2024-03-28T20:18:47Z
https://jsm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7433
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
تبیین شایستگی های مدیران رویدادهای ورزشی
نوید
اسدی
سیدنصراله
سجادی
محمود
گودرزی
آرام
مرادی
هدف از این تحقیق، بررسی و مقایسۀ دیدگاههای استادان دانشگاه و مدیران برگزارکنندۀ مسابقات ورزشی فدراسیونها در خصوص شایستگیهای مدیران رویدادهای ورزشی بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی است و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ استادانی که بیش از سه سال سابقۀ تدریس دروس مرتبط با مدیریت رویداد ورزشی را در دانشگاهها داشتند (39 نفر) و مدیران برگزاری مسابقات ورزشی فدراسیونهای کشور ( 50 نفر) بود و نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری 89 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ 65 سؤالی بسته پاسخ شایستگی مدیران رویدادهای ورزشی COSEM (تاه، 1997) بود که روایی محتوای آن توسط استادان دانشگاه تأیید شد و ضریب پایایی آن 87/0 بهدست آمد. از آزمون تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس و آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون t گروههای مستقل در قسمت آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که شیوههای برنامهریزی و مدیریت رویداد، مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی و مدیریت تحقیق و بازاریابی رویداد از مهمترین شایستگیهای مدیران رویدادهای ورزشی است. همچنین تفاوت معناداری بین نظرهای استادان دانشگاه و مدیران برگزاری مسابقات فدراسیونهای ورزشی کشور مشاهده نشد.
استادان دانشگاه
رویداد ورزشی
شایستگی
فدراسیونهای ورزشی
مدیر رویداد
2015
05
22
159
174
https://jsm.ut.ac.ir/article_55156_92fd0b9951755ff5456386995473e568.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
انتظارات شغلی دانشجویان تربیت بدنی از شغل و آیندۀ شغلی در دانشگاههای آزاد شهر تهران
راحله
سادات واقفی نظری
ابوالفضل
فراهانی
محمدرضا
اسد
محمد رسول
خدادادی
پژوهش حاضر با هدف بررسی انتظارات شغلی دانشجویان کارشناسیارشد تربیت بدنی از اشتغال و آیندۀ شغلی آنان در دانشگاههای آزاد در سال 1389 انجام گرفته است (512= N). این پژوهش توصیفی است و بهصورت میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری 223 دانشجوی کارشناسیارشد تربیت بدنی از دانشگاههای آزاد شهر تهران بودند که به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته بود که روایی صوری آن را استادان فن در مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن نیز از طریق مطالعۀ مقدماتی تأیید شد. نتایج نشان داد که دانشجویان تربیت بدنی فراهم آوردن زمینههای مناسب برای آزادی عمل و نشان دادن قابلیتها و تواناییها بهوسیلۀ شغل آیندۀ خود را انتظار دارند و تعداد کمی از آنها نقش آموزشهای نظری را در آیندۀ شغلی مؤثر میدانند. بهعلاوه آنان بر توجه به رفع نیازهای اقتصادی در قالب تسهیلات با سود کم و خدمات بهداشتی- درمانی و امکانات برای ادامۀ تحصیل تأکید دارند. همچنین نتایج پژوهش حاکی از دغدغۀ یافتن شغل آینده بهعنوان یکی از مشکلات دانشجویان و تأکید بر لزوم دخالت دولت در آیندۀ شغلی دانشآموختگان این رشته است.
آیندۀ شغلی
اشتغال
انتظارات شغلی
تربیت بدنی
دانشجویان
2015
05
22
175
189
https://jsm.ut.ac.ir/article_55159_82dc2cf8f36debf81354c1b238581291.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
تعیین وضعیت رفتار شهروندی سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران
سید مرتضی
عظیم زاده
محمد
خبیری
حسن
اسدی
هدف تحقیق حاضر، تعیین وضعیت رفتار شهروندی سازمانی (OCB) در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ تحقیق شامل کارشناسان ورزشی این سازمان بودند (90n=). نمونهگیری، به روش کلشمار انجام گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی نتمایر و همکاران (1997) بود (75/0=α). برای تحلیل دادها از آزمون K-S، تی یکنمونهای، تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه در سطح 05/0=α استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد مقدار "OCB" در بین کارشناسان در حد تقریباً خوبی قرار داشت (42/0 ± 6/3) و تنها بعد جوانمردی وضعیت مطلوبی نداشت. همچنین، بین میانگین OCB در سوابق شغلی، جنسیت و سنین مختلف کارشناسان تفاوت معناداری بهدست نیامد (05/0 < P)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مسئولان امر، میتوانند بدون در نظر گرفتن ملاحظات متغیرهای اخیر، برنامههای خود را در خصوص پیشبرد رفتارهای شهروندی سازمانی، تدوین کنند و به اجرا بگذارند. همچنین با توجه به وضعیت نامطلوب بعد جوانمردی در بین ابعاد OCB، توجه بیشتر مسئولان به شاخصهای این بعد لازم مینماید؛ در انتها و براساس یافتهها، پیشنهادهایی برای مسئولان امر ارائه شده است.
آداب اجتماعی، باوجدان بودن، جوانمردی، سازمان ورزش، شهرداری تهران
کارشناسان، نوعدوستی
2015
05
22
191
206
https://jsm.ut.ac.ir/article_55161_92bc8862cd476d83ca9e5261e89320d4.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
بررسی میزان خوداستنادی استادان تربیت بدنی در نشریههای «المپیک» و «حرکت» طی سالهای 1382 تا 1388
مسلم
شریفی
شادمهر
میردار
ایمان
قنبری
امیر
تقی پور اسرمی
هدف از این پژوهش بررسی میزان خوداستنادی استادان تربیت بدنی در نشریههای «المپیک» و «حرکت» طی سالهای 1382 تا 1388 بود. بر این اساس، تعداد و میزان مقالههای دارای خوداستنادی، نسبت نویسندگان خوداستنادگر به کل نویسندگان، تعداد خوداستنادی و میزان آن، توزیع خوداستنادی بهترتیب سال انتشار و نسبت خوداستنادی به تفکیک نوع مدرک در دو نشریۀ «المپیک» و «حرکت» بررسی شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی بود. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان مقالههای خوداستنادی برای دو نشریۀ «حرکت» و «المپیک» بهترتیب 2/24 و 7/31 درصد است. میانگین خوداستنادی هر مقاله بهترتیب برای این دو نشریه 36/0 و 48/0 درصد است. در هر دو نشریه میزان خوداستنادی از رشد صعودی یا نزولی منظمی طی این سالها برخوردار نبوده است. در هر دو نشریه بالاترین درصد مدرک مورد استفاده در خوداستنادیهای نویسندگان نشریات چاپشدۀ قبلی است. امروزه کمیتههای ترفیع دانشگاهی بهمنظور ارزیابی بازدهی اعضای هیأت علمی خود و شایستگی علمی کار آنها از شمارش تعداد استنادها و تعیین ضریب تأثیرگذاری نشریات استفاده میکنند، بنابراین پرداختن به این موضوع اهمیت ویژهای دارد.
استناد
خوداستنادی
نشریۀ المپیک
نشریۀ حرکت
هیأت علمی
2015
05
22
207
219
https://jsm.ut.ac.ir/article_55165_7be356069e21accafceba79b870e640c.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
نقش نمایشگاه بینالمللی کالا و تجهیزات ورزشی در توسعۀ بازار این محصولات با تأکید برآمیختۀ بازاریابی ورزشی(5ps)
سارا
کشکر
حبیب
هنری
رضا
فرجی
هدف از این تحقیق تبیین نقش نمایشگاه بینالمللی محصولات ورزشی در توسعۀ بازار این محصولات از دیدگاه آمیختۀ بازاریابی ورزشی (5ps) بود. روش تحقیق از نظر راهبرد توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود که دادههای آن به شکل میدانی جمعآوری شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ تولیدکنندگان کالا و تجهیزات ورزشی حاضر در نمایشگاه به تعداد 72 شرکت داخلی و خارجی بود و تمام اعضای جامعه به شکل کلشمار بررسی شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای با تکیه بر مبانی نظری و پژوهشهای مشابه توسط محققان تنظیم شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی مناسب هر پرسشنامه، از آنها استفاده شد. در این تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و کندال استفاده شد. نتایج نشان داد که حضور در نمایشگاههای بینالمللی تجهیزات ورزشی موجب توسعۀ بازار محصولات ورزشی میشود و نیز استفادۀ صحیح از آمیختههای بازاریابی قیمت، مکان، محصول و ترویج در نمایشگاه به افزایش فروش و انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی میانجامد. اما آمیختۀ روابط عمومی و اطلاعرسانی مناسب در این زمینه نقشی ندارد.
آمیخته
بازاریابی
تجهیزات
نمایشگاه
ورزش
2015
05
22
221
235
https://jsm.ut.ac.ir/article_55167_d85cbfca7578bbacd42e328581e06eba.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور در سال 1390
عادل
رحمان پور
محسن
غفرانی
حسن
فهیم دوین
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی مربیان با انسجام تیمی ورزشکاران پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور در سال 1390 بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعۀ آماری کلیۀ مربیان (86 نفر) و ورزشکاران (1068 نفر) شرکتکننده در پنجمین المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور بود. براساس جدول نمونهگیری مورگان، 70 نفر از مربیان و 285 نفر از ورزشکاران بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامۀ انسجام تیمی کارون استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط هشت تن از استادان رشتۀ مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 81/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین همۀ مؤلفههای هوش هیجانی با انسجام تیمی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<).
ارتباط
المپیاد
انسجام تیمی
تیم ورزشی
هوش هیجانی
2015
05
22
237
252
https://jsm.ut.ac.ir/article_55168_91b4c391a01d669df5d81dc6141502a4.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
ارائۀ مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش بهمنظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران
سعید
حاتمی
رضا
صابونچی
یزدان
سبحانی
هدف از این تحقیق ارائۀ مدل موفقیت مدیریت دانش بهمنظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارشناسان ستادی سازمان تشکیل دادند که 160 نفر آنها بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساختة عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش بود. پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90/0 بهدست آمد و روایی آن مورد تأیید استادان مدیریت ورزشی کشور قرار گرفت. نتایج نشان داد تمامی هفت عامل موفقیت مدیریت دانش تأثیر مثبتی بر خلاقیت و یادگیری سازمانی دارند؛ اما هنگامیکه تعامل و ارتباط عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با یکدیگر، و تأثیر توأم متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته بررسی شد، تنها دو عامل راهبردها و سیاستهای دانشمحور و مدیریت منابع انسانی سبب افزایش توأم خلاقیت و یادگیری سازمانی شدند. پس بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که با تقویت و گسترش عوامل مرتبط با مدیریت دانش میتوان زمینۀ تقویت خلاقیت و یادگیری سازمانی را در وزارت ورزش و جوانان فراهم کرد.
خلاقیت
دانش
سازمان
کارکنان
یادگیری
2015
05
22
253
266
https://jsm.ut.ac.ir/article_55169_d103d9ee28c3680e9d6bdee3cf74ddc2.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
ارتباط تبلیغات توسط شخصیتهای معروف بر میزان تمایل به خرید کفشهای ورزشی
روح الله
فتحیان
فریبا
عسکریان
تبلیغات همواره نقش گستردهای در روند رو به رشد محصولات مختلف دارد و در این راستا شخصیتهای مشهور، سبب جلب توجه و جذب بیشتر مردم به ورزش و خرید کالاهای ورزشی میشوند. بدین منظور هدف از این تحقیق، تعیین رابطۀ تبلیغات توسط شخصیتهای معروف بر میزان تمایل به خرید کفشهای ورزشی در شهر تبریز است. این تحقیق از نوع پیمایشی است و برای انجام آن از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ( 93/0=α) تأیید شد. نمونۀ آماری پژوهش 600 مشتری کفشهای ورزشی بود که با استفاده از فرمول کوکران بهدست آمد. دادهها ابتدا با استفاده از آمار توصیفی تنظیم و سپس با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 01/0=α تجزیهوتحلیل شد. نتیجۀ تحقیق نشان داد ارتباط معنادار مثبتی بین استفاده از شخصیتهای معروف ورزشی و تمایل مشتریان به خرید کفش ورزشی وجود دارد (75/0=r). ضریب تعیین (56/0 =r ) نشان میدهد استفاده از شخصیتهای معروف با 56 درصد واریانس متغیر وابسته یعنی تمایل به خرید کفش ورزشی مرتبط است.
تبلیغات
تمایل به خرید
شخصیتهای معروف
کفشهای ورزشی
ورزش
2015
05
22
267
275
https://jsm.ut.ac.ir/article_55170_b862e7d2e14ec13e22fd8ae20336d82b.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
بررسی تأثیر ابعاد مدیریت ارتباط با هواداران بر دورۀ ماندگاری آنها در لیگ برتر فوتبال ایران
بهزاد
ایزدی
محمد
احسانی
هاشم
کوزه چیان
فرشاد
تجاری
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ابعاد مدیریت ارتباط با هواداران بر دورۀ ماندگاری آنها در لیگ برتر فوتبال ایران است. روش تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات اکتشافی است و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه، مشاهده، بررسی ادبیات نظری و پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری تحقیق، هواداران فوتبال بالاتر از 16 سال بودند که 527 نفر بهعنوان نمونۀ آماری بهکار گرفته شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. مطابق نتایج، کیفیت خدمات (763/0) و مدیریت دانش (543/0) بهصورت مستقیم و حمایت سازمانی بهصورت غیرمستقیم بر دورۀ ماندگاری هوادار تأثیر میگذارند (475/0). بهطور کلی نتایج به این موضوع اشاره دارد که باشگاههای فوتبال نیازمند بازنگری در طراحی راهبردهای مشتریمدارانه، توجه به ایجاد دانش و کسب اطلاعات و ارتقای سطح کیفی خدمات برای افزایش دورۀ عمر و ماندگاری هواداران هستند.
ارزش عمر
باشگاه ورزشی
فوتبال
مدیریت ارتباط
هوادار
2015
05
22
277
291
https://jsm.ut.ac.ir/article_55171_c22c29525702c6e49d15e3a5dca00faf.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
بررسی مدل تعهد ورزشی بانوان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی
الهه
حسینی
حسن
بحرالعلوم
سید رضا
حسینی نیا
هدف از این پژوهش، مطالعۀ مدل تعهد ورزشی بانوان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی بود. کلیۀ بانوان (۶۰۰۰N=) شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی شهرداری مشهد جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند،که از بین آنها ۵۲۶ نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسشنامۀ مدل تعهد ورزشی (اسکانلن، ۱۹۹۳) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین تعهد ورزشی و لذت ورزشی با فرصتهای مشارکت، سرمایهگذاری شخصی، باور سلامت و محدودیتهای اجتماعی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد، ولی با فعالیتهای جایگزین رابطۀ معناداری وجود ندارد. آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد که محدودیتهای اجتماعی، فرصتهای مشارکت، جایگزینهای مشارکت، سرمایهگذاریهای شخصی و لذت ورزشی بهطور مستقیم و غیرمستقیم، ولی باور سلامت فقط بهطور غیرمستقیم بر تعهد ورزشی تأثیر داشت. در این مدل لذت ورزشی متغیر میانجی در نظر گرفته شد. در قسمت اثر کل مشخص شد که فرصتهای مشارکت بیشترین تأثیر (۳۸/۰=β) را بر تعهد ورزشی داشت. ضریب تعیین متغیرهای درونزا نشانداد که بهترتیب ۶۰ و ۶۱ درصد از واریانس متغیرهای لذت و تعهد ورزشی توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین است. درنهایت، کلیۀ شاخصهای برازش مدل نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل بودند.
باور سلامت
جایگزینهای مشارکت
سرمایهگذاریهای شخصی
لذت ورزشی
محدودیتهای اجتماعی
2015
05
22
293
307
https://jsm.ut.ac.ir/article_55172_da513ddc890e80329d312e45cfba8816.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1394
7
2
چکیدههای انگلیسی
2015
05
22
1
10
https://jsm.ut.ac.ir/article_56723_1ca126267b58a242ee439bbea57b89ec.pdf