2024-03-29T02:51:53Z
https://jsm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6851
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
مقایسۀ عوامل مؤثر بر همذاتپنداری هواداران با تیمهای ورزشی باسابقه و تیمهای تازهتأسیس (مطالعۀ موردی هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان و تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان)
اکبر
جابری
مسعود
نادریان جهرمی
جواد
خزایی پول
مهدی
سلیمی
هدف کلی تحقیق حاضر مقایسۀ عوامل مؤثر بر همذاتپنداری هواداران تیمهای ورزشیِ باسابقه و تیمهای ورزشیِ تازهتأسیس بود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از شاخۀ تحقیقات میدانی است. در این تحقیق بهمنظور گردآوری دادهها و تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد همذاتپنداری هواداران از پرسشنامۀ محققساختۀ فرایند تحلیل سلسله مراتبی که روایی آن را متخصصان مدیریت ورزشی، بازاریابی و جامعهشناسی تأیید کردند و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ 89/0 ارزیابی شد، استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم فوتبال سپاهان و تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان بود که تعداد دقیق آنها مشخص نبود. براساس یک مطالعۀ مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونۀ جامعۀ نامحدود یک نمونۀ 126 نفری از هواداران تیم فوتبال سپاهان و یک نمونۀ 126 نفره از هواداران تیم فوتسال گیتیپسند اصفهان بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از نرمافزار SPSS16 بهمنظور تعیین پایایی و آمار توصیفی و از نرمافزار Expert Choiceبرای تجزیهوتحلیل دادهها و مقایسههای زوجی معیارهای همذاتپنداری استفاده شد. براساس تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی نتایج نشان داد که در بین هواداران تیم تازهتأسیس فوتسال گیتیپسند اصفهان، " خاستگاه جغرافیایی" اساسیترین عامل در همذاتپنداری هواداران با تیم مورد علاقهشان است. پس از "خاستگاه جغرافیایی"، "سبک بازی"، "بازیکنان و مربیان ستاره"، "تعاملات اجتماعی" و "سابقه و تاریخچۀ موفقیتهای تیمی" بهترتیب از دیگر عوامل مؤثر در احساس همذاتپنداری هواداران مطرح بود. از طرف دیگر، نتایج مطالعۀ هواداران تیم فوتبال باسابقۀ سپاهان اصفهان نشان داد که عوامل مؤثر بر ایجاد احساس همذاتپنداری هواداران با این تیم با عوامل مؤثر بر ایجاد احساس همذاتپنداری هواداران با تیم فوتسال تازهتأسیس گیتیپسند اصفهان متفاوت بوده است. بدین ترتیب که در بین هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان "سابقه و تاریخچۀ موفقیتهای تیمی"، اساسیترین عامل در همذاتپنداری هواداران با تیم مورد علاقۀ خود محسوب شده است. "بازیکنان و مربیان ستاره"، "سبک بازی" و "تعاملات اجتماعی" و "خاستگاه جغرافیایی" نیز بهترتیب از دیگر اولویتهای مؤثر در ایجاد همذاتپنداری هواداران، است.
تیمهای باسابقه
تیمهای تازهتأسیس
روش AHP
همذاتپنداری
هواداران
2014
06
22
191
213
https://jsm.ut.ac.ir/article_50462_9ed8ba56c23b767d296c571fac9d6721.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
نقش مقاصد در توسعۀ صنعت گردشگری ورزشی در یک دورۀ پنجساله در امارت ابوظبی
ابوالفضل
فراهانی
نوشین
اصفهانی
محسن
زارعی
حسین خالقی آرانی
خالقی آرانی
هدف کلی از این پژوهش بررسی وضعیت گردشگری و گردشگری ورزشی امارت ابوظبی است که ظرفیتهای گردشگری ورزشی، رشتههای ورزشی فعال و ظرفیت و وضعیت اقامتگاههای مربوط به آن را در امارت ابوظبی بین سالهای 2004 تا 2008 مورد توجه قرار داده است. در این پژوهش جامعۀ آماری با نمونۀ آماری یکسان و متشکل از چهل نفر از مسئولان، کارشناسان و مدیران گردشگری، مدیران هتلها، باشگاههای ورزشی و آژانسهای مسافرتی است. یافتههای تحقیق توصیفی است و برای تجزیهوتحلیل آماری از آزمون آماری مربع کای ()استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد : 1. رابطۀ معناداری بین سالهای مورد ارزیابی با عواملی مانند ملیت گردشگران، محل اقامت انتخابی آنها (هتل یا هتلآپارتمان) و درجۀ هتل انتخابی محل اقامت وجود دارد؛ 2. بررسی وضعیت و ظرفیت هتلها و هتلآپارتمانها نشان داد که طی این سالها به تعداد گردشگران افزوده شده و بیشتر از هتلهای پنجستاره برای اقامت استفاده شده است؛ 3. بررسی ظرفیتهای گردشگری ورزشی بهوضوح نشان داد که امارت ابوظبی دارای 94 هتل و هتلآپارتمان با امکانات رفاهی و ورزشی و تفریحی است و ظرفیت پذیرایی از حدود دو میلیون گردشگر در سال را دارد. امارت ابوظبی طی این دوره در وضعیت گردشگری و عوامل مرتبط با آن رشد شایان توجهی داشته است؛4. وضعیت رشتههای ورزشی فعال نشان میدهد که امکان استفاده از بسیاری ورزشهای متنوع میدانی، آبی، بیابانی، ساحلی و غیره در امارت ابوظبی در قالب بازیها و ورزشهای تفریحی، مسابقات و رویدادهای منطقهای، ملی و بینالمللی وجود دارد و گردشگران میتوانند هم بهعنوان شرکتکننده و هم تماشاگر از آن بهره ببرند. ازاینرو الگوی سرمایهگذاری و ظرفیتسازی در گردشگری ورزشی در امارت ابوظبی، حداقل برای شهرهای ساحلی جنوب و شمال ایران میتواند مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.
امارت ابوظبی
رشته های ورزشی
ظرفیت و وضعیت گردشگری
گردشگری ورزشی
محل اقامت
2014
06
22
215
230
https://jsm.ut.ac.ir/article_50463_9773a16e9c5140102cf6d23cfcc2017e.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
بررسی اولویت ها و راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودوی کشور
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
سید نصرالله
سجادی
احمد
محمودی
وحید
ساعتچیان
هدف از این پژوهش، بررسی اولویتها و راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودوی کشور از دیدگاه صاحبنظران بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ صاحبنظران این رشته شامل ورزشکاران بزرگسال تیم ملی، مربیان و رؤسای هیأتها و مدیران ارشد فدراسیون (60 نفر) و نمونۀ آماری در دسترس برابر با 40 نفر بود. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای براساس مبانی نظری پژوهش بود که روایی آن با استفاده از نظرهای کارشناسان و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (94/0) تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کنترل و نظارت بر فعالیتهای مربیان، برنامهریزی مدون تقویم ورزشی فدراسیون و برگزاری اردوهای بلندمدت با بار عاملی 90/0، بیشترین اهمیت و الگوبرداری از کشورهای صاحبنام و ثبات مدیریت در فدراسیون، کمترین اهمیت را از دیدگاه صاحبنظران در راستای راهکارهای پیشرفت ورزش قهرمانی جودو به خود اختصاص دادند. درنهایت، با شناسایی این راهکارها میتوان مدیران را به جهتدهی دقیقتر برنامهها و اهداف فدراسیون در راستای توسعه و پیشرفت این مهم کمک کرد.
ایران
توسعه
جودو
راهبرد
ورزش قهرمانی
2014
06
22
231
246
https://jsm.ut.ac.ir/article_50464_c88d366e9d3d7e13157ab7df75135ec9.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر انگیختگی و قصد آیندۀ مصرفکننده در تبلیغات
محسن
بهنام
مهرزاد
حمیدی
محمود
گودرزی
آزمایش محصول، ابزار مهم بازاریابی برای تشکیل تصویر برند، نگرش به محصول و نیات رفتاری است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر انگیختگی و قصد آیندۀمصرفکننده در تبلیغات بود. روش تحقیق نیمهتجربی از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری دانشجویان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دانشگاه تهران بودند و نمونۀ آماری نیز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای (440 نفر) انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای انگیختگی مهرابیان و روسل (1974)، قصد آیندۀماچلیت و ویلسون (1988) و مشارکت فردی زیچکوفسکی (1994) استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0، 93/0 و 89/0 بهدست آمد. از روش آماری MANCOVA برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر انگیختگی در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات مشاهده کردهاند، از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات مشاهده کردهاند، بیشتر است (001/0 P ≤ ، 01/315 = (879و1)F). علاوهبر این اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر قصد آینده در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات مشاهده کردهاند، از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات مشاهده کردهاند، بیشتر است (001/0 P ≤ ، 03/476 = (879و1)F).
انگیختگی
ترویج
تبلیغات
خدمات ورزشی
قصد آینده
2014
06
22
247
262
https://jsm.ut.ac.ir/article_50465_bc8ffc98c0927244e8226aa0b37207ce.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تأثیر جامعهپذیری سازمانی بر حفظ داوطلبی در ورزش دانشجویی
معصومه
کلاته سیفری
هاشم
کوزه چیان
محمد
احسانی
سیدیعقوب
حسینی
هدف از این تحقیق تعیین اثر جامعهپذیری سازمانی بر تمایل به ادامۀ همکاری داوطلبی در ورزش دانشجویی کلانشهر تهران بود که با روش تحقیق توصیفی- زمینهیابی و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ تحقیق، کلیۀ داوطلبان انجمنهای ورزش دانشجویی دانشگاههای آموزش عالی کلانشهر تهران بود (550 n=). بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس و برای تعیین تعداد نمونه از جدول تعیین حجم نمونۀ مورگان استفاده شد و از 286 نفر اطلاعات جمعآوری شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ جامعهپذیری سازمانی (OSQ)، پرسشنامۀ تمایل به ادامۀ همکاری داوطلبی (ICQ) و پرسشنامۀ خصوصیات دموگرافیک استفاده شد. از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار AMOS/18برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که جامعهپذیری سازمانی با ضریب مسیر 38/ 0 بر تمایل به ادامۀ همکاری اثرگذار است. بهطور کلی جامعهپذیری نقش مهمی در حفظ داوطلبانورزش دانشجویی دارد.
انجمن ورزش دانشجویی
جامعهپذیری سازمانی
حفظ داوطلبان
داوطلب ورزشی
همکاری داوطلبی
2014
06
22
263
282
https://jsm.ut.ac.ir/article_50466_fea06ce85171bd8b50cd1c467c818457.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران (Rest Q – Sport)
حسین
پورسلطانی زرندی
فرشاد
تجاری
ندا
خاوری
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران بود. جامعۀ آماری پژوهش ورزشکاران حرفهای و نیمهحرفهای رشتههای هندبال و بسکتبال کشور که در سطح کشوری و تیمهای ملی ردههای سنی مختلف فعالیت میکردند، بودند و از بین آنها 510 ورزشکار بهطور تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری پرسشنامۀ 76 سؤالی بهبود استرس برای ورزشکاران (Rest Q – Sport) با نوزده خردهمقیاس (استرس عمومی، استرس احساسی، استرس اجتماعی، کشمکش/فشار، خستگی، کمبود انرژی، مشکلات جسمانی، موفقیت، ریکاوری اجتماعی، ریکاوری جسمی، تندرستی عمومی، کیفیت خواب، استراحت مختلشده، خستگی احساسی، آسیبدیدگی، آمادگی جسمانی، مشکلات شخصی، خودکارامدی و خودگردانی) بود. روش امتیازگذاری به سؤالات براساس طیف لیکرت پنجگزینهای (از هرگز=1 تا همیشه=5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از ترجمه توسط ده تن از استادان متخصص تربیتبدنی تأیید شد. روشهای آماری مورد استفاده، شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، تحلیل عاملی تأییدی و t تکنمونهای بهمنظور بررسی اختلاف میانگینها بود. یافتههای پژوهشی نشاندهندۀ پایایی (98/0=α) برای پرسشنامۀ بهبود استرس برای ورزشکاران بود. در خصوص اعتبار سازه و براساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطۀ معناداری با عامل داشتند. شاخصهای نسبت x2 به df (03/2) و 052/0=RMSEA، 97/0=NFI، 93/0=NNFI، 98/0=IFI، 91/0=RFI، 93/0=GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم بهبود استرس برای ورزشکاران نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم بهبود استرس برای ورزشکاران باشند. در نتیجه اعتبار درونی و بیرونی مدل " بهبود استرس برای ورزشکاران" تأیید شد.
بازگشت به حالت اولیه
بهبود استرس
پایایی
روایی
ورزشکاران
2014
06
22
283
302
https://jsm.ut.ac.ir/article_50468_8e86cf4d5ffaa1fd09f07fd0ed7cc14e.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
بررسی رابطۀ بین آرزوهای شغلی و جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمالغرب ایران
فریبرز
فتحی
مهرداد
محرم زاده
میر حسن
سیدعامری
آرزوهای شغلی شامل مسیرهای شغلی است که به زندگی شغلی کارکنان تداوم، نظم و معنا میبخشد. این آرزوها منابع خودشناسی و ثبات در مسیر شغلی است. تحقیقات نشان داده است که توجه به آرزوهای شغلی در بهبود متغیرهای مدیریت منابع انسانی مؤثر است، از جمله جامعهپذیری سازمانی که نقش حیاتی در مراحل اولیۀ استخدام و مسیر شغلی کارکنان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین آرزوهای شغلی و جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به شیوۀ میدانی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 263 نفر بهعنوان نمونۀ آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامۀ استاندارد آرزوهای شغلی براساس مدل بیگلیاردی و همکاران (2005) و جامعهپذیری سازمانی براساس مدل تائورمینا (1997) استفاده شد. از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) نیز استفاده شد. نتایج نشان داد که بین آرزوهای شغلی و مؤلفههای آن (شایستگی فنی/کارکردی، شایستگی مدیریت عمومی، ثبات سازمانی، خلاقیت کارآفرینانه، خدمت یا تأثیر داشتن، خودمختاری/استقلال، سبک زندگی و چالش محض) با جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن (دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشمانداز از آیندۀ سازمان) رابطۀ مثبت و معنادار در سطح P<0.01 وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفههای شایستگی مدیریت عمومی و ثبات سازمانی میتوانند بهطور مثبت و معنادار جامعهپذیری سازمانی را پیشبینی کنند. بنابراین آرزوهای شغلی کارکنان در تسهیل جامعهپذیری آنان نقش مؤثری دارد.
آرزوهای شغلی
ایران
جامعهپذیری سازمانی
شمالغرب
کارکنان
ورزش و جوانان
2014
06
22
303
323
https://jsm.ut.ac.ir/article_50469_13005665e28a9d6fac36e1e6222fdba3.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تحلیل موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان استان فارس با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیارۀ فازی
علی
صنایعی
جواد
خزائی پول
عبدالحمید
شمسی
محمد
سلطان حسینی
اهمیت و کارکردهای متعدد و متنوع فناوری اطلاعات، تمامی سازمانها را دچار تغییر و تحولات اساسی کرده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان و با استفاده از روش تاپسیس فازی انجام گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شد که روایی آن با استفاده از نظرهای استادان تربیت بدنی (پنج نفر) و مدیریت (هفت نفر) بررسی و تأیید شده بود. جامعة آماری این پژوهش 92 نفر از رؤسا، معاونان و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان فارس بودند. در این پژوهش ابتدا با استفاده از نظرهای خبرگان و کارشناسان صاحبنظر، بیستویک مانع در بهکارگیری فناوری اطلاعات، شناسایی و در چهار دستۀ کلی طبقهبندی شد. در نهایت با توجه به نظرهای پاسخگویان، این موانع و مؤلفههای مربوط، با روش تاپسیس فازی رتبهبندی شد. نتایج نشان داد که از موانع شناساییشده بهترتیب موانع فنی، مالی، رفتاری و در آخر موانع سازمانی بهترتیب با مقادیر 558/0،464/0،.458/0 و 433/0 اهمیت بیشتری دارند. با توجه به اولویتهای شناساییشده موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات میتواند یکی از راهکارهای بهبود بهکارگیری و توسعۀ فناوری اطلاعات در ادارات ورزش و جوانان استان فارس باشد.
ادارات ورزش و جوانان
تاپسیس فازی
تصمیمگیری چندمعیارۀ فازی
موانع
فناوری اطلاعات
2014
06
22
325
341
https://jsm.ut.ac.ir/article_50471_c51f8e0d52851293c20b0cefe1939fc4.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تبیین وضعیت ایمنی استادیومهای فوتبال لیگ حرفهای کشور
لقمان
حسامی
مجید
جلالی فراهانی
خالد
سلیمانی
استادیومهای فوتبال زیرساختهای اصلی این رشتۀ ورزشی پرطرفدار در جامعه بهشمار میرود. رعایت استانداردهای لازم در این استادیومها از جنبههای مختلفی مانند ایمنی، افزایش کیفیت مسابقات، جلب تماشاگر بیشتر به ورزشگاه، دریافت مجوز میزبانی مسابقات فوتبال در سطوح بینالمللی و غیره، حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش تبیین وضعیت ایمنی استادیومهای فوتبال لیگ حرفهای کشور بود. جامعۀ مورد نظر که برابر نمونۀ تحقیق است، شامل تمامی شانزده استادیوم میزبان لیگ حرفهای کشور در فصل مسابقات 89-1388 (لیگ نهم) بود. ابزار تحقیق چکلیست محققساخته با استفاده از استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. پایایی چکلیست از طریق روش پایایی مصححان و ضریب همبستگی پیرسون (93/0 r =) تعیین شد. دادهها بهصورت حضوری در استادیومها جمعآوری و برای توصیف اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، نمودار و درصد فراوانی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که در مجموع، استادیومها با 67 درصد ایمنی در وضعیت خوبی قرار داشتند و استادیوم فوتبال فولادشهر اصفهان با 88 درصد ایمنی، بیشترین ایمنی و استادیوم تختی بندرانزلی با 47 درصد ایمنی کمترین ایمنی را نسبت به دیگر استادیومها داشتند. براساس نتایج پیشنهاد میشود که بهمنظور ایمن کردن محیط استادیوم برای تمامی استفادهکنندگان، در ساخت استادیومهای جدید یا بازسازی استادیومهای موجود به مسئلۀ ایمنی توجه بیشتری شود.
استاندارد
ایمنی
استادیوم
فوتبال
لیگ حرفهای کشور
2014
06
22
343
359
https://jsm.ut.ac.ir/article_50473_152bb92772299f5e6c76572f00a05a5b.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
تحلیل الگوهای اثربخشی در فدراسیونهای ورزشی براساس رویکرد ارزشهای رقابتی
حسین
عیدی
رحیم
رمضانی نژاد
بهرام
یوسفی
بهمن
عسگری
هدف تحقیق حاضر بررسی و تحلیل الگوهای اثربخشی در فدراسیونهای منتخب ورزشی بود. از رویکرد جدید ارزشهای رقابتی برای بررسی و تعیین جایگاه الگوهای اثربخشی سازمانی استفاده شد. این پژوهش از نوع اکتشافی و پیمایشی است که بهصورت همبستگی عوامل اثربخشی سازمانی فدراسیونهای ورزشی منتخب ایران را بررسی کرده است. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ ذینفعان (هیأت رئیسه، کارکنان متخصص، داوران تیم ملی، بازیکنان و مربیان بزرگسالان) فدراسیونهای ورزشی و نمونۀ آماری شامل ذینفعان شش فدراسیون منتخب تیمی و انفرادی بسکتبال، والیبال، هندبال، وزنهبرداری، کشتی، تکواندو بودند که بهصورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. کلیۀ ذینفعان جزو جامعۀ آماری تحقیق قرار گرفتند (362N=)، ولی 258 نفر در تحقیق شرکت کردند (72 درصد آزمودنیها). پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی سازمانی با مطالعۀ مبانی نظری، مصاحبۀ نیمههدایتشده با دستاندرکاران فدراسیونهای ورزشی (نایب رئیس، دبیر و رؤسای کمیتههای تخصصی) و در یک فرایند اکتشافی، تنظیم و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 62 سؤال در قالب چهار الگوی اهداف عقلانی، سیستمهای باز، فرایندهای داخلی، روابط انسانی و هشت مؤلفۀ انعطافپذیری، برنامهریزی، بهرهوری، منابع سازمانی، ثبات سازمانی، دسترسی به اطلاعات، انسجام نیروی کار و کارکنان متخصص شناسایی شد. نتایج نشان داد که فدراسیونهای والیبال، تکواندو، بسکتبال، وزنهبرداری، کشتی و هندبال بهترتیب بیشترین میانگین اثربخشی سازمانی را داشتند. همچنین، الگوی اهداف عقلانی، مدل برجستۀ شش فدراسیون ورزشی در رویکرد ارزشهای رقابتی بود.
اثربخشی سازمانی
ارزیابی عملکرد
ذینفعان فدراسیون
رویکرد ارزشهای رقابتی
فدراسیونهای ورزشی
2014
06
22
361
380
https://jsm.ut.ac.ir/article_50477_9de5ddbb62e6ec98e362fe96c2c9e72b.pdf
نشریه مدیریت ورزشی
2008-9341
2008-9341
1393
6
2
چکیده های انگلیسی
2014
06
22
1
10
https://jsm.ut.ac.ir/article_52112_f7cac498e66809d65e2c7bd68fdea5d4.pdf