2024-03-29T04:24:24Z
https://jsm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9770
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
چارچوب نظری خط مشی ورزش ملی، با رویکرد ورزش آموزشی
مهتاب
ناصح
مجید
جلالی فراهانی
در این مطالعه سعی شده تا با بررسی زمینهای موضوع، خطمشی ورزش ملی تبیین شود. با توجه به اهمیت آموزش در مسیر توسعه، رویکرد اصلی این پژوهش ورزش آموزشی است. بهدلیل مبهم و وابسته بودن عوامل مرتبط با زمینه، در این پژوهش به روش استقرایی به جمعآوری دادهها اقدام شد. از اینرو این پژوهش با رویکرد کیفی و با شیوة نظریة دادهبنیاد انجام گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. جامعة آماری شامل صاحبنظران دانشگاهی و مدیران ارشد ورزش کشور بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند آغاز شد و براساس شیوة نمونهگیری نظری تا اشباع دادهها ادامه یافت. نتایج این پژوهش وابستگی توسعة ورزش به ورزش آموزشی و توسعة اجتماعی به توسعة ورزش را بهخوبی تبیین میکند و نشان میدهد که تدوین طرح جامع توسعة ورزش، علاوهبر نقشی که در توسعة ورزش دارد، میتواند به استفادة بهینه از منابع، ایجاد توجهات حرکتی، اصلاح نگرشها و رفع سوء تفاهمات ادراکی بینجامد. در پایان نظریة توسعة ورزش کشور با توجه به الگوی استخراجشده، ارائه میشود.
چارچوب نظری
خطمشی ورزش ملی
نظریة توسعه ورزش
نظریة زمینهمحور
ورزش آموزشی
2019
09
23
395
410
https://jsm.ut.ac.ir/article_74648_36341c3b9ae71064fa22075aab0e109b.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
تحلیل موانع حقوقی و قانونی اثرگذار بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در فوتبال حرفه-ای جمهوری اسلامی ایران
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل موانع حقوقی و قانونی اثرگذار بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در فوتبال حرفهای جمهوری اسلامی ایران بود. با توجه به هدف اصلی پژوهش، روش انجام پژوهش از نوع کیفی بود. به این منظور، با انجام مصاحبههای کیفی با خبرگان و متخصصان امر، مهمترین موانع حقوقی و قانونی موجود در مسیر پیادهسازی سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، در فوتبال حرفهای کشور شناسایی شد. در پژوهش حاضر، نمونهگیری از افرادی انجام گرفت که مربوطترین دادهها را، دربارة موضوع پژوهش فراهم میکردند. در پژوهش حاضر از نظرهای 26 نفر از افراد، در قالب 35 مصاحبه استفاده شد و زمانیکه موضوع بهحد اشباع نظری رسید، فرایند جمعآوری یافتهها پایان یافت. مطابق با مبانی پژوهشهای کیفی، تحلیل یافتهها همزمان با جمعآوری دادهها انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، مهمترین موانع حقوقی و قانونی مؤثر در اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی عبارت بودند از: جامعنبودنقوانینمصوبمربوطبهخصوصیسازی؛ تغییرات مکرر در قوانین تصویبشده؛ وجود مشکلات قانونی در خصوص قوانینی چون حق پخش تلویزیونی و حقوق مالکیت معنوی (کپیرایت)؛ وجود برخی اشکالات و نواقص در قوانین و مقررات مربوط مانند قانون کار، قانون مالیات و قانون مدیریت خدمات کشوری؛ قدیمی بودن قانون تأسیس و ادارۀ وزارت ورزش (سازمان تربیت بدنی) و باشگاههای ورزشی؛ تعدد مراجع تصمیمگیری در زمینة خصوصیسازی و واگذاری باشگاههای حرفهای؛ ناهماهنگی و همسو نبودن مقررات و سیاستهای اجرایی؛ کمبود قوانین نظارت و بازرسی جهت کنترل فرایندهای اجرایی سیاستهای کلی اصل 44؛ نامشخص بودن وضعیت مالکیتی بسیاری از باشگاهها از منظر حقوقی؛ وجود مشکلات حقوقی در ثبت قراردادها و کمکاری دولت و وزارت ورزش در ارائة لایحههای مؤثر و کارامد.
اقتصاد
باشگاه
حقوق
خصوصیسازی
سیاست
فوتبال
2019
09
23
411
428
https://jsm.ut.ac.ir/article_74623_2c5cbe23b53c3cfc2668168f30e0628e.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
طراحی مدل معادلات ساختاری تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی
کریم
زهره وندیان
اسفندیار
خسروی زاده
حبیب
هنری
احمد
محمودی
هدف پژوهش، طراحی مدل تصمیمات رفتاری تماشاگران و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری تماشاگران بازی پرسپولیس-استقلال در نیمفصل دوم 1394 بود و نمونۀ آماری براساس جدول مورگان و نمونة در دسترس، 384 نفر شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS16 و LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین کیفیت خدمات درکشده و ابعاد آن (کیفیت عملکردی، فنی و زیباشناختی) بین تماشاگران پرسپولیس و استقلال تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین ارتباط بین ابعاد کیفیت خدمات روی رضایتمندی تماشاگران مربوط به کیفیت فنی (68/0) و سپس زیباشناختی (61/0) و کیفیت عملکردی (54/0) بود. نتایج نشان داد بین رضایتمندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (72/0=φ). بنابراین با توجه به نتایج میتوان گفت مدیران باشگاهها و استادیومها باید علاوهبر کیفیت عملکردی و فنی، به کیفیت زیباشناختی در استادیومها توجه خاص داشته باشند تا بتوانند تجربهای بهیادماندنی از حضور در ورزشگاه را برای تماشاگران به ارمغان بیاورند و آنها را به تصمیمگیری برای حضور مجدد در ورزشگاه و وفاداری به تیم خود مجاب کنند.
تصمیمات رفتاری
تماشاگران فوتبال
کیفیت خدمات
کیفیت فنی
کیفیت عملکردی
کیفیت زیباشناختی
2019
09
23
429
444
https://jsm.ut.ac.ir/article_74622_a4829ec6abdb0a4b068a64086e073cde.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
مقایسه شاخصها و طراحی الگوی انتخاب سرمربیان حرفهای فوتبال
احمد
کاظمی پور
طاهره
ازمشا
عبدالرحمن
مهدی پور
هدف پژوهش، مقایسة شاخصها و طراحی الگویی بهمنظور انتخاب سرمربیان حرفهای در فوتبال است. نمونة آماری این پژوهش متشکل از 1141 نفر شامل 379 مربی، 210 بازیکن، 38 مدیر، 130 خبرنگار ورزشی و 384 تماشاگر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و بهصورت تخصیصی تناوبی برآورد شدهاند. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامة محققساخته است که روایی محتوایی از طریق اظهارنظر استادان دانشگاه و سرمربیان فوتبال، روایی سازة آن با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام گرفته است که مقدار KMO در سطح 73/0 و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 87/0 برآورد شده است. در تحلیل دادهها از آزمون فریدمن بهمنظور اولویتبندی معیارهای انتخاب، از آزمون تحلیل مانوا برای مقایسة دیدگاههای نمونههای آماری و برای مشخص شدن جایگاه تفاوتهای آشکارشده در تحلیل مانوا، از تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد بین دیدگاه نمونة آماری در اولویتبندی شاخصهای انتخاب تفاوت وجود دارد و مهمترین و کماهمیتترین شاخص در انتخاب سرمربیان حرفهای فوتبال بهترتیب مهارتهای فنی و سابقة ورزشی بهعنوان بازیکن فوتبال است.
الگوی انتخاب
سرمربیان حرفهای
فوتبال ایران
طراحی شاخص
مربیان فوتبال
2019
09
23
445
465
https://jsm.ut.ac.ir/article_74621_779270d6903bc5a2cad1407b0816c534.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
تاثیر تصویر برند ورزشکار بر تغییر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور با استفاده از تکنیک بازاریابی عصبی
حامد
فرزی
بهرام
یوسفی
سعید
بروجردی
هدف این پژوهش، تعیین اثر تصویر برند ورزشکار بر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور با استفاده از تکنیک بازاریابی عصبی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات نیمهتجربی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران و شهید بهشتی در سال تحصیلی 96-95 است که حدود 1500 نفرند. تعداد 300نفر بهعنوان نمونة اولیة پژوهش با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با توجه به جدول مورگان انتخاب شدند. با توجه به وجود دو طبقة مجزا در این پژوهش نمونة آماری نهایی انتخابشده برای اسکن مغزی، حدود 30 نفر بودند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای تصویر برند ورزشکار آرائی و همکاران (2013) و دستگاه الکتروانسفالوگرافی جیتک ساخت اتریش است. مدل کلی این تحقیق، چند مرحلة اصلی دارد؛ مرحلة اول پخش پرسشنامه بین نمونههای اولیه، مرحلة دوم گزینش نمونة نهایی، مرحلة سوم، مشاهده و ثبت امواج مغزی نمونههای نهایی قبل از مشاهدة تبلیغ موردنظر و مرحلة چهارم پخش فیلم تبلیغاتی موردنظر و مشاهدة امواج مغزی افراد در حین مشاهدة تبلیغ بود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تصویر برند ورزشکار تأثیر مثبتی بر تغییر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور دارد. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که توان سیگنال مغز در گروه تصویر برند بالا در ناحیة FP2 و در گروه تصویر برند پایین در ناحیة T3 فعالیت بیشتری نسبت به دیگر نواحی مغز داشته است. برای درک بهتر مشتریان و طراحی محصولات بهتر باید ناخودآگاه مشتریان را شناخت و در این زمینه هیچ ابزاری مفیدتر از تحقیقات بازاریابی عصبی نیست.
بازاریابی عصبی
تبلیغات
تصویر برند
ورزشکاران مشهور
2019
09
23
467
482
https://jsm.ut.ac.ir/article_75114_cbe4ef0e00889d9315c633a8c55dd1bb.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
بازشناسی و مدلسازی حوزهها و زیرساختهای حقوق تجارت در ورزش حرفهای ایران
ژاله
معماری
مهسا
سعادتی
فرشته
دهقانی
هدف از این تحقیق بازشناسی و مدلسازی حوزهها و زیرساختهای حقوق تجارت در ورزش حرفهای ایران و ارائة تصمیمات مدیریتی مبتنی بر آن بود. ابزار تحقیق پرسشنامهای محققساخته با 70 گویه بود که توسط 7 تن از خبرگان، روایی محتوایی آن تأیید و ضریب پایایی آن 894/0 تعیین شد. نمونههای تحقیق شامل 300 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه، کارشناسان ورزشی، مربیان، ورزشکاران/قهرمانان بودند. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای اعتباریابی سازهای، شناسایی عوامل و برآورد بارهای عاملی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها و تعیین معادلات ساختاری در نرمافزارSPSS نسخة 21 و LISREL انجام گرفت. در الگوی اکتشافی الگوی حقوق تجارت در ورزش حرفهای، حوزهها و زیرساختهای حقوق تجارت در ورزش حرفهای کشور شناسایی شد که شامل یازده عامل قراردادهای حقوقی، مقررات بینالمللی، صحهگذاری، بازاریابی در کمین، قانون استخدام، قانون ضد تراست، مالکیت فکری، آژانس ورزشی، رابطة واسطهگری، رسانة ورزشی و اقتصاد بود. سه عامل قراردادهای حقوقی، مقررات بینالمللی، و عامل اقتصاد بر سایر عوامل تبیینکنندة حقوق تجارت در ورزش حرفهای کشور اثرگذار بودند. چنانچه بتوان با این سه عامل بهنحوی شایسته بر سایر عوامل این مدل اثر گذاشت، ریشة بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزة حقوق تجارت در ورزش حرفهای شناسایی خواهد شد. توجه به بارهای عاملی و روابط حاکم میان هر عامل با سایر عوامل در این مدل، راهگشای مناسبی برای مدیران در تصمیمسازی است.
حقوق
حقوق تجارت
ورزش حرفهای
2019
09
23
483
520
https://jsm.ut.ac.ir/article_74702_a64e8d98a17eb2199273bd28da36e379.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
بررسی اثر ظرفیت جذب و خلاقیت بر رفتار نوآورانه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران.
میر حسن
سیدعامری
همایون
عباسی
عزت الله
جمشیدی
هدف از این تحقیق، بررسی اثر ظرفیت جذب و خلاقیت بر رفتار نوآورانة کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری پژوهش تمامی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان) 400 نفر( بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب، 196 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامۀ استاندارد رفتار نوآورانه (اسکات و بروس، 1994)، ظرفیت جذب (زاهارا و جورج (2002)؛ جانسن، ون دن بوش و والبردا (2005) و خلاقیت (رند سیپ، 1998) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر بهوسیلۀ نرمافزار LISREL8/7 استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ظرفیت جذب و خلاقیت با رفتار نوآورانه رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مدیران سازمانهای ورزشی باید بهاشتراکگذاری دانش، خلاقیت و فراهم کردن فرصتهای دسترسی به دانش خارجی، ارتباطات داخلی در میان کارکنان و توانایی کارکنان برای کشف و بهرهگیری از دانش را بسنجند و پرورش دهند که موجب بروز رفتارهای نوآورانه و بهبود عملکرد سازمانهای ورزشی میشود
ظرفیت جذب بالقوه
مدلیابی معادلات ساختاری
وزارت ورزش و جوانان
2019
09
23
521
546
https://jsm.ut.ac.ir/article_74624_f9fc36896e7d3e91862d965aa9574efa.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
ارائه مدلی از تاثیر آمیزه بازاریابی و تصویر برند بر لذت و تعهد ارتباطی هواداران دو تیم پرطرفدار تهرانی (استقلال و پرسپولیس)
مسعود
فریدونی
معصومه
کلاته سیفری
سید محمد حسین
رضوی
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ مدلی از تأثیر آمیزۀ بازاریابی و تصویر برند بر لذت و تعهد ارتباطی هواداران دو تیم پرطرفدار تهرانی بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ تماشاچیان یکی از بازیهای دو تیم پرطرفدار تهرانی (استقلال و پرسپولیس)، که بلیت تهیه کرده و به ورزشگاه رفتهاند، بود. برحسب تعداد سؤالات پرسشنامه (35سؤال) تعداد 350 نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. با بررسی پیشینۀ تحقیق، مدل اولیۀ تحقیق طراحی و براساس آن پرسشنامهای ساخته شد و روایی توسط جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و تکنیک تحلیل عاملی تأیید شد و پایایی درونی نیز از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش از آزمونهای آماری مانند همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که آمیزۀ بازاریابی و تصویر برند دارای ضریب تأثیر 58/0 و 51/0 بر لذت هواداران و ضریب تأثیر 62/0 و 48/0 بر تعهد ارتباطی هواداران است. همچنین مدل دارای برازش و تناسب مناسبی بود و نشان داد که روابط تنظیمشدۀ متغیرها منطقی بوده است (91/0AGFI=، 93/0GFI=، 94/0CFI= ، 92/0NNFI=، 95/0NFI=). با توجه به نتایج حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان تیمها و باشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود خدمات خود را بهنحوی ارائه کنند که در مقایسه با سایر برندها متمایز باشد و این حس و تصویر را در هواداران ایجاد کند که خدمات دریافتی فراتر از انتظارات وی بوده است.
بازاریابی ورزشی
برند ورزشی
تصویر برند
لذت هواداران
مدلسازی
2019
09
23
547
560
https://jsm.ut.ac.ir/article_74626_528428fe5f24f821e5aa5c637778b0b7.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
روابط ساختاری بین هویت سازمانی، تعهد سازمانی، آوای سازمانی و بهره وری کارکنان در ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی
قاسم
الیاسی
علی محمد
امیرتاش
علی محمد
صفانیا
هدف مطالعۀ حاضر تعیین روابط ساختاری بین هویت سازمانی، تعهد سازمانی، آوای سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود و جامعۀ آماری شامل 300 کارمند شاغل در ادارات تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی سطح کشور در سال 1395 بود که با استفاده از روش سرشماری مورد پیمایش قرار گرفتند. شرکتکنندهها شامل 206 نفر (174 مرد و 32 زن) بودند که پرسشنامههای هویت سازمانی (مایل و اسفورث، 1992)، تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990)، آوای سازمانی (اسماعیلزاده، 1392) و بهرهوری نیروی انسانی (هرسی و گلداسمیت، 1980) را تکمیل کردند و دادههای حاصله با روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت – پی. ال. اس. تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هویت سازمانی بر آوای سازمانی و بهرهوری اثر مستقیم و معنادار ندارد و تأثیرات مثبت آن با میانجیگری تعهد سازمانی است. همچنین، تعهد سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از مسیر آوای سازمانی بر بهرهوری اثر مثبت داشت. آوای سازمانی نیز بهطور مستقیم بر بهرهوری اثر معنادار و مثبت داشت. براساس یافتهها، ایجاد و تقویت هویت سازمانی میتواند تعهد سازمانی و رفتارهای آوایی کارکنان را بهبود بخشد و از این طریق بر بهرهوری آنان بیفزاید.
آوای سازمانی
بهرهوری
تربیت بدنی
تعهد سازمانی
منابع انسانی
هویت سازمانی
2019
09
23
561
579
https://jsm.ut.ac.ir/article_74625_b1abace60340c2d0bfccd42599735368.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
نقش واسطه ای ارزش ادراک شده در ارتباط بین دانش مشتری با وفاداری مشتریان وکسب مزیت رقابتی باشگاه های لیگ برتر فوتبال
جمال الدین
بیرامی ایگدر
حسین
اکبری یزدی
علیرضا
الهی
هدف پژوهش بررسی نقش واسطهای ارزش ادراکشده در ارتباط بین دانش مشتری با وفاداری مشتریان و کسب مزیت رقابتی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش تمام هواداران بالای 18 سال دو تیم پرسپولیس و استقلال خواهد بود که به تماشای مسابقات چه از طریق حضور در ورزشگاه و چه از طریق تلویزیون و اینترنت میپردازند. روایی سازة پرسشنامة دانش مشتری به کمک تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی پرسشنامههای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای دانش مشتری، وفاداری، ارزش ادراکشده و مزیت رقابتی بهترتیب 98/0، 97/0، 93/0، 94/0 بهدست آمد. بررسی روابط بین متغیرها، نشاندهندۀ مناسب و اقتصادی بودن مدل با رابطة غیرمستقیم است که در آن نقش واسطهای ارزش ادراکشده مورد تأیید بود. نتایج نشان داد مدل با رابطة غیرمستقیم با دارا بودن میزان AIC کمتری از کارایی بیشتری نسبت به مدل با رابطة مستقیم و بدون در نظر گرفتن نقش واسطهای ارزش ادراکشده برخوردار بود، یعنی باشگاههایی که دانش بهدستآمدة مشتریان خود را مدیریت میکنند، به ایجاد تعهد و در ادامه برتری رقابتی در میان سایر باشگاهها منجر میشوند. از طرفی ارزش ادراکشده توسط تماشاچیان ارتباط بین متغیرها را تسهیل میکند.
ارزش ادراک شده
باشگاه فوتبال
دانش مشتری
مزیت رقابتی
وفاداری
2019
09
23
581
596
https://jsm.ut.ac.ir/article_75157_099f75cc4ce769a31cddae5b40af55d5.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
طراحی مدل معادلات ساختاری هویت منطقه ای و هویت ملی در هواداران تیم های ملی والیبال
امیرحسین
منظمی
عباس
نظریان مادوانی
بهنام
نقی پور گیوی
هویت منطقهای تعبیری از روندی است که با یک منطقۀ نهادینهشده و هویت ملی به معنای احساس تعلق و وفاداری به عناصر و نمادهای مشترک در اجتماع ملی است. روش تحقیق همبستگی، جامعة آماری پژوهش کلیة شرکتکنندگان حاضر در مسابقات امیدهای قهرمانی والیبال آسیا در سال 1396 به تعداد 3000 نفر و حجم نمونه 320 نفر است. نمونهگیری بهصورت تصادفی است و بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش و استنباط آماری از t تکنمونهای برای شناخت مؤلفههای تحقیق و برای شناختن متغیرهای مکنون از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. سپس از طریق تحلیل عاملی تأییدی و فن تحلیل مسیر معناداری روابط بهدستآمده آزمون شد تا در نهایت مدل مفهومی پژوهش بهدست آمد. در ادامه، از آزمون معناداری ضریب همبستگی برای بررسی ارتباط میان اجزای متغیرهای تحقیق بهره گرفته شد. در نهایت بهمنظور آزمون فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار R و SPSS استفاده شد. در بررسی ارتباط هویت منطقهای و هویت ملی با استفاده از مدل معادلات ساختاری، شاخصهای برازش AGFI=0.973 ، CFI=961.95، RMSEA=0/03، TLA=0/947 بود. میزان این شاخصها همگی نشاندهندة برازش مدل با دادههاست. بهعبارت دیگر، دادههای مشاهدهشده به مقدار زیادی منطبق بر مدل مفهومی پژوهش است. میزان ضریب رگرسیونی ارتباط هویت منطقهای با هویت ملی 648/0 و معنادار بود. بر این اساس، هرچه هویت منطقهای تقویت شود، هویت ملی نیز تقویت میشود و هواداران تیمهای ملی والیبال ایران همبستگی بالایی با ابعاد هویت ملی دارند.
مدل معادلات ساختاری
والیبال
هواداران
هویت ملی
هویت منطقهای
2019
09
23
597
609
https://jsm.ut.ac.ir/article_75159_7b31587a4cb7b5ec486d15b7664f9256.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1398
11
3
بازنمایی فساد ورزشی در فضای رسانه ای ایران در طول ده سال گذشته (1396-1386)
علی
ناصری
زهره
حسنی
فساد ورزشی را هرگونه حرکت غیراخلاقی و غیرقانونی تعریف میکنند که در تلاش است عملأ، نتیجه یک رویکرد ورزشی را برای جلو بردن اهداف مادی خود تحریف کند. در مصاف با این پدیده، نقش رسانهها بسیار حیاتی است. جاییکه از طریق بازنمایی فعالیتهای مفسدانه، چونان پرتوی که تاریکی را به روشنی بکشاند، چهرههای آلوده را بر ملا میسازد. بازنمایی، تولید معنا از طریق چارچوبهای مفهومی و زبان قلمداد میشود. جریان مداوم و مکرر بازنماییِ رسانهها از جهان واقع، به طرز قوی بر ادراکات و کنشهای مخاطبان تأثیر میگذارد زیرا فرض بر این است که این بازنماییها عین واقعیت است. هدف تحقیق حاضر بررسی بازنمایی فساد ورزشی در فضای رسانهای ایران بود. در این پژوهش از روش اسنادی با رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. به این منظور اخبار و گزارشهای مرتبط با فعالیتهای مفسدانه منعکس در خبرگزاریهای رسمی، از 1386 تا 1396، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها 12 نوع فساد را در 24 ورزش مختلف نشان داد. از منظر ارتباطات، بخشی از مبارزه با فساد را میتوان به رسانهها محول کرد. رسانهای که یا خود به پیگیری موارد و مصادیق آن میپردازد و یا به افرادی که از فساد شکایت دارند فرصت سخن گفتن میدهد، در واقع به مخاطبان میآموزد که فساد پذیرفتنی نیست، و باید با آن مبارزه کرد، به این ترتیب افکار عمومی جامعه را علیه فساد بسیج میکند.
بازنمایی
رسانه
فساد
ورزش
ورزشکاران
2019
09
23
611
631
https://jsm.ut.ac.ir/article_75158_28469e750d0b7cf4334e40156a01dc33.pdf