسیر معافیتهای مالیاتی موضوعی و معافیتهای مالیاتی کل تأیید شد. پیشنهاد میشود نهادهای قانونگذار مالیاتی ایران، بهخصوص قسمتهای مربوط به معافیتها، به بررسی مجدد معافیتهای مربوط به بخش ورزش کشور بپردازند و زمینة حضور بخش خصوصی در ورزش را هموار سازند.
https://jsm.ut.ac.ir/article_57455_a552f6365d5f4af97186409b01918d74.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121The Role of Sport Shoes Packaging as a Media in Persuading Different Groups of Athletes to Buy Sport Shoesنقش بستهبندی کفشهای ورزشی بهمنزلۀ یک رسانه در ترغیب گروههای مختلف ورزشکاران به خرید کفشهای ورزشی9059205745610.22059/jsm.2016.57456FAساراکشکراستادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-2145-1850حمیدقاسمیاستادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانپریفرجی زادهکارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20140523The aim of this study was to investigate the role of sport shoes packaging in persuading different groups of athletes to buy sport shoes. The methodology was descriptive-survey. The statistical population consisted of 1800 athletes of sport clubs of Poldokhtar city. 329 subjects were selected as the sample by Morgan Table using clustering random sampling method in those clubs. A researcher-made questionnaire was used to collect data and its content validity was approved by experts and its reliability was calculated by Cronbach Alpha method as <em>α</em>=0.89. Results showed that among packaging characteristics, design was the most important factor which played a role in persuading athletes to buy sport shoes while information had the lowest importance. Also, design and protection was more important (to persuade to buy sport shoes) to women than men and athletes with no university degrees more than those with Bachelor.
<strong> </strong>هدف از این تحقیق، بررسی نقش بستهبندی کفشهای ورزشی در ترغیب گروههای مختلف ورزشکاران به خرید کفشهای ورزشی بود. روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش 1800 نفر از ورزشکاران باشگاهی شهرستان پلدختر بودند که براساس جدول مورگان، حجم نمونه 320 نفر تعیین شد. اعضای جامعۀ نمونۀ تحقیق به روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی در باشگاهها انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان و روایی ساختاری آن با روش تحلیل عاملی بررسی شد و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (آلفا= 89/0) محاسبه شد.
یافتهها نشان داد که بین ویژگیهای بستهبندی، مهمترین ویژگی، طراحی بستهبندی کفشهای ورزشی است که در ترغیب ورزشکاران به خرید کفش نقش دارد، درحالیکه ویژگی اطلاعرسانی، کمترین اهمیت را دارد. در بین گروههای مختلف ورزشکاران، ویژگیهای طراحی و حفظ و نگهداری در زنان بیش از مردان و در ورزشکاران دارای تحصیلات زیر دیپلم بیش از ورزشکاران لیسانس در ترغیب آنها به خرید کفش ورزشی اهمیت دارد.https://jsm.ut.ac.ir/article_57456_fa30bf3359ac457b1b7d58fac02dc80c.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121The Relationship between Organizational Spirituality and Organizational Citizenship Behavior in Staff of Sport and Youth General Office of Tehran Provinceارتباط بین معنویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ستادی ادارۀ کل ورزش و جوانان استان تهران9219335745710.22059/jsm.2016.57457FAمسعودفریدونیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانابراهیمعلیدوست قهفرخیعضو هیأت علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140531The aim of this study was to investigate the relationship between organizational spirituality and its dimensions and organizational citizenship behavior in the staff of Sport and Youth office in Tehran province. This study used a descriptive-correlation approach which was carried out as a field study. The statistical population consisted of all staff of Sport and Youth office and 132 subjects were selected as the sample according to Morgan Table. To collect data, Organizational Spirituality Questionnaire (Melemin, 2003) and Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (Organ & Konovsky, 1996) were used. Their validity was confirmed by university professors and experts and their reliability was estimated by Cronbach’s alpha coefficient as <em>α</em>=0.89 for Organizational Spirituality Questionnaire and <em>α</em>=0.83 for OCB Questionnaire respectively. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. The results indicated a significant and positive relationship between organizational spirituality and organizational citizenship behavior. Also, stepwise regression results showed that the dimensions of meaningful work, religiosity and attunement with the organization could significantly explain organizational citizenship behavior. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین معنویت سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان استان تهران بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی و از نظر روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان ادارۀ ورزش و جوانان بود که با توجه به جدول مورگان، 132 نفر بهعنوان نمونه مشخص شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ استاندارد سنجش معنویت سازمانی میلیمن و همکاران (2003) و همچنین پرسشنامۀ استاندارد رفتار شهروندی سازمانی طراحیشده توسط اورگان و کانوسکی (1996) بود که روایی پرسشنامهها را استادان و متخصصان دانشگاهی تأیید کردند و پایایی پرسشنامهها براساس آلفای کرونباخ سنجیده شد که عدد 89/0 برای معنویت سازمانی و 83/0برای پرسشنامۀ سنجش رفتار شهروندی بهدست آمد. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش و رابطۀ آن با سایر متغیرهای وابستۀ مورد نظر، از روشهای آماری مانند همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین معنویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که از بین مؤلفههای معنویت سازمانی، کار بامعنا، دینداری و همسویی با سازمان توانایی پیشبینی معنادار رفتار شهروندی سازمانی را دارند.<br /> <br /> <br /> https://jsm.ut.ac.ir/article_57457_dc521d1f4d35996daf31d47b1b5f7768.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93417620160121An Investigation of the Relationship between Emotional Intelligence and Entrepreneurial Skills in Physical Education Studentsبررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارت های کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی9359505745810.22059/jsm.2016.57458FAعباسفخرانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9657-0822مهرزادحمیدیدانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجیدجلالی فراهانیدانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7369-2082Journal Article20140519This study examined the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial skills in physical education students. The research method was descriptive – correlation and application in terms of aim which was carried out as a field study. The statistical population consisted of physical education students of University of Tehran (<em>N</em>=843). 265 subjects were selected by Cochran Formula. Stratified random sampling method was used to select the sample. To collect data, EI Questionnaire by Nwokah and Ahiauzu (2009) and Entrepreneurial Skills Questionnaire by Biech (2007) were used. The validity of both questionnaires was confirmed by 11 sport management experts. Their reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient as 0.821 and 0.794. For data analysis, descriptive statistics (frequency, frequency percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (K-S test, Spearman correlation coefficient, stepwise multiple regression) were used. Findings showed a significant and positive relationship between emotional intelligence and entrepreneurial skills of students (<em>r</em>=0.508). Also, there was a significant relationship between self-management (<em>r</em>=0.471), relationship management (<em>r</em>=0.528) and social awareness (<em>r</em>=0.718) and entrepreneurial skills. Stepwise multiple regression showed that among the four components of emotional intelligence, self-management with multiple correlation coefficient (<em>R</em>=0.721), social awareness (<em>R</em>=0.821) and relationship management (<em>R</em>=0.853) could predict entrepreneurial skills. It seems that emotional intelligence and thereby students' entrepreneurial skills can be improved by necessary education.
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارتهایکارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران (843n=) بودند. تعداد نمونۀ آماری براساس فرمول کوکران 265 نفر بهدست آمد. نحوۀ نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ هوش هیجانی نوکاه و آهیازو (2009) و پرسشنامۀ مهارتهایکارآفرینی بیچ (2007) بود. روایی پرسشنامهها را یازده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید کردند. پایایی درونی هر دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، بهترتیب 821/0 و 794/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی )آزمون K-S، ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانۀ گامبهگام) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین هوش هیجانی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (508/0=r). همچنین بین سه مؤلفۀ خودمدیریتی (471/0r<sub>=</sub>)، مدیریت روابط (528/0r<sub>=</sub>) و آگاهی اجتماعی (718/0r<sub>=</sub>) با مهارتهای کارآفرینی رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانۀ گامبهگام نشان داد که از بین چهار مؤلفة هوش هیجانی، مؤلفههای خودمدیریتی با ضریب همبستگی چندگانه (721/0 (R=، آگاهی اجتماعی) 821/0 (R=و مدیریت روابط )853/0 (R=توانایی پیشبینی مهارتهایکارآفرینی را دارند. بهنظر میرسد از طریق آموزشهای لازم، میتوان هوش هیجانی و در نتیجۀ آن مهارتهایکارآفرینی دانشجویان را ارتقا بخشید.
https://jsm.ut.ac.ir/article_57458_7c3691cd0c1e3dd445ea6c031ac2c63c.pdf