2024-03-28T12:51:14Z
https://jsm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7456
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
طراحی و تدوین برنامۀ راهبردی ورزش قهرمانی بانوان کشور ایران
نازنین
راسخ
سید نصر ا...
سجادی
مهرزاد
حمیدی
محمد
خبیری
اعتقاد بر این است که برنامهریزی راهبردی نوعی برنامهریزی است که از طریق دوراندیشی انجام میگیرد. هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تدوین برنامۀ راهبردی ورزش قهرمانی بانوان کشور ایران بود. روش تحقیق برحسب نحوۀ گردآوری اطلاعات، روش تحقیق آمیخته (کیفی - کمی) و بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. برای گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک، مطالعۀ پیشینه و نظرهای اعضای شورای راهبردی (شامل تیم تحقیق و افراد خبره در زمینۀ ورزش قهرمانی بانوان) پرداخته شد و از پرسشنامۀ محققساخته که روایی آن توسط اعضای شورای راهبردی و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ (93/0 a=) تأیید شد استفاده و بین نمونۀ تحقیق منتشر شد. نمونۀ تحقیق براساس جدول برآورد حجم نمونۀ مورگان (118) از بین جامعۀ آماری (شامل 172 نفر) انتخاب شد. با استفاده از آزمون دوجملهای (بهمنظور تعیین معناداری اهمیت هر یک از گویههای SWOT) و روش دلفی، برگزاری جلسات و چندین مرحله تحلیل راهبردی چهار قوت، نه ضعف، هفت فرصت و یازده تهدید تأیید و براساس آزمون آماری فریدمن رتبهبندی شدند. نتایج تحقیق بعد از تجزیهوتحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها و مشخص شدن امتیاز وزنی عوامل نشان داد که ورزش قهرمانی بانوان کشور باید از راهبردهای تدافعی استفاده کند و تدوین برنامۀ راهبردی و انتخاب راهبردهایی مناسب همچونالگوپردازی، طراحی و ساخت اماکن ورزشی ویژۀ بانوان با توجه به مقتضیات فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی و ایجاد شرایط لازم اخذ و میزبانی رویدادهای ورزشی مؤثر بینالمللی بانوان در داخل کشور بهمنظور به حداقل رساندن ضعفها و دوری از تهدیدها پیشنهاد شد.
ایران
بانوان
برنامۀ راهبردی
تحلیل سوات
ورزش قهرمانی
2015
07
23
309
334
https://jsm.ut.ac.ir/article_55358_26101e61236653f31cc6a2e15f81d748.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
میر حسن
سیدعامری
عثمان
سواره
لقمان
ابراهیمی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و به شیوۀ میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 68 نفر بودند. نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری مورد بررسی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی (85/0=α) و کیفیت زندگی کاری والتون (95/0=α) و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری مثبت و معنادار است (68/0 =r ، 01/0=P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفههای کیفیت زندگی کاری، مؤلفههای محیط ایمن و بهداشتی، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، توسعۀ قابلیتهای انسانی و پرداخت منصفانه و کافی میتوانند سرمایۀ اجتماعی را بهطور چشمگیری پیشبینی کنند.
بعد ساختاری
بعد شناختی
رضایت شغلی
سرمایۀ اجتماعی
کیفیت زندگی کاری
2015
07
23
335
349
https://jsm.ut.ac.ir/article_55359_e50f787697b86c8942eb07d5758e5d4a.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
عوامل مرتبط با تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی در ورزش
میرمحمد
کاشف
بهزاد
احدی
چالاک
مجیدی
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با تولید ملی و حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی در ورزش، از دیدگاه شرکتکنندگان در یازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر بود. این پژوهش از نوع توصیفی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است؛ 331 نفر از 2400 شرکتکننده در المپیاد ورزشی، بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند (267 ورزشکار، 29 مربی و 35 سرپرست). برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد که براساس مبانی نظری موجود و پیشینۀ تحقیق تنظیم شده بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش، پنج عامل شامل توسعۀ منابع انسانی و سیاستگذاری دولت، نقش تولیدکنندگان و عوامل اقتصادی، نقش وزارت ورزش و جوانان، نقش فرهنگ جامعه و نقش تبلیغات را بهعنوان عوامل مؤثر نشان داد.
المپیاد دانشجویی
تولید ملی
حمایت
سرمایۀ ایرانی
ورزش
2015
07
23
351
366
https://jsm.ut.ac.ir/article_55360_8a76358f512d301968ed290490eb894f.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
مدلیابی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری
محمدرضا
مرادی
مرتضی
بابایی
سید سعادت الله
صالحی ساداتی
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر انگیزش شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفت. کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (152=N) فهرست منابع انگیزش (بارباتو، 2004) را کامل کردند و مدیران مستقیم این کارکنان رفتارهای شهروندی سازمانی آنها را با استفاده از مقیاس رفتار شهروندی سازمانی (پادساکوف و همکاران، 1990) ارزیابی کردند که از مجموع 152 پرسشنامه توزیعشده، 140 پرسشنامه (5/92 درصد) قابل استفاده بود که همین تعداد بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. رابطۀ مثبت و معناداری بین ابعاد انگیزش شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی (01/0>P و 29/0 =r) بهدست آمد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که دو بعد انگیزش خودپندارۀ درونی و انگیزش ابزاری واجد شرایط پیشبینی رفتار شهروندی سازمانیاند. مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 24 درصد تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را میتوان با انگیزش شغلی تبیین کرد. این نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد انگیزش شغلی تا حدودی رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان را تبیین میکند و لازم است مدیران با شناسایی و تقویت ابعاد انگیزش شغلی بهویژه ابعاد خودپندارۀ درونی و انگیزش ابزاری بروز رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان و در نهایت اثربخشی سازمان خود را ارتقا دهند.
انگیزش شغلی
رفتار سازمانی
سازمان ورزشی
شهروندی سازمانی
کارکنان
2015
07
23
367
383
https://jsm.ut.ac.ir/article_55361_0e523f9e0ffb00b745570e9e990ad67d.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
تأثیر سبکهای نوین مدیریتی بر میزان خلاقیت، اثربخشی و جابهجایی منابع انسانی در سازمانهای ورزشی کارا
حمیدرضا
قزلسفلو
محمد
کشتی دار
نوشین
اصفهانی
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر سبکهای نوین مدیریتی بر میزان خلاقیت، اثربخشی و جابهجایی منابع انسانی در سازمانهای ورزشی است. کلیۀ مدیران فوقانی و رؤسای ادارۀ ورزش و جوانان (هیأتهای ورزشی) استان گلستان در این تحقیق حضور داشتند که از بین آنها تعداد 37n= مدیر فوقانی و 176n= رئیس و نایب رئیس هیأتهای ورزشی بهطور تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شدند. در تحقیق حاضر سه پرسشنامۀ سبکهای مدیریتی چندعاملی (MLQ)، خلاقیت سازمانی آمابیل (1996) و اثربخشی فلتز (1998) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون تجزیهوتحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر (MANOVA) و آزمون رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0P≤ استفاده شد. نتایج نشان داد که در بین سبکهای سهگانۀ مدیریت، مدیریت تحولگرا (316/0,β= 743/9(F= در مقایسه با مدیریت عملگرا (109/0,β= 019/5(F= و مدیریت بیخاصیت (002/0,β= 263/4(F= قویترین متغیر تعیینکنندۀ میزان خلاقیت کارکنان است. همچنین رابطۀ معناداری بین سبک مدیریتی تحولگرا با میزان اثربخشی (05/0≥P و 23/0r =) و میزان جابهجایی کارکنان (05/0≥P و 11/0r = -) مشاهده شد و تنها در سازمانهایی که از سبک رهبری بیخاصیت بهره میبرند، رابطۀ مستقیم و معناداری با جابهجایی (05/0≥P و 14/0r =) وجود داشت. با توجه به نتایج پژوهش که نشان داد در هیأتهای ورزشی موفق که از سبک مدیریت تحولگرا بهره میبردند، میزان بروز ایدهها و اندیشههای نو (خلاقیت) به نسبت هیأتهای ورزشی ناموفق در سطح بالاتری قرار دارد، پیشنهاد میشود در صورت نیاز سازمان به خلاقیت بیشتر کارکنان، از سبک مدیریتی مدیریت تحولگرا استفاده شود.
اثربخشی
سازمانهای ورزشی
مدیریت بیخاصیت
مدیریت تحولی
مدیریت عملگرا
2015
07
23
385
401
https://jsm.ut.ac.ir/article_55362_c3d33c46f28c2eb0937aad574bfd9b85.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
تعیین مدل معادلات ساختاری مدیریت دانش با نوآوری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی
رامین
ایرجی نقندر
فریده
هادوی
فریدون
تندنویس
هدف از پژوهش حاضر تعیین مدل معادلات ساختاری مدیریت دانش با نوآوری سازمانی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی (380=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونۀ آماری برابر با 191 نفر برآورد شد که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مدیریت دانش شرونلاوسون و نوآوری سازمانی امید و همکاران استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی درونی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب 87/0=α و 83/0=α بهدست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع معادلات ساختاری است و بهصورت میدانی اجرا شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیـریت دانـش بـا نوآوری سازمانی رابـطۀ مثبت و معناداری (01/0≥P، 684/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ایجاد دانش (006/0=P، 464/0=r)، جذب دانش (01/0≥P، 567/0=r)، سازماندهی دانش (019/0=P، 405/0=r)، ذخیرۀ دانش (01/0≥P، 629/0=r)، انتشار دانش (01/0≥P، 785/0=r) و کاربرد دانش (01/0≥P، 669/0=r) با نوآوری رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش (028/0=P، 011/2=β) واجد شرایط پیشبینی نوآوری سازمانی است. با توجه به اینکه مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود نوآوری سازمانی دارد، مسئولان سازمانهای ورزشی باید بهدنبال ایجاد محیطی صمیمانه و قابل اعتماد همراه با ارتباطات مفید و سودمند در سازمانها باشند و در پی آن بتوانند با تعاملات سازنده، شرایط توسعۀ دانش را در سطوح مختلف سازمان بهوجود آورند.
تسهیم اطلاعات
خلاقیت
دانش
کارکنان
منابع انسانی
2015
07
23
403
419
https://jsm.ut.ac.ir/article_55363_6805e477548d9f396715f4964c983e18.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
ارتباط بین خودکارامدی مربی با تعهد ورزشی کشتیگیران لیگ برتر کشور
پیمان
گل محمدی
بهرام
یوسفی
سعید
صادقی بروجردی
هدف این تحقیق، بررسی ارتباط بین خودکارامدی مربی با تعهد ورزشی کشتیگیران لیگ برتر کشور بود که با روش تحقیق توصیفی همبستگی انجام گرفت. بازیکنان 8 تیم (120n=) شامل تمامی کشتیگیران حاضر در لیگ برتر2012 کشتی ایران پرسشنامههای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ خودکارامدی مربیان (فلتز و همکاران، 1999)، و پرسشنامۀ مدل تعهد ورزشی (اسکانلان و همکاران، 1999) را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد همبستگی بین بعد لذت از مؤلفههای تعهد ورزشی با میزان خودکارامدی مربی (اثربخشی راهبردهای بازی یا رقابت) معنادار است. این یافتهها بینشی را برای تدارک عوامل مؤثر بر تقویت تعهد ورزشی برای مربیان فراهم میکند.
تعهد ورزشی
خودکارامدی
کشتیگیران
لیگ برتر
مربی
2015
07
23
421
436
https://jsm.ut.ac.ir/article_55364_ea640e17a9855bbc7379d36ee6b34ccb.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
بررسی عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی در ورزشکاران و مربیان حرفهای
محمد
سلطان حسینی
مهدی
سلیمی
مریم
اعتمادی
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل بروز پدیدۀ فرار مالیاتی در بین ورزشکاران و مربیان حرفهای بود. بهمنظور جمعآوری ادبیات پژوهش به مطالعۀ منابع علمی و همچنین مصاحبه با استادان برجسته پرداخته شد که براساس آن عوامل مؤثر بر بروز پدیدۀ فرار مالیاتی استخراج شدند و بدین وسیله پرسشنامۀ پژوهش با 32 گویه طراحی شد. جامعۀ آماری پژوهش را، 1. استادان برجستۀ تربیت بدنی (آشنا با موضوع پژوهش)، 2. مدیران عامل و معاونان باشگاههای ورزشی اصفهان که در سطح ورزش حرفهای سابقۀ فعالیت داشتند، 3. رؤسا و معاونان هیأت ورزشی استان که دارای تیمهای لیگ برتری در ورزش کشور بودند، 4. مربیان حرفهای در رشتههای مختلف، و 5. ورزشکاران حرفهای تیمهای لیگ برتری، در شهر اصفهان تشکیل میدادند که در هر پنج بخش نمونۀ آماری منطبق بر جامعه (در مجموع 206 نفر) بود. پس از توزیع پرسشنامهها و بهدست آوردن اطلاعات مورد نیاز، با استفاده از آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی به گروهبندی عوامل پرداخته شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن و همچنین تحلیل تاپسیس گروهی نشان داد که در میان عوامل قانونی، شفاف نبودن اطلاعات مالی باشگاهها؛ در میان عوامل فرهنگی، طرز تلقی اشتباه ورزشکاران نسبت به پرداختهای مالیاتی؛ در میان عوامل حقوقی، عدم ضمانت اجرایی توسط نهادهای ذیربط بر باشگاهها؛ در میان عوامل مدیریتی، دولتی بودن بیشتر باشگاههای ورزشی فعال در کشور؛ و در میان عوامل اقتصادی، عامل عدم پرداخت بهموقع مبلغ قرارداد ورزشکاران؛ در اولویت قرار گرفتند.
عوامل مؤثر
فرار مالیاتی
مالیات
مربیان حرفهای
ورزشکاران حرفهای
2015
07
23
437
456
https://jsm.ut.ac.ir/article_55365_10c5393dc407b6b645f1c4de82f2583c.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
رابطۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی دانشآموزان نوجوان
محسن
منوچهری نژاد
مهرعلی
همتی نژاد
محمدمهدی
رحمتی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی دانشآموزان نوجوان است. جامعۀ آماری پژوهش را مجموع دانشآموزان دختر و پسر پایۀ سوم دبیرستان در دبیرستانهای دولتی شهر رشت (5682 نفر) که در سال 91-90 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونۀ آماری 415 نفر (155 پسر و 265 دختر)، با استفاده از جدول مورگان بهصورت خوشهای طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساختۀ سرمایۀ اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 12 نفر از استادان صاحبنظر جامعهشناسی و تربیت بدنی تأیید کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (85/0 =r ) بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری tو رگرسیون چندمتغیره استفاده شد، عملیات آماری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 18انجام گرفت. نتایج نشان داد روابط درون خانواده (13 درصد) و حمایت درون خانواده (17 درصد)، میزان مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر نوجوان را پیشبینی میکند؛ همچنین مشارکت اجتماعی و عضویت در نهادهای داوطلبانه 34 درصد مشارکت ورزشی پسران و 25 درصد مشارکت ورزشی دختران را پیشبینی میکند (05/0P≤).
اعتماد اجتماعی
روابط اجتماعی
سرمایۀ اجتماعی
مشارکت ورزشی
نهادهای داوطلبانه
2015
07
23
457
470
https://jsm.ut.ac.ir/article_55367_bab9f990eb8333179e5e0e1ddd432767.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
اولویتبندی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران
لیلا
حیدری
اسماعیل
شریفیان
پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران انجام گرفت. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود و جمعآوری اطلاعات بهصورت اینترنتی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل هواداران عضو وبسایت باشگاههای استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، داماش و سپاهان (26000N=) بودند که در فروردین و اردیبهشت 1391 بررسی شدند. از جامعۀ یادشده 325 نفر حاضر به همکاری با این پژوهش شدند و نمونۀ تحقیق را تشکیل دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه براساس نظر متخصصان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ 9/0 تعیین شد. از آزمونهای تی تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون مقایسهای بونفرونی در سطح معناداری 05/0 P < برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر چهار مؤلفۀ تعاملی بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران تأثیر معناداری دارد و بین مؤلفههای تعاملی مؤثر بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت تفاوت معناداری مشاهده شد. اولویتبندی مؤلفههای تعاملی نشان داد که بهترتیب 1. فرصتهای تعامل با مدیران یا مربیان، بازیکنان و سایر هواداران روی وبسایت؛ 2. خوراکهای اطلاعاتی؛ 3. شخصی کردن صفحات خانگی و ایمیل؛ 4. ابزارهای ترویجی خاص بیشترین تأثیر را بر بازدید مجدد هواداران از وبسایت دارد. بنابراین میتوان گفت درک نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت وبسایت باشگاههای فوتبال ضروری است.
ایران
باشگاههای فوتبال
مؤلفههای تعاملی
وبسایت
هواداران
2015
07
23
471
485
https://jsm.ut.ac.ir/article_55368_83cf3580758053ff51d90adc736a74da.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
3
چکیدههای انگلیسی
2015
07
23
1
10
https://jsm.ut.ac.ir/article_56724_a19bcd98bf42557a27df96b45d5a1589.pdf