دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Role of Goal Orientation and Moral Identity on Predicting Prosocial and Antisocial Moral Functioning in Footballنقش هدف گرایی و هویت اخلاقی در پیش بینی کارکردهای اخلاقی مثبت و منفی در فوتبال52323764FAمحمدکشتی داردانشگاه بیرجند , دکترای مدیریت ورزشی0000000217054940محمدجهانگیریکارشناس ارشد دانشگاه بیرجندمحمدرحیمیکارشناس ارشد دانشگاه بیرجندJournal Article19700101The purpose of this study was to examine the effects of task and ego goal orientation and moral identity on prosocial and antisocial judgment and behavior in football. Randomly, 268 players were selected as the sample of this study. To collect data, questionnaires including perception of success questionnaire, the internalization dimension of the self-importance of moral identity scale, prosocial and antisocial functioning and Marlowe-Crowne social desirability scale were used. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and hierarchical regression (0.05). Regression analysis revealed no significant main effects of goal orientations and moral identity on prosocial judgment and behavior. However, a significant interactional effect was observed between task and ego orientation and prosocial judgment (p<0.05). Goal orientation and moral identity together explained 7% of the variance in antisocial judgment and 17% of the variance in antisocial behavior. The present findings underscored the importance to examine the interactional effects between task and ego orientation on predicting moral variables.هدف از این تحقیق، بررسی تأثیرات هدفگرایی و هویت اخلاقی بر رفتار و قضاوت مثبت و اجتماعیستیز در فوتبال بود. به همین منظور 268 فوتبالیست بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای درک موفقیت، خودستایی هویت اخلاقی، کارکرد اجتماعی مفید و جامعهستیز و تمایل اجتماعی و در تحلیل دادهها نیز از همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تأثیرات اصلی خودمحوری و هویت اخلاقی در تبیین رفتار و قضاوت مثبت اجتماعی معنیدار نیست. اثر متقابل بین خودمحوری و تکلیفمحوری در ارتباط با قضاوت اخلاقی مثبت معنیدار بود (05/0 p <). هدفگرایی و هویت اخلاقی 7 درصد از واریانس قضاوت اجتماعیستیز و 17 درصد از واریانس رفتار اجتماعی ستیز را تبیین میکنند. نتایج تحقیق حاضر بر اهمیت ارزیابی تأثیرات متقابل بین تکلیفمحوری و خودمحوری در پیشبینی متغیرهای اخلاقی تأکید میکند.https://jsm.ut.ac.ir/article_23764_07225932c38f3b11bc939565b4e1ebb4.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Relationship between Coaches’ Leadership Styles and Power Sources in Iranian Super League Volleyball Teams from Players’ Point of Viewرابطه بین سبک رهبری و منبع قدرت مربیان تیمهای لیگ برتر والیبال کشور از دیدگاه بازیکنان23765FAگلارهتهامیدانشجوی دکتری روان شناسی ورزشی دانشگاه Bourgogne فرانسهسیدنصرالهسجادیدانشیار دانشگاه تهران0000-0001-8529-7090محمدخبیریدانشیار دانشگاه تهرانعلیرضاالهی. استادیار دانشگاه تربیت معلم0000-0002-4810-1949Journal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationship between leadership style and power source of coaches in Iranian super league volleyball teams from players’ point of view as well as to prioritize leadership styles and power sources in coaches of all teams. For this purpose, all Iranian super league volleyball team players in season 2008-2009 completed the Leadership Scale for Sport (Chelladurai & Saleh, 1980) and Power Source questionnaire (Sussman & Deep, 1989). The validity of these questionnaires was confirmed by 10 sport management professors, and reliability coefficient was respectively acquired through Cronbach's alpha ( =0.83) and Kuder-Richardson 21 (r21=0.70). Out of 157 questionnaires distributed, 142 questionnaires were received and analyzed with K-S test, Friedman test and Spearman correlation coefficient. Results showed that leadership styles of coaches were prioritized as ‘instruction and training’, ‘social support’, ‘positive feedback’, ‘autocratic’, and ‘democratic’. Power sources of coaches also were prioritized as ‘expert’, ‘legitimate’, ‘referent’, ‘reward’, and ‘coercive powers’. There was a significant correlation between ‘instruction and training’ style with ‘expert power’ (r=0.173, p?0.05) and also between ‘social support’ style with ‘expert power’ (r=0.165, p? 0.05). Regarding Hersey and Blanchard theory of situational leadership, the results were justifiable. Regarding the research domain, more researches on different sport societies are required to achieve better judgment and results.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری و منبع قدرت مربیان تیم های لیگ برتر والیبال کشور از دیدگاه بازیکنان و اهداف فرعی تحقیق، اولویتبندی سبکهای رهبری و منابع قدرت مربیان بود. به این منظور کلیه بازیکنان لیگ برتر والیبال کشور در سال 1387 به پرسشنامه های مقیاس رهبری در ورزش (چلادورای و صالح، 1980) و اعمال قدرت (سوسمان و دیپ، 1989) پاسخ دادند. روایی این پرسشنامهها توسط 10 نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید و ضریب پایایی آنها به ترتیب از روش آلفای کرونباخ (83/0=a) و کودر ریچاردسون 21 (70/0= r21) به دست آمد. از مجموع 157 پرسشنامه توزیعشده، اطلاعات 142 پرسشنامه برگشتی (44/90%) با استفاده از آزمونهای کلموگروف - اسمیرنوف، فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. روش تحقیق همبستگی است. تحلیل دادهها نشان داد که مربیان به ترتیب از سبکهای آموزش و تمرین، حمایت اجتماعی، بازخورد مثبت، آمرانه و دموکراتیک استفاده میکنند. همچنین منابع قدرت مربیان به ترتیب عبارت است از: قدرت تخصص، قانونی، مرجعیت، پاداش و اجبار. در بین مؤلفههای سبک رهبری و منبع قدرت، تنها بین سبک آموزش و تمرین با قدرت تخصص (05/0p< ، 173/0= r) و نیز سبک حمایت اجتماعی با قدرت تخصص (05/0p< ، 165/0= r) در آزمودنیها همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده شد. نتایج با توجه به نظریه رهبری وضعی هرسی و بلانچارد قابل توجیه است، ولیکن با توجه به بدیع بودن حوزه پژوهش، به نظر میرسد قضاوت بهتر و دقیقتر مستلزم پژوهشهای بیشتری است.https://jsm.ut.ac.ir/article_23765_e7ee0cd33b2fd02f2c96b2f40d2f0e9f.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Relationship between Locus of Control (LOC) and General Health (GH) in Athletes and Non – Athlete Male Students in Tehran Universityتعیین ارتباط بین منبع کنترل و سلامت عمومی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تهران23766FAغلامرضاشعبانی بهاردانشیار دانشگاه بوعلی سیناعلییلفانیاستادیار دانشگاه بوعلی سیناسجادقارلقیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلیJournal Article19700101The aim of this research was to study the relationship between locus of control (LOC) and general health (GH) in athletes and non – athlete male students in Tehran University. For this purpose, 206 athlete and non – athlete university stundents (age: 18 – 25 years old) were selected randomly. The research method used in this study was ex post facto – descriptive. Ratter's locus of control inventory and general health inventory were used to collect the data. In order to analyze the data, independent – sample t-test, Pearson and Kendall correlation coefficient tests as well as SPSS 15 software were used.The results showed a significant difference in LOC and GH between athlete and non – athlete male university students (P<0.05). Also, there was a significant relationship between LOC and GH with athletic perseverance in athlete students (P<0.05). On the other hand, there was a significant and positive relationship between LOC and GH in athlete male university students (P<0.05). Generally, the results showed that athlete students enjoyed a more internalized locus of control and better condition of general health when compared with non – athlete students.هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط منبع کنترل و سلامت عمومی دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تهران است. نمونه آماری تحقیق، 206 نفر از دانشجویان پسر (103 ورزشکار و 103 غیرورزشکار) 25 – 18 ساله دانشگاه تهران بودند. روش تحقیق، از نوع توصیفی – پس رویدادی است. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد منبع کنترل راتر (1966) و سلامت عمومی گلدبرگ (1979) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری مانند ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی کندال و t استیودنت استفاده شد. نتایج نشان داد که بین منبع کنترل و سلامت عمومی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین بین منبع کنترل و سلامت عمومی با سابقه ورزشی دانشجویان ورزشکار رابطه معناداری مشاهده نشد (05/0>P). از طرفی بین منبع کنترل و میزان سلامت عمومی دانشجویان پسر ورزشکار رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (05/0>P). بنابراین دانشجویان پسر ورزشکار از نظر منبع کنترل، درونی تر و به لحاظ سلامت عمومی، وضعیت بهتری نسبت به دانشجویان پسر غیرورزشکار دارند.https://jsm.ut.ac.ir/article_23766_54285c9a16bf7baf02024e7dcac760c2.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Relationship between Participative Management and Resistance of Physical Education Teachers to Changeرابطه بین مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر در معلمان تربیت بدنی23767FAابوالفضلفراهانیاستاد دانشگاه پیام نور0000-0002-0417-5858حسناسدیدانشیار دانشگاه تهرانعذراآقاجانیکارشناس ارشد تربیت بدنیJournal Article19700101The aim of the present study was to recognize and examine different aspects of participative management and resistance of physical education female teachers to changes of educational and training methods in district 7. This was a descriptive correlational study. Statistical population included female teachers of physical education who taught 12 hours a week (N=81). Because they were limited in number, all of them were selected as the sample of the study. Two questionnaires (participative management questionnaire and resistance to change questionnaire) were used to gather the data. The first questionnaire included 4 elements, each of which separately consisted of 6 questions which as a result formed 20 questions totally.Other questionnaire consisted of 18 questions. The reliability of participative management was determined by Cronbach’s alpha (0.75) and the reliability of resistance to change as (0.96). Data were analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS 11 software. The results showed a significant negative and reverse relationship between participative management and resistance to change (r = -0.35, P<0.05). Furthermore, the same relationship existed between participation in decision making and problem solving (r = -0.239, P<0.05), participation in execution and performance (r=-0.465, P<0.05) and participation in supervision and control (r = -0.240, p<0.05) with resistance to change. But, there was no relationship between participation in planning and goal determination (r = -0.157, p>0.05) with resistance to change.هدف از این تحقیق، مطالعه و شناخت ابعاد مدیریت مشارکتی و مقاومت معلمان تربیت بدنی مدارس دخترانه در برابر تغییرات آموزش و پرورش ناحیه 7 است. تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق معلمان تربیت بدنی مدارس دخترانه ند که با ابلاغ 12 ساعت به بالا به تدریس تربیت بدنی مشغول ند و براساس اطلاعات کسب شده از کارشناسی تربیت بدنی ناحیه 7، تعداد آنان 81 نفر است. از آنجا که تعداد آنان محدود است، با روش تمام-شماری، نمونه نیز 81 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر بود. پرسشنامه مدیریت مشارکتی در 4 مؤلفه که هرکدام پنج سؤال را دربرمی گرفت (در مجموع 20 سؤال) و پرسشنامه مقاومت در برابر تغییر که شامل 18 سؤال بود. پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت مشارکتی 75/0 و برای مقاومت در برابر تغییر 86/0 تعیین شد. داده های تحقیق از طریق روش های آمار استنباطی و آمار توصیفی تجزیه وتحلیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 11 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین مدیریت مشارکتی و مقاومت در برابر تغییر در معلمان زن تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه ها 7 رابطه معنادار منفی و معکوس وجود دارد (35/0 - = r، 05/0 > 003/0 = p). همچنین بین مشارکت در تصمیم گیری و حل مسئله (239/0- = r، 05/0 > 047/0 = p)، مشارکت در کنترل و نظارت (240/0 - = r، 05/0 > 045/0 = p) و مشارکت در اجرا (465/0- = r، 05/0 > 001/0 = p) با مقاومت در برابر تغییر رابطه معنادار منفی و معکوس مشاهده شد ولی بین مشارکت در برنامه ریزی و هدف گذاری (157/0- = r، 05/0< 193/0 = p) و مقاومت در برابر تغییر رابطه ای مشاهده نشد.https://jsm.ut.ac.ir/article_23767_4acb0963c5f3b8f7d1a2de08c8fff2f1.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Correlation Matrix between Five Personality Traits and Methods to Confront Conflictارتباط پنج بُعد شخصیتی و شیوه های مقابله با تعارض23768FAحمیدهدهقانی فیروزآبادیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانمهرزادحمیدیاستادیار دانشگاه تهرانجبارسیف پناهی شعبانیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of this study was to determine the relationship between five personality traits and the methods to confront conflicts in physical education teachers (Yazd city). The research used a descriptive and correlational method. The statistical population consisted of all physical education teachers in districts one and two in Yazd city (N=125). The statistical sample was similar to the statistical population, but the data of 105 subjects were analyzed. Two questionnaires of Robbins conflict management and personality traits (big five model) were used to collect the data. Descriptive and inferential statistics (KS test and Pearson correlation coefficient) were used to analyze the data. The results showed that among five personality traits, agreeableness (51%±8.3) had the highest mean and solution-oriented strategy (44%) was the most useful method to confront conflicts. The other findings also showed that a significant relationship between agreeableness with solution-oriented strategy and control strategy, conscience with solution-oriented strategy and non-coping strategy, openness to experience with control strategy. There was no significant relationship between other personality traits and methods to confront with conflict.در زمینه ارتباط بین پنج بعد شخصیتی و شیوههای مقابله با تعارض تاکنون تحقیقی در داخل کشور انجام نشده است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین پنج بعد شخصیتی و شیوههای مقابله با تعارض در بین معلمان تربیت بدنی شهر یزد بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان تربیت بدنی مناطق یک و دو شهر یزد بودند (125 نفر). نمونه آماری برابر با جامعه آماری انتخاب شد، اما دادههای 105 نفر از آنها تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مدیریت تضاد رابینز و شخصیت )مدل(big five بود. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون KS و ضریب همبستگی پیرسون) نشان داد، از بین بُعدهای شخصیتی، سازگاری بالاترین میانگین (51% ± 8/3) را داشت و راهبرد راهحلگرایی (44%)، بیشترین روش مورد استفاده برای مقابله با تعارض بود. همچنین یافتهها نشان داد که بین سازگاری با راهبرد راهحلگرایی و راهبرد کنترل، وجدان با راهبرد راهحلگرایی و راهبرد عدم مقابله، و استقبال از تجربه با راهبرد کنترل رابطه معناداری وجود دارد. بین دیگر مؤلفههای شخصیت و شیوههای مقابله با تعارض رابطه معناداری مشاهده نشد.https://jsm.ut.ac.ir/article_23768_41b819074e3b11da889c065cc2376f32.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Comparison of Quality of Life between Participants and Non-Participants in Sport for Allمقایسة کیفیت زندگی افراد شرکتکننده و غیرشرکتکننده در ورزش همگانی23769FAرحیمرمضانینژاددانشیار دانشگاه گیلانسیدمحمدکاظمواعظ موسویدانشیار دانشگاه امام حسینربابمختاریکارشناس ارشد دانشگاه شمالJournal Article19700101The purpose of this study was to compare the quality of life in participants and non-participants who took part in sport for all in Ardabill city. 226 active subjects (72 women and 152 men) in sport for all stations and 539 non-participants (208 women and 331 men) were selected as the sample of the study. The Quality of Life (QLQ) questionnaire included 72 questions which measured 6 factors of quality of life. The internal consistency of this questionnaire was R = 0.85 and in this study it was estimated 0.81. Data were analyzed by t test and Mann Whiney U Test (P 0.05). The results indicated a significant difference in quality of life between the two groups. That is, participants’ quality of life, physical well-being subscales, job satisfaction, creative / aesthetic behavior and social relations were found to be better than non-participants. Also, those men and women who took part in sport for all had better life quality scores in comparison with male and female non-participants.هدف از این تحقیق، مقایسة کیفیت زندگی افراد شرکتکننده و افراد غیرشرکتکننده در ورزش همگانی شهر اردبیل بود. آزمودنیهای این تحقیق 226 نفر (72 زن و 152 مرد) از افراد شرکتکننده در ایستگاههای ورزش همگانی و 539 (208 زن و 331 مرد) نفر از شهروندان اردبیلی غیرشرکتکننده در ایستگاههای ورزش همگانی بودند. به کمک پرسشنامة کیفیت زندگی با 72 سؤال، 6 مقیاس کیفیت زندگی اندازهگیری شد. ثبات درونی این پرسشنامه 85/0=r اعلام شده بود و در این تحقیق نیز 81/0=r برآورد شد. اطلاعات تحقیق با آزمونهای آماری T-test و Uمان ویتنی، در سطح 05/ 0P تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین کیفیت زندگی افراد شرکتکننده و غیرشرکتکننده در ورزش همگانی تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، کیفیت زندگی، وضعیت خردهمقیاسهای بهزیستی بدنی، رضایت شغلی، روابط اجتماعی و رفتار خلاق و مبتکرانة افراد شرکتکننده در ورزش همگانی نسبت به افراد غیرشرکتکننده بهتر بود. همچنین کیفیت زندگی مردان و زنان شرکتکننده در ورزش همگانی بهتر از مردان و زنان غیرشرکتکننده بود.https://jsm.ut.ac.ir/article_23769_9d20ff23dac0988dbeb6940f2b5a39f2.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222To Determine the Relationship between Employees’ Empowerment and Organizational Learning in Physical Education Organizationارتباط توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران23770FAکاظمدستگردیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانمحمودگودرزیاستاد دانشگاه تهرانحسناسدیدانشیار دانشگاه تهرانمهدیدستگردیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101The purpose of this study was to determine the relationship between employees’ empowerment and organizational learning in Physical Education Organization. The research used a descriptive correlation method. Statistical population consisted of all employees in Physical Education Organization (N=722) and based on Cochran sampling method, 250 subjects were selected for the statistical sample. The data were gathered by questionnaires of personal characteristics, Spreitzer empowerment (a=0.88), and Scheffe’s organizational learning (?=0.87). Descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient, Kolmogorov Smirnov and multivariate regression analysis were used to analyze the data (a=0.01). Also, SPSS 15 and EXEL software was used. The results showed a positive and powerful significant relationship between impact (r = 0.496), competence (r = 0.241), meaningfulness (r = 0.186) with organizational learning (P=0.01, r=0.830). Multivariate regression analysis showed that out of five dimensions of empowerment, only three dimensions ( meaningfulness, competence, and impact) determined approximately 79% of organizational learning variance (P<0.01).هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین عوامل توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی بود. روش تحقیق، همبستگی بود و برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (883/0 = a) و پرسشنامه یادگیری سازمانی (873/0 = a) محقق ساخته شفی استفاده شد و روایی آن را 9 تن از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی آن نیز از طریق نمونه اولیه شامل 40 پرسشنامه بررسی شد. جامعه آماری تحقیق، 722 نفر از کارمندان سازمان تربیت بدنی بودند که از این تعداد باتوجه به فرمول نمونه گیری کوکران، 250 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندمتغیره) بود. نتایج نشان داد که بین عوامل توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان ارتباط بسیار قوی و مثبتی وجود دارد (001/0 = P) (830/0 = r). همچنین نتایج آماری این تحقیق نشان داد که ابتدا احساس تأثیر با بالاترین بتا (496/0) و پس از آن احساس شایستگی با بتای 241/0 و احساس معنی داری با بتای 186/0 وارد معادله رگرسیون شدند که در مجموع حدود 79 درصد از واریانس یادگیری سازمانی را تبیین کردند. جهت روابط نشان داد که با افزایش هریک از شاخصه های توانمندسازی، یادگیری سازمانی افزایش می یافت. براین اساس افزایش شایستگی های کارکنان، اعتقاد به توانایی و ظرفیت خود، توانایی نفوذ در پیامدهای راهبردی، احساس فردی در مورد حق انتخاب و احساس اعتماد، یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی را افزایش می دهد.https://jsm.ut.ac.ir/article_23770_2c34cfd6cfc8dd96a708a48495e57ee0.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Relationship among Employees’ Empowerment, Organizational Commitment and Job Commitment in Physical Education Organization of Tehran provinceرابطه بین توانمندسازی،تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان تهران23771FAمیر حسنسید عامریدانشیار دانشگاه ارومیهمحمد رضااسمعیلیکارشناس ارشد مدیریت ورزشیJournal Article19700101The aim of this study was to investigate the relationship among employees’ empowerment, organizational commitment and job commitment in Physical Education Organization of Tehran province. The statistical population included all personnel in Physical Education Organization of Tehran province out of which 150 subjects were selected through stratified random sampling. a) Spreitzer's (1995) empowerment questionnaire, b) organizational commitment questionnaire (Mowday et al., 1979), and c) job commitment questionnaire adapted from Blau (1985); Landy and Guion (1970) were used to collect the data. Correlation analysis and multiple regressions indicated were used to analyze the data. The results showed a positive significant relationship among employees’ empowerment, organizational commitment, and job commitment and also between organizational commitment and job commitment. The findings of multiple regression indicated that ‘meaningfulness’ and ‘impact’ turned out to be significant in predicting organizational commitment and job commitment. Accordingly, managers are recommended to apply empowerment techniques in order to improve organizational commitment and job commitment.هدف این پژوهش تعیین ارتباط بین ابعاد توانمندسازی با تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان تهران بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان تهران تشکیل می دادند که براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه توانمند سازی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه تعهد سازمانی مودای، استیرز وپورتر( 1979 ) وپرسشنامه تعهد شغلی برگرفته شده از(بلاو 1985 و لندی وگیون 1970 ) استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چند گانه به روش گام به گام انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی کارکنان و تعهد سازمانی و تعهد شغلی آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، همچنین بین تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چند گانه نشان داد که از میان ابعاد پنج گانه توانمندسازی کارکنان، مولفه های "معنی داری" و"موثر بودن" در پیش بینی تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان معنی دار می باشد. نتایج این پژوهش مبین این است که برای افزایش تعهد سازمانی و تعهد شغلی کارکنان، مدیران باید از تکنیک های توانمند سازی استفاده کنند.https://jsm.ut.ac.ir/article_23771_2e8bcaa95fc5281daf81cbeeb78cfc72.pdfدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهراننشریه مدیریت ورزشی2008-93412720101222The Investigation of Motives and Reasons of Non-Physical Education Graduates to Participate in Postgraduate Physical Education Disciplineبررسی دلایل و انگیزه های حضور فارغ التحصیلان رشته های غیرتربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی23772FAمجیدجلالی فراهانیاستادیار دانشگاه تهرانابراهیمعلی دوست قهفرخیدکترای تربیت بدنی دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122Journal Article19700101The purpose of this study was to investigate the motives and reasons of non-physical education graduates to continue their education in postgraduate physical education discipline. Research method was descriptive. The statistical sample of the research consisted of physical education students of the universities in Tehran who were studying in 2009-2010 educational disciplines. 136 subjects were selected randomly from five universities (Tehran, Tarbiat Modares, Tarbiat Moallem, Allameh Tabataba’i and Shahid Beheshti) as the sample. A researcher-made questionnaire was used to collect the data and the reliability and validity was conformed through the scientific methods. Mann Whitney U test and factor analysis tests were used to analyze the data. The results of the research showed that interest was the most important factor to choose an educational discipline. Importance of physical education discipline and society’s need for this discipline were among important reasons to choose postgraduate physical education discipline. The most important reason of non-physical education graduates to select the postgraduate physical education discipline was their interest in this discipline. The comparison of mean percents of each lesson between physical education graduates and non- physical education graduates showed a significant difference in percents of sport medicine and corrective exercise courses (P=0.014) and specialized and general English courses (P=0.018) no significant difference in other courses. The investigation of all aspects of physical education discipline and redesign of postgraduate courses is suggested to select the most qualified students to study postgraduate physical education discipline.هدف از انجام این پژوهش، بررسی انگیزهها و دلایل حضور فارغالتحصیلان رشتههای غیرتربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی بود. این پژوهش توصیفی (از نوع پیمایشی) بود که به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نمونه آماری پژوهش 136 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، تربیت معلم، علامه طباطبایی و شهید بهشتی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که با استفاده از روشهای علمی روایی و اعتبار آن تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل عاملی و U من- ویتنی انجام شد و نشان داد اصلی ترین عامل در خصوص انتخاب گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، علاقهمندی دانشجویان به آن گرایش تحصیلی است. اهمیت بیشتر گرایش مورد نظر و همچنین نیاز بیشتر جامعه به گرایش مورد نظر نسبت به سایر گرایشها از مهمترین دلایل انتخاب گرایش تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی است. بازارکار گرایش مورد نظر و نیز سهولت ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند. همچنین، علاقه مندی به رشته تربیت بدنی و جذاب بودن این رشته، از جمله مهمترین انگیزههای فارغالتحصیلان غیرتربیت بدنی از حضور در دوره کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی بود. مقایسه میانگین درصد دروس بین دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی نیز نشان داد، در درسهای آسیب شناسی و حرکات اصلاحی (014/0P=) و زبان تخصصی و عمومی (018/0P=) تفاوت معنادار و در سایر دروس تفاوت غیرمعنیدار بود (05/0P>). با توجه به اینکه حضور فارغ التحصیلان رشته های دیگر در آزمون کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و قبولی آنان در این رشته، مشکلاتی را به دنبال دارد؛ به دست اندرکاران و برنامهریزان امر توصیه میشود، با بررسی تمامی جوانب شرایط را به نحوی به پیش ببرند که مصالح رشته تربیت بدنی به بهترین نحو ممکن لحاظ شده و شایسته ترین افراد از طریق آزمون کارشناسی ارشد، انتخاب شوند.https://jsm.ut.ac.ir/article_23772_9f8e8c1ab09f14d5681f5f0fc5744e88.pdf